ro
door roekiah Apr 8, 2020 om 23:00
Computers & telefonie

Laptop

ik heb nog een goede oude laptop 13 jaar oud, met windows XP.
Nu wil ik mijn kleindochter van 10 jaar deze laptop geven, erg functioneel om haar huiswerk nu te maken, nu ze van school opdrachten krijgt. Is het mogelijk om op deze laptop windows 10 te instaleren, en waar kan ik dat gratis downloaden.
ook een probleem ik krijg geen internet op deze laptop, hoe kan ik dat instellen.

6787 24 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Apr 8, 2020 om 23:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoewel het technisch misschien mogelijk is, lijkt de kans dat dat goed gaat werken mij heel klein.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 8, 2020 om 23:37
2053 Antwoorden / Vragen

Dat gaat niet werken, een processor van 13 jaar geleden gaat geen Windows 10 draaien.

En het is echt niet verstandig een XP computer nog aan het internet te hangen.

U zou er Linux op kunnen zetten, dat zal hoogstwaarschijnlijk werken, maar of dat nuttig is hangt af wat u nog met de computer wil doen.

rj
door rjw Apr 9, 2020 om 19:10
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ook voor moderne Linux distro's die als alternatief voor Windows kunnen dienen is deze laptop al niet meer geschikt. Hoogstens een bare bone linux variant zonder GUI doet het waarschijnlijk nog wel. Maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Topantwoord

justmeagain
door justmeagain - Apr 8, 2020 om 23:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

Om kort te zijn, uw bedoeling is goed maar uw kleindochter kan er niets mee.

Voor school zijn programma's benodigd die echt niet op zo'n oude laptop gaan werken.
Daarnaast is Windows 10 niet gratis als u vanaf XP komt.

ro
door roekiah Apr 13, 2020 om 15:17
1 Antwoorden / 2 Vragen

Was maar een vraag Justmeggain, ik heb deze laptop toch liggen, doet er eigenlijk niets mee, mijn kleindochter heeft wel een tablet, ze doet graag werken met powerpoint, laptop van mijn dochter mag ze niet gebruiken, is haar werklaptop. dacht haar blij mee te maken.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Apr 8, 2020 om 23:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die laptop kan de huidige Windows-versie niet aan.

Kleindochter zal dan ook internet nodig hebben maar dat hebt u ook niet.
Als Kleindochter een laptop nodig heeft vanwege school, heeft de school mogelijk laptops in bruikleen. Maar heeft ze dan geen laptop thuis?

ro
door roekiah Apr 13, 2020 om 15:22
1 Antwoorden / 2 Vragen

Voor zo ver ik weet Aurora1 heeft de school geen laptop in bruikleen, mijn dochter heeft wel een laptop maar daar mag ze geen gebruikt van maken, het is haar werklaptop. mijn kleindochter heeft wel een tablet, maar ze werkt graat met powepoint. was maar een vraag, ik heb die oude laptop toch liggen, doe er niets mee.

aurora1
door aurora1 Apr 13, 2020 om 17:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan kunt u het gewoon proberen toch? Of kijk eens hier: https://support.microsoft.com/nl-nl/office/video-aan-de-slag-met-powerpoint-voor-android-tablets-1ca4c589-217b-4762-ae20-d1877555b8c1?ui=nl-nl&rs=nl-nl&ad=nl

Topantwoord

alfatrion
door alfatrion - Apr 9, 2020 om 13:31
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Windows 10 is gratis te downloaden bij Microsoft. U kunt de browser laten doen alsof u met linux werkt en dan kunt u downloaden. Je krijgt wel een logo onderin, maar kunt gewoon werken met Windows 10.

