muzicaro
door muzicaro Aug 19, 2014 om 14:45
Computers & telefonie

Langzame router

Al tijden hebben we zeer langzaam internet op onze bedrade computers. Dus geen wifi, maar via kabels verbonden aan een router die via een kabel is verbonden aan een modem (van UPC).
Internetsnelheid zou 50 Mbs moeten zijn. Via de speedtest op alle bedrade computers blijkt het slecht 0,6 te zijn. Na diverse tests en overleg met UPC is gebleken dat de snelheid wel geleverd wordt en ook ontvangen wordt als we een laptop rechtstreeks aansluiten op het modem.
Omdat het probleem dan de kabelverbinding tussen de router en het modem zou kunnen zijn, hebben we dit getest d.m.v. een nieuwe kabel. Geen verbetering.
Daarom zojuist de router getest en die blijkt dus de veroorzaker te zijn.
De router is helemaal nieuw, 2 maanden geleden gekocht, TP-Link WDR4900. Deze is gekocht omdat er problemen met wifi waren. Die problemen zijn opgelost met deze router, maar nu hebben we er dus een nieuw probleem bij: langzaam internet via de kabels.
Heeft iemand een idee hoe we dit zouden kunnen oplossen?

10942 31 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 19, 2014 om 15:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo muzicaro,

Als de problemen bij de router liggen zou je wellicht een beroep op de garantie kunnen doen en een andere router aanschaffen.

Suc6

pi
door pieterwolters - Aug 19, 2014 om 19:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens een reset naar de fabrieksinstellingen.

zw
door zwaardvis - Aug 19, 2014 om 19:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

De laatste firmware geinstalleerd? Zie hier

ph
door philip36 - Aug 19, 2014 om 19:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Die problemen met wifi zijn opgelost, maar nu hebben we er een probleem bij zegt u.
Betekend dit nu dat wifi wel goed werkt met een normale snelheid of werkt bedraad maar ook wifi langzaam?

ph
door philip36 - Aug 19, 2014 om 19:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Die problemen met wifi zijn opgelost, maar nu hebben we er een probleem bij zegt u.
Betekent dit nu dat wifi wel goed werkt met een normale snelheid of werkt bedraad maar ook wifi traag?
Al tijden heeft u traag internet dus ook al voordat u de nieuwe TP-LINK WDR4900 had?

muzicaro
door muzicaro - Aug 19, 2014 om 20:06
53 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb een upgrade gedaan van de firmware, maar dat heeft niet tot verbetering van de snelheid geleid. Het is nog steeds 0,6 i.p.v. 50 MBs.
Ik heb geen speedtest met wifi gedaan, want ik merk daar niets van vertraging. Maar dat is natuurlijk ook te testen. Het gaat mij vooral om de bekabelde computers. Het uitermate vervelend als het internet zo traag is.

ph
door philip36 - Aug 19, 2014 om 20:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat modem van UPC, is dat alleen een modem of een modem met ingebouwde router?
Als het een ingebouwde router heeft moet u de wifi hiervan uitschakelen of late uitschakelen door UPC.

muzicaro
door muzicaro - Aug 19, 2014 om 21:20
53 Antwoorden / 15 Vragen

Het modem is van UPC zonder ingebouwde router. Router hangt apart in de meterkast. Modem in de kamer bij het kastje vanUPC.3 computers zijn met kabels verbonden aan de router.

pi
door pieterwolters - Aug 19, 2014 om 22:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En heb je al geprobeerd om de kabel die van modem naar router gaat direct in een pc te prikken. Dezelfde kabel dus, niet een andere kabel op de modempoort.

muzicaro
door muzicaro - Aug 19, 2014 om 23:12
53 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat schreef ik al. Als een computer rechtstreeks is aangesloten op het modem is de snelheid zoals hij moet zijn. Het probleem zit in de router en niet in de kabels, omdat die allemaal getest zijn.

macwouter
door macwouter - Aug 20, 2014 om 04:35
825 Antwoorden / 9 Vragen

Je hangt toch geen router in de meterkast, die moet in dezelfde ruimte staan als van je PC. Jij bent zeker de lolligste thuis.

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2014 om 06:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=macwouter schreef op woensdag 20 aug 2014, 04:35]Je hangt toch geen router in de meterkast, die moet in dezelfde ruimte staan als van je PC. Jij bent zeker de lolligste thuis.

Voor 'n Mac misschien... Voor een normale PC is dat niet nodig hoor, zeker niet waar het om een aansluiting via een netwerkkabel gaat.

Aan vraagsteller. Kan je in de setup / instellingen van de router komen? Misschien is er per ongeluk bandbreedtebeheer* ingesteld?

