di
door dinis@upcmail.nl Mar 18, 2016 om 14:46
Computers & telefonie

Mag Microsoft zonder overleg mijn computer voorzien van Windows 10

Microsoft heeft een agressieve campagne opgezet waarbij Windows 10 wordt opgedrongen en indien je gebruik maakt van automatische updates Windows 10 wordt geïnstalleerd zonder dat je er erg in hebt. Is dit wel wettelijk toegestaan? Persoonlijk vind ik het een inbreuk binnen mijn woning. Als ik voor een automatische update kiest dan kies ik voor updates binnen het besturingssysteem dat op dat moment op miin pc zit. IK kiest niet impliciet voor een nieuwe versie van het besturingsysteem

4522 14 Rapporteer

simon55
door simon55 - Mar 18, 2016 om 14:56
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U had de update ook uit kunnen zetten en verbergen en gaat u op uw bestaande systeem verder zo simpel is t

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 18, 2016 om 14:57
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Krijg je een keer iets 'gratis' is het weer niet goed ;-).

Oja en zet dat automatisch updaten altijd uit, geldt voor alles.

marita5
door marita5 - Mar 18, 2016 om 15:01
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dinis ,

Ik weet niet of u nu Windows 10 is geïnstalleerd , is dit niet het geval verwijder update Windows 10 ,

Ga naar Configuratiescherm , Systeem en Beveiliging ,  Windows Update .
Klik dan op Geïnstalleerde update`s .
Type boven in het zoekveld kb3035583 , wanneer deze update tevoorschijn komt selecteer deze en klik met rechts op verwijderen .
Computer opnieuw opstarten .
Ga terug naar Windows update en klik op , naar update`s zoeken .
Staat deze update (kb3035583 ) weer bij aanbevolen / optionele update`s selecteer deze weer klik met rechts en kies verbergen .
Dan weer terug naar Windows Update , instellingen wijzigen , kies bij Belangrijke update`s , naar update`s zoeken maar laat mij bepalen of ik ze wil downloaden en installeren .

Als laatste vink Aanbevolen update`s uit , de reden waarom ziet u hier ,

Cookies
door Cookies - Mar 18, 2016 om 15:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er is zeker nog nooit bij je ingebroken? Want anders zou je toch echt die vergelijking niet maken!

Persoonlijk vind ik het een inbreuk binnen mijn woning.

ph
door philip36 - Mar 18, 2016 om 15:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u windows10 niet gereserveerd heeft zit de upgrade hiervan niet (meer) in de windows updates van windows7 en windows 8.
Dus geen zorgen, zonder de toestemming van de gebruiker wordt windows10 niet geïnstalleerd.

Of het verstandig is om niet (tijdelijk) te upgraden is weer iets anders.

marita5
door marita5 Mar 18, 2016 om 16:25
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@philip36 , ik heb niet gereserveerd maar bij mij komt iedere keer de update terug bij aanbevolen , omdat ik aanbevolen update`s heb uitgevinkt word die ook niet geïnstalleerd . Had ik aanbevolen update`s wel aangevinkt word Windows 10 automatisch geïnstalleerd , en ik heb Windows 8.1

ph
door philip36 Mar 18, 2016 om 16:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@marita5
Vreemd bij mij staat, windows 7, de upgrade bij optionele updates.
Zou het toch eens uitproberen.
Volgens artikel op nu.nl zou dat niet meer behoren te gebeurem.
http://www.nu.nl/gadgets/4146280/microsoft-stopt-met-automatische-update-windows-10.html

marita5
door marita5 Mar 18, 2016 om 16:49
11521 Antwoorden / 15 Vragen

De link van u is 18 okt 2015 , de link van mij zie mijn antwoord 15.01 is van 30 okt 2015 .

diumenge
door diumenge - Mar 18, 2016 om 16:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inmiddels is MS inderdaad overgegaan op het installeren van Windows 10 zonder toestemming van de gebruiker, dus de stelling dat dit zonder toestemming van de gebruiker niet zal gebeuren klopt niet (meer).

Interessante vraag of dit wettelijk mag. Ik ben geen jurist, maar er zal geen wet over deze situatie bestaan. Dus dan ligt dat waarschijnlijk aan wat er in de geaccepteerde voorwaarden staat. Vergelijken met inbraak gaat natuurlijk veel te ver.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 18, 2016 om 16:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind dat wel het toppunt dat MS zonder toestemming je besturingssysteem verandert. Lijkt me ook een interessante vraag voor juristen. Ik zal Arnoud Engelfriet (internet jurist) eens polsen, misschien wil hij die vraag in behandeling nemen. Dit lijkt me toch een te diepgaande inbreuk in de pc van een ander.

