na
door namelluh Nov 8, 2010 om 19:12
Computers & telefonie

LCD beeldscherm werkt niet naar behoren

Wij hebben voor onze kleindochter van 6 een computer van 2003.
Hier op staat windows xp pro.
Moderbord: Asus cgaex. rev: 1.02.

Als ik het beeldscherm van 800 x 600 pixels naar 1024 x 768 pixels zet geeft het beeldscherm: ingang niet ondersteund.

Ik heb op internet wezen zoeken maar kan niet wat vinden.

1286 51 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo namelluh,

Een juiste instelling voor de monitor is, een goede combinatie te vinden tussen 'resolutie' en 'verversingsfrequentie (refreshrate). Bij lagere resoluties zijn meestal hogere frequenties mogelijk. Wil je dus een hogere resolutie instellen, verlaag dan eerst die 'refreshrate' eens naar 60Hz en klik op (Ok). Pas als dat is gebeurd, kun je de instelling van de resolutie verhogen.

Mocht het toch niet werken, post hier dan eens het merk/type van de monitor.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Freya,

De monitor is van het merk Aser, type: AL1760.

Hoe kom ik bij de refreshrate?

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klik met de rechter muisknop op je bureaublad en kies Eigenschappen. Ga naar het tabblad: Instellingen (hier kun je straks de resolutie aanpassen). Klik op de knop (Geavanceerd) en dan het tabblad: Beeldscherm.
Als het goed is zie je daar de optie 'Vernieuwingsfrequentie'.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Freya,

Ik ben in het menu geweest van de monitor, deze staat op 800 x 600 H: 35 KHz, V: 56 Hz, Aneloog ingang.

Maar ik heb geprobeerd om het te veranderen maar kom niet verder met de instelling.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op internet is geen informatie te vinden over deze monitor.
Waarschijnlijk omdat het een behoorlijke oude monitor is.

Dat de resolutie niet aangepast kan worden, heeft te maken dat het scherm maar op 800x600 werkt en bedoeld is.
Het scherm werkt niet op een hogere resolutie.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De monitor staat dus blijkbaar op (ongeveer) 60hz ingesteld. Ik heb nog even gezocht maar kan eigenlijk niets over die monitor vinden. Klopt het typenummer AL1760 wel?

Freya

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Freya,

In het tabblad beeldscherm bij beeldscherminstelling> Vernieuwingsfrequentie staat in het hokje standaardinstelling van,hier aan kan ik niets veranderen.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op maandag 8 nov 2010, 20:55:
De monitor staat dus blijkbaar op (ongeveer) 60hz ingesteld. Ik heb nog even gezocht maar kan eigenlijk niets over die monitor vinden. Klopt het typenummer AL1760 wel?

Freya

Klopt wel.

De computer en scherm komen uit 2003, vandaar dat er bijna niets te vinden is.
Op de diverse sites met 2e hands computers is wel informatie te vinden, maar heel weinig informatie.
Het betreft een 17 inch scherm.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

namelluh schreef op maandag 8 nov 2010, 20:59: Hallo Freya,

In het tabblad beeldscherm bij beeldscherminstelling> Vernieuwingsfrequentie staat in het hokje standaardinstelling van,hier aan kan ik niets veranderen.

Je kunt het beste die zo laten.

In ieder geval is het helaas niet mogelijk met wat je wilt.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

In 2003 konden, mijns inziens, alle monitoren wel een resolutie van 1024x768 aan, maar wellicht dat de monitor toch nog een paar jaartjes ouder is en dan vrees ik ook dat de monitor niet hoger gaat dan die 800x 600.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Ik heb het beeldscherm op mijn eigen computer aangesloten.

Daar staat de beeldschermresolutie op: 1024 bij 768 pixels.
In het menu van het beeldschern staat ook 1024 bij 768 pixels.

