an
door angeliquek Dec 16, 2019 om 15:17
Computers & telefonie
Media Markt vervangt moederbord en is half jaar later weer stuk

Vraagje wat raden jullie mij aan :

Ik heb 2,5 jaar geleden een HP 15-AY126ND laptop gekocht bij de media markt.

Artikel
15-AY126ND

Merk
HP

Serienummer
CND7072NSH

Aankoopdatum
13 juni 2017

Na 1.5 jaar ging hij bij ventilator enorm lawaai maken dit werd steeds erger als ik opstarte Ook las hij geen SD kaartje meer Dus ik uiteindelijk ging met deze klachten naar de Media Markt terug omdat ik me steeds meer er aan ging ergeren en de laptop toch nog in garantie viel.

PC zou helemaal leeg gehaald worden echter dit was ook niet gebeurd want alles stond er gewoon nog in dus hij was helemaal niet leeggehaald zoals ze gemeld hadden dat ze dat zouden gaan doen en ik dus een back up moest maken van me pc Ik schafte dus intussen een nieuwe laptop aan zodat ik me back up kon maken en ging weer terug naar Media Markt om ter reparatie aan te bieden.

Die hebben m opgestuurd want hij viel nog steeds in garantie periode voor enkele maanden.

Ik kreeg de laptop met volgende melding gereparareerd terug :

  • Vervanging toetsenbord

  • vervanging moederbord

  • vervanging Fan en bios update

Intussen ging ik verder met me nieuwe Lenovo laptop Daar zit immers ook garantie op dus dacht laat ik die maar als hoofd pc gebruiken. De gerepareerde HP had ik intussen boven op me buro staan en gebruikte ik af en toe als ik daar wat moest printen De nieuwe staat in de huiskamer.

Tot op een dag ik weer iets moest printen 2 weken geleden 04-12-2019

Toen 2 dagen later (want hij starte gewoon niet meer op wat ik gewoon niet kon geloven) terug naar Media Markt terug

Je hebt je product ingeleverd bij MediaMarkt

Die hebben m weer voor me verstuurd naar extern bedrijf

En nu krijg ik de keuze

Wat zouden jullie mij nu aanraden ?

Reparatieomschrijving:

Moederbord dient vervangen te worden.

Te betalen reparatiekosten incl. BTW: EUR:369.93

Wij verzoeken u om hieronder uw keuze aan te geven en deze prijsopgave binnen 7 dagen na dagtekening ondertekendaan ons te retourneren.

Hoe kan dit mij aangerekend worden ?

Wie zegt dat ze moederbord toen vervangen hebben door een nieuwe ?

Laptop leeg halen hadden ze immers ook al niet gedaan want alle info van mij incl inloggegevens van sites zaten er nog in ?

5613 18 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Dec 16, 2019 om 15:27
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Als het moederbord niet was vervangen lijkt het mij dat u in de periode na reparatie de laptop ook niet zou kunnen gebruiken om o.a. te printen. Het lijkt me dus dat het moederbord wel is vervangen.
Het nieuwe moederbord kan natuurlijk ook gewoon defect gaan Het lijkt me sterk dat u bij Mediamarkt nog garantie kunt halen of een vorm  van coulance. (want na de reparatie begint de 2 jaar garantie niet opnieuw) Misschien zit er garantie op de reparatie en kunt u het daar op verhalen.
De laptop is 2,5 jaar oud. Repareren voor de 369 euro zou voor mij persoonlijk geen optie zeker omdat u ook al een andere laptop heeft.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 16, 2019 om 15:36
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vrees dat hier weinig aan te doen is. Wel is waar heeft u recht op de wettelijke consumentenbescherming (iets anders dan fabrierksgarantie) hetgeen betekent dat indien een product niet voldoet u zich tot de verkoper dient te wenden (dat heeft uw el gedaan) en vervolgens de verkoper dient te repareren. Ook dat is gebeurt zij het mogelijk niet adequaat. Als de laptop ouder is dan 6 maanden behoeft de verkoper niet te bewijzen dat de oorzaak niet bij hen resp. aan het product ligt. Een bijkomend probleem is, u vraagt zich af of het moederbord destijds is vervangen, dat u na werkelijke vervanging recht had op terugonmtvangst van het defecte moederbord en het lijkt mij dat u dat niet heeft gehad en er ook niet om heeft gevraagd.

Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Mijn advies is, de defecte laptop terugvragen (eisen) en er vervolgens mee naar een kleine reparateur gaan om na te laten zien of het moederbord inderdaad defect is en zelfs of het al eens is vervangen.

