sa
door san124 Feb 3, 2019 om 18:30
Computers & telefonie

Koper martkplaats wil artikel terugbrengen, moet ik dit terugnemen of niet?

Ik heb een telefoon per marktplaats verkocht. In de advertentie is duidelijk te lezen dat het een 2 jaar oude telefoon is en dat hij het prima doet maar wel wat beschadigingen heeft. De persoon in kwestie is bij mij thuis geweest en we hebben ze gelegenheid gegeven om de telefoon te testen. Ze waren echter in 3 minuten weer buiten omdat ze snel akkoord gingen met de telefoon en het bedrag wat ik ervoor vroeg.

Een paar dagen later kreeg ik een berichtje of ze de telefoon terug kunnen brengen omdat het scherm iets "ingebrand" schijnt te zijn. ( Ik ben nogal een leek wat dit betreft en moest dit dus zelf googlen. Het houdt in dat de tijd e.d. licht te zien blijven tijdens bijvoorbeeld een spelletje. Ik snap nu wat het betekend en het klopt inderdaad dat dit te zien was. Ik heb zelf altijd gedacht dat dit erbij hoorde, anders had ik dit uiteraard nog in de garantie laten maken. Deze verliep 2 dagen nadat ik de advertentie geplaats had. )

Nu vraag ik mij dus af wat ik moet doen..

-  Moet ik helpen zoeken naar een oplossing en eventueel de reparatiekosten delen?

-  Moet ik de telefoon terugnemen en ze het geld teruggeven?

- Of is gekocht, gekocht? Ik heb ze immers de ruimte gegeven om de telefoon te bekijken en dit hebben ze ook kort gedaan, voor ze akkoord gingen.

8911 15 Rapporteer

Topantwoord

Fr
door Frank1967 - Feb 3, 2019 om 18:47
1 Antwoorden / Vragen

Dit zegt Marktplaats zelf:
8. Wij geven geen garanties

8.1. Adverteerders en Gebruikers dienen zelf voldoende onderzoek te verrichten en zich voldoende te laten informeren voordat zij een Advertentie op de Website plaatsen. Wij voeren geen controle uit op de kwaliteit van de inhoud van de Advertentie, de veiligheid of de rechtmatigheid van de geadverteerde producten of diensten, de juistheid van de aanbiedingen, de bevoegdheid van Adverteerders om producten te verkopen of diensten aan te bieden en/of de bevoegdheid van Gebruikers om producten te kopen of de diensten af te nemen. Marktplaats geeft daarover geen garantie.

8.2. Marktplaats kan u ook niet garanderen  dat de producten of diensten die door Adverteerders op de Website worden aangeboden voldoen aan uw verwachtingen.

Oftewel gekocht is gekocht.

Topantwoord

pe
door peentjes - Feb 3, 2019 om 18:50
421 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn mening: U heeft ze gelegenheid gegeven om de telefoon te testen. U wist niet dat dat 'inbranden' een mogelijk defect was.
Daarmee is uw verantwoordelijkheid beëindigd. Gekocht is gekocht. Vanaf de koop bent u niet meer verantwoordelijk. Ze hebben pech gehad.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Feb 3, 2019 om 18:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gekocht is gekocht, dus je hoeft de telefoon niet terug te nemen.

Topantwoord

Ge
door Genee - Feb 3, 2019 om 19:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat u verteld over geen idee hebben dat er iets mis was met het scherm geloof ik niet, u heeft nooit een andere smartphone in de hand gehad?
Gekocht is gekocht maar hoe zou u als koper van zo’n toestel behandeld willen worden?

tenormin
door tenormin Feb 3, 2019 om 19:39
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@genee, de kopers zijn in de gelegenheid geweest de telefoon te testen etc. Ze zijn er mee akkoord gegaan en bij/via Marktplaats particulieren: koop is koop.

diumenge
door diumenge Feb 3, 2019 om 19:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik nog nooit een telefoon met een ingebrand scherm gezien of meegemaakt, vraag mij wel nu af om wat voor merk en type het gaat.

Ge
door Genee Feb 3, 2019 om 19:53
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin  De vraag is of de TS de hele waarheid verteld, heb daar mijn twijfels over gezien hij zegt geen idee te hebben dat het scherm ingebrand was.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb al jaren dezelfde telefoon, daar is niets ingebrand.