Dus het heeft naar mijn menig niets te maken met de ouderdom van het scherm.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vergeten te vermelden dat op deze computer ook XP pro staat

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ah, zie je wel. Een monitor uit 2003 moet dat gewoon kunnen. Ik zou dan eerst maar eens beginnen met het opzoeken van wat videodrivers. Probeer dus eerst eens te achterhalen wat voor videokaart er in die computer zit (de computer waar het niet werkt dan).
Dit kun je op verschillende manieren achterhalen, b.v.:
Configuratiescherm > Systeem > Apparaatbeheer en dan op het plusje klikken dat staat vóór Beeldschermadapter. Post eens wat je daar vindt.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op maandag 8 nov 2010, 21:23:
Ah, zie je wel. Een monitor uit 2003 moet dat gewoon kunnen. Ik zou dan eerst maar eens beginnen met het opzoeken van wat videodrivers. Probeer dus eerst eens te achterhalen wat voor videokaart er in die computer zit (de computer waar het niet werkt dan).
Dit kun je op verschillende manieren achterhalen, b.v.:
Configuratiescherm > Systeem > Apparaatbeheer en dan op het plusje klikken dat staat vóór Beeldschermadapter. Post eens wat je daar vindt.

Freya

Ik ga hierin wel mee.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,

Bij apparaatbeheer zie ik geen Beeldschermadpter staan.
Bij overige apparaten staat wel een geel vraagteken bij videocontroller (VGA-compatibel)

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

namelluh schreef op maandag 8 nov 2010, 21:34: Hallo Allemaal,

Bij apparaatbeheer zie ik geen Beeldschermadpter staan.
Bij overige apparaten staat wel een geel vraagteken bij videocontroller (VGA-compatibel)

Dat is dus je probleem. Er zijn nog helemaal geen videodrivers geïnstalleerd. Je werkt nu alleen nog maar met de 'standaard drivers' van Windows XP en die gaan voor 'VGA' niet boven de 800x600.

Misschien dat je nog ergens wat documentatie van de computer hebt? Een boekje misschien? (vroeger kreeg je nog gewoon een boekje bij de computer).

Freya

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee geen dok hij is 2ehands gekocht en de monitor ook.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt twee types monitor hebben:
Het type van de betreffende fysieke monitor die je hebt of,
Een Plug en Play-monitor

Installeren van de Plug en Play-monitor (of jouw eigen monitor):
Klik met de rechter muisknop op je Bureaublad en kies Eigenschappen.
Ga naar tabblad: Instellingen.
Klik op de knop Geavanceerd
Kies het tabblad: Beeldscherm
(Hier staat je type monitor vermeld)

Als het niet je eigen monitor type of een Plug en Play-monitor is, ga dan verder:
Klik op Eigenschappen
Kies tabblad Stuurprogramma
Klik op Stuurprogramma bijwerken
Klik op het rondje "Nee, nu niet" en klik dan op Volgende
Klik op rondje "Ik wil zelf kiezen" en klik dan op Volgende
Klik op rondje "Niet zoeken" en klik dan op Volgende
Kies nu de juiste monitor uit de lijst: Plug en Play-monitor (of jouw eigen type)
Klik op Volgende
Klik op Voltooien, Sluiten, Ok enz.

Probeer of nu wel de juiste resolutie instelbaar is

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn eigen monitor is geen LCD.

in het tabje beeldscherm staat standaardbeeldscherm.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

namelluh schreef op maandag 8 nov 2010, 21:59: Mijn eigen monitor is geen LCD.

in het tabje beeldscherm staat standaardbeeldscherm.

Probeer er eens een plug en play beeldscherm van te maken.

Je kunt het stuurprogramma de video adapter ook proberen bij te werken, maar kies dan voor: verbinding maken met internet (om daar het stuurprogramma te zoeken).

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat geen beeldscherm bij die ik moet hebben

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het instellen van de juiste monitor lijkt mij niet het probleem. Als er eenmaal een videodriver voor de grafische kaart geïnstalleerd is, dan zal het met de monitor ook wel goedkomen. Immers, zoals al bleek, werkte de monitor op de andere computer meteen goed.
Zaak is dus om te achterhalen wat voor grafische kaart er in de computer zit. Is het een losse videokaart of zit de videokaart op het moederbord? Je kunt het met één of ander tooltje wel achterhalen of even de computer uitschakelen en openmaken en kijken wat er precies in de computer zit.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er eerst maar één nachtje overslapen en kom morgen er wel weer opterug als ik een beetje optijd thuis ben.
Moet er vroeg uit.

