funkyd
door funkyd Apr 2, 2008 om 21:25
Computers & telefonie

Mag dit zomaar

ik heb vorige maand een auto besteld, maar ik kreeg een brief van de dealer met de volgende mededeling. per 1 april gaan de consumenprijzen van u auto omhoog. dit als gevolg door inflatiecorrecties,verhoogde kostprijzen van grondstoffen en bpm wijzingen. voor de door u bestelde auto houdt dat een prijsverhoging in van 2.3 procent. aangezien wij de auto al besteld hebben en daardoor een prijsgarantie voor de netto cattologusprijs,kunnen geven, veranderd er voor u alleen iets in de bpm bedrag. hoeveel dit is weten ze nog niet, ik krijg hier bericht over.

mag dit zomaart mogen ze steeds de prijs veranderen.

1467 9 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 3, 2008 om 01:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag funkyd,

Da's een tegenvaller. Heb ik zelf in 1979 meegemaakt en vond dat ook niet leuk. Haat mij niet om het volgende:

Ja, dat mag. Belastingverhoging is buiten de invloedsfeer van de dealer en dat zal in de BOVAG/dealer leveringsvoorwaarden afgedekt zijn. Kijk de lettertjes op de orderbevestiging er maar op na.

De verhoging was al een tijd geleden aangekondigd, dus u had al met een €500,- euro extra rekening kunnen houden.

Sterkte met het slikken.

Hardware ERror MAN.

funkyd
door funkyd - Apr 3, 2008 om 01:49
4 Antwoorden / 3 Vragen

ik vind het in ieder geval schandalig maar goed het is niet anders. wat ik vergeten ben te melden is het volgende: ik kreeg gisteren de brief van de dealer. dus als ik het goed begrijp kan ik over een paar maanden weer een brief ontvangen van de dealer dat de prijs weer omhoog is gegaan? trouwens bij de koopovereenkomst staat het er niet bij dat de meerkosten meeberekend mogen worden.er staat alleen verkoper verklaard hierbij dat hij/zij voor de hierboven beschreven, door verkoper ingekochte voertuig/zaak, in het geheel geen vooraftrek btw heeft genoten en in verband met de levering aan verkoper geen btw verschuldigd is. en er staat hetvolgende de overeenkomst word gesloten onder het voorbehoud van de goedkeuring van de directie. hierop kan zij binnen twee werkdagen na de contractdatum een beroep doen uitsluitend wegens uitdrukkelijk door verkoper aangegeven redenen: 1 afwezigheid ten tijde van het sluiten van de overeenkomst of 2 de noodzaak een extra technische controlle op de ingekochte auto of de verkochte auto te laten plaatsvinden op een ander tijdstip of 3 andere redenen te weten: ingekochte voertuig/zaak wordt geleverd incl: voledige kentekenbewijs, apk keuringsrapport,scm alam certificaat. aanvullingsblad kentekenbewijs ivm trekhaak, instruktieboekje,onderhoudsboekje, reservesleutel. een orderbevestiging heb ik niet gekregen alleen maar deze koopovereenkomst.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 3, 2008 om 02:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ funkyd:

Even dacht ik bij uw aanvulling dat het om een zakelijke auto gaat, maar
nu begrijp ik pas dat het niet om een nieuwe doch om een gebruikte auto gaat. Hoe het daar zit met de bpm-verhoging weet ik niet precies. Het komt me raar voor. De bpm is toch reeds betaald?

Vraag eens bij de belastingtelefoon:0800-0543.

H.

funkyd
door funkyd - Apr 3, 2008 om 02:14
4 Antwoorden / 3 Vragen

het gaat niet om een zakelijke auto maar om een priveauto. ook gaat het om een nieuwe auto.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 3, 2008 om 08:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

O.K.

Staat er ergens dat onder BOVAG-voorwaarden verkocht wordt?
Zo ja, dan kijk die er maar eens op na.
H.

funkyd
door funkyd - Apr 3, 2008 om 09:45
4 Antwoorden / 3 Vragen

dit staat er inderdaad. helaas kan ik niet op internet deze voorwaarden inzien. ik hoop niet dat ik over een paar maanden weer verrast word. anders kan ik de auto niet meer betalen.

wimbremer
door wimbremer - Apr 4, 2008 om 15:53
122 Antwoorden / 19 Vragen

... anders kan ik de auto niet meer betalen.... 2,3  % van 20000 €
is 460 €.  Succes met uw aankoop...  Neen, u heeft geen poot om op te staan. DIT STAAT IN IEDER KOOPCONTRACT. Maar ja, wie leest er nou ook een koopcontract?! Toen ik nog nieuwe auto's kocht, liet ik altijd een clausule opnemen die dit soort dingen voorkwam.  Zouden meer mensen moeten doen. Vooraf bedoel ik; dus niet achteraf over klagen.

johanpc
door johanpc - Apr 4, 2008 om 16:07
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas maar dit is een maatregel van het kabinet balkenende dus die bpm verhoging moet de verkoper doorberekenen, dit is een  belastingenmaatregel  en dat kan je niet ondervangen in je koop kontrakt.

funkyd
door funkyd - Apr 4, 2008 om 17:38
4 Antwoorden / 3 Vragen

mijn mening is dat de verkoper mij dit had moeten vertellen tijdens de koop.de bpm hadden ze al doorberekend, maar omdat per 1 april de consumenprijzen van de auto omhoog is gegaan als gevolg door inflatiecorrecties,verhoogde kostprijzen van grondstoffen en bpm wijzingen vind ik niet dat ik deze kosten voor mijn rekening zijn.tenlotte heb ik getekend voor de 1e nota. en ja 460 euro is voor mij een heel groot bedrag. hopen maar dat over een paar maanden ik niet weer een toeslag moet betalen omdat de consumentenprijzen en de bpm omhoog zijn gegaan.