Ja
door Janitavfh Apr 11, 2020 om 11:20
37 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe doe je dit dan want wij hebben ook nog een werkende laptop met Vista die we ook geprobeerd hebben te upgraden. Niet gelukt. Bijna alle programma's van school kunnen gedraaid worden maar niet veilig want geen up to date internet beveiliging.

alfatrion
door alfatrion Apr 11, 2020 om 12:20
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je hier wat aan?
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/you-can-still-upgrade-to-windows-10-for-free-heres-how/

En anders kan je vanaf deze link Windows dowloaden als je niet met linux werkt:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO

Hoe je Chrome of Firefox kan laten doen alsof ze op linux draaien heb ik zo snel niet gevonden.

ro
door roekiah Apr 13, 2020 om 15:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Zal aan mijn dochterr doorgeven Alfatrion, bedankt voor de tip

Ka
door Kassagebruiker - Apr 9, 2020 om 20:28
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zal als het kan een pc worden waarbij je na het starten een kop koffie kan gaan maken en meteen een ommetje. Goede bedoeld, maar als u het kunt missen koop je voor € 200 een fatsoenlijke windows 10 pc.

audb
door audb Apr 10, 2020 om 12:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

"voor € 200 een fatsoenlijke windows 10 pc."

Die dus net zo traag gaat werken?

Pas als je een paar honderd euro er bij lapt zal deze sneller zijn maar daar het een lappendoos voor school is kan deze nog wel een jaartje of twee  mee.

Een nieuwe computer betaal je echt tegen de €500 wilt deze redelijk te noemen zijn.
Amd heeft daar de voorkeur bij die goedkoop is en op dit moment beter is dan Intel.

ma
door malty - Apr 9, 2020 om 20:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou het gewoon proberen.

Dat het wel eens zou kunnen werken
https://webwereld.nl/nieuws/algemeen/zo-installeerden-wij-windows-10-op-een-oude-bak-3772327/

U kunt die op een usb stick zetten of op dvd branden.
Download van windows 10
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO

Topantwoord

ma
door marsgoddess - Apr 10, 2020 om 11:58
16 Antwoorden / Vragen

ik heb het zelf (nou ja, mijn IT dochter) een paar weken geleden gedaan. Het ging prima en niet omdat ze IT-er is. Het was gewoon geen probleem. Ook ik had een oude XP laptop uit 2008, die we overigens al eerder naar Windows 7 hadden gezet. En nu Windows 10. Om eerlijk te zijn ging het zelfs gemakkelijker dan op een nieuwere (5 jaar oude) pc die met Windows 7 verkocht was.  Ik zit dit overigens te typen op een all in one pc uit 2010, die inmiddels op Windows 10 draait.
Mijn advies is: gewoon proberen.
Er zijn gratis versies van Windows 10 (niet illegaal) te vinden bij microsoft zelf: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO .
Zolang uw kleindochter er geen games op wil spelen, maar Word, Excel, Powerpoint en Zoom of Skype voor school, gaat het prima. Dat is wat ik er mee doe en mijn oude laptop heeft er geen moeite mee.
Het enige is, dat uw kleindochter niet meerdere Word documenten plus Excel, plus Powerpoint moet open hebben staan, want dan werkt de laptop traag. Maar hij crasht ook dan niet. Hij is dan gewoon alleen traag.
Veel succes.

ro
door roekiah Apr 13, 2020 om 15:26
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de tip

gerbera
door gerbera - Apr 10, 2020 om 12:16
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@marsgoodes,
De link waar u naar verwijst is zeker niet voor het "gratis" installeren van Win10 op de laptop/pc. Indien u op het hulpprogramma doelt, daar heeft u een licentie bij nodig om Win10 te installeren. En voor het upgraden van Win7 naar Win10 dient u een legale versie Win7 op de laptop/pc te hebben. Win XP is niet te upgraden naar Win10

audb
door audb Apr 10, 2020 om 12:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ook niet legale versies kunnen worden geupdate maar ook daar kan je gewoon een goedkope licentie voor kopen.

ma
door malty Apr 10, 2020 om 12:58
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het installeren van windows 10 zal wel gaan, alleen het activeren zal niet lukken,  maar windows10 werkt ook zonder activeren.

jhogaarts
door jhogaarts - Apr 10, 2020 om 12:21
101 Antwoorden / 1 Vragen

Ga naar een goede winkel en koop een moderne laptop met W10

ro
door roekiah Apr 13, 2020 om 15:12
1 Antwoorden / 2 Vragen

Was maar een vraag JHOGAARTS, ik heb deze laptop toch liggen, doet er eigenlijk niets mee, mijn kleindochter heeft wel een tablet, ze doet graag werken met powerpoint, laptop van mijn dochter mag ze niet gebruiken, is haar werklaptop.