*) IP-gebaseerd bandbreedtebeheer stelt systeembeheerders in staat te bepalen hoeveel bandbreedte aan elke PC wordt toegewezen

f.weele
door f.weele - Aug 20, 2014 om 08:49
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@muzicaro, heb je geen nieuwe router gevraagd aan UPC? Vorig jaar had ik mijn abo bij UPC aangepast, waarbij de internetsnelheid van 20 MB naar 50 MB ging en heb daarvoor een nieuw modem met ingebouwde router gekregen. Mijn oude modem kon namelijk de snelheid van 50 MB niet aan. Mijn oude router gebruik ik nu als accesspoint. Informeer eens bij UPC.
m.vr.gr.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 20, 2014 om 10:18
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Even de router bij 'n ander testen, dan weet je of hij daadwerkelijk stuk is.

who cares
door who cares - Aug 20, 2014 om 10:59
146 Antwoorden / 9 Vragen

Losse router bij de pc "Netgear" top merk goed in stellen en topsnelheid bij (upc abbo) 200 mb/s download snelheid en 20 mb/s upload ,kan niet beter...

klazien4
door klazien4 - Aug 20, 2014 om 12:24
27 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ook UPC en wel met 100 MBs en dat haal ik ook direct van het kastje van UPC daar haal ik ook mijn Wifi vandaan en boven heb ik er een router tussen zitten (wat niet echt noodzakelijk is) die had ik toch staan.Dus UPC om een goed kastje vragen lijk mij verstandig
Vr Gr Klazien

em
door emilevn - Aug 20, 2014 om 12:25
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had hetzelfde, ook nieuwe routers, nieuwe switch etcetera.
Dus iemand van UPC laten komen, koste wel wat geld.
Die heeft nieuwe stekkers op de eerst binnen komende aansluiting gezet en toen was het probleem opgelost. Wel is het zo dat hij de speedtest deed met de speedtester van Ziggo die veel hogere snelheid aangeeft dan die van UPC. Snappen doe ik dat niet want de monteur was van UPC en niet van Ziggo. Maar hij zei dat de tester van UPC niet goed was????

hu
door hultje - Aug 20, 2014 om 12:39
16 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou zeggen, het ligt niet aan de router maar aan de PÇ, in mijn gedachtengang zou ik denken aan mallware en spyware. Heeft u hierop al bv het programma malwarebytes laten lopen?
Zelf heb ik nl de ervaring dat er, ongeacht welke programma's u draait, toch regelmatig besmettingen veroorzaakt worden . Het is het proberen waard zou ik zeggen.

kv
door kv - Aug 20, 2014 om 13:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Router in "brugmodus" zetten.
(Daardoor gedraagt hij zich als poortuitbreiding van het UPC modem.)
--
Als het daarna niet vlekkeloos werkt, dan is er een waarschijnlijk een instelling fout in het UPC modem.
(Bijvoorbeeld dat de DHCP server niet aan staat.)
--

er
door erky - Aug 20, 2014 om 14:36
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Muzicaro,
Er is natuurlijk aan de kant van de vaste computers, die aan de UTP (netwerk)draden dus mogelijk ook een verschil. Een oudere computer kan een aansluiting hebben voor 100 Mbit/s of 1000 Mbit/s en dat maakt ook uit, maar meestal niet zoveel dat je het met gewoon internetten merkt. 1000 Mbit/s heet in de advertenties meestal Gigabit netwerk.

De nieuwe router zou dat aan zijn kant ook moeten hebben, want als 1 apparaat het wel aankan en de andere niet, dan wordt standaard gekozen voor 100 Mbit. Jouw TP-Link heeft in ieder geval bedraad 1000 Mbit/s.

De laptop heb je aangesloten gehad en die werkte wel snel. Mogelijk was dat een Cat6 kabel en ligt er in huis nog een Cat5, maar dat zou ook geen extreem verschil mogen maken. Cat5 moet dan wel expliciet Cat5e zijn. Dat is als het goed is gewoon op de kabel te lezen.
Succes,
Erky

er
door erky - Aug 20, 2014 om 14:47
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Muzicaro,
Nog even een nabrander van mijn kant!
Tussen de UPC modem en de TP-Link router behoort standaard een netwerkkabel die ook wel straight genoemd wordt, van de TP-Link naar de diverse computers zijn allemaal Crossover. Jouw oude router zou een model geweest kunnen zijn die dat automatisch corrigeerde en deze nieuwe niet, alhoewel ik me dan ook afvraag hoe WiFi dan wel snel kan zijn. In de blauwe poort van de router kan het beste dus een Cat6 kabel zitten. Hopelijk is die meegeleverd met de router.
Groet,
Erky

h19l49
door h19l49 - Aug 20, 2014 om 14:59
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=macwouter schreef op woensdag 20 aug 2014, 04:35]Je hangt toch geen router in de meterkast, die moet in dezelfde ruimte staan als van je PC. Jij bent zeker de lolligste thuis.

Dat antwoord had ik ook al in gedachten.
Zelf heb ik van UPC een modem met ingebouwde router en dat werkt echt perfect en snel.

endemion
door endemion - Aug 20, 2014 om 15:14
237 Antwoorden / 3 Vragen

Wat wordt er weer een hoop onzin bij betrokken wat allang uitgesloten is.

