sjjoppy
door sjjoppy Feb 12, 2012 om 09:41
Computers & telefonie

Map kwijt

Hallo,
ik heb een bestand uit de documenten van de C schijf gewist door het te selecteren en vervolgens op shift en delete te klikken. Nu ben ik de hele map documenten kwijt,
niet in de prullebak en ook niet op te vragen bij restoration.exe. Systeemherstel uitgevoerd, heb de map hierdoor wel terug maar zonder inhoud.
Mijn vraag: hoe kan dit?

3436 15 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Feb 12, 2012 om 10:32
842 Antwoorden / 1 Vragen

Shift + delete is hetzelfde als eerst 'gewoon' verwijderen en daarna de prullenbak legen. Het is dus een "shortcut" voor serieus verwijderen van bestanden. In de prullenbak zul je het dus niet meer terugvinden. De werking van restoration.exe is van verschillende factoren afhankelijk, zoals hoeveel tijd zat er tussen het verwijderen en terughalen, en hoeveel data is er op de harde schijf geschreven. Het is in ieder geval nooit gegarandeerd dat je data terug te halen is.

In dit geval is het dus een gevalletje: jammer, maar helaas. Ome Bill had niet voor niets de prullenbak toegevoegd ;-).

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 12, 2012 om 10:44
7185 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op zondag 12 feb 2012, 09:54]Shift + delete is hetzelfde als eerst 'gewoon' verwijderen en daarna de prullenbak legen. Het is dus een "shortcut" voor serieus verwijderen van bestanden. In de prullenbak zul je het dus niet meer terugvinden. De werking van restoration.exe is van verschillende factoren afhankelijk, zoals hoeveel tijd zat er tussen het verwijderen en terughalen, en hoeveel data is er op de harde schijf geschreven. Het is in ieder geval nooit gegarandeerd dat je data terug te halen is.

In dit geval is het dus een gevalletje: jammer, maar helaas. Ome Bill had niet voor niets de prullenbak toegevoegd ;-).

Hallo naitsoezn, het bestand wilde ik definitief verwijderen maar dat de map documenten mee verdween was niet de bedoeling, daarom in Bill's prullebak gezocht!
Vr,gr. Sjoppie

diumenge
door diumenge - Feb 12, 2012 om 11:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=marianne1948 schreef op zondag 12 feb 2012, 10:49]Hoi.
Heb je ook al ...Systeemherstel...geprobeerd?
Succes er mee.
Gr, van MarianneSysteemherstel (de naam zegt het al) heeft betrekking op je systeem, niet op je data bestanden.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 12, 2012 om 14:35
7185 Antwoorden / 3 Vragen

]Beste Sjoppie

Meschien heb je hier wat aan:

Hallo richard83 ik heb recovery gedownload maar kreeg een foutmelding,
misschien verouderd, in elk geval bedank voor je reactie.
vr. gr. S*.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 12, 2012 om 14:42
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor de reactie, ik zet zo nu en dan iets waar ik wat aan wil veranderen op de C schijf ,daarna verplaats ik het om met de CCleaner de sporen te wissen maar dit keer was ik nog niet zover!
Ik wilde graag weten hoe het toch kan dat zomaar een map verdwijnt als ik een geselecteerd bestand wis!

diumenge
door diumenge - Feb 12, 2012 om 14:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zondag 12 feb 2012, 14:42]...
Ik wilde graag weten hoe het toch kan dat zomaar een map verdwijnt als ik een geselecteerd bestand wis!Werk je met de verkenner? Misschien dacht je het bestand geselecteerd te hebben, maar stond je niet op het bestand maar links in map-structuur. In dat geval heb je hele map geselecteerd en wis je die dus.

freya
door freya - Feb 12, 2012 om 14:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zondag 12 feb 2012, 14:42]Iedereen hartelijk dank voor de reactie, ik zet zo nu en dan iets waar ik wat aan wil veranderen op de C schijf ,daarna verplaats ik het om met de CCleaner de sporen te wissen maar dit keer was ik nog niet zover!
Ik wilde graag weten hoe het toch kan dat zomaar een map verdwijnt als ik een geselecteerd bestand wis!
Blijkbaar had je toch iets méér geselecteerd dan alléén dat bestand. Windows gooit echt niets weg wat niet geselecteerd is. Zou me wat wezen als dat wel het geval was.....
Misschien dan in het vervolg toch maar niet de (Shift) + (Del) gebruiken?

