ro
door robbievdbrink Nov 18, 2010 om 10:27
Computers & telefonie

KPN / Hi Eindafrekening Onduidelijk

Beste allemaal,

Per 25 augustus jl. is, na 10 jaar, mijn mobiel abonnement bij KPN / Hi gestopt. De maand daarna kreeg ik een eindafrekening die mijn inziens niet klopte. Daar heb ik een vraag over gesteld en toen begon 'de pret'. Zie hieronder.

------------------------------------------------------------------------
Hoe kan mijn eindafrekening 43,49 bedragen als het abonnementsgeld voor augustus al betaald is en ik daarnaast nog een tegoed heb van 184,45?

Het antwoord luidde; Bij Hi ontvang je je bundeltegoed één maand vooruit. Dit betekent dat de bundel waar je voor betaalt op je telefoonrekening meteen verrekend wordt met de gesprekskosten die op dezelfde telefoonrekening vermeld staan. Op je vorige telefoonrekening heb je het tegoed voor de maand augustus reeds verbruikt, hierdoor ontvang je geen bundeltegoed meer op telefoonrekening nummer 73, de slottelefoonrekening.

Helder. Maar hoe zit het dan met het openstaande tegoed?

Antwoord van werknemer 1; Met een Hi Bel & Sms abonnement neem je het overgehouden bundeltegoed mee naar de volgende maand. Je verbruikt eerst het nieuwe bundeltegoed en daarna verbruik je het overgehouden bundeltegoed. Wanneer je het nieuwe bundeltegoed niet geheel verbruikt komt het overgehouden bundeltegoed te vervallen.

Antwoord van werknemer 2; Hieruit blijkt dat het onverbruikte bundeltegoed is komen te vervallen. Zoals reeds is aangegeven is je bundeltegoed twee maanden houdbaar.

Mijn inziens spreekt dit elkaar behoorlijk tegen. Toen ik om een simpele opheldering / berekening vroeg kreeg ik het volgende antwoord gepresenteerd.

Zoals meerdere keren is aangegeven is het onverbruikte tegoed komen te vervallen.

Aangezien het bovenstaande meerdere keren is gemeld wordt hierbij de correspondentie omtrent dit onderwerp beeindigd.

Terwijl op de rekening voor de eindafrekening een tegoed openstaat van 184,45.

Nu weet ik van een ex-klantenservice medewerker van KPN / Hi dat dit afsnijden van bochten beloond wordt met incentives, maar ik laat mij niet zo afschepen.

Vervolgens; abonnement is halfzijdig afgesloten (prima, ben toch geen abonnee meer) en toen werd er gedreigt met incasso's.

Mijn vraag luidt dan ook; klopt dit wat Hi zegt of niet? Ik krijg geen fatsoenlijk antwoord op mijn vragen, alles wat ik vraag wordt afgescheept met bovenstaande onzin.

2679 5 Rapporteer

ro
door robbievdbrink - Nov 18, 2010 om 10:28
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dit heb ik nogmaals naar Hi gestuurd, met het verzoek om hier inhoudelijk op te reageren.

Beste Hi,

Laten we eens kijken of ik nu een antwoord krijg, als ik jullie informatie overzichtelijk aan jullie presenteer. Want kennelijk, hoef ik het van jullie niet te verwachten (op dreigbrieven na). Ik wil dit graag opgelost hebben, maar wel op een fatsoenlijke manier en ik hou er niet van als ik zonder enige argumentatie afgekapt wordt. Onderstaande heb ik uitgezocht aan de hand van jullie eigen informatie.

1. Bundeltegoed 1 maand vooruit.
-> Dit betekent dat ik mijn bundel van augustus in juli verbuikt heb en mijn bundel van juli in juni. Dat punt begrijp ik.

2. Bundeltegoed 2 maanden houdbaar.
-> Dit betekent dat mijn overgehouden bundeltegoed van juni en juli, in augustus nog bruikbaar zouden zijn. In juni en juli heb ik geen kosten gemaakt (dit klopt wel omdat ik op reis was). In augustus waren mijn bundelkosten 36,17 euro. In juni heb ik 18,45 euro ingekocht en in juli 19,02 euro = 40,03 euro aan ingekocht bundeltegoed. Dit betekent dat er een overgebleven bundeltegoed is van 3,84 euro, dat niet verrekend is met de eindafrekening van 43,39 euro.

3. meegenomen bundeltegoed vervalt wanneer nieuw tegoed niet verbruikt is.
-> In juni en juli heb ik het nieuwe tegoed niet verbruikt omdat ik op reis was. Hoe is het dan mogelijk dat er in augustus meer kosten afgeschreven worden dan ik aan bundeltegoed ingekocht heb? De rekening voor mijn eindafrekening vermeldt nog steeds een tegoed van 184,85 euro.

Kunnen jullie -inhoudelijk- op deze informatie reageren? Alvast bedankt, hopelijk kunnen we deze kwestie oplossen. Sowieso vind ik het jammer hoe het gaat na 10 jaar abonnee geweeest te zijn.

Met vriendelijke groet,
Robbie van den Brink

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Nov 19, 2010 om 14:00
73 Antwoorden / 6 Vragen

Wat ik me eerst even afvraag: Heb jij het abonnement gestopt, of hebben hun jouw abonnement gestopt?
Als een abonnement stopt, dan vervalt het beltegoed wat je nog over had, resterend beltegoed wordt toch nooit verrekend / terug betaald?

