gsm
door gsm Apr 1, 2019 om 20:24
Computers & telefonie

KPN vast, wekelijks belkosten van €0,16 naar 088-0030031

Een oude dame, die is overleden, blijkt misschien slachtoffer van oplichting via de KPN vaste telefoonaansluiting.
Bij het controleren van diverse papieren kwamen ook facturen van KPN vaste telefonie tevoorschijn.
Er blijkt jaren lang ten onrechte wekelijks een bedragje van €0,16 á €0,17 te zijn betaald voor het bellen naar 088-0030031 en soms 088-0030030.
Het zogenaamde gesprek gebeurt vrijwel altijd rond dezelfde tijd, namelijk elke dinsdagavond om ongeveer 22:35 uur.
Totaal is het zo'n 6 á 7 euro per jaar per slachtoffer. De bedragen staan op de KPN-factuur vermeld onder het kopje 088-Bedrijfsnummers.
Het lijkt erop dat dit bij veel meer mensen het geval kan zijn en dat dit niet opvalt wegens het relatief geringe bedrag van ongeveer €1,69 per factuur.
Oplichters kunnen op deze manier slapende rijk worden.
De KPN helpdesk brengt me geen steek verder over deze zaak en kan niet aangeven hoe dit precies mogelijk is.
Het enige dat zij wel kunnen zeggen is dat de bedragen niet terugbetaald zullen worden.

Heeft iemand enig idee hierover en wie hier achter kan zitten? Is dit iets voor het Kassa TV programma om een an ander uit te zoeken?
Opmerking: Het telefoonnummer van de factuur is ooit wel enige tijd gekaapt geweest door Pretium.

1425 7 Rapporteer

Topantwoord

Theovermeulen
door Theovermeulen - Apr 1, 2019 om 20:35
1 Antwoorden / Vragen

Werd er gebruik gemaakt van ren alarm systeem voor ouderen? Dit mummer kan gebruikt zijn voor zon alarmering, en de telefoontjes zijn ren 24 uur test melding . Eerst goed nadenken voor je de term ‘oplichting’ gebruikt

tenormin
door tenormin Apr 1, 2019 om 20:56
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@theovermeulen, GSM is al jarenlang forumlid van deze site en zal oplichting niet snel schrijven. Vooral de laatste zin van zijn vraag doet bij mij vragen oproepen: Pretium. Zou kunnen, ik beschuldig niet iemand, maar..........

gsm
door gsm Apr 1, 2019 om 20:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De noodknop had ik niet aan gedacht. Heel goed mogelijk dat die dingen een wekelijkse test doen. Ik ga dat navragen bij de instantie van de eventuele noodknop. Wel raar dat KPN dat niet weet en dat zij aangeven dat dit verschijnsel vaker gemeld is.

gsm
door gsm Apr 1, 2019 om 21:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@THEOVERMEULEN. Je hebt gelijk, maar ik heb eerst met KPN gebeld en kreeg de indruk dat het inderdaad niet in de haak was. Ik ga uitzoeken of een noodknop aanwezig was en of die inderdaad wekelijks deze nummers belde. De uitkomst vermeld ik hier zodra ik dat weet.

Theovermeulen
door Theovermeulen Apr 1, 2019 om 21:39
1 Antwoorden / Vragen

@tenormin.  Ook sterk de nadruk leggen op dat 't oplichting zou kunnen zijn, wat jij in je tekst doet... Is niet altijd terecht. Als je Google gebruikt voor dit nummer zie je precies waar dit nummer voor gebruikt  wordt. Is bedoel er niets mee, maar enige terughoudendheid is op zijn plaats, ongeacht of je al jaren op.dit forum zit., of er net nieuws bent. Ik ben benieuwd wt de vraagsteller uiteindelijk als oplossing vind.

gerbera
door gerbera Apr 1, 2019 om 21:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De TS schrijft nergens dat het om oplichting gaat. Schrijft dat oplichters slapend rijk kunnen worden. Het is maar net hoe je het leest.

