dr
door draaipainter55 Jan 21, 2022 om 14:45
Computers & telefonie

Lenovo wil niet updaten naar windows 11

Mijn vrouw heeft vorig jaar januari een nieuwe laptop gekocht nl een Lenovo,met een
intel i3 processor + 8gb geheugen.
Nu willen wij hem up-daten naar Windows11.
Wat schetst onze verbazing Windows vermeld dat hij de computer niet kan updaten omdat
er een 7020u CPU processor in zit van de 7e generatie ,en deze ondersteund Windows niet.
Koop je een laptop van net een jaar oud waar dus niet up to date mee te werken is.
De leverancier heb ik gebeld en zij sorry wij kunnen niets doen maar u kunt gewoon op uw laptop werken want
Windows 10  geeft tot eind 2025 updates.
Mijn vraag is had de leverancier niet van tevoren moeten melden dat dit type processor geen updates
aanvaard voor Windows 11.
Ze wisten allang dat Windows met een nieuwe up-date nl Windows 11 zou komen.

2603 15 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 21, 2022 om 14:55
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Uit zichzelf hoeven ze dat niet te noemen. Ze kunnen niet weten dat u hier waarde aan hecht. Heel veel gebruikers kan het niets schelden of het ding geupgrade kan worden naar een hoger besturingssysteem.
Als u er echter naar vraagt moeten ze het wel zeggen (mits toen al bekend was dat deze processor de update niet aankan)

va
door vanlotjegetikt - Jan 21, 2022 om 15:04
809 Antwoorden / Vragen

Iemand wilde blijkbaar van zijn oude voorraad af.
En inderdaad windhoos 10 kan tot '25 gewoon draaien daarna gaat de ondersteuning eraf.
Beetje zonde van het geld dat is wel waar.
Heb een Dell 5500 met een i5, geheugen wordt nog aangepast. Draait even nog op10 maar wordt vanzelf 11.
Was ook een harde eis.
Laat het aanschaffen doen door iemand die weet heeft van de materie.
Dit is echt zonde.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 21, 2022 om 15:04
2008 Antwoorden / Vragen

Het was voor iedereen een verrassing toen Microsoft met zo'n ontzettend stringente eis kwam wat betreft de processor, minimaal achtste generatie, dat ik niet geloof dat iemand u dat indertijd al had kunnen vertellen. Ik denk dat u er juridisch ook helemaal niets mee kan.

marita5
door marita5 - Jan 21, 2022 om 15:05
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Draaipainter55 ,

U heeft ook uw vraag op het forum van Microsoft Community geplaatst , zie daar het gegeven antwoord en de link : ondersteunende Intel Processors .

https://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/all/kan-windows-11-niet-installeren/c923fa42-9bc4-4fec-aca4-4b43cdedf761

Lees ook hier , hoe u Windows 11 kunt installeren op een ongeschikte Pc , maar dit is op eigen risico .

https://www.gratissoftwaresite.nl/tips-hoe-kun-je-windows-11-toch-installeren-op-ongeschikte-pc-tpm-20-processor-controle-omzeilen ( lees ook de reacties benedenaan )

Ps : niet getreurd , u bent niet de enige , ik heb 2 laptops die niet geschikt zijn voor Windows 11

gerbera
door gerbera - Jan 21, 2022 om 15:11
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd uw processor is, volgens gegevens, 2,30GHz terwijl voor Win11 1GHz of hoger voldoende is. Maar mogelijk kunt u hier   wat mee

ti
door tilpend Jan 22, 2022 om 12:02
131 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem zit hem niet in de snelheid van de processor maar in het feit dat deze van de "7e generatie" is en daarom geen TPM-chip op het moederbord heeft en dat is een vereiste van Microsoft voor Windows 11. De processor is dus niet te langzaam maar te "oud".

gerbera
door gerbera Jan 23, 2022 om 11:53
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt weer wat geleerd☺

rj
door rjw - Jan 21, 2022 om 15:14
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Strikt gesproken: ze hebben je product geleverd volgens bepaalde specificaties, en het product werkt nog steeds conform die specificaties. En aangezien er nog tot einde 2025 Windows 10 updates komen, heb je een laptop gekocht die minstens 5 jaar mee kan.

En Windows 11 is geen update maar een grote upgrade. Dat zoiets extra eisen aan hardware stelt  komt vaker voor. Het is in ieder Lenovo, of de laptop verkoper, niet te verwijten dan Microsoft bepaalde hardware niet meer wil ondersteunen.

mi
door miennaamishaaz - Jan 21, 2022 om 15:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u het specifieke model dat u heeft benoemen?

