akkefiet
door akkefiet Apr 11, 2008 om 11:58
Computers & telefonie

Macro of programma voor meerdere slideshows

Hallo mensen,

Ik moet een doorlopende powerpoint diashow maken van verschillende powerpoint presentaties.
Omdat het samenvoegen tot 1 presentatie de nodige problemen geeft ben ik op zoek naar een mogelijkheid om de diverse .PPT bestanden intact te houden en ze via een macro o.i.d. achterelkaar te laten draaien.
Wie weet een oplossing?

Vr.gr. AF

961 13 Rapporteer

akkefiet
door akkefiet - Apr 11, 2008 om 14:35
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Freya

Good old dos, je zou het haast vergeten.
Ben al even aan't testen geslagen. Zoiezo moet ik de .PPT bestanden naar .PPS omzetten om de slideshows automatisch te laten draaien.
Dan krijg je aan het eind van elke show de melding "end of slideshow, press a key" en blijft ie wachten. Wat niet de bedoeling is.
daar moet ik nog wat op vinden.
Maar je hebt me waarschijnlijk wel op de goede weg geholpen.

Groet AF

freya
door freya - Apr 11, 2008 om 14:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Die melding aan het eind van de show is iets van Powerpoint, dus daar kan hat .bat bestand niets aan doen, dat zit in je .ppt bestand. Om het wat gebruiksvriendelijker te maken zou je in het .bat bestand nog een test op een bepaalde toetsaanslag in kunnen bakken, anders is het wat lastig om de show te beëindigen.

Freya

akkefiet
door akkefiet - Apr 11, 2008 om 15:01
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, met PPS files die de taakbalk doen verdwijnen is de batch alleen maar te stoppen via taakbeheer ;-)
Daar moet nog wat aan gesleuteld.
Ga ook nog even klooien met een macro in Powerpoint zelf, van 't weekend.

freya
door freya - Apr 11, 2008 om 15:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, laat nog maar eens wat horen als het gelukt is.

Freya

akkefiet
door akkefiet - Apr 12, 2008 om 10:13
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Freya

Op zich is show.bat het ei van Columbus.
Ware het niet dat ik met geen mogelijkheid in Powerpoint die melding "Klik om presentatie te verlaten" (waar ie blijft hangen) eruit kan krijgen.
PPS kan wel ingesteld worden op "Show in window" zodat de taakbalk zichtbaar blijft en het batchproces gemakkelijk afgebroken kan worden.
Dan toch maar de verschillende bestanden aan elkaar plakken.
(waarbij het probleem is dat er maar één masterslide gebruikt kan worden - terwijl de verschillende shows elk hun eigen unieke masterslide hebben) 't Blijft zuchten....;-)

Bedankt in elk geval voor het meedenken, en die show.bat komt vast nog weleens van pas!

Groet AF

freya
door freya - Apr 12, 2008 om 10:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo AF,

Om het misschien niet te ingewikkeld te maken zou je gewoon een show.bat bestandje kunnen maken met daarin de namen van de .ppt (of .pps) bestanden. Eventueel met een  'goto' instruktie om een oneindige 'loop' te maken.
Dus zoiets als:

@echo off
:start
show1.ppt
show2.ppt
show3.ppt
goto start

Als je het show.bat bestandje start werkt dat volgens mij al aardig.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Apr 12, 2008 om 23:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Heb nog even naar Powerpoint gekeken en als je in Powerpoint via Extra -> Opties -> tabblad: Weergave het vinkje weghaalt bij Eindigen met zwarte dia, dan eindigt de show niet meer met het laatste scherm met die melding dat de show is beëindigd (wel even de diashow inlezen, optie wijzigen en diashow opnieuw opslaan).
Kun je dus gewoon het show.bat bestandje gebruiken en de verschillende diashows in aparte bestanden houden.

Freya

akkefiet
door akkefiet - Apr 13, 2008 om 10:17
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Die optie had ik inderdaad ook al geprobeerd (met saven en alles) maar op een of andere manier blijft die zwarte einddia opduiken.
Office 2000 probleem?
Zal het morgen ook nog eens op office 2003 proberen.
O ja, hier thuis kan ik openoffice nog proberen ;-)

groet AF

akkefiet
door akkefiet - Apr 13, 2008 om 11:09
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Jawel, het gaat lukken!
Ik moet dan wel de dis's copieeren naar een nieuwe slideshow en dan opslaan met de optie 'end with black slide" uitgevinkt.
Klein omweggetje maar het scheelt een toch hoop werk.
Perfect!

groeten AF

freya
door freya - Apr 13, 2008 om 11:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik zelf versie 2003 en ik hoefde de dia's niet eerst naar een nieuwe diashow te kopiëren. Je moet wel voor elke show die optie aanpassen, want die instelling wordt kennelijk in de diashow opgeslagen.
Dus, één voor één de shows laden, optie aanpassen en weer opslaan.

Freya

akkefiet
door akkefiet - Apr 13, 2008 om 11:44
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Oke, morgen zal ik dat proberen met office 2003.
'k Laat het je nog weten.

groeten AF

akkefiet
door akkefiet - Apr 17, 2008 om 11:23
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Freya

Het was inderdaad een office 2000 probleem.
Met office 2003 werkt het wel.
En verder: show.bat blijkt ook nog eens Vista proof te zijn.

Nogmaals dank,

AF

freya
door freya - Apr 17, 2008 om 11:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Good old DOS, hoe ouder de code, hoe betrouwbaarder het werkt.......

Freya