ce
door ceesborst Dec 20, 2016 om 15:06
Computers & telefonie

KPN mobiel abonnement duurt langer dan 2 jaar. Wettelijk is maximum 2 jaar.

Ik heb bij KPN een contract van 2 jaar voor een mobiel telefoon abonnement. Het contract ging in 11-11-2014 en is dus 11-11-2016 afgelopen. Zo een abonnement duurt volgens artikel 7.2a lid 7a van de Telecommunicatiewet voor maximaal 2 jaar. Volgens KPN duurt het contract tot 11-05-2017 (30 maanden) omdat ik het vorige contract eerder heb verlengd. Het vorige contract was echter een toestellease contract waarvoor ik het toestel heb teruggestuurd en van KPN een brief heb ontvangen dat dit contract was beëindigd. Nooit ben ik door KPN over een verlenging met 6 maanden geïnformeerd. KPN heeft die verlenging van 6 maanden zelf zonder mij te raadplegen in hun systemen ingevoerd. Ik eis van KPN dat mijn contract per 11-11-2016 is afgelopen, dat ik teveel betaalde termijnen krijg terug betaald en dat ik vrij ben om een nieuw contract af te sluiten bij een door mij te kiezen provider.

3485 11 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Dec 20, 2016 om 15:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Succes met je eis en bedankt voor de mededeling.

kc
door kcdb - Dec 20, 2016 om 15:27
113 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt eisen van KPN wat u wilt, mijn beste Ceesborst, maar u maakt weinig kans. U schrijft zelf dat u een toestellease contract destijds verlengd heeft in een andere vorm van een contract bij KPN, maar ik vraag me af of dat die wijziging daadwerkelijk een verlenging  of een wijziging van het contract was. Daar zit het gehiem! Bij zo'n wijziging gaat er in negen van de tien gevallen een nieuwe contractperiode van twee jaar in. Ergens vindt u dat terug in de "kleine lettertjes". Daar beroept KPN zich nu op. U kunt hoog en laag springen, maar aan die twee jaar na die wijziging/verlenging zit u zeer waarschijnlijk gewoon vast. Als werkelijk een verlenging van het bestaande contract is overneengekomen, dan is dat ergens vastgelegd en kunt u dat, als u het goed bewaard heeft, terugvinden en overleggen bij KPN.

Maak er niet te veel problemen van. Waarschijnlijk, als u dat van een verlenging niet terug kunt vinden, zit u het beste uw huidige contract gewoon uit tot 11-05-2017, zo lang is dat niet meer. Daarna kunt u gewoon uw contract beeindigen en als u dat wenst overstappen naar een nieuwe provider waar u weer een twee-jaarscontract krijgt aangeboden of, tegen meerkosten, een korter durend contract kunt afsluiten. Daarin verschillende de meeste telefoonproviders niet eens zo veel van elkaar. Een wijze les is dus: tussentijdse wijziging van een lopend contract betekent vaak geen verlenging maar leidt automatisch tot een nieuw contract voor de volledige duur, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen.

ne
door neodutchio - Dec 20, 2016 om 15:29
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Zou het wellicht handiger zijn deze eis bij KPN neer te leggen?

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2016 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ijs ook eis.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 20, 2016 om 17:09
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ook fijn dat u meldt dat u iets eist bij KPN. Wat is uw vraag? Wij zijn eenform van vrijwilligers die vragen beantwoorden van consumenten, wij zijn niet gebonden aan de Kassa redactie.

Afgezien daarvan: u heeft toch een brief van KPN waarin is gemeld dat uw contract is geëindigd? Klaarblijkelijk is er sprake van een fout bij KPN en maak dat dan duidelijk bij KPN middels een aangetekend te verzenden brief.De vraag is wel of u bij het terugzenden van het toestel ook heeft aangegeven dat u het contract beëindgde.

Daarbij is ook nog aan de orde, dat indien u na afloop van een contract van twee jaren het toestel dat in dat contract was opgenomen NIET behoeft terug te zenden! Zit daar het probleem?

diumenge
door diumenge - Dec 20, 2016 om 17:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vermoedelijk een voor de nieuwe rubriek Dumpen & Wegwezen. Oja, mocht KPN (nb. wij zijn KPN niet) de eis honereren, dan volgt er waarschijnlijk nog een rekening voor het twee jaar geleden zes maanden te vroeg afgebroken contract.

Cookies
door Cookies - Dec 20, 2016 om 17:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En ik eis ijs.