Ge
door Genee Feb 4, 2019 om 15:48
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Inbranden kan gebeuren wanneer het scherm constant aan staat, misschien kon het scherm niet meer uit.

deexpert
door deexpert Feb 4, 2019 om 15:54
104 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom iemand die je niet kent direct wantrouwen.

Een scherm wat niet uit kan resulteert direct in een lege accu. Onzin dus. Misschien heeft de koper bij nader inzien een beter alternatief gevonden en wil er gewoon van af.

Maar zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten, dus GENEE

pino123
door pino123 Feb 4, 2019 om 15:55
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en? Ik neem aan dat de verkoper dat wel aangegeven zou hebben, aangezien hier geen sprake van is (staat i.i.g. niet in het topic en dat is ook niet wat de koper aangeeft). Koper geeft alleen aan dat het scherm is ingebrand, dit had je kunnen zien bij de aankoop.

@H
door @HENK@ Feb 4, 2019 om 16:19
159 Antwoorden / 1 Vragen

gekocht is gekocht, maar voor diegenen die nog nooit over ingebrandde schermen hoorde ....zie link

inbranden komt toch echt wel voor

Ge
door Genee Feb 4, 2019 om 16:26
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@deexpert
De TS zegt dat hij dacht dat ( het altijd enigszins zien van de tijdsaanduiding en dergelijke) normaal was.
Moet dus al van het begin zo geweest zijn als hij dat normaal vindt.
Als hij het geweten had, had hij het in de garantieperiode laten maken.
De TS geeft zelf toe dat tijd en dergelijke altijd zichtbaar zijn, dus de koper kletst niet uit zijn nek.
Vindt u het aannemelijk dat het scherm al van het begin ingebrand was.
Nooit geen ander mobieltje in zijn hand gehad en verschil gezien?
Ja, die beschadigingen, de vraag is of er dan nog onder garantie gerepareerd wordt.
Ik zou zeggen, lees zijn verhaal nog eens aandachtig.

deexpert
door deexpert Feb 5, 2019 om 18:52
104 Antwoorden / 2 Vragen

Nee @GENEE

Lees zelf eens goed. Waarom uitspreken dat je TS niet geloofd. Dat is de vraag niet eens.

Ge
door Genee Feb 5, 2019 om 19:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook geantwoord met Gekocht is gekocht.
Maar dan mag ik toch wel zeggen dat zijn verhaal voor mij ongeloofwaardig overkomt. U vraagt zich niet af waarom de koper, al heeft hij maar 2 min. gekeken, het ingebrande scherm niet onbemerkt heeft? Of was de koper net zo’n leek als de TS en heeft de TS gezegd dat het normaal was het zo al vanaf het begin. Koper gelooft hem maar wordt door zijn familie of kennissen erop attent gemaakt dat het toch echt niet hoort. Koop is koop tussen particulieren maar ik zou toch een oplossing zoeken. Mensen die op zo’n telefoon met beschadigingen afkomen hebben het meestal niet breed en dan ook nog geen oplossing bieden bij zo’n miskoop vindt ik niet kunnen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2019 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een telefoon is om te bellen en als dan de tijd? te zien blijft, wel zo handig.

Ze hebben de boel kunnen controleren. Klaar met die zeurkousen.

@H
door @HENK@ Feb 4, 2019 om 16:00
159 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vrees alleen dat de tijd niet af te lezen zal zijn omdat het de ingebrande vlek betreft en niet de tijdweergave zelf.

Maar verder helemaal gelijk, garantie tot de deur en gekocht is gekocht, tenzij er echt sprake is van overduidelijke oplichting en dat lees ik hier niet.

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tijd was slechts grapje.

@H
door @HENK@ Feb 4, 2019 om 16:38
159 Antwoorden / 1 Vragen

"Tijd was slechts grapje."   begreep ik, maar voor dat je iedereen over je heen krijgt ;-)

je weet ook al best hoe het hier af en toe gaat hè met al die would be expert :-D

Topantwoord

hutch
door hutch - Feb 3, 2019 om 19:43
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U hoeft verder helemaal niets meer te doen.
Dus geen oplossing bedenken, niet delen in reparatiekosten, niet terugnemen, geen geld terug geven.

