Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 25, 2008 om 21:16
Computers & telefonie

Maand opzegtermijn folderwijk mag dat?

Dochter van 13 heeft nu 3 weken een folderwijk. Ze heeft een soort contractje getekend waarin staat dat ze een maand opzegtermijn heeft. Als ze een vervanger heeft een week. Nu vraag ik me af of dat wettelijk mag. In het contractje staat namelijk dat ze niet in loondienst is bij het verspreidingsbedrijf. Is er iemand die mij wijzer kan maken?

13378 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 25, 2008 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mansterkas,

Van een meisje van 13 mag je maatschappelijk gezien niet zo maar verwachten dat zij de strekking van een door haar getekend kontrakt begrijpt. Het is zelfs de vraag of het juridisch wel door de beugel kan dat iemand een kind van 13 jaar wel een kontrakt ter tekening mag voorleggen. Als gezaghebbende ouder heb je dan altijd het recht om de vermeende verbintenis met onmiddellijke ingang te vernietigen. Let op: gebruik hier het woord "vernietigen" en niet het woord "ontbinden". Bij vernietiging kan er namelijk geen sprake zijn van mogelijke gevolgen zoals een boetebeding. Vernietiging houdt in, dat de rechthebbende ouder eenzijdig de toestand herstelt, als ware er geen kontrakt of overeenkomst geweest.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2008 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mansterkas

Wettelijk gezien kan uw dochter helemaal niet op een loonlijst geplaatst worden, m.i. Te jong. Minium leeftijd is dacht ik, 15 jaar.

Dus dat contractje? Voor een 13 jarige? Maakt op mij niet zoveel indruk. Maand opzegtermijn is meer voor de 'baas' om tijdig een andere 'loper' te vinden. Maar regel is regel, ook in dit geval neem ik aan.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2008 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read,

Het is ook niet echt een contract maar meer een soort "voorwaardenblad" Er staat bv in dat er geen uitbetaling zal plaatsvinden als een bezorger zich niet aan het gestelde termijn houdt. Mijn dochter moest zelf tekenen maar ik ook. Er staat ook in dat mijn dochter niet in loondienst is. Eigenlijk is het heel onsympathiek allemaal. Ze krijgt bv ook geen fietstassen maar moet die zelf aanschaffen voor 10 euro. Dan mag ze die wel houden als ze er mee stopt. Daar moet ze dus bijna 3 weken folders voor lopen. Tja.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2008 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

----Kinderen van 13 en 14 jaar

Op schooldagen, mogen kinderen van 13 en 14 jaar alleen lichte niet-industriële hulparbeid verrichten voor maximaal 7 uur per dag en maximaal 12 uur per week. Incidenteel mag dat werk ook op schooldagen plaatsvinden (niet meer dan 2 uur per dag, tenzij het om enkele weken per jaar gaat). Op zaterdag mogen kinderen werken, maar niet op zondag (art 3:2 ATW). Het werk vindt niet plaats tussen 19.00 en 07.00 uur.

Voor weken waarin kinderen vakantie hebben gelden de volgende voorschriften. Het werk vindt over maximaal 5 dagen per week plaats en bedraagt niet meer dan 7 uren per dag, 35 uren per week en totaal niet meer dan 3 weken aaneengesloten en 1 week afzonderlijk. Er wordt niet gewerkt op zondag, niet tussen 19.00 en 07.00 uur en ook niet wanneer het korter dan 14 uur geleden is dat het kind op de vorige dag werkte.

Bepaalde hulparbeid is toegestaan:

"Hulparbeid" zijn hand- en spandiensten, oftewel werk dat niet zelfstandig wordt uitgevoerd maar waarop toezicht wordt uitgeoefend. Dat betekent dat een derde instructies geeft, toeziet op de uitvoering van het werk, weet wanneer het kind wat doet en direct kan bijspringen indien dat nodig is. Het is evenwel niet vereist dat deze toezichthouder voortdurend bij het werk van het kind aanwezig is. De volgende hulparbeid is toegestaan, mits het niet zwaar is, geen gevaar oplevert en de gezondheid niet schaadt:
- Hulpwerkzaamheden in of bij een restaurant, hotel, sportclub, camping, winkel, speeltuin, bungalowpark, boerderij etc, alsmede het verspreiden van brochures en huis- en huisbladen.
- Hulpwerkzaamheden voor andere gezinnen, zoals oppassen, wassen van een auto, hulp in de huishouding, etc.
- Innemen van lege flessen, lichte schoonmaakwerkzaamheden, inpakken en het vullen van vakken