Dit maakt advies geven gemakkelijker.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2022 om 16:04
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ik mij overwegend kan vinden in de al gegeven reacties dan toch  .....  maar eerst de vraag of de al gegeven tips om dit technisch op te lossen succes hadden? ...

dat naar mijn mening hier strikt gesproken kan zijn van de aankoop van een apparaat dat niet voldoet aan de verwachtingen die daar normaliter aan te stellen zijn omdat men inderdaad, ik ben het met u eens, had moeten mel;den dat upgrade niet zou kunnen. En om die reden geef ik u toch ook enkele verwijzingen naar de consumentenbechermingswetgeving en ook waar u dit dan ook kunt melden.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

en de wetteksten:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Juridisch advies (volgens Kassa redactie):

Voor juridisch advies kun u zich wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/.

En zie ook nog: klachtenkompas consumentenbond waar u wel is waar geen juridische hulp krijgt maar waar men wel de vraag ook aan de verkoper stelt en het op hun site plaatst.i

ju
door juliomariner Jan 21, 2022 om 18:22
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Als TS specifiek gevraagd had naar een laptop waar W11 op kan draaien misschien heeft u dan gelijk maar TS schrijft niet daar naar gevraagd te hebben

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 21, 2022 om 18:45
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat is nu juist een aardig discussiepunt omdat vraagsteller m.i. redelijkerwijs wel had mogen verwachten dat her een up to date laptop is. De verkoper was op de hoogte van de reeds aanwezigheid van win 11 en die had naar mijn mening de koper daarover wel moeten informeren. Het was niet aan de koper om daar naar te vragen, ik meen dat de koper er vanuit mag gaan dat de verkoper dat ook ongevraagd aangeeft. (Mogelijk kan dit zellfs worden uitgelegd als 'een niet genoemd en dus verborgen aspect. Herhaald, dat is mijn mening. Het zal een rechter zijn die per saldo zal moeten bepalen of die mening juist is. Ik schat de kans groot.

En dan is het zeker zinnig om dit ook voor te leggen bij de ACM (Consuwijzer) o.a. over dit deel van hun info: U moet altijd zelf bekijken wat redelijk is in uw situatie. Het is vaak daarbij een beetje geven en nemen. Want wat voor u van belang is, is niet altijd mogelijk of haalbaar voor de andere partij. Meestal heeft de verkoper of dienstverlener weer andere belangen. Het is daarom goed alle belangen mee te nemen bij het inschatten van wat redelijk is. Dan komt u makkelijker samen tot een oplossing voor uw probleem.

Wanneer kunnen we wel zeggen of iets redelijk is?

Dat kan als een bepaald probleem vaak voorkomt en de rechter er inmiddels een uitspraak over heeft gedaan. Bijvoorbeeld over algemene voorwaarden die altijd onredelijk zijn. Zo kunnen we op ACM ConsuWijzer soms wel meer uitleg en ook voorbeelden geven van wat redelijk is.

panter22
door panter22 Jan 21, 2022 om 19:10
6599 Antwoorden / Vragen

Windows 11 is pas uitgebracht op 5 oktober 2021. De laptop is gekocht in januari 2021.
Dan moet de verkoper 9 maanden voor de release datum weten welke laptops geschikt zijn voor windows 11?
Lijkt mij wat te veel gevraagd.  Als ze deze heeft gekocht, dan was het een overjarige goedkope laptop waar je best op thuis kunt werken. https://www.bol.com/nl/nl/p/lenovo-v130-15-6-f-hd-i3-7020u-8gb-512gb-ssd-1tb-hdd-w10/9200000117167437/

ju
door juliomariner Jan 21, 2022 om 23:08
1310 Antwoorden / 2 Vragen

@HK dan zijn we het absoluut niet eens. Dat TS mag verwachten of het een helemaal up to date laptop is. Dat ligt ook aan de prijsklasse. Van een laptop uit het budget en.midden segment mag je dat lijkt me niet verwachten. Deze zijn natuurlijk niet voor niets goedkoper dan uit het topsegment. Daarbij gaat vooral in de IT de techniek zo snel vooruit dat een laptop dir  nu de allerbeste en met allernieuwste techniek in het topsegment valt over een half jaar net in het midden segment mee kan doen. Ik denk dus dat TS bij de rechter geen schijn van kans heeft

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 22, 2022 om 11:51
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk, dat is nu het aardige van niet alleen deze site, wij mogen het oneens zijn. Als er nooit onenigheid zou zijn zouden er geen rechtzaken zijn en zelfs geen oorlogen.

En dit is geen site voor onderlinge discussie.

Inderdaad: indien het een laptop is zoals @PANTHER22 nu aangeeft lijkt het mij ook dat een beroep doen op vervanging door een laptop die wel 'win 11' aankan minder van slagen te hebben. (Indien die 'conditie' ook in de advertentie werd genoemd en bijv. een furbished blijkt te zijn. Ts gaf slechts aan een Lenovo gekocht te hebben.

sira
door sira - Jan 21, 2022 om 16:50
2287 Antwoorden / 24 Vragen

Dat u een laptop een jaar geleden heeft gekocht, wil niet zeggen dat de laptop nu 1 jaar oud is. Heeft u vóór aankoop de specificaties van de laptop niet bekeken?