Freya

gsm
door gsm - Nov 26, 2014 om 16:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Bij Windows 7 is er als onderdeel van de Systeembeveiliging een functie voor mappen herstellen. Deze functie bereik je door met de rechtermuisknop te klikken op de map, waaruit iets is verdwenen en dan te klikken op Eigenschappen.
Deze functie vervangt niet een goede back-up en is beperkt in tijd en omvang.
Met herstel mag dus niet te lang gewacht worden en de hoeveelheid data die hersteld kan worden is ook niet oneindig.

gsm
door gsm - Apr 12, 2015 om 11:07
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 12 feb 2012, 11:01][quote=marianne1948 schreef op zondag 12 feb 2012, 10:49]Hoi.
Heb je ook al ...Systeemherstel...geprobeerd?
Succes er mee.
Gr, van MarianneSysteemherstel (de naam zegt het al) heeft betrekking op je systeem, niet op je data bestanden.
Onder Windows XP had systeemherstel wel degelijk ook betrekking op je bestanden. Ik weet eigenlijk niet zeker of dat na alle updates nog zo is.
Onder Vista en Windows 7 is dat echter wel veranderd.

Bij Windows 7 spreek je niet meer van Systeemherstel, maar van Systeembeveiliging en Systeemherstel beide.
Systeembeveiliging zorgt voor het maken van herstelpunten voor Windows en voor het maken van vorige versies van mappen en van bestanden.
Systeemherstel zorgt voor het herstel van Windows door het terugzetten van een herstelpunt.
Via de Eigenschappen van een bepaalde map zijn vorige versies terug te zetten van mappen en bestanden in deze bepaalde map.

freya
door freya - Apr 12, 2015 om 11:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@sjoppie:

En nog als aanvulling, ik weet niet welke Windowsversie je gebruikt, maar er zit nogal wat verschil tussen de verschillende versies als het om 'duidelijkheid' gaat. In Windows XP is het b.v. héél duidelijk te zien, wat er geselecteerd is, terwijl in Windows Vista er nauwelijks verschil te zien is tussen wat er wel en wat er niet geselecteerd is....

Freya

ma
door marianne1948 - Jul 2, 2015 om 01:06
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi.
Heb je ook al ...Systeemherstel...geprobeerd?
Succes er mee.
Gr, van Marianne

richard83
door richard83 - Jul 2, 2015 om 09:09
386 Antwoorden / 28 Vragen

Beste Sjoppie

Meschien heb je hier wat aan: recovery

freya
door freya - Jul 2, 2015 om 09:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om zelf een backup te maken van belangrijke bestanden. En uiteraard deze backup plaatsen op een andere harde schijf of USB-stick.

Freya

freya
door freya - Sep 4, 2015 om 12:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien TS een systeemherstel gedaan heeft, acht ik de kans dat de betreffende bestanden nu nog terug gehaald kunnen worden op 0,0...... Bestanden kun je, na verwijderen, nog terughalen als er naar de betreffende schijf niet meer geschreven wordt. Immers, bij elke schrijfactie loop je het risico de locaties van die bestanden te overschrijven. En laat 'systeemherstel' nu juist héél veel schrijfacties op die schijf uitvoeren......
Kortom, hopeloze zaak.

Freya

diumenge
door diumenge - Sep 4, 2015 om 12:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo GSM, zou goed kunnen, ik ben er altijd vanuit gegaan dat het alleen betrekking had op systeembestanden. Maar wellicht dat Mijn Documenten ook werd meegenomen. Maarja, vraagsteller geeft zelf al aan systeemherstel gebruikt te hebben en heeft nu wel de map, maar niet de inhoud terug.

Zelf gebruik ik Recover My Files voor dit soort problemen. Er is een gratis probeer versie te downloaden, maar die zal de bestanden misschien wel terugvinden, maar vermoedelijk pas herstellen als je het programma koopt.