Ik zie dat de brief van CSN mogelijk volstrekt incorrect is: hij is aan u gericht en niet aan Media Markt die de laptop aan de reparateur zou hebben toegezonden (resp. moeten toezenden)! Reden om u een aantal verwijzingen te geven naar de relevante wetgeving

www.consuwijzer.nl  ook voor eventuele voorbeeld brief die u zou kunnen benutten, te zenden aan MediaMarkt

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel ook nog

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html
  en GarantievolgensKassa

panter22
door panter22 - Dec 16, 2019 om 16:15
6599 Antwoorden / Vragen

Je had die laptop direct moeten gebruiken. Kijken of hij het wel goed deed.
Of het moederbord is vervangen, is een kwestie van vertrouwen.
Belang heb je kennelijk niet meer bij deze laptop, want je hebt een nieuwe. En de kosten om hem te laten repareren zijn bijna net zo hoog als een nieuwe laptop kopen.
Laat het hierbij.

an
door angeliquek - Dec 16, 2019 om 17:38
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb m gelijk in gebruik genomen echter niet meer vol actief omdat ik die nieuwe al weer compleet geinstalleerd had staan. Of ik wel of geen nieuwe heb doet er niet toe dat is bijzaak dat ik dan de oude niet meer hoef of nodig zal hebben .... Het gaat om t feit dat t moederbord alweer zo snel stuk is terwijl hij amper gebruikt is sinds de reparatie. Dat ik een nieuwe heb moet er niet toe doen. Ik had dat ook hier niet hoeven te melden. Ik wil er alleen mee aangeven dat het amper in gebruik is geweest door de nieuwe pc ... Bovendien kreeg ik van Media Markt maar 2 of 3 maanden garantie op een reparatie. Als ik hem nu dus weer laat maken dan heb ik dus weer maar 2 of 3 maanden dus garantie op de nieuwe reparatie van 369 euro.

an
door angeliquek - Dec 16, 2019 om 17:41
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bracht laptop naar Media Markt door problemen met de ventilator dat die een overdreven hard lawaai maakte en dat SD kaart niet gelezen kon worden ... Voor rest deed laptop het gewoon prima Maar omdat ik dus nog garantie had en me er aan irriteerde ging in voor reparatie. Dus waarom vervangen ze dan toen het moederbord ? Terwijl laptop t toen gewoon deed behalve dan dat lawaai van de ventilator. Dus mijns inziens hadden ze niet eens aan t moederbord moeten zitten of dit moeten vervangen Maar alleen de ventilator !!!

Grunnen.
door Grunnen. Dec 18, 2019 om 11:40
509 Antwoorden / Vragen

Maakt niet uit of de gratis vervanging van het moederbord terecht was.Als de SD aansluiting kapot was,is best mogelijk dat het moederbord vervangen moest worden Het moederbord is nu wel kapot en kan dus eventueel met korting vervangen moet worden. Het veel of weinig gebruiken heeft geen invloed op de garantie. Er staat constant spanning op een laptop en kan er dus wat stuk gaan, zelfs bij geen gebruik .

an
door angeliquek - Dec 16, 2019 om 17:42
6 Antwoorden / 3 Vragen
an
door angeliquek - Dec 16, 2019 om 17:44
6 Antwoorden / 3 Vragen

Topantwoord

ma
door malty - Dec 16, 2019 om 19:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou de laptop maar ongeprepareerd terug laten komen.
De rekening kan nog hoger worden als er ook nog andere onderdelen vervangen gaan worden.

Topantwoord

gsm
door gsm - Dec 16, 2019 om 23:13
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Dit lijkt sterk op vervuiling met stof of afsluiting van de ventilatieroosters door gebruik van de laptop op een zachte ondergrond, zoals een tafelkleed.
Laptops moeten bij voorkeur op een schone en harde ondergrond gebruikt worden om zo voldoende koeling en minimale vervuiling te garanderen.
De ventilator probeert uit alle macht te koelen wegens te hoge temperaturen, maar wanneer de radiator van de koeler verstopt is geraakt, dan heeft dat zo weinig effect dat de laptop oververhit kan raken. Onderdelen op het moederbord kunnen zichzelf door de grote hitte zelfs lossolderen.
Resultaat is een defect moederbord door verkeerd gebruik.

Topantwoord

ko
door korenbloem2000 - Dec 18, 2019 om 11:19
33 Antwoorden / Vragen

Nooit weer bij Mediamarkt kopen.....

Grunnen.
door Grunnen. Dec 18, 2019 om 11:44
509 Antwoorden / Vragen

Dat is een keuze , maar de reparatie onder garantie is goed uitgevoerd door MM.Je kan dus beter zeggen koop nooit een HP,maar dat is
ook onzin.

Topantwoord

mo
door mof - Dec 18, 2019 om 11:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Flikker dat ding weg, gaat alleennog maar meer ellende opleveren. U heeft een mooie nieuw Lenovo.