ha
door harrybre - Apr 10, 2020 om 12:29
240 Antwoorden / Vragen

Ik heb nog een oude bokkenkar van 100 jaar oud gevonden en wil die updaten door er een electromotor met accu op te zetten, zodat mijn kleindochter daarmee naar school kan. Hoe doe ik dat ?
Simpel: rij die bokkenkar het locale museum in en koop een fatsoenlijke electrische fiets. ( geen goed geld naar kwaad gooien)

audb
door audb - Apr 10, 2020 om 12:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat echt niet om de leeftijd maar om om de processor die er inzit en de hoeveelheid geheugen.

Vooral het laatste moet minimaal 4 Gb zijn en hopelijk wel DDR3 wat teru te vinden is met dit programma https://www.ccleaner.com/speccy

Wel is het aan te raden om 8Gb er in te hebben maar is niet strickt noodzakelijk.

Helaas is updaten naar Windows 10 niet gratis maar hoeft ook echt geen bankrekening plukker te zijn, hardware.info heeft daar zelfs iets over geschreven : https://nl.hardware.info/artikel/9909/goedkope-windows-10-keys-vanaf-5-euro-hoe-kan-dat-a-mag-dat#reactie-1453355  *

Windows 10 is ook gratis te downloaden  met dit programma https://heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67-microsoft-windows-and-office-iso-download-tool en met dit programma https://github.com/pbatard/rufus/releases/download/v3.9/rufus-3.9p.exe op een opstartbare dvd of 8 Gb usb stick te zetten.**

* Let goed op dat het de home of pro versie betreft pro heeft eigenlijk niet veel extra`s maar als ze geen andere regcode kunnen leveren dan gewoon deze nemen.

** Neem de 64bit versie deze verdeeld het geheugen beter en bij 8 Gb is dit zelfs noodzakelijk om dat de 32 bit alleen maar 4 Gb kan aansturen (Waar ook nog eens voor de beeldscherm geheugen afgaat.

Over drivers hoeft u geen zorgen te maken, of deze zitten al in windows of zijn nog te downloaden.

justmeagain
door justmeagain Apr 13, 2020 om 23:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

Windows 64 bit gast no way werken op een oude 32 bit machine die ts heeft.
Ook uitbreiden naar 8gb in een laptop is niet voor de hand liggend. Dan gooi je echt geld weg.

Ja
door Jan_Koll - Apr 10, 2020 om 13:28
16 Antwoorden / Vragen

Als Windows een must is kun je dit overslaan.  Als het gaat om een goed, liefst snel, werkende computer waarmee MS Office documenten moeten worden bewerkt is Linux Mint een uitstekend alternartief.  Linux Mint lijkt m.b.t. het uiterlijk het meest op Windows van alle Linux distributies.  Het wordt standaard geïnstalleerd met LibreOffice, een pakket waarmee MS Office documenten kunnen worden bewerkt en kunnen in MS-office formaat woren opgeslagen.  LibreOffice bevat een tekstverwerker Writer (MS Word), rekenprogramma Calc (MS Excel), presentatieprogramma Impress (MS Powerpoint), databaseprogramma Base (MS Access), vectortekenprogramma Draw en nog veel meer.  Het aardige is, zo ervaar ik inmiddels een jaar of vier op mij ook 13 jaren oude laptop:
> Mint werkt uitstekend en zeer snel op oudere computers/laptops;
> Linux Mint en de meeste beschikbare software is gratis;
> De beveiliging tegen virussen is in de systeemsoftware "ingebakken" (geen Antivirussoftware nodig, en ook niet beschikbaar om die reden);
> Nauwelijks "gewennig" nodig omdat alles heel veel lijkt op MS Windows;
> Prima hulp via de website https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html.

