mathijs_b
door mathijs_b Apr 6, 2021 om 14:42
Computers & telefonie
Leidt Facebook helpdesk mij naar criminelen?

Mijn facebook account is niet meer bereikbaar. Zie foto.

2000 foto's en 8 jaar werk zijn onbereikbaar. Ramp.

Van een een daaraan gekoppelde hobbygroep ben ik geen beheerder meer. Ramp!

Na 3 dagen puzzelen blijkt er geen mogelijkheid te zijn om weer in te loggen.

Daarom de Helpdesk van Facebook gebeld, en die lieten mij Anydesk installeren.

Maar heb ik Facebook wel gebeld? Of Crime & Co? 020 244 3226

Toen moest ik codes oplezen en dad deed ik, omdat ik in de veronderstelling was dat ik met Facebook belde.

Maar daarna vertrouwde het niet meer omdat ongeveer dezelfde vragen gesteld werden tijdens fishing telefoontjes.

Ik heb toen opgehangen.

Is 020 244 3226 inderdaad van facebook? Als ik google kom ik verschillende reacties tegen.
Vraag: Hoe kom ik weer in mijn Facebook pagina? Dagen zoeken leverde niets op.

Vraag: Heb ik mezelf laten hacken? Wat kan ik doen?

4364 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2021 om 14:47
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Had u dit niet bij uw eerdere vraag van 4 April kunnen stellen over hetzelfde onderwerp?

mathijs_b
door mathijs_b Apr 6, 2021 om 15:12
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik heb er al 20 uur ingestoken maar zie door de bomen het bos niet meer.

sw
door swat1500 - Apr 6, 2021 om 14:52
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat u de helpdesk van fb aan de lijn had. Die hoeven niet mee te kijken op uw telefoon of computer.

sw
door swat1500 - Apr 6, 2021 om 14:54
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat u de helpdesk van fb aan de lijn had. Die hoeven niet mee te kijken op uw telefoon of computer.

Ik vermoed dat uw fb account is gehacked en dat de hacker de wachtwoorden heeft aangepast.

Had u twee traps verificatie ingesteld?

mathijs_b
door mathijs_b Apr 6, 2021 om 15:11
641 Antwoorden / 77 Vragen

Maar waarom is er geen enkele manier om hulp te krijgen van Facebook als er serieuze problemen zijn?

ju
door juliomariner - Apr 6, 2021 om 15:00
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens google is dat nummer van HD nieuwbouw B.V.
Hoe komt u aan het nummer?

tenormin
door tenormin Apr 6, 2021 om 15:20
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Kennelijk denkt Mathijs dat hij met Facebook heeft gebeld. Tenminste, hij geeft dit nummer hier door.

mathijs_b
door mathijs_b Apr 6, 2021 om 15:35
641 Antwoorden / 77 Vragen

Dácht.....

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 6, 2021 om 15:19
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Wellicht staat hier iets voor u bij:
https://duckduckgo.com/?q=facebook+helpdesk+nederland&t=h_&ia=web

 15.35u
Het nummer dat u hebt gebeld hoort bij deze site: https://bdbouwgroep.nl/

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2021 om 15:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Het voorbeeld wat je geeft kreeg ik ook vanmorgen. Maar dat was een vriendin die de foto en tekst toch maar had weggehaald. Zie ik vaker.

diumenge
door diumenge - Apr 6, 2021 om 15:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit nummer is zeker niet van Facebook, mijn software slaat behoorlijk op hol als ik alleen al de pagina probeer te bereiken waarop dit nummer staat.

Een hele foute club zo te zien.

mathijs_b
door mathijs_b Apr 6, 2021 om 15:32
641 Antwoorden / 77 Vragen

Nu zie ik het ook. Maar waarom mogen die boeven gewoon hun gang gaan? Ik googelde dat nummer en ik kreeg hetzelfde nummer van een collega, en dan bel je gewoon. Hopelijk heb ik nog op tijd opgehangen.

