pr
door prrdehaan Apr 13, 2008 om 13:31
Computers & telefonie

Laptop en Win XP

Ik wil een nieuwe laptop aanschaffen met Windows XP erop en geen Vista ( zit er standaard op geinstalleerd )

Als ik dit in de winkel aangeef krijg ik te horen dat ik er een Win XP licentie bij moet kopen ( ong 80 euro ).

Kan ik verlangen dat de winkelier kostenloos XP installeerd ( of er bij geeft ).

Ik lever immers een Vista licentie in.

1967 35 Rapporteer

labswans
door labswans - Apr 13, 2008 om 13:52
1918 Antwoorden / 10 Vragen

nee , u kan dat niet verlange van de winkelier. U koop een product en daar zit vista erbij. Dat is standaard te noemen. Daar betaald u naar en niet voor windows xp.

Aan uw wens zal niemand meewerken op geen enkele manier is mijn mening

labswans

edwardus
door edwardus - Apr 13, 2008 om 13:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas zijn die producten vaak gebundeld. Op het apparaat zit een sticker met licentienummer van het gebundelde OS. Je zult gewoon verder moeten zoeken. Bij sommige leveranciers kun je zelf samenstellen of kiezen uit verschillende bundels.

edwardus
door edwardus - Apr 13, 2008 om 14:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens (Tip!) ging het creëren van de rescue dvd's op mijn HP laptop mis. Na contact met de helpdesk was men bereid deze dvd's kosteloos op te sturen. Bij de vraag of ik Vista of XP had was mijn antwoord dat er Vista op zat, terwijl ik graag XPhad gehad. Dat was geen enkel probleem bij HP.

gladdeharry
door gladdeharry - Apr 13, 2008 om 14:01
463 Antwoorden / 14 Vragen

beetje kort door de bocht.Natuurlijk kunt u dat niet eisen.U kunt kieze tussen een laptop kopen met Vista of niks kopen bij een bepaalde winkel.Overigens is niet elke nieuwe laptop geschikt om op XP te draaien(hardware).

nouds
door nouds - Apr 13, 2008 om 14:25
98 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb onlangs een Laptop bij XXODD besteld. Je kunt er je laptop zelf samenstellen, en je bent niet verplicht om er een besturingssysteem op te laten zetten. Ik heb er zelf thuis Windows XP op gezet. Op onderstaand adres staat de basislaptop die ik bestelde:
http://xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=202&e=2

al
door alm - Apr 13, 2008 om 14:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus:

Bij welke HP laptop was dat waarbij je de Recovery DVD's niet kon aanmaken?

edwardus
door edwardus - Apr 13, 2008 om 14:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Maakt dat uit? Het is er eentje uit de zakelijke serie (HP Compaq dus).

al
door alm - Apr 13, 2008 om 14:46
4 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, ik was even benieuwd of het toevallig ook met een HP Compaq 6820s was, die met Windows Vista Home Premium NL?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 13, 2008 om 15:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Klopt gladde;
Mijn HP/Compaq Presario C710 zit een sticker bij het toetsenbord met Windows Vista TM sticker en onderop een vista nummer sticker. Er zit nu op de HD XP-SP2. Met de SATA-HD had onze zoon wat problemen, doch de goede driver is gevonden. Het draait als een tierelier. Windows zou het nog 2 jaar ondersteunen en SP3 is onderweg, volgens de laatste berichten. Wat een armoede met Vista, nietwaar?

Hardware ERror MAN.

edwardus
door edwardus - Apr 13, 2008 om 16:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

HP6710b met Vista Business.

jo
door johnjlooy - Apr 14, 2008 om 13:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn ook winkels die laptops en pc's "kaal"verkopen bv MyCom. dat de winkel geen Xp erop wil zetten is begrijpelijk want zij doen dit nl. ook niet zelf maar de produkten komen met voorgeinstalleerde OS binnen.  maar even iets anders... waarom wilt u eigenlijk geen Vista??  ik werk er zelf al geruime tijd mee op 2 laptops met in m'n netwerk ook nog een ouwetje op Xp en ik moet zeggen t'is even wennen, maar ik ben nu helemaal om. in vergelijking met Vista is Xp maar oude meuk,  goed onderhouden vista geeft naar mijn mening minder stabiliteitsproblemen dan Xp, ook met mijn randapparatuur ( printer, scanner, camera, nokia N95 enz.)geen enkel probleem. voor mij?... geef mij maar Vista!