Mijn Dell Precision laptop (i7 geheugen) is wel geschikt voor Windows 11, maar ik wacht daar nog liever even mee.

panter22
door panter22 Jan 21, 2022 om 19:01
6599 Antwoorden / Vragen

Dat vraag ik mij ook af. Mijn 10 jaar oude computer heeft al intel core i5

ti
door tilpend Jan 22, 2022 om 12:06
131 Antwoorden / 0 Vragen

Een i5 op zich zegt niets, het hangt ervan af van welke generatie die processor is. Een i5 van 10 jaar oud is waarschijnlijk van de 3e generatie en inmiddels zitten we al op de 12e generatie. Een moderne i3 is sneller dan uw oude i5.

panter22
door panter22 Jan 23, 2022 om 09:58
6599 Antwoorden / Vragen

Eerste generatie zelfs i5-750. Maar windows 10 kan hij nog aan. 11 gaat niet meer lukken.

ti
door tilpend Jan 23, 2022 om 12:54
131 Antwoorden / 0 Vragen

Zo, dat is inderdaad een oudje.Het feit dat hij Windows 10 nog aan kan, geeft eigenlijk aan dat de minimum specificaties voor Windows best laag zijn gebleven.

ro
door ronny530 - Jan 21, 2022 om 19:51
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Is een moeilijke vraag want Microsoft wenst dat alleen pc's en laptops die een moederbord hebben die (UEFI/Secure Boot) ondersteunen en de meeste pc's/laptops ook al zijn ze net aangeschaft hebben die (UEFI/Secure Boot) optie niet. Het niet kunnen updaten heeft niets met de prestaties van de laptop van doen maar met het beleid dat Microsoft hanteerd. De gratis uitrol van Windows 10 is blijkbaar te duur uitgevallen want mijn pc die zeker tien jaar oud is werkt met Windows 10 perfect. Ook een I3 processor met 16 Gb geheugen maar niet met de gevraagde (UEFI/Secure Boot) optie. Techneuten die op internet e.d. actief zijn hebben vragen gesteld en voor zover ik weet heeft het met de beveiliging van het moederbord van doen en dat slaat werkelijk nergens op want pc's en laptops hangen al aan super beveiligd netwerk. Ik mag het niet schrijven maar Microsoft is met het Windows besturingssysteem marktleider geworden door een lek in de programmatuur in te bouwen en iedereen Windows XP ging gebruiken.

justmeagain
door justmeagain - Jan 21, 2022 om 22:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

Windows 11 installeren lukte mij in 1e instantie ook niet. Ik heb een i9 uit de 7e generatie. Na een heel kleine aanpassing in mijn bios lukte het alsnog.
Ook de media Creation tool gebruiken en Windows 11 schoon installeren lukt goed in de meeste gevallen. Er is dus hoop.

wouternl
door wouternl - Jan 21, 2022 om 23:48
21 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,

Feitelijk koopt u het apparaat met besturingssysteem dat daarbij geleverd wordt. U zult moeten kunnen aantonen dat u recht heeft op een upgrade naar Windows 11 voor dit apparaat.
Ik ben het er helemaal mee eens dat dit niet netjes is, maar juridisch gezien heeft u de laptop en de licentie voor het huidige besturingssysteem gekocht.
U heeft hierbij geen verworven rechten om in aanmerking te komen voor een upgrade van het besturingssysteem.

Als er een slimme jurist is die dit in twijfel kan trekken, dan hoor ik het graag. Helaas ben ik er bang voor dat dit is wat het is.

Ja
door JannyBoe - Jan 22, 2022 om 10:21
503 Antwoorden / Vragen

Een fijn adres bij compuiterproblemen is de website van menno Schoone. Op die site staan veel problemen en heel veel oplossingen.
https://www.schoonepc.nl/windows11.html

aa
door aarie25 - Jan 22, 2022 om 11:31
35 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn Lenovo is een half jaar geleden aangeschaft en die was wel geschikt voor Windows 11.
Ik heb hem daarvoor niet uitgezocht, maar ik kijk altijd wel verder dan alleen de prijs.
Natuurlijk is specs voor mij het belangrijkste, daarna wanneer hij is uitgekomen.
Hier draait Windows 11 als een zonnetje en ik ben er blij mee.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Jan 22, 2022 om 11:42
98 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt de update naar Windows 11 uitvoeren. De melding die Microsoft geeft is niet  van invloed.
Alle updates worden geïnstalleerd. Ook op een systeem uit 2017 loopt Windows 11.
Ga voor de update naar Windows 11 naar Windows insider log in met uw Microsoft account download en installeer Windows 11.
Na installatie kiest u in Windows insider voor Beta dan krijgt u alle updates.
Windows insider vind u bij update.