Maar.... het probleem ontstaat omdat Facebook geen service kan leveren en dan nemen anderen dat heel graag over.......

diumenge
door diumenge Apr 6, 2021 om 15:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Of je op tijd hebt opgehangen weet ik niet, het ik meer afhankelijk van de informatie die je ze verstrekt hebt. Verwijder in ieder geval Anydesk maar weer. Facebook is simpelweg niet telefonisch te bereiken, heb je het formulier geprobeerd waar ik eerder naar heb verwezen?

Verder een rare vraag waarom die boeven gewoon hun gang mogen gaan, geen enkele boef mag gewoon z'n gang gaan tenslotte. Dit soort lui maken heel sneaky gebruik van de paniek van gebruikers en hun beperkte kennis van dit soort zaken. Met Anydesk hadden ze de controle over je PC kunnen overnemen en voor je weet hebben ze je zover dat je inlogt op je bankrekening en trekken ze die op de achtergrond leeg.

mi
door miennaamishaaz - Apr 6, 2021 om 15:32
725 Antwoorden / 1 Vragen

Met een simpele google search op het nummer kan je al vrij gemakkelijk zien of het van Facebook is of niet

In dit geval gaat het om Fraudeurs
https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/31202443226

Ik raad u tevens niet aan om via Google of elke andere zoekmachine dan ook te zoeken op de Support/helpdesk nummer want dit bestaat niet
Elke GethumanForXXXXX site is 99% van de tijd Frauduleus of u betaalt enorme Kosten omdat het om een doorstuur nummer gaat

mathijs_b
door mathijs_b Apr 6, 2021 om 15:33
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik ben weer wat slimmer geworden.... hopelijk niet te laat.

mi
door miennaamishaaz Apr 6, 2021 om 17:54
725 Antwoorden / 1 Vragen

@mathijs_B

Ik raad je wel het volgende aan,
Controleer of er wachtwoorden bekend zijn vanuit een datalek {Telefoon nr kan je nu ook Controleren]
https://haveibeenpwned.com/

Doe stap 2 iniedergeval wel indien je voor Facebook een wachtwoord gebruikt wat je op andere sites ook gebruikt {ook al is er geen toegang gegeven tot uw PC]

Wat ik u aanraad te doen als je ze toegang hebt gegeven tot je PC:

!!!!!!!!!!!ZEER belangrijk: Verwijder het programma wat de oplichter u heeft laten instaleren!!!!!!!!!!!

Voor uw PC volg de volgende stappen:
1 Doe een VOLLEDIG schone instalatie van uw PC
{WAARSCHUWING DIT VERWIJDERT ALLE BESTANDEN}
WIJZIG AL UW WACHTWOORDEN.
ja elk wachtwoordt dient gewijzigt te worden omdat u immers niet weet tot welke accounts de hacker toegang heeft gehad. en mogelijk in kon zien in crome wat alle wachtwoorden zijn
3 Maak 2 accounts aan op uw PC
{1 gebruikers account voor dagelijks gebruik, en 1 Admin account die u alleen gebruikt voor een programma te instaleren indien nodig} hiermee voorkomt u dat er rommel op uw PC komt, en kunnen ze niet zomaar alles op uw PC doen, omdat het immers een admin wachtwoord vraagt.
4 Gebruik een ADDBLOCKER
5 Gebruik een password manager die u op een losse USB-stick heeft staan.
6 Gebruik voor elke site een ander wachtwoord.
7 Bekijk video's van kanalen zoals: {scam bait kanalen, dan ziet u hoe de scam's verder te werk gaan} {principe is hetzelfde als de Migrosaft tach zupport cold call}
https://www.youtube.com/channel/UCm22FAXZMw1BaWeFszZxUKw
https://www.youtube.com/channel/UCBNG0osIBAprVcZZ3ic84vw
https://www.youtube.com/channel/UCC9EjyMN_hx5NdctLBx5X7w

Indien uw pc een SYSkey heeft gekreven van de Scammers Kunt u het beste hulp vragen aan iemand in uw Familie om dit eraf te halen. {Het is mogelijk, maar je hebt dan wel wat technische kennis nodig}

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 6, 2021 om 15:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke bijdrage. Graag een duidelijk antwoord geven of een reactie achterwege laten]

Donuts
door Donuts - Apr 6, 2021 om 15:46
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je topictitel klopt niet, want het is natuurlijk niet de helpdesk van FB die je naar criminelen leidt. En je kunt nou wel iedere keer weer een nieuw topic openen, maar dat is nergens voor nodig.