ni
door nickk - Apr 14, 2008 om 13:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ter informatie van allen die reageerden: Ik heb recentelijk via zakelijke relaties vernomen dat in Amerika de introductie van Vista in de zakelijke markt op een drama is uitgelopen. Daar kun je nu GRATIS een downgrade voor VISTA naar XP krijgen. Reden daarvoor is dat veel drivers niet werken.

vr1944
door vr1944 - Apr 14, 2008 om 13:36
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo,

Schijnbaar bent u ook beinvloed door lui  die roepen dat Vista een slechte besturing is .Dat zijn vaak dezelfde lui die dit ook riepen toen XP op de markt kwam.Het tegendeel is echter waar .Na het updaten  op diverse PC's van Vista SP1 beta nederlands kan ik je verzekeren dat je Vista laptop prima zal werken en stabieler is dan XP.

do
door doefje - Apr 14, 2008 om 13:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

hallo, zelf heb ik een week of 7 geleden een nieuwe laptop gekocht: ook ik wilde graag windows XP erop en in overleg met de verkoper heb ik dat ook gekregen: de klant is koning, hoewel hij het niet zo met me eens was. ik ben blij dat er XP op zit!!

grappig
door grappig - Apr 14, 2008 om 13:47
27 Antwoorden / 10 Vragen

Onze vereniging had onlangs een laptop nodig. Wij hadden al gehoord van de problemen met Vista dus hielden ons hart vast. We konden geen XP erop krijgen en het werd Vista. Ja hoor, de Flashfiles die we draaiden werkten niet goed en nog wat kleine narigheidjes. Daarna laptop geretourneerd. Na weken wachten werd de HP omgeruild met XP erop. Helaas een ander type die langzamer werkte. Wat een monopolie gedoe. Als we het hadden geweten hadden we de zaak zelf geformatteerd en XP op het nieuwste model gezet.

pierre60
door pierre60 - Apr 14, 2008 om 13:50
132 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk eens op www.dell.nl daar is het nog mogelijk om XP te kopen. Alleen jammer dat het de Engelse versie is maar je kunt hem daar gewoon kopen.

alarm1233
door alarm1233 - Apr 14, 2008 om 13:57
74 Antwoorden / 4 Vragen

win xp kun je  gwoon loaden op dezesite met code erbij of zonder, gratis en probleem loos en geteste versies , gewoon ff een gratis  account aanmaken ne zoeken maar en loaden , ff de xp branden op schijf en je hebt een bootable xp schijf , http://www.4usonly.info/

vw
door vwaaijen - Apr 14, 2008 om 14:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt ook helemaal af van de versie van Vista die je aanschaft en welke versie van XP je wilt installeren... Bij Vista Ultimate en Vista Business heb je namelijk zogenaamde "downgrade-rechten". Hiermee heb je dus het recht om alsnog Windows XP Professional te installeren, maar dat geldt dus alleen voor Vista Ultimate en Business. En je moet dus zelf zorgen voor een goede xp-licentiecode.

Hier zijn de "spelregels": http://www.microsoft.com/belux/nl/partner/productssolutions/windows/windows-vista-downgraderights.mspx

ma
door marie105 - Apr 14, 2008 om 14:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dell o.a. verkoopt nog steeds laptops uit principe met het besturingssyteem XP.

Verder verwijs ik je naar Tweakers.net Pricewatch link waar er diverse Acer laptops staan met de XP versie

http://tweakers.net/pricewatch/cat/68?keyword=xp&priceMin=0&priceMax=&land=all&i355=&a355=&i359=
&a359=&i357=&a357=&f363=1091&f363=1093&f363=1092&i437=
&a437=&scoreMin=0&scoreMax=5&x=7&y=5

Ze zijn wel degelijknog steeds in de verkoop!

Succes!

ed
door edjansson - Apr 14, 2008 om 14:12
1 Antwoorden / 3 Vragen

Beste lezers, Schaf als je de volgende keer een laptop wil kopen een Apple notebook aan,nieuw of 2e hands Hierop kun je gewoon xp installeren naast mac os. Geen gedoe met drivers,en je kunt alle software die bedoeld is voor microsoft draaien.Zie het als een investering want je kunt een Apple computer altijd weer goed verkopen. groet..  Ed

fi
door fishman1964 - Apr 14, 2008 om 14:16
33 Antwoorden / 7 Vragen

@vr1944 :

Ik heb een, qua hardware,  up to date systeem en na het installeren van Vista SP1 crashte mijn systeem dermate dat ik Vista opnieuw moest installeren....dus beter werken dan XP?? dacht het niet.....