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h533.htm

ve
door verwijderd - Sep 25, 2008 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag mansterkas,

Je schrijft: Mijn dochter moest zelf tekenen maar ik ook.

Het laatste was wel handig geweest als ik het vetgedrukte en onderlijnde eerder had geweten. Dit maakt de zaak juridisch gezien totaal anders. Als gezaghebbende ouder heb je een "kontrakt" (een lijstje met voorwaarden) getekend en daar zit je dus aan vast. Je dient dus gewoon datgene uit te voeren zoals in de overeenkomst afgesproken. Wil je dochter geen folders meer rond brengen dan dien je dat zelf te doen. Wil jij dat laatste ook niet, dan kan de "tegenpartij" zelfs een boete bedingen.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2008 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuus daarvoor. Ik realiseerde mij net te laat toen ik het stukje al had geschreven. Mijn dochter stopt inderdaad met de folders maar inderdaad over een maand. Waar je aan begint moet je ook afmaken. Alleen die maand opzegtermijn bevreemdde mij omdat ze niet in loondienst is. Maar vriendelijk bedankt voor de adviezen.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2008 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar maand is te overzien toch, week bij vervanger...., niet onredelijk laat je gelijk de tassen overnemen........je wilt zelf tenslotte toch ook graag continuiteit waar het bezorging van je krantje betreft ;-)

Kinderen beetje verantwoordelijkheid bijbrengen op deze manier is toch ook niet verkeerd mi ;-)

Hoewel je wellicht zelf die maand de pineut zult zijn ;-(

Groetjes,

ve
door verwijderd - Sep 26, 2008 om 08:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Stacey, geen sprake van dat ik met die folders ga lopen : )

Ze wilde het perse, het valt tegen maar ze zal het wel af moeten maken.  Helemaal mee eens dat ze verantwoording leert te nemen daarom moest ze eerst een ander baantje hebben voordat ze dit zou gaan opzeggen. Volgende maand gaat ze beginnen op een kinderboerderij voor allerlei hand en span diensten. Ik geef haar gelijk dat dat haar voorkeur heeft. Vooral tijdens de winter ; )

ve
door verwijderd - Sep 26, 2008 om 08:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

U moet natuurlijk ook tekenen, omdat zij minderjarig is, maar die regel van die opzegtermijn is er zodat het verspreidingsbureau tijd heeft om een nieuwe bezorger te zoeken.
We hebben het hier zelf ook gehad, maar daar moet je niet moeilijk over doen en juridisch gedoe, maar gewoon zo even regelen en een weekje langer of korter moet geen probleem zijn toch?
Soms moet een je beetje buigzaam zijn en niet te moeilijk doen, heeft ze later ook nog wat aan.....

ve
door verwijderd - Sep 26, 2008 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mansterkas,

Er zijn gevallen bekend dat inderdaad een boete is opgelegd wanneer een verspreider per direct stopte.
Nu uw dochter toch de maand uit werkt is er niets aan de hand. Dat ze de laatste weken met tegenzin de folders rond brengt zal haar karakter sterken. Af maken wat je aanpakt.

Bij regelmatige verspreiding volgt rond de kerst vaak ook een, al dan niet door een wenskaartje "afgedwongen" fooi. Dat kan aardig oplopen.....

En niet "slim" zijn en een pak folders in de bosjes of prullenbak deponeren: Er staan in een pak codes welke exact naar uw dochter te herleiden zijn.
Tevens zijn in veel wijken mensen welke tegen een geringe vergoeding of zelfs om niet aangemeld hebben om te melden of ze bepaalde gratis bladen niet regelmatig ontvangen.

Hardware ERrror MAN.