su
door suzukialto Oct 21, 2018 om 14:07
Computers & telefonie

Laptop

Mijn HP laptop van 2015 zou voorzien worden van snellere harde schijf en Windows 10. Dit voor de prijs van €135 excl werkloon 2x€40. Helaas is tijdens demontage harde schijf de toetsenbordconnector afgebroken, mijn ict man gaf aan dat het niet rendabel was voor deze laptop om te laten repareren. Hij gaf aan dat het beter was nieuwe te kopen, en kwam snel met alternatief. Ik was overrompeld en heb ja gezegd. Gisteren heeft hij de laptop geinstalleerd gebracht, bestanden oude laptop . overgezet. Achteraf heb ik spijt, want hij is toch aansprakelijk. Ik moet volle pond betalen voor nieuwe laptop. Kan ik hier nog vanaf, heb nog niet betaald.

2088 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2018 om 16:29
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is nagenoeg een zelfde vraag als eerder deze week, zie@SJOPPIE d.w.z de link die hij/zij geeft.

De 'ICT? man'ie geheel aansprakelijk en dient te herstellen. Rendabel of niet. Hier is sprake van een wanprestatie conform zie de lkink waarmee de wettekst terzake te zien wordt:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  schade bij niet nakomen

su
door suzukialto Oct 21, 2018 om 18:32
2 Antwoorden / 8 Vragen

Ja klopt. Maar ik wilde toch even heel zeker weten van hoe en wat. Maar ik heb de nieuwe laptop vandaag al even gebruikt, kan ik dan nog eisen dat hij deze terugneemt. Dat was eigenlijk ook een beetje mijn vraag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 21, 2018 om 19:29
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. Het enige dat u kunt doen is hem wijzen op zijn aansprakelijkheid om de schade die u heeft door het kopen van een nieuwe te vergoeden.
U zou immers anders geen nieuwe hebben gekocht. Noem een reeel bedrag op basis van ook de leeftijd van uw verpeste laptop.
Ga er daarbij vanuit dat de 'ict' man heeft verdiend aan dr verkoop en ga in ieder geval middels zoeken op i-net wat de goedkoopste aanbieding van het gekochte type is en als het even kan de groothandelsprijs (neem aan dat de omslag tenminste 10% of meer zal zijn.

edrick3
door edrick3 - Oct 21, 2018 om 18:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

su
door suzukialto 21 okt. 2018 om 18:32
2 Antwoorden / 8 Vragen

Ja klopt. Maar ik wilde toch even heel zeker weten van hoe en wat. Maar ik heb de nieuwe laptop vandaag al even gebruikt, kan ik dan nog eisen dat hij deze terugneemt. Dat was eigenlijk ook een beetje mijn vraag.

Wil jij een gebruikte laptop kopen?
Denk het niet.
Waarom gebruik je die laptop als je hem niet wilt?
En nee, je hebt niets te eisen.
Geef hem retour en kijk hoe de 'ICT-man' reageert. ;-)

su
door suzukialto Oct 21, 2018 om 18:55
2 Antwoorden / 8 Vragen

Probeer een goede regeling met hem te treffen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2018 om 19:34
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Merkwaardig  is wel dat u nu aangeeft het volle pond te hebben betaald, bij de eerdere vrsag vertelde u wat anders en kreeg u diverse adviezen.

Jammer van onze tijd lijkt mij dan.

su
door suzukialto Oct 21, 2018 om 23:37
2 Antwoorden / 8 Vragen

U zegt in uw reactie dat u het vreemd vind dat ik nu wel de volle pond heb betaald, dit is onjuist. Ik heb aangegeven dat ik de laptop nog niet heb betaald, maar dat ik tot  een goede oplossing wil komen met deze man.

panter22
door panter22 - Oct 22, 2018 om 09:08
6599 Antwoorden / Vragen

Dit is weer een heel ander verhaal.
Eerst wilde je een nieuwe laptop.
Als die ICT- man je die Lenovo had aangeboden, had je die dan gekocht?
Dan  biedt hij aan die oude laptop voor €215 op te knappen.
Dat is eerst al iets waar je over na had moeten denken. Was dit voor jou wel de moeite waard?
Het opknappen mislukt en je krijgt voor groothandelsprijs een nieuwe Lenovo.
Dan wint hij ws hier niet op, want hij kan nooit tegen die grote inkopers als MM en BCC op.
Zet hij er ook nog gratis je bestanden op?
Dan ben je niet bekocht.
Als hij telefonisch jou die laptop heeft verkocht, dan zou je wel 14 dagen bedenktijd hebben, maar je hebt al toegestemd dat jouw bestanden op de nieuwe laptop worden overgezet. Je hebt deze laptop al in je bezit en hebt hem al gebruikt.
Je moet gewoon betalen.

su
door suzukialto Oct 23, 2018 om 21:58
2 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Panter,

Heb inmiddels contact gehad met jurist. Het is dus niet gewoon een kwestie van betalen, het ligt in dit geval gecompliceerder. Ik heb vanavond contact gehad met mijn ICT man. We hebben morgenavond een gesprek. Hierbij wil ik u bedanken voor ue reactie.