Kortom wellicht het proberen waard.  Hier is voor het installeren van Mint nuttige info te vinden:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/linux-mint.html#ID2,
lees het hele verhaal en kies welke versie van toepassing zou kunnen zijn (en wees blij met deze ondersteuning van Pjotr, die mij al menigmaal heeft geholpen).  Oh ja, installeren van een compleet werkend systeem onder Linux Mint vergt een half uurtje inclusief de aanwezige fikse partij software waaronder LibreOffice.

En ehh, een beetje huiverig om aan Linux te beginnen?  Maak een installatie DVD of USB-stick en start daarvan op.  Dan werkt de computer onder Mint zonder dat je het al installeert

Ja
door Jan_Koll - Apr 10, 2020 om 13:42
16 Antwoorden / Vragen

er ging iets mis en twee keer is wat veel

er
door erky - Apr 10, 2020 om 14:01
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Roekiah,

Mooi dat die laptop het na 13 jaar nog doet, vermoedelijk is de accu wel gestopt, maar dat terzijde.

De kans is erg groot dat deze XP laptop te klein/ te krap is voor Windows 10.
De eisen voor Windows XP waren toen minimaal 512MB werkgeheugen en als je geluk hebt zit er zelfs 1GB in. Maar Windows 10 werkt pas acceptabel met 4GB.
Over de snelheid van de processor kan ik ook kort zijn, in de XP tijd waren de processoren niet snel en bevatten meestal slechts 1 kern. Een soepel gebruik met Windows 10 vraagt tenminste 2 kernen (Core 2, Core Duo of meer) en een processorsnelheid van meer de 1,8 MHz.
Als deze getallen je weinig zeggen. Dan wordt het lastig. Als de laptop aan staat en op het bureaublad staat een icoon "Mijn computer" klik daar dan eens met rechts op en kies vervolgens 'eigenschappen'. Daar zou wat informatie kunne staan over die oude trouwe machine.

Windows 10 is nog steeds 'gratis' te downloaden op de site van Microsoft. Maar let op: Installeren zal niet zomaar gaan want officieel moet de computer minimaal Windows 7 hebben.

Tot slot is er wel een andere optie, namelijk Linux gebruiken. Dat is heel iets anders dan Windows, maar ook dan kun je e-mailen en internetten.

Succes!

Erky

ro
door roekiah Apr 13, 2020 om 15:35
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de tip Erky, het was maar een vraag, ik heb deze oude laptop toch liggen, en doet er eigenlijk niks mee, dacht misschien wat voor haar, conditie van de laptop is nog heel goed. Ze heeft wel een tablet, maar ze werkt graag met powerpoint, heel misschien koop ik een andere laptop, en geeft ik deze aan haar.
Mijn dochter heeft wel een laptop, maar is haar werklaptop, dat mag ze niet gebruiken.

Topantwoord

gerardk
door gerardk - Apr 10, 2020 om 14:05
175 Antwoorden / 8 Vragen

Of dit mogelijk hangt niet af van de leeftijd maar van de specificatie van de laptop, en je hebt naast de Windows 10 ISO file ook een key nodig. Op de volgende site kan je een key kopen voor slechts € 16.95 en daar staan ook de absolute minimale specificies waaraan de laptop moet voldoen.
https://www.gamekeydiscounter.nl/windows-10/windows-10-home-oem.html?pi=typein

Je kan er ook een Chromeboek van maken, dit is een laptop met alleen een chrome browser, door er chromium op te zetten. Meer hierover op https://www.chromium.org/getting-involved/download-chromium  en door met google of zo te zoeken naar chromium. Wel is het aantal apps dat je er op kan zetten beperkt.

Linux is ook een al eerder genoemde mogelijkheid en dan adviseer ik er ubuntu op te zetten dat komt redelijk  overeen met ms-windows maar of daar de school aps op draaien is de vraag ook bij chromium

Topantwoord

j.a.de witte
door j.a.de witte - Apr 10, 2020 om 16:52
86 Antwoorden / 6 Vragen

LAPTOP WIN XP.

ZELF HEB IK VELE,VELE JAREN GEWERKT,EEN UITERMATE STABIELE LAPTOP !