Welterusten en tot morgen

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het lukt, dan lijkt het mij de eenvoudigste oplossing om te proberen het Stuurprogramma voor de video adapter online bij te werken. De kast hoeft dan niet open:

Klik met de rechter muisknop op je Bureaublad en kies Eigenschappen.
Ga naar tabblad: Instellingen.
Klik op de knop Geavanceerd
Kies het tabblad: Adapter

Klik op Eigenschappen
Kies tabblad Stuurprogramma
Klik op Stuurprogramma bijwerken
Klik op het rondje "Ja, alleen deze keer" en klik dan op Volgende
Klik weer op Volgende (Automatisch installeren)
enz.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Ben weer aanwezig.

De videokaart zit op het moederbord.
Ik heb nog wat rond gekeken op internet en heb de volgende link gevonden: http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1382287&page=7 hier staat dat op het moederbord een sis 315 geluidskaart zit.
En op deze site: http://www.softwarepatch.com/utilities/sis315.html staat hij te downloaden.
Kan ik deze zonder problemen installeren.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@namelluh,

Op basis waarvan trok je de conclusie dat je een sis315 'geluidskaart' hebt? Had je dat opgezocht aan de hand van het merk/type moederbord dat je hebt? De meest betrouwbare manier om aan drivers te komen, is door naar de website van de fabrikant van je moederbord te surfen en dáár de drivers te downloaden.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haal eens pcwizard 700 van het internet; is een programma'tje dat het merk en soort zien van zaken als merk beeldscherm,moederbord + eventueele videokaart enzovoort.
Dit levert enorm veel info op die je nodig kunt hebben om vragen te beantwoorden.
Probeer het maar eens.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie:

Waar ik geluidskaart schrijf bedoel ik natuurlijk de videokaart.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja als ik op P4SC-AE rev 1.01 zoek kom ik ergens sis 315 tegen.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zoon vergelijkbaar probleem. Ik heb een Packard bell Meastro 222 ws
Heeft een resolutie van 1024x768 Krijg er een zwarte rand om heen. Is dus niet beeld vullend.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@namelluh, volg inderdaad de weg van Freya maar, met zo'n pc wizard weet je niet wat je allemaal op je computer trekt.

@ richard,

Hoeveel inch is je beeldscherm?

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het een 19 is hij is net zogroot als een 19 ctr

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@namelluh:

Ik heb gezien dat het inderdaad om de sis315 videochipset gaat, dus die driver (die je zelf al gevonden had) kun je wel gebruiken. Let wel op, klik op die betreffende pagina niet op die knop (start download), maar even naar onderen op de 'link': (Click here to Download).
Het bestand is in zip-formaat, dus je moet het daarna 'uitpakken' met b.v. WinZip (of welk ander uitpakprogramma je hebt). Daarna kun je de installatie starten.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb het bestand opgehaald en uit gepakt maar krijg het niet geinstlleerd

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat gebeurt er dan als je dubbelklikt op het setup.exe bestand? Krijg je een foutmelding?

Freya

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krijg in de wizard Updates voor hardware de volgende tekst er is een probleem met de installatie van de hardware: SiS 315 Dit apparaat start niet (Code 10)

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je start de installatie van die drivers toch wel gewoon via de Windows verkenner? Dus, alle programma's afsluiten, Windows Verkenner starten (rechter muisklik op Start en dan Verkennen kiezen), bladeren naar de map waar je die driver hebt uitgepakt en vervolgens dubbelklikken op het setup.exe bestand.

En mocht dat dan niet werken, dan toch de kast nog maar eens openschroeven en kijken wat er precies op het moederbord voor type gedrukt staat.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik op de setup klik krijg ik de vogende foutmelding: Het systeem kan het apparaat niet vinden. Controleer of het apperaat correct is geconfigureed en start het installatieprogramma opnieuw.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat je dan toch een ander type moederbord hebt en dus niet die P4SC-EA.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben nog verder aan het zoeken geweest en heb in computerbeheer de wizard nieuwe hardware gevonden het stuur programma SiS 315 gevonden als ik deze installeer krijg ik de foutcode 10

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Net de kast nog open gehad en er staat echt P4SC-EA rev 1.01

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het niet werkt, verbaast me niets.

Asus ondersteund het moederbord niet, omdat het hierbij om een merkcomputer gaat, dus voor de ondersteuning en de drivers dien je dan bij de fabrikant van de computer te zijn.

Ik heb zelf dit ook al een aantal keer gehad. Je loopt je rot te zoeken naar de juiste drivers, waarvan de meeste niet werken.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo zie je maar hoe een ogenschijnlijk klein probleem je een lange tijd bezig houd.