Topantwoord

astamb
door astamb - Dec 18, 2019 om 11:43
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook veel problemen met mediamarkt gehad, mijn asus gaf een blauwe gloed op het scherm telkens na een automotische update, mediamarkt zei het gemaakt te hebben maar kwam weer terug en daarna nog meer problemen met de laptop in garantie tijd.Ik heb kontakt opgenomen met asus of hij werkelijk bij hun in reparatie was geweest, na half jaar dimdammen met mediamarkt, dat konden ze bevestigen maar tevens gaven zij aan wat er precies met de laptop aan de hand was,dat hebben zij op de mail gezet en zo weer terug naar mediamarkt met mail, toen hebben ze hem ter plekke gerepareerd, goed beslagen ter ijs komen bij mediamarkt,had al eerder een lenovo bij hun gekocht die in garantietijd stuk ging en kreeg de asus als vervanging.

Grunnen.
door Grunnen. Dec 18, 2019 om 11:59
509 Antwoorden / Vragen

Heb je ook bij de helpdesk van Asus geinformeerd wat de eventuele oorzaak van het euvel kon zijn ?Zelf denk ik dat dit  makkelijk verhelpen is bij de instellingen van de videokaart

astamb
door astamb Dec 18, 2019 om 12:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ja,ze gaven me een uitgebreid antwoord, want de laptop is 3x bij  hun geweest ter reparatie, wat ikwilde weten, zij vertelden dat ik wat verkeerd deed, wat niet waar was, het lag aan de laptop die stukken verwijderden bij een update, en kreeg toen een mail van Asus met uitgebreide beschrijving en heb die meegenomen naar mediamarkt toen heeft mediamarkt het in orde gemaakt toen ze de mail zagen van asus, maar kom nooit weer bij mediamarkt

an
door angeliquek - Dec 18, 2019 om 23:00
6 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ik tot op heden ondernomen heb is ...

-Contact gehad met HP klantenservice ... zijn niet bereid enige hulp te bieden
Want ze vinden dat dit een zaak is tussen de MM en mij
-Contact gehad met diverse particulieren / winkels of moederbord zo snel stuk mocht of kon gaan
Allen raden ze mij aan het er niet bij te laten zitten en MM er op te wijzen dat het kosteloos hersteld dient te worden omdat de levensduur van moederbord langer mee dient te gaan
-Contact gehad met MM klantenservice hoofdkantoor
Meld dat ik contact moet zoeken met MM waar ik hem kocht
-Contact gehad met MM waar ik hem kocht
Die meld dat mijn klacht nog in behandeling is dus dat af moet wachten

an
door angeliquek - Jan 15, 2020 om 15:28
6 Antwoorden / 3 Vragen

Update :

Laptop is kosteloos gemaakt nadat ook MM zelf protest aantekende bij de externe reparateur

benieuwd hoe lang hij dit keer mee gaat

panter22
door panter22 Jan 16, 2020 om 18:25
6599 Antwoorden / Vragen

Dan maar elke dag gebruiken. Dat is toch keurig van MM.

sw
door swat1500 - Jan 16, 2020 om 13:39
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het is dus goed afgelopen voor u en uw laptop. Besef dat niet gebruiken geen garantie is voor niet defect kunnen raken.  De accu van uw laptop zal bij niet gebruik snel achteruit gaan.

Ten overvloede in een laptop is de ventilator ingebouwd in het moederbord vanwege de beperkte ruimte.  Het vervangen van het volledige moederbord mede gezien het defecte ad slot is veel goedkoper dan het vervangen van die onderdelen dat specialistisch soldeerwerk vereist.
Repareren onder garantie betekent dat alle defecten worden gerepareerd.

Er wordt bij een computer reparatie altijd geadviseerd eerst een back-up te maken omdat niet gegarandeerd kan worden dat gegevens niet verloren zullen gaan door de reparatie. Dat gegevens niet verloren zijn gegaan is dus alleen maar meegenomen.

aurora1
door aurora1 - Jan 16, 2020 om 19:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is die laptop soms oververhit geweest? Dus ventilator e.d. nooit schoongemaakt?

Was 4-12-19 nog maar 2 weken geleden?
Ik weet niet wat u het beste kunt doen behalve van beide laptops de ventilatieroosters schoon houden en zorgen dat die apparaten niet te warm worden.

zw
door zwaardvis - Jan 16, 2020 om 20:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

HP = Horrible Products

Donuts
door Donuts Jan 16, 2020 om 20:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nonsens. Heeft meer te maken met horrible users. Heel wat laptops gaan ten onder door de oorzaak die @gsm schrijft. Mijn plm. 10 jaar oude HP laptop heb ik 2 maanden geleden aan de buurman gegeven. Tiptop in orde. Een laptop heeft regelmatig onderhoud nodig, net als een auto of een woning.

aurora1
door aurora1 Jan 16, 2020 om 20:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad: horrible users.

aurora1
door aurora1 - Jan 16, 2020 om 20:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat valt dan alleszins mee, die gratis reparatie.
Blijft om niet opnieuw problemen te krijgen: de reactie van @gsm ter harte nemen.