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2019 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera
Nou de teneur van de vraag was toch wel duidelijk. “Slachtoffer” “per slachtoffer”

gsm
door gsm - Apr 1, 2019 om 20:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De noodknop had ik niet aan gedacht. Heel goed mogelijk dat die dingen een wekelijkse test doen. Ik ga dat navragen bij de instantie van de eventuele noodknop.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Apr 1, 2019 om 21:04
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een persoonlijk alarm test zichzelf. Om zeker te zijn dat het werkt 'belt' het alarm op vaste momenten naar een centrale om het contact zeker te stellen.
Dat het over het netwerk van KPN gaat wil niet zeggen dat KPN er iets mee te maken heeft. Als ik elke week op hetzelfde moment naar iemand bel kan ik ook niet KPN daar op aanspreken.

gsm
door gsm Apr 1, 2019 om 21:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@ NEODUTCHIO Bedankt voor dit antwoord. Dat KPN hier niets mee te maken heeft begrijp ik ook wel. De medewerker van KPN achtte het echter heel goed mogelijk dat een dergelijk bedrag langs slinkse wegen op de rekening zou kunnen komen, maar het is dan inderdaad zeer de vraag of iemand anders daar beter van zou kunnen worden, gezien het zeer kleine bedrag aan belkosten. Het is dus vast een noodknop die deze belkosten maakt. De gespreksduur was bijna altijd ongeveer 20 seconden en soms tot twee keer zo lang.

gsm
door gsm - Apr 1, 2019 om 21:08
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik ga uitzoeken of er sprake was van een noodknop (ik denk van wel) en of deze belkosten daardoor gemaakt zijn.

jo
door jorisw Apr 1, 2019 om 21:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dus je begint met hoog van de toren te blazen en al over oplichters te praten, en dan ga je pas nadenken????

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2019 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe kwam u dan op het idee dat dat bij veel meer mensen het geval zou kunnen zijn?

Hebt u dat nummer ook nog eens gebeld?

gsm
door gsm Apr 1, 2019 om 21:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Dat idee kreeg ik bij het gesprek met KPN. Ik ga zo'n nummer natuurlijk niet zomaar bellen. Het was trouwens niet altijd hetzelfde nummer. Blijkbaar is er een uitwijk naar een ander nummer als het eerste bezet is. Waarschijnlijk weer wat geleerd. Nooit te oud om te ... ;-)

tijger1
door tijger1 Apr 1, 2019 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is natuurlijk niets bijzonders aan een 088 nummer.

gsm
door gsm - Apr 1, 2019 om 21:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het nummer blijkt van een zorg-stichting.
Probleem opgelost dus: Niets aan de hand.
Het gaat dus om een noodknop die wekelijks een testje uitvoerde!

Iedereen hartleijk dank voor het meedenken!

gerbera
door gerbera Apr 1, 2019 om 21:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor de terugmelding.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2019 om 02:56
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@GSM, u weet toch dat er voor een vraag aan de redactie (Is dit iets voor een TV programma) een ander e-mail adres is?
Hoe dan ook, langs deze weg kwam de tip m.b.t. een  telefoonalamsysteem dat iedere avond wordt getest. Met 'roodshow groet'.

gsm
door gsm Apr 2, 2019 om 09:24
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zeker weet ik dat en het was ook maar een vraag aan de leden van dit forum, waarop het antwoord duidelijk nee is. Het alarmsysteem werd niet iedere avond getest, maar een keer per week. Achteraf had ik dit zelf ook kunnen bedenken, maar het nut van een vraag en beantwoord forum als dit is hiermee weer eens bewezen: In veel gevallen komt er hier een snel en goed antwoord, waar anderen misschien ook weer wat mee kunnen. Het is maar een zeer kleine onkostenpost, maar misschien toch goed om te weten.