Het is voor vanavond weer mooi geweest, morgrn weer verder.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dan is het wel erg vreemd dat die driver niet wil installeren, want die is toch echt voor die videochipset bedoeld. Ben bang dat het dan toch erg lastig gaat worden.

Je kunt nog proberen om via Configuratiescherm > Systeem > Apparaatbeheer in de lijst bij 'overige apparaten' die 'videocontroller (VGA-compatibel)' te verwijderen. Daarna de computer opnieuw opstarten en die driver dan nog eens proberen. Mocht het dan nog niet werken, dan zou ik zo 1-2-3 ook geen oplossing meer weten.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op dinsdag 9 nov 2010, 22:40:
Tja, dan is het wel erg vreemd dat die driver niet wil installeren, want die is toch echt voor die videochipset bedoeld. Ben bang dat het dan toch erg lastig gaat worden.

Je kunt nog proberen om via Configuratiescherm > Systeem > Apparaatbeheer in de lijst bij 'overige apparaten' die 'videocontroller (VGA-compatibel)' te verwijderen. Daarna de computer opnieuw opstarten en die driver dan nog eens proberen. Mocht het dan nog niet werken, dan zou ik zo 1-2-3 ook geen oplossing meer weten.

Freya

In beginsel heb je gelijk.

Echter...

Het gaat hier om een OEM moederbord.
De specificaties kunnen zijn aangepast, en speciale drivers.

We hebben het hier niet over een standaard moederbord met standaard hardware en standaard drivers.

Het kan heel goed zijn dat de drivers van het type versie A zijn, terwijl de speciale hardware drivers van het type B nodig zijn, en die worden alleen verstrekt door de fabrikant van de computer.

Zou de computer van bijvoorbeeld Medion zijn, dan worden die drivers alleen door Medion verstrekt en alle andere drivers werken niet op die OEM moederborden.

Nogmaals:

We hebben het hier over een OEM moederbord, welke door de fabrikant van de computer naar eigen inzicht is ingedeeld met specifieke hardware en drivers.

Daarom is het ook zo lastig om de boel weer goed aan de gang te krijgen.

Al gaat het over een sis315 videochipset, dan nog kan het om een OEM versie gaan. En die werken niet met de standaard drivers, maar alleen met de speciale OEM ontwikkelde drivers, die alleen door de fabrikant van de computer (het merk dus) verstrekt worden.

Mijn advies:

Stop ermee, en koop eventueel een standaard tweedehands moederbord.
Die krijg je wel gemakkelijk aan de gang.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 02:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op dinsdag 9 nov 2010, 20:54: @namelluh, volg inderdaad de weg van Freya maar, met zo'n pc wizard weet je niet wat je allemaal op je computer trekt.

@ richard,

Hoeveel inch is je beeldscherm?

het een 21,5 ich scherm.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 07:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoogste resolutie is 1920 x 1080, kan je de instellingen daarop zetten?

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op woensdag 10 nov 2010, 07:49: Hoogste resolutie is 1920 x 1080, kan je de instellingen daarop zetten?

Je bedoeling is goed, maar zolang de videokaart nog niet goed werkt (omdat de juiste drivers ontbreken) valt er voor de monitor niets in te stellen. Windows herkent de videokaart niet en gebruikt daarom de eigen VGA-drivers. Met deze drivers kun je geen hogere resolutie instellen dan 800x600, al hang je er een monitor aan die een resolutie van 3840x2160 ondersteunt.
Hetzelfde geldt b.v. voor een printer. Als (om welke reden dan ook) je USB-poorten niet werken, dan krijg je een printer ook niet aan de praat.

Kortom, om een apparaat werkend te krijgen zul je alle onderdelen in volgorde aan de praat moeten zien te krijgen en dan begin je uiteraard met het onderdeel dat het dichtst bij het systeem staat en dat is de hardware op het moederbord. Gaan sleutelen om de monitor aan de praat te krijgen heeft dus geen zin, zolang de videokaart niet naar behoren werkt.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen allemaal bedankt voor de inspanning die geleverd is, ik geef het op en schaf tzt wel een ander pc aan.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op woensdag 10 nov 2010, 07:49: Hoogste resolutie is 1920 x 1080, kan je de instellingen daarop zetten?

Heb gedaan, maar dan word alles heel klein.en is dan niet beeld vullend.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een of ander manier is het in eens gelukt. Via de Ati progamma.