Met vriendelijk groet.

panter22
door panter22 Oct 24, 2018 om 13:22
6599 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk ligt het gecompliceerder.
Je leest hier steeds dat de man een prutser is. Misschien is dat ook wel zo. Je kunt niet iemand dwingen iets te repareren wat hij niet kan. br />Maar het is de vraag hoever je wilt gaan.
Is dit het, wil je meer.
Voor het bedrag dat die laptop mogelijk in goede staat nog tweedehands op had kunnenleveren, kun jij geen rechtzaak beginnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2018 om 10:28
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@SUZUKIALTO,

uw reactie geeft mij aanleiding om nog een keer op uw probleem te reageren, het intrigeert mij.
Op basis van eigen ervaring en ook al door anderen gemeld is het vrijwel onmogelijk dat het vervangen van een HDD een breuk in de toetsenbordconnector betekent. Maar wat niet kan is nog nooit gebeurt.
In feite is het niets anders dan het losmaken van de laptop aan de onderzijde, de HDD verwijderen en loskoppelen, de bvervanger aankoppelen en terugzetten. Daarbij komt als het goed is, maar terzide het overzetten van de inhoud van de oude naar de vervanger bij.
Een vervangende SSD schijf kost afhangelijk van de kwaliteit tussen de ca. €30 en 50 en een windows 10 licentie ca. € 109,00.
Met de prijs die voor het vervangen was genmoemd is weinig mis.

Maar wat wel mis is, is het gegeven van het volgens de íct' man defect raken van een andere connector (afbreken) en dat geeft aanleiding voor het vermoeden van wanprestatie of anders gezegd het niet (naar behoren) naleven van een overeenkomst met schade tot gevolg. Ik geef u straks een link met een verwijzing naar de hiervoor geldende wettekst.
Omdat het mij intrigeert heb ik in ieder geval de vraag of u de defect geraakte laptop retour heeft ontvangen. Zo dat het geval is kunt u overwegen om door een andere extert/technicus een onderzoek te laten doen resp. bewiijs te laten geven van onkunde van uw 'íct'er.
Iets dat mij ook intrigeert maar enigzins ter zijde is de reden van het tegen kosten laten installeren van windows 10.
Windows 10 wer tot ca. 1 jaar geleden gratis geleverd door Microsoft  aan de bezittters van PC's en laptops met de besturingssystemen windows 7 tot en met 8.1. Dat heeft u kennelijk niet gedaan. Bij de aankoop van een nieuwe is normaliter de win 10 licentie meegeleverd. Zo niet dan is de prijs navenant minder.

Dan de verwijzing naar de wettekst als voor u in dit geval van toepassing:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

H
et zal wel lastig zijn om de exacte financiële schade voor u vast te stellen omdat die mede gebaseert is op de leeftijd van de laptop en afschrijving, gelet op verzekeringsmaatstaven. Als de 'ict man zijn werk goed had gedaan had u evenwel geen vervanger nodig.

De ict man kan dit allemaal ontlopen door te zorge vnoor reparatie, dat is het enige dat het meest voor de hand ligt.
De opmerking van 'niet meer renadbel'kan ik helaas weing anders zien dan een verkoopsmoes resp. een smoes om van gedoe af te komen.

panter22
door panter22 Oct 22, 2018 om 14:00
6599 Antwoorden / Vragen

Die laptop van 3 jaar oud is niets meer waard.
Klik op de rode letters Richtlijnen afschrijvingsmethoden.
https://www.uneto-vni.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 22, 2018 om 15:02
16828 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22

Wat een onzin. Qua gebruik is een laptop die drie jaren oud is helemaal niet afgeschreven al zijn er kennelijk handelaren (UNETO) die daar anders over denken. Het gaat dan bovendien ook nog door UNETO aangeslotenen en de vraag is of de íct' man dat is.
Ik kan mij niet of nauwelijks voorstellen dat zo ongeveer iedereen na drie jaren al een nieuwe aanschaft en ik denk zelfs dat dat bijna niemand.s.
Aan een drie jaar oude laptop mankeert niets, zij het dat het wel merkwaardig is dat Ts. spreekt over het ook installeren van Win 10.

Maar hoe het ook gewend of gekeerd wordt, de 'ict' man dient te zorgen voor reparatie. Hij is degene die in gebreke is m.b.t de vervanging van de HDD.
Een laptop van drie jaren oud heeft wel degelijk handelswaarde! Zie hetgee de consumentenbond hierover meldt in:

 https://www.consumentenbond.nl/laptop/je-laptop-afdanken

tdmduc
door tdmduc - Oct 24, 2018 om 11:52
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb zo mijn twijfels over deze "ICTman"
Harde schijf en toetsenbord.....volgens mij hebben die niets te maken met elkaar. SSD(hardeschijf) is demontabel aan de onderkant van de laptop niet de bovenkant.

Zelf repareer ik ook regelmatig laptops en anderszins electronica maar vindt het jammer dat deze man niet verder dan zijn neus kijkt want toetsenborden&connectoren zijn zat 2e hands te krijgen op Ebay of soms zelfs nieuw bij Replacedirect.

Zelfs hele complete moederborden zou dat nodig zijn.

HP modellen 2015 i.c.m. nieuwe SSD en extra RAM geheugen zijn altijd zinvol/rendabel en zijn daarna weer vlot en up to date.(mijn ervaring met bijv.Pavillions)

TIP: eerst rondvragen of second opinion en dan pas in zee gaan met.....