Al
door AlexDok Sep 21, 2021 om 19:30
Computers & telefonie

Mag een webshop een product aanbieden met 2 prijzen

Een webshop bied een product aan met 2 verschillende prijzen. De duurdere is wel direct leverbaar, de goedkopere niet. Ze zijn identiek dezelfde artikelen alleen komt het vanuit 2 verschillende partijen. Dat is de reden waarom er 2 verschillende prijzen zijn te zien op de website volgens de klantenservice van dit bedrijf. Mag dit?

2067 12 Rapporteer

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Sep 21, 2021 om 19:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je geeft het zelf al aan, het product komt van 2 verschillende leveranciers met 2 verschillende prijzen.
Bij Bol gebeurd precies hetzelfde.

Al
door AlexDok Sep 21, 2021 om 20:07
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het voelt een beetje als misleiding omdat ze het volgende op de site melden: Op dit moment ervaren wij dat het erg lastig is om aan voorraad van grafische kaarten te komen. Dit is helaas een wereldwijd probleem. De samenloop van de omstandigheden zorgt voor een aanzienlijk tekort aan grafische kaarten op de markt. Hierdoor kunnen wij op dit moment niet voorzien in de vraag vanuit jou voor het leveren van de grafische kaarten.
Aangezien de duurdere wel direct leverbaar is klopt er iets niet. Of is dit een verkeerde interpretatie van mijn kant.

getty
door getty - Sep 21, 2021 om 19:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom niet, de keuze is reuze. ( en aan u)

Al
door AlexDok - Sep 21, 2021 om 19:47
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het voelt een beetje als misleiding omdat ze het volgende op de site melden: Op dit moment ervaren wij dat het erg lastig is om aan voorraad van grafische kaarten te komen. Dit is helaas een wereldwijd probleem. De samenloop van de omstandigheden zorgt voor een aanzienlijk tekort aan grafische kaarten op de markt. Hierdoor kunnen wij op dit moment niet voorzien in de vraag vanuit jou voor het leveren van de grafische kaarten.
Aangezien de duurdere wel direct leverbaar is klopt er iets niet. Of is dit een verkeerde interpretatie van mijn kant.

Iv
door Ivo W Sep 22, 2021 om 13:14
729 Antwoorden / Vragen

De webwinkel heeft waarschijnlijk meerdere leveranciers die verschillende inkoopprijzen rekenen aan de webwinkel.

De dure leverancier heeft het betreffende product op voorraad en via die weg kan dus snel geleverd worden. Alleen wordt die hogere inkoopprijs in dat geval wel doorberekend aan de klant.

De goedkopere leverancier (groothandel/importeur) heeft momenteel geen voorraad. Toch biedt de webwinkel het ook aan met de prijs berekend op basis van de inkoop van deze voordelige leverancier. Alleen dan moet u als klant geduld hebben.

Andere voorwaarden, andere prijs. Ik zou niet weten wat daar niet aan klopt.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 21, 2021 om 19:47
2048 Antwoorden / Vragen

Hoe ziet dat er dan uit op één webshop? Ik ben wel benieuwd hoe webshops uit twee verschillende partijen verkopen. Tenzij dit subleveranciers zijn, maar dan koop je bij verschillende leveranciers en is het niet bij één webshop.
Overigens willen zeggen dat je direct levert en direct leveren ook nog wel eens verschillende dingen zijn.

Al
door AlexDok Sep 21, 2021 om 20:07
1 Antwoorden / 2 Vragen

In dit geval heeft de webshop via mail aangegeven dat de duurdere direct leverbaar is.
Het voelt een beetje als misleiding omdat ze het volgende op de site melden: Op dit moment ervaren wij dat het erg lastig is om aan voorraad van grafische kaarten te komen. Dit is helaas een wereldwijd probleem. De samenloop van de omstandigheden zorgt voor een aanzienlijk tekort aan grafische kaarten op de markt. Hierdoor kunnen wij op dit moment niet voorzien in de vraag vanuit jou voor het leveren van de grafische kaarten.
Aangezien de duurdere wel direct leverbaar is klopt er iets niet. Of is dit een verkeerde interpretatie van mijn kant.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 21, 2021 om 23:17
2048 Antwoorden / Vragen

Ik kan mij nog steeds geen beeld vormen hoe één en dezelfde webshop één en hetzelfde artikel voor verschillende prijzen aanbiedt met verschillende levertijden maar ik krijg de indruk dat dit ook niet het geval is. Er lijkt echter geen sprake van misleiding want het is je duidelijk wat hoelang duurt en wat je voor welke optie moet betalen en het staat je vrij daar ja of nee tegen te zeggen.
Ik zie er nog niets dat ik zou verbieden.