Zelf heb ik nog steeds W8.1
Is veel over geklaagd indertijd, maar ik kan er prima mee uit de voeten. And why change a winning team?

marita5
door marita5 Mar 18, 2016 om 16:53
11521 Antwoorden / 15 Vragen

ik heb ook Windows 8.1 en werkt goed , is nog geldig tot 2023 .
Ik mag blij zijn als ik over 7 jaar de computer nog aan / uit kan zetten ;-) je weet maar nooit .

Cookies
door Cookies Mar 18, 2016 om 17:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Windows 10 draait echt prima. Je moet wel de nodige (privacy) instellingen aanpassen en overbodige software zooi zoveel mogelijk verwijderen.

akkerdistel
door akkerdistel Mar 21, 2016 om 13:07
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Plus never nooit geen microsoft-account gaan gebruiken, blijf te allen tijde offline. En het verwijderen van de overbodige software kan met IO-bit Uninstaller (neem aan dat ze ondertussen gefixt hebben dat hij het weer doet onder W10). Daarnaast gebruik altijd een interactieve firewall, dat extra klikken kan als lastig ervaren worden maar -ook voor de mensen zonder alu-hoedje- het is echt heel belangrijk, opdat ook jij een hoop te verbergen hebt, veel meer dan jij nu waarschijnlijk denkt..

akkerdistel
door akkerdistel Mar 21, 2016 om 13:13
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Schakel overigens wel altijd de 'live update service' van IO-bit uit (via msconfig).

Cookies
door Cookies - Mar 18, 2016 om 17:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster1: Engelfriet heeft / houdt zich er al mee bezig http://www.pcmweb.nl/nieuws/microsoft-schendt-cookiewet-voor-windows-10.html

zoekster1
door zoekster1 Mar 18, 2016 om 18:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de link!

akkerdistel
door akkerdistel Mar 21, 2016 om 13:07
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En nog een bedankje.

audb
door audb - Mar 18, 2016 om 17:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het blijkt dat er mensen zijn die per ongeluk op de iritante aanbeveling klikken waardoor de update wordt geactiveerd.

Echter is het wel verstandig om de nieuwe update op uw computer te installeren daar de ondersteuning van windows 7 sneller stopt dan voor die van mijn geliefde XP en windows 8 gaat nog sneller de vuinisbak in daar wordt naar alle waarschijnlijkheid al volgendjaar geen ondersteuning meer aangeboden.

Wel is het gewoon wennen aan de nieuwste windows maar eenmaal onder de knie is deze veel beter dan wat men gewent is.

En windows 10 wordt nog dagelijks verbeterd en wie weet gaat het ooit wel lijken op windows 7 of liever nog op XP... :)

En op uw vraag terug te komen "Mag microsoft mijn windows vervangen" het antwoord daar op is Ja u heeft misschien gedacht dat u de software had gekocht maar dat is een misvatting die de meeste mensen wel hebben maar u heeft een licentie overeenkomst met Microsoft.

U mag het programma gebruiken maar hun blijven de "eigenaar" van de software en ze mogen dan ook altijd aanpassingen doen.

Echter is het geen agresief bedrijf zoals Apple en ze zullen waar mogelijk is altijd toestemming vragen maar ook bij Microsoft gaat er soms iets verkeerd maar dat is altijd weer terug te draaien wat in tegen stelling tot Apple niet mogelijk is.

Eenmaal een update op je iphone of ipad dan zit je er gewoon aanvast.

diumenge
door diumenge - Mar 18, 2016 om 18:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

... daar de ondersteuning van windows 7 sneller stopt dan voor die van mijn geliefde XP en windows 8 gaat nog sneller de vuinisbak in daar wordt naar alle waarschijnlijkheid al volgendjaar geen ondersteuning meer aangeboden.

Wat een onzin weer.