Je kunt FB via andere wegen dan bellen prima bereiken, dat weet ik zelfs als niet-gebruiker.

Be
door Bewaklu - Apr 6, 2021 om 16:20
131 Antwoorden / 1 Vragen

@Somss.....

waar gaat dit over? Snap je het zelf nog?

ju
door juliomariner Apr 6, 2021 om 16:25
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Hij plaats altijd van dit soort onleesbare onzin. Beste advies: negeren.

ju
door juliomariner Apr 6, 2021 om 17:06
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Edit: de redactie heeft goed opgelet en de reactie weggehaald.

aurora1
door aurora1 - Apr 6, 2021 om 19:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo ramp?
Lekker rustig toch? En dan heeft u tijd en gelegenheid om een andere hobby te zoeken, eventueel waarmee u kunt bewegen.
En: u kunt dan niet gehackt worden.
Maar u had kort geleden hier toch al over Facebook geklaagd?

tenormin
door tenormin Apr 7, 2021 om 01:31
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja @aurora1, voor hem is het een ramp: alle foto's verdwenen. Haha, zou willen dat mijn foto's pleitte waren, op Facebook dan, alleen, heb alle foto's "gewoon" elders, safe, opgeslagen. Begrijp ook niet helemaal waarom hij er zo'n paniek toestand van maakt.

sira
door sira Apr 7, 2021 om 13:53
2321 Antwoorden / 24 Vragen

@Aurora1
Je vergeet 1 belangrijk ding, gegarandeerd geen aankopen kunnen doen bij foute dropshippers

aurora1
door aurora1 Apr 7, 2021 om 16:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, het leven werd opeens een stuk veiliger, ook w.b. aankopen doen.
Nu maar hopen dat met die grote hackoperatie en datalekken vraagsteller's gegevens niet gebruikt zullen worden voor allerhande andere criminele activiteiten....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2021 om 10:03
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals al gemeld bij uw vraag op 4 april is ook m.i. uw Facebook account gehackt. En helaas bent u mogelijk door daarna zelf handelen verder 'tussen wal en schip geraakt'omdat u inderdaad fraudeurs heeft gebeld in plaats van facebook zelf.

Heeft u al een melding gedaan bij https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/particulier/ en ook  bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2021 om 10:26
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@MATHIJS_B is het een idee om toch eens binnen te lopen bij een kleine maar wel deskundige it expert in uw omgeving?

Hoe dan ook, waarom alles dat u noemt opgeslagen in een 'buiten de deur' Facbook account en niet zeer eenvoudig op een eigen opslag medium zoals CDR - CD-ROM - SDS - DVDR - stick - of externe harde schijf?  Voor u wel helaas 'mosterd na de maaltijd'. Ik heb op die wijze al mijn foto's en belangrijke documenten van de afgelopen 30 jaar opgeslagen (te beginnen ooit met floppy disk). Het meeste heb ik zelfs ook nog dubbel (extra backup) in geval ik toch iets zou kwijtraken.

Belangrijke data op het falseboek, ik moet er niet aan denken, puur omdat dat onveilig is (en ook steeds meer onveilig blijkt).

koekeloer
door koekeloer - Apr 7, 2021 om 13:53
562 Antwoorden / 18 Vragen

Was het maar zo dat je met een helpdesk van Facebook kan bellen.

rj
door rjw Apr 8, 2021 om 11:14
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Uit ervaring kan ik zeggen dat klanten van Facebook de telefoonnummers van hun account manager en technische helpdesk hebben....

ar
door ardnas - Apr 8, 2021 om 00:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.facebook.com/help/1306725409382822

En dat nummer is fake, inderdaad. Je kunt Facebook niet bellen.