rj
door rjw Sep 22, 2021 om 08:25
3261 Antwoorden / 5 Vragen

kijk gewoon een keer op bol.com of Amazon en je ziet hoe een webwinkel een product van meerdere leveranciers kan aanbieden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 22, 2021 om 12:19
2048 Antwoorden / Vragen

Dat is dus niet één leverancier maar shop in shop met verschillende leveranciers. Dat schrijf ik hier boven toch ook al. Wat maakt dat mensen hier zo slecht begrijpend lezen, jij bijvoorbeeld, is dat een leeftijdskwestie of is het opleidingsniveau?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2021 om 20:05
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich is dat niet onlogisch. Zoals u zelf al aangeeft en waar ook al op is gereageerd zijn er twee leveranciers en het lijkt er op dat de leverancier waarvan het product duurder is ook op basis van de prijs die die leverancier betaalt heeft aan zijn leverancier het product meteen leverbaar heeft. Het kan ook zijn dat die weet dat het nu niet goed leverbaar is maar nog een voorrad had en dan geldt datr de vraag ook het aanbod en de prijs daarvan kan en mag bepalen.

Toch een vraag: is het product dat u bedoelt ook niet in een stenen winkel te verkrijgen en dan : wat is dan de prijs en leverbaarheid? Uw interpretatie lijkt mij dus onjuist.

Zo u overgaat tot de aankoop van de duurdere, laat dan wel heel duidelijk bevestigen dat het ook direct geleverd wordt en u kunt onbinden indien niet. Vooral m.b.t. eletronica en aanverwante zaken zij er nog al at problemen als het uit 'Verwegisstan' moet komen. (Fabricage en vervoersproblemen).

Ps. Ik neem aan dat u een webshop bedoelt die platform is voor verschillende leveranciers zoals bijv. bol.com.

ne
door neodutchio - Sep 21, 2021 om 20:48
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt de keuze, minder betalen en wachten, meer betalen en sneller in huis hebben. Is niets vreemds aan.

Topantwoord

sira
door sira - Sep 21, 2021 om 23:27
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Zo gaat het bij AliExpress toch ook. Eén webshop maar met legio leveranciers.

Bij de één betaal je € 5,- met gratis verzending, bij de anders € 3,- met gratis verzending en bij de volgende € 1,50 + € 4,50 verzendkosten + levering binnen 10 dagen. Vaak blijkt ook nog dat het dezelfde leverancier is met verschillende namen.

Heb toevallig 2 weken geleden bij AliExpress 4 artikelen besteld bij "verschillende" leveranciers, kreeg gisteren een mailtje dat alle 4 de artikelen in één pakket zouden worden verzonden, rara, dus één en dezelfde leverancier.

rj
door rjw - Sep 22, 2021 om 08:26
3261 Antwoorden / 5 Vragen

De ene winkelier houdt voorraad aan, de andere wacht tot er voldoende bestellingen binnen zijn voordat hij een bestelling bij zijn leverancier plaatst. De eerste optie is duurder dan de tweede.

panter22
door panter22 - Sep 22, 2021 om 10:04
6599 Antwoorden / Vragen

Kwestie van vraag en aanbod. Er is een tekort.
Je kunt de duurdere direct krijgen en je weet niet wanneer de goedkopere leverbaar is.
Aan jou de keus.

Topantwoord

pe
door pebk - Sep 22, 2021 om 11:45
581 Antwoorden / 0 Vragen

Bij onder andere bol en amazon worden veel producten aangeboden van andere leveranciers, soms goedkoper, soms duurder.

Het kan dus zijn dat de ene het product voor een andere prijs verkoopt. Soms concurreren ze ook met amazon en bol zelf.
Qua levertijd kan het ook zijn dat het ene bedrijf nog wel wat voorraad heeft, of toevallig een partij op de kop heeft getikt en de ander niet.

Ook kan het zijn dat de ene de beschikbaarheid niet op orde heeft. Dat gebeurt helaas ook nog wel eens.

bu
door burgos - Sep 22, 2021 om 12:36
96 Antwoorden / 7 Vragen

Bol babyborn bedje 49.50 gelijk leverbaar.
Bol babyborn bedje 29.50 helaas niet leverbaar.

Iv
door Ivo W - Sep 22, 2021 om 13:09
729 Antwoorden / Vragen

Waarom zou dit niet toegestaan zijn of onder misleiding zijn?

Het product wat aangeboden wordt is misschien wel hetzelfde, maar een koopovereenkomst bestaat uit meer dan alleen het product. Het verschil in prijs wordt veroorzaakt door een verschil in leveringsvoorwaarden (direct verstuurd VS u moet geduld hebben). Sneller is duurder. Dat wordt aangegeven en daarmee is er geen sprake van vreemde praktijken.