ub
door uberbach Oct 3, 2018 om 15:50
Computers & telefonie

Lokel schijf D

Dag dames en heren,
Bij windows 7 heb ik bij de lokale schijf D: nog maar 7,25 MB beschikbaar van de 124 GB.
Op C: staat windows 7

Wat moet ik doen?

2793 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 3, 2018 om 15:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een grotere harde schijf bij (laten) plaatsen.
124GB is niet zo veel.
Wat is de capaciteit van C? Hoeveel vrije ruimte nog?
Is die 124 GB-schijf soms een SSD- schijf? Dan zou je daar je W7 op moeten installeren.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 3, 2018 om 15:58
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk nog eens goed, ik denk dat er op de D schijf 7,5 GB staat i.p.v. MB.
En daar zou u nog een poosje mee voort kunnen.

Ge
door Genee - Oct 3, 2018 om 16:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kijken of u overbodige bestanden op D: kunt weggooien en de prullenbak legen.

gerbera
door gerbera - Oct 3, 2018 om 16:19
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Niet schijf D maar schijf C is de lokale schijf. Op schijf D, waarschijnlijk een partitie op de HD, staan (data)bestanden die u daar zelf op heeft gezet dus loop deze eens na op overbodige mappen/bestanden. Op schijf C staan de systeembestanden. Schijfopruiming wil wel eens helpen wat ruimte vrij te maken.
Klik op het Windowslogo (links onder), dan alle bestanden, dan bureau accessoires, dan systeemwerkset,dan op schijfopruiming.

gsm
door gsm Oct 4, 2018 om 11:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

D: en C: zijn allebei lokale partities. C: is de bootpartitie met o.a. de systeembestanden van Windows 7.

simon55
door simon55 - Oct 3, 2018 om 16:28
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U zult waarschijnlijk 7,25 GB bedoelen i p v MB. En mocht u meer capaciteit willen, neem dan n SSD schijf ( die zijn stiller en werken sneller) van 500 GB. Maak dan n partitie van 80 GB voor Windows 7 , en de overige GB s voor opslag. Ook dan kunt u weer verdelen in verschillende partities..

Zelf heb ik n kleine externe schijf van 2 TB , en die in zes schijven verdeeld.

rf
door rfrijhoff Oct 5, 2018 om 13:36
41 Antwoorden / Vragen

SSD moet je absoluut niet in meerdere parties indelen, heeft ook geen nut vanwege de lage opslag capaciteit en data opslaan is helemaal uit den boze. SSD's zijn namelijk absoluut niet geschikt voor veel lees en schrijf bewerkingen. Doe je het toch, kan je hem in no time weggooien. SSD's moet je uitsluitend gebruiken als opstartschijf.

audb
door audb Oct 5, 2018 om 14:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

een SSD in no time weg gooien valt in praktijk wel mee behalve bij de hele oude type ssd`s of low budget.

Lage opslag is net zo feit, voorheen was zo 128 - 240 GB veel nu bestaat er al een van 2 TB maar qua prijs heb je daar een paar harddisk drive`s voor van 4 TB :)

Een (externe) harddisk is wel een betere optie juist omdat deze voor opslag en niet voor windows bestanden wordt gebruikt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 3, 2018 om 18:32
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt ook een externe HRD aanschaffen die tevens dienst kan doen als backup schijf (of externe SSD).

ma
door malhy2 - Oct 3, 2018 om 20:40
309 Antwoorden / 13 Vragen

Waarschijnlijk is de D schijf een partitie van de C schijf. Om dit zeker te weten hebben we wat meer informatie nodig. Is het een Laptop of een desktop.
In een Laptop zit normaal gesproken maar 1 Harddisk, in een desktop kunnen er meer zitten. echter 124 GB is niet veel voor een Hdisk.
Je kunt met een partition manager schijfruimte van de C schijf aan de D Partitie toewijzen maar als ik U goed beoordeel zou ik dat niet zelf doen.
De tip van Gerbera kunt u toepassen en kijken of er wat bestanden bv video's of foto's op de D schijf staan die u kunt verwijderen. Of draai het hulp programma schijfopruiming op de D Partitie.
Vroeger had je CCleaner maar ik weet niet of dat er nog is in een gratis versie.

Gr Ed

edrick3
door edrick3 Oct 4, 2018 om 09:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vroeger had je CCleaner maar ik weet niet of dat er nog is in een gratis versie.
Ja hoor: https://filehippo.com/download_ccleaner/

gsm
door gsm - Oct 4, 2018 om 11:14
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De D: partitie is duidelijk erg vol. Opruimen zou ik zeggen.