Laat u niet onder druk zetten en ook niet overbluffen. Zoals reeds gesteld: gekocht is gekocht. Punt uit!

hammond
door hammond Feb 4, 2019 om 13:16
122 Antwoorden / 15 Vragen

Alleen was het niet zo slim om ze naar uw huis te laten komen.Ze weten nu uw adres en misschien moet u snel uw glasverzekering verhogen,want u bent echt de eerste niet die 's nachts bezoek krijgt van ontevreden kopers.Er zitten echt figuren tussen die enige schade willen aanrichten aan uw huis of auto. Nooit je huisadres geven maar afspreken op een openbare plek zoals cafe of koffiehuis.

mo
door mof - Feb 4, 2019 om 13:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u particulier iets heeft verkocht ligt het risico volledig bij de koper in een feval als dit.

u hoeft niets terug te nemen

1paul
door 1paul - Feb 4, 2019 om 14:00
3134 Antwoorden / 0 Vragen

hoef je niet terug te nemen

li
door live - Feb 4, 2019 om 14:08
7 Antwoorden / Vragen

U hoeft de telefoon niet terug te nemen en u hoeft ook niet te verontschuldigen dat u het niet gezien heeft. Er zullen genoeg mensen zijn die niet weten wat er allemaal aan een telefoon kan mankeren. Ze hebben de telefoon kunnen controleren, u heeft geleverd en zij hebben betaald. Daarmee is de koop gesloten. Het betreft hier een voetstootse verkoop dus gekocht is gekocht. Wanneer ze garantie willen moeten ze naar een officiele verkoper gaan.

edrick3
door edrick3 - Feb 4, 2019 om 14:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De persoon in kwestie is bij mij thuis geweest en we hebben ze gelegenheid gegeven om de telefoon te testen.

En gekocht is gekocht.
Dus maar niet meer reageren.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 4, 2019 om 14:53
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Koper heeft de telefoon ge-inspecteerd.
Ging accoord met de koop.
Gekocht is gekocht.
Het betreft niet een 'verborgen gebrek' het was zichtbaar.

sira
door sira Feb 5, 2019 om 09:37
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Hééé, welkom terug

Robert
door Robert - Feb 4, 2019 om 14:54
2 Antwoorden / Vragen

En het zou kunnen zijn dat de kopers( die hebben namelijk een paar dagen de tijd gehad) er diverse onderdelen hebben uitgehaald en eventueel hebben vervangen voor kapotte onderdelen.

Dus hou vast aan het gekocht is gekocht principe. De kopers hebben de gelegenheid gehad om te controleren/ pingelen en eventueel af te zien van de koop.

Als deze kopers eerlijke mensen zijn is het heel sneu voor hun maar is ook een wijze les voor de volgende keer.

sa
door sariah - Feb 4, 2019 om 15:03
34 Antwoorden / 3 Vragen

U hoeft niets terug te nemen en geen geld terug te geven. Men heeft voldoende gelegenheid gehad om de mobiel te testen en besloten met een paar minuten tevreden te zijn.

Men dient dit zelf op t elossen. Ik weet niet hoeveel de reparatiekosten hiervoor zijn, maar ze zijn vooraf op de hoogte gesteld van de gebreke.

Bij een winkel , zelfs tweedehands winkel kunnen ze nog terugkomen. Dus alleen als u als zakelijke verkoper op MP dit had verkocht, dan had u dit moeten herstellen of terug moeten nemen.

Gekocht is inderdaad gekocht. Ze hebben immers zelf besloten om binnen 3 minuten akkoord te gaan.

gy
door gypsyjoy - Feb 4, 2019 om 16:01
28 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind die kopers wel heel brutaal om nog iets van u te vragen.Ik zou er wantrouwig van worden. Ze hebben het ding gezien voordat ze het kochten en spijt achteraf, doe je maar in een winkel. Waar ze met spijt ook niet veel kunnen want idd gekocht is gekocht. U staat in uw recht en hou dat zo. Zeurkousen vind je overal en geef die vooral geen macht, dan zou het snel afgelopen zijn met Marktplaats.

door 526996 - Feb 5, 2019 om 13:59
32 Antwoorden / 0 Vragen

je hoeft niets terug  te nemen,maar kunt dat doen als coulance,maar recht heeft een koper op marktplaats niet en een rechtszaak kost natuurlijk veel te veel.ook bij verzenden zoals nogal eens bij TNT gebeurd beschadigd of nooit ontvangen het risico ligt bij de koper.ik heb gehad dat gekochte gebruikte schoenen niet aankwamen kreeg wel mijn geld van de verkoper terug,een eerlijke verkoper,maar weet dit wel vrijwillig .dus niet terugnemen is uw goed recht