- Gezever over cat 5, 5e, 6. Is allang uitgesloten dat het aan de bekabeling ligt. Daarnaast bedenk dat de standaard het over kabelkwaliteit tot 100m heeft dan kun je met een cat 5 kabeltje op iets van 1,5m tot 10m oid ook makkelijk 1000mb halen.
- Crossover / straight issues is zo 10-20j geleden tegenwoordig gebruiken we geen crossover kabels meer.
- Verschil in 100mb of 1000mb op het thuisnetwerk terwijl we maar 50mb willen bereiken. Daarnaast is het tegenwoordig ook niet meer zo dat 1 apparaat op 100mb een heel 1000mb netwerk verlaagt naar die snelheid. Dat gebeurt alleen bij connecties naar en van dat 100mb apparaat dankzij het gebruik van switches ipv hubs tegenwoordig.
- Dat het aan de pc zou liggen, al uitgesloten want het werkt goed bij direct aansluiten op de modem.
- etc.

Is waarschijnlijk gewoon een kwestie van bepaalde instellingen die niet goed staan. Welke dat kunnen zijn is erg lastig om op afstand te bepalen.

aa
door aam.milatz - Aug 20, 2014 om 16:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

@macwouter, het is een fabel dat de router niet in de meterkast kan hangen. Zowel voor Mac of Windows, zeker
Bij een bedraad systeem zoals in dit voorbeeld. Bij wifi is een centraler plek aan te bevelen, maar dat kan ook met
Een extender. Zo min mogelijk apparaatjes in de huiskamer vind ik persoonlijk belangrijker.

@muzicaro, er zit niets anders op dan een andere router te installeren. Maak zonodig een deal met de leverancier dat je hem mag terugbrengen als e.e.a. Niet werkt. Persoonlijk goede ervaring met Linksys/ Cisco.

muzicaro
door muzicaro - Aug 20, 2014 om 16:15
53 Antwoorden / 15 Vragen

Hartelijk dank voor alle meedenkers en adviseurs, maar, nogmaals, alle kabels zijn getest en het ligt niet aan de kabels, maar aan de router zelf. M.b.v. de helpdesk van TP-Link is de firmware geupdate en dat hielp ook niet. Zelfs de helpdesk van TP-Link heeft mij nu geadviseerd terug te gaan naar de winkel omdat dit niet is zoals het behoord te zijn.
Ook voor alle andere opmerkingen: Mijn modem is van UPC en geschikt bevonden na een test (door mij met hulp van UPC). De router is niet van UPC en door mijzelf gekocht.
Rechtstreekse koppeling aan modem levert wel de juiste snelheid met alle mogelijke kabels (cat5, cat6......) en met al die kabels dus niet via de router.
Het ligt ook niet aan de computers. Deze hebben we allemaal afzonderlijk getest en ook met een spiksplinternieuwe laptop lukt het niet. Kortom, het ligt dus aan de router.

audb
door audb - Aug 20, 2014 om 16:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De test die bij UPC word aangeboden? oké daar heb ik dus 200 Mb op de meter staan maar in werkelijkheid heb ik dit nog geen 150 Mb dus.
Maar dat terzijde probeer eens de router met 1 computer aan te sluiten en dan testen heeft u dan nog steeds 0,6 Mb dan proberen wat KV zegt de router in brugmodus te zetten of de dhcp welke de ip adressen toewijst aan de computer uitschakelen.
Hoe u dat moet doen staat in de handleiding te lezen.

Ar
door Arjan25 - Aug 20, 2014 om 18:40
37 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook een 50 mb pakket van upc en heb draadloos 49,66 mb van de 50 mb.
ik heb de router op bridgemode staan, en daar achter een sitecom staan die tot 3 verdiepingen
wifi bereik heeft. moet er wel bij zeggen dat het wel even prutsen was voor dat alles goed werkte.
wat voor router heb je van upc? een technicolor tc7200?

he
door henkvankempen - Aug 22, 2014 om 11:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

De router is nog zgan dus teruggeven want je heb garantie als hij stuk is eis je een nieuwe.

NatureTravel
door NatureTravel - Aug 22, 2014 om 13:14
646 Antwoorden / 8 Vragen

Het probleem lijkt mij te liggen in de koppeling tussen het modem en de router, of in het onjuist instellen van een filter in de router. Heeft u gecontroleerd of de juiste kabel (standaard of gekruist) gebruikt wordt tussen modem en router?

muzicaro
door muzicaro - Aug 25, 2014 om 14:42
53 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteindelijk is het probleem opgelost door de router terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Dit lijkt voor de hand liggend, maar, voor zover ik weet, heb ik nooit iets aan de instellingen gewijzigd, maar alleen de setup uitgevoerd zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing. Kennelijk is er toch ergens een fout of wijziging ingeslopen die niet goed was. Jammer wel dat ik niet weet wat de fout was. Dit om te voorkomen dat het weer gebeurt. Maar ik weet nu dat de router toch goed is en hoe ik het de volgende keer weer kan oplossen als het toch weer verkeerd gaat.

Langs deze weg wil ik alle meedenkers en adviseurs bedanken en laten weten dat het is opgelost.