Pe
door Petrus.Bakker Jan 14, 2016 om 09:30
Computers & telefonie

Macbook Pro Moederbord

Ik heb een Macbook Pro 17 inch. uit 2012 die gaf plotseling geen beeld meer ter reparatie aangeboden bij Microfix Amsterdam
off. Apple rep.punt.
Deze vertelde mij dat het moederbord stuk was reparatie kosten 750 euro.
Ik vind dit nogal wat de machine heeft nooit het huis verlaten is nooit iets mee gebeurt en dan na nog geen 4 jaar moederbord stuk.
Apple doet er niets aan dus geen garantie of coulange.
Heeft iemand anders dezelfde problemen dan wil ik dit graag weten.

7078 1 Rapporteer

crewmember
door crewmember - Jan 14, 2016 om 10:11
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Reparaties van laptop:

Tja dat is een beetje het probleem met laptops (zeker Ultrabooks en Apple’s). Om hem zo dun mogelijk te krijgen zitten alle componenten zitten op 1 grote printplaat gesoldeerd. Wat ze het moederbord noemen. Dus als er component kapot is, moet eigenlijk alles vervangen worden.

Ze zijn ook echt zo duur: https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Pro-17-Inch-Unibody-Mid-2009-2-8-GHz-Logic-Board/IF162-029

(Jeej apple)

Luiheid en monopolie:

Ookal is het onderdeel wel los te vervangen, dan vervangen ze vaak alsnog graag het hele moederbord.  Dat is voor hen namelijk het makkelijkst en snelst.

Hoe op te lossen:

Ik ga er voor het gemak even van uit dat je geen 750 euro gaat uitgeven aan een 4 jaar oude laptop.

Als je laptop nog wel aangaat kan je er eventueel een los scherm op aansluiten. Dan kan je er in ieder geval nog even mee verder en je data er af krijgen. Mocht dit niet lukken dan kan je de harde schijf er uit halen en bij een kennis met een desktop PC in zijn computer prikken. Op deze manier kan je dan ook weer bij je data.

Er is een kans dat het probleem veroorzaakt wordt door een component dat aan het moederbord vastzit. Als de laptop wel aangaat maar geen beeld geeft wil dit nog wel eens de kabel naar het scherm of the phase inverter zijn.  Je ervoor kiezen om dit zelf te bekijken of hem naar iemand te brengen.  Je vind de laatste tijd steeds meer 1 mans No cure no Pay laptop reparatie winkeltjes in de stad. Eventueel kan je het hier proberen.

Als je het zelf wilt doen kan dit helpen:

https://nl.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+17-Inch+Unibody+Logic+Board+Replacement/3447

In de toekomst:

Normale desktop pc’s of hebben dit probleem niet. Hier kost een moederbord maar 70-100 euro en is alles los in en uit te klikken. Als je je pc niet vaak verplaats is het daarom aan te raden een desktop te kopen met los scherm en toetsenbord. Je kan ondertussen al super snelle mini pc’s kopen.  Een bijkomend voordeel is dat je deze kan blijven upgraden in plaats van elke keer een nieuw systeem te kopen.