Toch een simpel probleem; INTERNET WERKT NIET ALTIJD,KOMT DOOR VERNIEUWING,TOCH IS DAAR EEN GOEDE OPLOSSTNG VOOR
ACTIVEER GOOGLEPLUS.
Zinvol is om te werken met FIREFOX,DOWNLOADEN EN ACTIVEREN MBT INTERNET.zelfs na bv. reset ALLES TERUG HALEN.
ZIJN ER VRAGEN ; J.A.de.Witte@Kader.Hcc.nl
succes !

JdW.

diumenge
door diumenge Apr 11, 2020 om 11:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Google Plus? Dat is bijna net zo lang geleden als de leeftijd van die laptop en bestaat inmiddels niet meer. Hoe een mislukt sociaal netwerk kan helpen bij niet werkend internet is mij ook nog eens een raadsel.

justmeagain
door justmeagain Apr 13, 2020 om 23:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een warrig verhaal.
Snap er weinig van.
Firefox downloaden en activeren met internet?

mo
door mof - Apr 10, 2020 om 18:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wsniet, heb zelf eem lenovo van 2009, kan het niet meer aan.

panter22
door panter22 - Apr 11, 2020 om 13:20
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom koop je voor die kleindochter geen nieuwe laptop of geef haar de laptop in bruikleen. Voor ca. €250 heb je er al een, weliswaar niet de beste en de snelste, maar daar kan ze zich wel mee redden met haar huiswerk.
En natuurlijk wil ze ook spelletjes doen op de laptop. Dat kan echt niet meer op zo'n oude laptop.
Kijk eens op:
https://www.kieskeurig.nl/laptop?q=laptop

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets - Apr 12, 2020 om 09:10
29 Antwoorden / Vragen

@Alfatrion "Hoe je Chrome of Firefox kan laten doen alsof ze op linux draaien heb ik zo snel niet gevonden."
Dat kan eenvoudig met https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/user-agent-string-switcher. Of het werkt kun je weer testen via https://ipleak.net.
Sowieso een aanbeveling qua privacy, door regelmatig van user agent te veranderen maakt het jou online volgen een stuk lastiger. Daarnaast is wel aan te raden om dan ook je IP te wijzigen of een VPN gebruiken.

@TS beter installeer je Windows 7. In alle opzichte veel beter, ook al wordt deze niet meer ondersteund met goede Internet Security hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Benodige updates na installatie van W7 kun je nog altijd via de normale weg downloaden.

gsm
door gsm - Apr 13, 2020 om 09:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt Makulu Lindoz (klik) Linux downloaden en installeren. Lindoz spreek je uit als Lindows.

Excuus voor deze dubbele post. Ik was nog niet goed wakker zeker ;-)

gsm
door gsm - Apr 13, 2020 om 10:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt Makulu Lindoz (klik) Linux downloaden en installeren. Lindoz spreek je uit als Lindows.
Je kunt na de installatie via Instellingen, Thema's, kiezen voor een Windows XP, Windows 6 (Vista), Windows 7 of Windows 10 thema.
Het lijkt dan precies Windows en je kunt er ook nog bijna alles en nog veel meer en veel sneller mee dan wat met Windows ook kon.

HGRH
door HGRH - Apr 13, 2020 om 16:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

goed bezig om niet maar zo mee te doen met "weg er mee"!!
ik geef u een "kleine bijdrage"> als start voor uw nieuwe pc met Windows10 voor uw kleindochter  en u stuurt mij uw laptop op.

'

mi
door miennaamishaaz - Apr 24, 2020 om 15:35
725 Antwoorden / 1 Vragen

Windows 10 zou je wel kunnen instaleren, maar helaas zou het extreem traag erop draaien.

Mischien kunt u kijken of u er Linux/Ubuntu "lite" op kan zetten.

Dit zou beter werken, er zijn genoeg gratis office apps die ook op Linux draaien.
Gezien het alleen voor huiswerk is zou dit voldoende moeten zijn, Tenzij de school eist dat je windows 10 gebruikt

Daarnaast heeft u voor windows 10 geen license nodig, {ja je hebt dan wel de hele tijd het watermark, maar het werkt wel}