Wat betaalde je nou eigenlijk per maand voor je abonnement?
Vind dat namelijk een beetje vaag omdat je in juni en juli verschillende bedragen hebt staan terwijl je die maanden niet gebeld hebt.
Je had dus nog een berg bel minuten over, maar toch was het bedrag van augustus ook duurder. Zijn dat gesprekken naar bijvoorbeeld 0900 nummers die apart gefactureerd worden?
Het is een abonnement, dus de maanden juni en juli heb je gewoon moeten betalen, logisch natuurlijk. Wel veel minuten die je mee kon nemen waardoor je in augustus voor hetzelfde geld veel meer kon bellen (door gebruik te maken van de overgebleven minuten uit voorgaande maand die beperkt houdbaar zijn).
Je abonnementskosten heb je altijd, of je nu wel of niet belt, en het is aan jou om dat volop te benutten. Als je dus nog bel minuten over hebt zodra het contract stopt, dan is dat dus jammer. Contract ten einde, dan kan je ook geen gebruik meer maken van het tegoed. Was je contract niet gestopt, dan had je dus een bel tegoed t.w.v. 184,45 voor de volgende maand gehad.
Zoals in antwoord werknemer 1: “Wanneer je het nieuwe bundeltegoed niet geheel verbruikt komt het overgehouden bundeltegoed te vervallen.” Die 184,45 heb je dus ingekocht maar niet verbruikt, dus vervalt het. Take it or leave it, gebruik het of 'gooi het ongebruikt weg'.
(Als je een brood koopt en je eet hem niet helemaal op, krijg je ook geen geld terug voor de boterhammen die je beschimmeld weg gooit.)

Wellicht krijg je wat opheldering door de specificatie te bekijken?
Vriendin van me heeft ook een mobieltje van Hi en betaald elke maand heel wat bij terwijl ze elke maand ook veel minuten mee neemt naar de volgende maand, dit doordat ze regelmatig naar 0900 nummers belt die apart gefactureerd worden.

M'n buurmeisje heeft nu overigens een incasso bureau via Hi aan d'r kont hangen, is echt geen pretje, dus probeer dat voor te zijn!!!

wimbremer
door wimbremer - Nov 22, 2010 om 10:15
122 Antwoorden / 19 Vragen

Het gaat te ver om alle problemen te benoemen die ik met Hi heb gehad, zowel op vast als mobiel gebied en ik kan je één ding zeggen:
Bedrijven als Hi moeten bij Wet verboden worden. Nog nooit, herhaal, nog nooit een stel zo ignorante, onwelwillende, altijd het gelijk naar hún kant pratende, ongelooflijk hardhorende bende gezien als dat stel. Uiteindelijk maar een persoonlijk brief naar hoofd Raad bestuur gestuurd en toen was alles wél ineens opgelost in een week tijd...!! Hi? Nooit meer!!!

hi-webcare
door hi-webcare - Dec 30, 2010 om 11:12
108 Antwoorden / 0 Vragen

@robbievdbrink

Je geeft aan dat je geen antwoord hebt gekregen op ontstane onduidelijkheden. Mocht je inmiddels nog steeds geen antwoord hebben gekregen wil ik jou dit graag geven. Zou je dan zo vriendelijk willen zijn een e-mail te sturen naar webcare@hi.nl onder vermelding van referentienummer 1600?

@wimbremer

Je geeft aan erg ontevreden te zijn over Hi, dit vinden wij erg vervelend om te horen. Je geeft aan dat je probleem inmiddels wel is opgelost. Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen dan hoor ik dat graag. Je kunt altijd een e-mail sturen naar webcare@hi.nl onder vermelding van referentienummer 1601.

Groeten van Hi,

Lotte
Hi Webcare

he
door hesselink - Jan 21, 2011 om 10:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde probleem met mijn eindafrekening van Hi. Na 3 jaar een abonnement te hebben gehad heb ik dat per januari 2011 afgesloten. Ik wist dat ik nog een laatste afrekening zou krijgen, maar ging ervan uit dat dit de kosten van mijn bel bundel zouden zijn. Afgelopen week kreeg ik de laatste rekening die veel hoger was (3 keer) dan mijn normale maandkosten. Ik heb eerst een mail gestuurd waar ik geen reactie op heb gekregen. Daarna ben ik op internet gaan zoeken, en zag dat er al vele klachten waren over Hi op dit punt. Vandaag heb ik gebeld met de klanten service. Ik kreeg een zelfde verhaal te horen dat je de kosten van je bundel vooraf betaalt en dat de financiële afdeling niet weet dat je je abonnement hebt afgesloten dus krijg je nog wel de melding dat je nog xx% van je bel bundel over hebt, maar eigenlijk heb je die dus niet meer. Ik vroeg toen wat ik anders had kunnen doen om dit probleem te voorkomen, maar toen kreeg ik het antwoord dat het altijd zo gaat en dat je dus altijd je laatste maand buiten de bundel aan het bellen bent. Daarnaast had ik maar de algemene voorwaarden moeten lezen want daar staat het allemaal in. Ik vond dit een erg vreemde reactie, omdat hieruit dus blijkt dat iedere klant van Hi wanneer ze het abonnement stop zetten een maand buiten de bel bundel aan het bellen is, zonder dat dit aangegeven wordt. Hierdoor zullen de meesten mensen dus een veel hogere afrekening hebben dan normaal, en hier is niets aan te veranderen!
Ik mag hopen dat Hi iets met deze klachten gaat doen, want dit is natuurlijk een ontzettend vreemde en totaal niet klantvriendelijke manier van werken!