P.
door P.C.T.Cramer Sep 27, 2018 om 20:42
Computers & telefonie
Marktplaats.nl geeft de advertentienummer niet af

Ik heb via marktplaats.nl een Xbox willen kopen maar de jongeman [edit-redactie, naam verwijderd] heeft de advertentie na betaling verwijderd.
Nu kan ik geen advertentienummer op de site achterhalen zowel in de app op mijn telefoon als via de website van marktplaats op de laptop.
Nu krijg ik na een paar keer gemaild te hebben met ene Robby via het contact van marktplaats te horen dat hij niet zo maar gegevens uit gaat wisselen!
Ik heb het nummer nodig om aangifte te doen van oplichting.
Tevens zou betalen via iDeal van marktplaatsveilig zijn maar niet dus.
jongeman [edit-redactie] kan nu dus gewoon zijn gang gaan en andere gedupeerde maken!

Ook als ik zeg dat hij keer op keer advertenties erop zet en zelfs zijn stadsnaam veranderd

12233 13 Rapporteer

P.
door P.C.T.Cramer - Sep 27, 2018 om 20:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mag marktplaats dat?

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2018 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt zomaar aan een stikvreemde € 125,00 zonder de spullen in handel te hebben gehad?

Dan vraag je er volgens mij om om opgelicht te worden.

P.
door P.C.T.Cramer Sep 27, 2018 om 20:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doe dit nu al enige tijd en ik dacht dat dat iDeal veilig zou zijn.
Echter blijkt nu anders maar daar gaat het hier niet om.......marktplaats.nl geeft geen advertentienummer af.....daar gaat dit nu om

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2018 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er nu veilig aan Ideal? Als u daarmee betaalt, is het overgeschreven en kunt u er niet meer aankomen.

ha
door harrybre Sep 28, 2018 om 13:51
240 Antwoorden / Vragen

Enkel met creditcard betaling hebt u nog iets in handen. IDeal = onherroepelijke overboeking, waarbij wel de naam gecontrolleerd wordt met het rekenignnummer ( dacht ik, sidns sept 2017)

marita5
door marita5 - Sep 27, 2018 om 21:18
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo P.C.T.Cramer ,

Maak hier een melding , misschien krijgt u een reactie van iemand anders , die ook is opgelicht door deze persoon , klik op de rode regel .

https://meldnu.nl/nl/meldingen/

Heeft u dit geprobeerd ?

Hoe zoek ik een advertentienummer op van een andere gebruiker?

  1. Staat de advertentie nog online, dan vind je in de advertentie het nummer terug:
    • Via Marktplaats.nl staat het nummer bovenaan de advertentie vermeld.
    • Via de app staat het nummer onderaan de advertentie vermeld.
  2. Is de advertentie verwijderd en heb je contact gehad met de verkoper over de advertentie? Mogelijk staat het gesprek nog in Mijn Berichten. Open het gesprek. Bovenaan zie je het advertentienummer van de betreffende advertentie.

11. KLACHTENREGELING .

Klachten over de dienstverlening van Marktplaats kunt u indienen door middel van het contactformulier. Klachten dienen binnen bekwame tijd nadat u een gebrek in de dienstverlening heeft geconstateerd te worden ingediend, waarbij een termijn van 2 maanden in ieder geval tijdig zal zijn. Klachten dienen volledig en duidelijk omschreven te worden ingediend. Wij zullen ernaar streven binnen 14 dagen na het indienen van de klacht te reageren. In geval dit niet mogelijk is, zullen wij u binnen 14 dagen na het indienen van de klacht een indicatie geven van de termijn van beantwoording.

Een klacht kan tevens worden ingediend via de website van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 27, 2018 om 21:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U had voor gelijk oversteken moeten kiezen.
Dan had de verkoper zijn geld pas gekregen als u de Xbox zou hebben ontvangen.
IDeal heeft niets met veiligheid te maken, als u zo onkundig bent online moet u zich veel verder verdiepen in online handelen.

Cookies
door Cookies - Sep 27, 2018 om 21:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gelijk oversteken kan je ook mee bedonderd worden. Als de verkoper adhv T&T kan laten zien dat EEN pakket is afgeleverd, krijgt hij zijn geld. Maar in het pakket kan net zo goed een stapel tijdschriften zitten.