fi
door fishman1964 - Apr 14, 2008 om 14:19
33 Antwoorden / 7 Vragen

Nee, dat werkt zo niet. U moet van te voren aan de leverancier vragen of het mogelijk is of er XP voorgeinstalleerd kan worden. Er is immers al een gelicenceerde versie van Vista geinstalleerd waarvoor u ook al betaald heeft.

grappig
door grappig - Apr 14, 2008 om 14:23
27 Antwoorden / 10 Vragen

Daar gaat het nu juist om. Dat eigengereide monopolie gedoe. Waarom niet een blanco laptop waarbij de verkoper u vriendelijk vraagt: En...geachte klant wenst u XP of Vista erop. Waarop u kan antwoorden. Oh, wat prettig dat ik wat te kiezen heb. Maar niet zoals nu...eerst voor Vista betalen en zelfs bij problemen ook nog eens extra voor XP betalen. Dat noem ik dus monopolie-gedrag.

kr
door kremer - Apr 14, 2008 om 14:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou je aan willen raden om eens contakt te zoeken met gebruikte laptop.nl die verkopen gebruikte en nieuwe laptops ook met windows xp wij hebben er goede ervaring mee succes

vr1944
door vr1944 - Apr 14, 2008 om 15:18
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb een, qua hardware,  up to date systeem en na het installeren van Vista SP1 crashte mijn systeem dermate dat ik Vista opnieuw moest installeren....dus beter werken dan XP?? dacht het niet.....

@fisherman

De nederlands update van SP1 komt een dezer dagen uit.Dus u hebt geupdate met de NL betaversie,want  de Nederlands talige Vista updaten met de engelse SP 1 lukt niet.Ook het updaten van XP met SP1 en SP 2 heeft de nodige crshes veroorzaakt.Een XP machine upgraden naar Vista is over het algemeen af te raden

jvdorst
door jvdorst - Apr 14, 2008 om 15:37
186 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn nog steeds laptops te koop met Windows XP er op, zoals bij o.a. Dell, HP en Acer. Maar waarom geen Vista ? Een nieuwe PC met Vista hoeft totaal geen problemen te geven en is ook te koppelen met PC's met XP erop.

gsm
door gsm - Apr 14, 2008 om 16:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Vista is gebaseerd op de 2003 server en op windows XP.
Wie een afgeslankte versie wil kan veel services uitschakelen en ook de weergave vereenvoudigen. Vista wordt dan een stuk sneller.
Gebruik daarnaast AVG Free Edition als virusscanner.

Freeware tooltje:
vista-afslanken-met-vlite

Let op met third party firewalls, van Norton, van Comodo of van andere leveranciers:
Zet een third party firewall altijd eerst uit, voordat je de third party software verwijdert!

GSM

al
door alm - Apr 14, 2008 om 18:47
4 Antwoorden / 0 Vragen

Vista is niet gebaseerd op Windows Server 2003 (alsof dat de basis ervan zou zijn). Windows Vista is een nieuwe ontwikkeling. Windows Server 2003 heeft meer weg van Windows XP, maar dan met een zakelijke GUI.

gsm
door gsm - Apr 14, 2008 om 18:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Vista zou volgens welingelichte bron gebaseerd zijn op technologie uit server 2003.

Hier vind je het eerste stukje vrijgegeven "broncode voor Vista";)

http://www.drunkenfairies.com/windows-vista-source-code/

GSM

al
door alm - Apr 14, 2008 om 19:04
4 Antwoorden / 0 Vragen

In die zin is alles gebaseerd op Windows 95, of zelfs DOS 1.0.

wolf59
door wolf59 - Apr 14, 2008 om 20:47
10 Antwoorden / 9 Vragen

Bij hardware outlet in Almere verkopen ze ook PC en laptops zonder besturing software. Kijk daar even wie weet.

henk14
door henk14 - Apr 14, 2008 om 21:13
163 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo, ik weet niet waar je woont maar ik zou naar Paradigit gaan, hier kun je de laptop helemaal zelf samenstellen. Ik kom er al jaren en een prima service.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 14, 2008 om 22:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen
hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 14, 2008 om 22:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Oeps, foutje.

@ Henk14, off topic:

Hoe is het met je douchevloer gegaan?

Hardware ERror MAN.

henk14
door henk14 - Apr 14, 2008 om 23:17
163 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo. Ik ben er nog niet aan begonnen ik moet net een schoonmaakaanval krijgen. Ik heb alle middelen genoteerd en ga dit zeker uitproberen te beginnen met het simpelste en goedkoopste. Ik vond die tip om de vloer eruit te breken wel top, haha.

Hee bedankt nog he, je hoort het nog.