DOOR TIJGER1 - 20 DEC. 2016 OM 16:38
26907 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

Ik ijs ook eis.

tijger1
door tijger1 Dec 20, 2016 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik citeerde Pluk van de Petteflet.

ha
door halex - Dec 20, 2016 om 20:17
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U weet hoelang uw vorige contract duurde. Ik gok tot 11-05-2015. U bent weliswaar eerder ingegaan op een verlengingsaanbod, maar dat gaat pas in nadat het lopende contract is afgelopen. Een veelgemaakte fout, veel consumenten denken dat een verlenging direct ingaat op de dag dat de verlenging is afgesproken. Maar zo werkt het, helaas voor u, niet.

ce
door ceesborst - Dec 21, 2016 om 13:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties. Voor de duidelijkheid nog even het volgende:
- Ik heb een contract zwart op wit met de aangegeven duur van het abonnement.
- Dit contract is direct ingegaan in tegenstelling tot aanpassingen die KPN later heeft gedaan en die inhielden eerst oude contract uitdienen met gebruik van een nieuw toestel en na einde van dat oude contract gaat het nieuwe contract van maximaal 2 jaar in. Hieruit blijkt toch wel dat KPN over het eerder verlengen van contracten niet duidelijk was en in het begin, voor mij dus ook, in de fout is gegaan.
- Ik ben ingegaan op een promotie van KPN om eerder het contract te verlengen zonder dat KPN vermeldde wat de consequenties daarvan waren.
- KPN promotie is natuurlijk om klanten langer te binden waar ik op zich geen probleem mee heb.
- Ik ben nooit door KPN geinformeerd over een langere looptijd.
- In de voorwaarden van KPN en ook in de kleine lettertjes in het contract staat niets over eerder verlengen, alleen maar over een abonnement beeindigen.
- Wel op het nieuwe contract staat dat de bundels van het vorige contract zijn beeindigd!!
- Ik heb zwart op wit dat het toestellease contract is beeindigd nadat ik het toestel in goede staat had teruggestuurd.
- Dit probleem natuurlijk bij KPN en op het KPN forum gemeld ( https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/verrassing-na-verlenging-abbo-gaat-pas-over-6-maanden-427019/index1.html). Daar wordt al bijna 3 maanden door KPN aan een oplossing gewerkt maar dat sleept zich maar voort vandaar dat veel klanten dit probleem op diverse fora vermelden om steun te krijgen.
- Er zijn veel KPN klanten die dit probleem hebben en om sterker te staan melden wij dit probleem bij diverse instanties zoals Kassa, Radar, Consuwijzer, ACM, klacht.nl etc. en hopen dat daar door andere organisaties iets mee wordt gedaan door hierover met KPN contact op te nemen. Bedrijven zijn altijd zeer gevoelig als problemen openbaar worden gemaakt en het hun goede naam bij het publiek kan schaden.

Dank allen die tot nu toe gereageerd hebben en ik, en veel KPN klanten met mij, hopen op steun voor dit probleem.

ha
door halex - Dec 23, 2016 om 10:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

- Dit contract is direct ingegaan in tegenstelling tot aanpassingen die KPN later heeft gedaan

Dat is waarschijnlijk niet waar. Tenzij u zwart op wit hebt staan dat het oude contract voor de einddatum door KPN beëindigd is. Er staat echt niet in de voorwaarden dat eerder verlengen betekent dat u van uw 'oude' contract af bent. Dat er niet in staat dat eerder verlengen betekent dat u uw oude contract uit moet dienen, doet er niet toe. Want het is volkomen logisch dat je dat moet doen.

lo
door lovewinnie - Dec 23, 2016 om 13:10
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dat jij je abbo eerder verlengt wil niet dat de oude 4 maanden van de vorige 2 jaar zo maar verdwijnen.  Dit wordt er uiteraard bij opgeteld.
Stel ik open een abbo op 12-2016 voor 2 jaar dan loopt deze tot 12-2018.
Ik mag verlengen 4 maanden van tevoren. Dus 8-2018 verleng ik mijn contract met 2 jaar Inc nieuw toestel.
Nieuwe abbo loopt dan van 8-2018 tot 12-2020.
Dat u verlengt wil niet zeggen dat die 4 maanden van vorige contract zomaar verdwijnen

U heeft geen langere looptijd. Abbo bij elkaar opgeteld zullen nog steeds 2x 2 jaar zijn. ( ga ff uit van 2x 2 jaar contract) dus u betaald niet langer dan nodig is maar gewoon wat u plicht is.

Het probleem is dat u met een 2 jarig contract vaak per maand betaald voor u toestel en voor u abbo. Dit samen zorgt voor maandelijks vast bedrag of te wel abbo kosten. Het bedrag voor u toestel wordt verdeeld over u contract duur
 Gaat u voor 12 maanden betaald u meer voor u toestel per maand Dan 24 mnd.
Als u verlengt moet de oude telefoon nog steeds afbetaald worden aangezien je hebt gekozen voor 24 mnd.
U gaat eerder voor een nieuw toestel. Ook voor deze wordt een bedrag afgesproken die u elke maand betaald. U kiest weer voor 12 of 24 mnd. Naast abbo kosten hebt u de plicht de gehele contract duur te betalen voor telefoon. Dus 24 maanden bij 2 jaar. Inc maanden van vorige abbo is dat dan 28 maanden ( als u 4 mnd eerder overstapt