DOOR GERRY1969 - 27 SEP. 2018 OM 21:29
3437 ANTWOORDEN / 24 VRAGEN

U had voor gelijk oversteken moeten kiezen.
Dan had de verkoper zijn geld pas gekregen als u de Xbox zou hebben ontvangen.
IDeal heeft niets met veiligheid te maken, als u zo onkundig bent online moet u zich veel verder verdiepen in online handelen.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 28, 2018 om 00:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb andere ervaringen, de vezirget levert het af maar pas als ik akkoordeer geeft marktplaats het geld vrij aan de verkoper. Als ik niet binnen 7 dagen akkoordeer dan geeft marktplaats de verkoper ook zojngeld. Maar je kunt dus weldegelijkw je pakje eerst openen.

diumenge
door diumenge - Sep 27, 2018 om 22:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je de marktplaats site op een computer opent, inlogt en dan naar je berichten gaat dan zie je diezelfde link naar de inmiddels verwijderde advertentie. Klik er rechts op en kies voor Linkadres kopiëren (of iets dergelijks, misschien afhankelijk van je browser). In die link staat een letter m met nummers er achter, dat is/was het advertentienummer. Die link ziet er zo uit (fictieve link): https://link.marktplaats.nl/m1234567890

lemmy
door lemmy Sep 28, 2018 om 20:11
41 Antwoorden / 1 Vragen

Goeie tip!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2018 om 05:12
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Melden aan fraude helpdesk en wat let u om aangifte te doen?
 Maar ook ik ben van mening dat u in ieder geval bijzonder argeloos heeft gehandeld. Ik vrees dat er niets te halen is.
Bovendien heeft u de naam Pinkeltje benut als ik uw bericht goed lees.
Een argeloze kabouter dus.

kr
door krakras - Sep 28, 2018 om 12:06
7 Antwoorden / Vragen

En zegt die achternaam van de adverteerder (Later door de redactie verwijderd) u dan niets ?

the outlaws
door the outlaws - Sep 28, 2018 om 18:57
11 Antwoorden / 6 Vragen

ook ik heb n fraude geval meegemaakt maar marktplaats nog de politie reageerd daarop
een poosje terug was de zelfde oplichter weer bezig, direct gemeld maar geen enkele reactie en de malifide verkoper staat nog steeds als hoedanig geregistreerd
ik denk dat marktplaats hier beter van word andsers haalden ze dit soort lieden wel weg dunkt me

lemmy
door lemmy - Sep 28, 2018 om 20:22
41 Antwoorden / 1 Vragen

Deze verkoper/oplichter maakt gewoon een nieuw account aan op MP. Daar kan MP niet zo veel tegen doen. De tip om het advertentienummer te achterhalen is al gegeven (goeie tip overigens).

Kun je met behulp van de uitgevoerde betaling via iDeal niet achterhalen waar het geld uiteindelijk naar toe is gegaan? Als je dat IBAN kunt achterhalen, kun je dat meenemen in je aangifte. Deze IBANS worden 'verzameld' door het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (van de politie) en dat meldpunt informeert de bank waar het IBAN thuishoort.

Ik vermoed dat oplichters, door de invoering van de naam/nummer controle vaker over zullen gaan om de betalingen via ideal uit te laten voeren.

Feit blijft dat je bij aankopen altijd een risico loopt. Het gaat ook bijna altijd om nieuwe accounts die hiervoor gebruikt worden. Dus een recent account op MP (paar dagen of zo) is altijd reden extra voorzichtig te zijn.

ro
door ron503 - Sep 29, 2018 om 14:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er is blijkbaar op 25 september een deal gesloten dus de verkoper op 27 september al van oplichting te betichten is wel heel erg kort door de bocht.

Topantwoord

koekeloer
door koekeloer - Sep 29, 2018 om 18:01
562 Antwoorden / 18 Vragen

Hoe weet U dat het een jongeman is ?

P.
door P.C.T.Cramer - Sep 29, 2018 om 21:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hem aan de lijn gehad en klinkt als een jonge man......daarom weet ik dat.
De reden dat ik weet dat ik een oor aangenaaid ben is omdat ik het moest annuleren van hem nadat ik had betaald......de dag erna had hij terug moeten storten waar ik het dus de 27ste op mijn rekening had moeten hebben.....hij de stadsnaam veranderd in zijn profiel en daarnaast ook niet meer reageert.....dat zegt genoeg dus zeker niet kort door de bocht.....naar mijn mening.Dank in ieder geval voor de hulp en reacties zowel positief als negatief!