Einde uitgebreide ondersteuning Windows 7 is 14 januari 2020, Windows 8.1 is 10 januari 2023.

akkerdistel
door akkerdistel Mar 21, 2016 om 13:10
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad, zelfs XP wordt nog altijd 'gewoon' ondersteund door Microsoft. Zelf denk ik dat ik rond januari 2022 afscheid ga nemen van de PC, meer hoop ik dan dat er wel een fatsoenlijk alternatief is voor Windows..

kooikers
door kooikers - Mar 21, 2016 om 13:56
43 Antwoorden / 0 Vragen

GWX control panel installeren, deze verwijderd een evt. aanwezige update map voor W10 en waarschuwt als er pogingen vanuit MS gedaan worden.
http://ultimateoutsider.com/downloads/

marita5
door marita5 Mar 21, 2016 om 14:23
11521 Antwoorden / 15 Vragen

deze tool heb ik op mijn laptop staan , maar ik heb aanbevolen update`s uitgevinkt  , ik zie nog iedere keer bij aanbevolen update`s de update van Windows 10 er tussen staan .

marita5
door marita5 - Mar 21, 2016 om 14:25
11521 Antwoorden / 15 Vragen

link van @kooikers ,

GWX control panel ,

http://ultimateoutsider.com/downloads/

zw
door zwaardvis - Mar 21, 2016 om 15:39
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik wordt vandaag ook weer geconfronteerd met de dwingelandij om mijn 8.1 bij te werken naar Windows 10. Terwijl ik reeds:
KB3035583 reeds lang geleden verwijderd en verborgen heb.
Aanbevolen updates uitgevinkt heb.
Updates op handmatig heb staan.
En ik heb trouwens deze PC al eens geupgrade naar Win10 en later Win81 vanaf een backup teruggezet.... Maar dat weerhoudt MS ook niet.

Vandaag handmatig gezocht met als resultaat: Download Windows 10: Aan de slag.  Meer informatie:

Belangrijk

  • De update voor november voor Windows 10, die onder andere bestaat uit extra functies en verbeteringen, wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd zodra die beschikbaar komt. Nadat de update is geïnstalleerd, wordt op uw apparaat Windows 10 versie 1511 uitgevoerd
Het blijkt dat deze Windows 10 downloader inmiddels gepromoveerd is van Aanbevolen naar Optionele update. Maar dan wel een Optionele die standaard staat AANgevinkt, en je niet zomaar wegkrijgt:   (Belangrijke en Optionele updates worden altijd bepaald, dat kun je niet uitschakelen zoals wel bij Aanbevolen updates of Updates voor andere MS-producten)

Onder het Vester van Windows 10, Aan de slag bij Windows Update staat:
Alle beschikbare updates weergeven. Klik daarop.
Dan zie je links Belangrijke updates en Optionele updates. De Win10 update staat aangevinkt onder de Optionele en is bij mij 2794,5 MB groot.
Stel nu dat je een belangrijke update wilt uitvoeren en niet die Win10, dan moet je eerst de belangrijke update aanvinken en dan de Win10 uitvinken. Je kunt NIET alleen de Win10 uitvinken. Er moet altijd een belangrijke update zijn die je tegelijkertijd AANvinkt. Anders heb je namelijk geen knop OK om je keuze te bevestigen.

marita5
door marita5 Mar 21, 2016 om 15:45
11521 Antwoorden / 15 Vragen

bij mij staat deze update er niet tussen , misschien krijg ik dat nog , bedankt voor de waarschuwing .

zw
door zwaardvis Mar 21, 2016 om 17:52
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Verdorie: Zelfs als de Wifi verbinding is ingesteld op een dure betaalde verbinding met datalimiet, probeert MS me nog 3GB te laten downloaden.
Bij mijn Win7 PC staat het er ook nog niet tussen. Wel bij de Win81. Het verraderljke is dat het standaard aangevinkt is bij de Optionele updates. Dat verwacht je niet. Tot nu toe waren optionele updates altijd standaard NIET aangevinkt, want optioneel. Alleen door de omvang van bijna 3GB valt het nu op als je updates gaat installeren. Moest echt zoeken waar ik dat uit kon schakelen omdat je dat niet verwacht bij de optionele....

jo
door jorisw - Mar 21, 2016 om 20:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je deze manier van softwaredistributie niet ziet zitten is het tijd om op een ander OS over te stappen. Microsoft gaat nl. een andere upgrade strategie implementeren: er komen niet meer om de paar jaar grote upgrades, maar continu kleinere releases die naar de gebruikers gepushed gaan worden.

Als je dat niet wilt, zou je eens naar Linux moeten kijken. Dan heb je meer controle over wat er gebeurt.