Als C: en D: partities zijn op dezelfde harde schijf, dan is het heel misschien nog mogelijk om ruimte vrij te maken door C: te verkleinen. De vrijgekomen ruimte kun je dan toevoegen aan de D: partitie. Dat is echter een vrij omvangrijke operatie die even kan gaan duren.

En als dat niet gaat, dan kun je een (grotere) harde schijf aanschaffen en deze toevoegen, of in de plaats van de oude gebruiken.
C: (de Bootpartitie waar Windows 7 op staat) en D: kun je eenvoudig klonen naar de nieuwe schijf, of je kunt dit natuurlijk ook laten doen.
In alle gevallen zou je de oude schijf kunnen blijven gebruiken als externe schijf als back-up.

Je kunt ook veel ruimte winnen als je grote hoeveelheden documenten hebt.
De documenten die je weinig gebruikt, maar wel wil bewaren, kun je dan comprimeren.
Met foto's (JPG) heeft dat geen zin omdat JPG bestanden al gecomprimeerd zijn.

ro
door ron503 - Oct 4, 2018 om 13:01
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste productie pc's/laptops hebben maar één harde schijf die opgedeeld is in twee gelijke partities. 124 GB voor het besturingssysteem is ruim voldoende maar 124 GB voor de data opslag is krap aan. In een pc waar veel meer ruimte is kan een tweede harde schijf bijplaatsen een optie zijn waarop de data bestanden bewaard kunnen worden. Een laptop heeft vrij weinig ruimte voor een tweede harde schijf en vervangen voor een andere is geen optie want het besturingssysteem inclusief de stuurprogramma's staan op een verborgen partitie van de originele schijf. Het meest simpele lijkt mij een externe schijf van zeg 500 GB aan te schaffen en deze op de meest snelle USB poort aan te sluiten en als het een PC betreft permanent aangesloten te laten want dan slijt de schijf het minste en is altijd beschikbaar. De lokale schijf D kan dan gebruikt worden als een soort van tussenopslag en data die echt belangrijk is kan op de externe schijf gezet worden. Het voordeel is dat een externe schijf redelijk goedkoop in aanschaf is, plug en play is en geen externe voeding nodig heeft en als de harde schijf van de pc/laptop hopeloos defect gaat alle data nog beschikbaar is.

Ge
door Genee Oct 4, 2018 om 15:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat als de HD het begeeft, niet te vervangen met een image bestand van de oude schijf?
Besturingssysteem op een verborgen partitie, waarom, of bedoelt u de recovery bestanden?

br
door brui0929 - Oct 4, 2018 om 17:58
634 Antwoorden / 10 Vragen

Download ccleaner en installeer dit op de D schijf. Dit programma verwijderd tijdelijke bestanden.

kc
door kcdb - Oct 4, 2018 om 18:27
113 Antwoorden / 2 Vragen

Van de diverse aanbieders krijgt men gratis opslagruimte aangeboden in "de cloud". Dat wil zeggen dat de bestanden die men daar opslaat niet meer op de harde schijf (of SSD) hoeven te staan. Denk hierbij o.a. aan
- Google Drive;
- Dropbox;
- MIcrosoft OneNote;
en misschien zijn er nog wel meer aanbieders van gratis opslagruimte in "de cloud".

Bekijk eens welke bestanden niet per sé op de opslagruimte in de pc of laptop hoeven opgeslagen te zijn en verplaats deze naar de diverse "clouds" die gratis worden aangeboden.

Voor alle zekerheid kan men, als men die clouds niet helemaal vertrouwt, op een extern medium, een dvd of een externe harde schijf, met enige regelmaat back-ups maken. Dan is men veilig bezig en raakt men, als het een keer echt fout gaat, niet te veel eigen datA-bestanden kwijt.

rf
door rfrijhoff Oct 5, 2018 om 13:39
41 Antwoorden / Vragen

Clouds? leuk, maar wat nu als de internet verbinding eruit ligt? heb je toch een heel erg groot probleem. Bovendien zijn de gratis opslagcapaciteiten behoorlijk klein en voor meer moet je (behoorlijk) betalen.

audb
door audb - Oct 5, 2018 om 14:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ruimt u wel eens de oude bestanden van windows update op?

Het makkelijkste en veiliger dan CCleanner is PrivaZer https://privazer.com/ deze ruimt ook een stuk beter op dan de CCleaner.

Als basis gebruiker doet het programma zelf het meest maar als u ervaren genoeg bet dan kan u ook veel instellen.