da
door dajoek Mar 13, 2010 om 12:45
Computers & telefonie

Mediamarkt reparatie"service"

In november 2009 heb ik een netbook van het merk ASUS (EEEPC) gekocht bij de Mediamarkt à € 255,00.

Onlangs (Februari 2010) is er schade ontstaan aan het display waardoor deze niet goed meer functioneerd. Ik ben terug gegaan naar de winkel waarbij zij aangaven dat de schade niet onder de garantie zou vallen indien deze is ontstaan door val/stoot schade of waterschade.
Aangezien ik weet dat dit niet zo is had ik vertrouwen in een passende oplossing vanuit de mediamarkt.

Inmiddels heb ik een brief ontvangen van de mediamarkt dat de computer is gecontroleerd door Asus en dat de servicedienst van Asus heeft geconstateerd dat de schade is veroorzaakt door externe druk en dat dit "helaas" niet onder de garantie valt.

Hierbij heb ik het gevoel dat asus en mediamerkt zich hiermee gewoon makkelijk van af proberen te maken en de reparatiekosten (à € 202,30!) door te sluizen naar de eindklant.

Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden om niet akkoord te gaan, maar er dan 60,00 euro ex btw in rekening gebracht wordt voor onderzoekskosten. Echter werd bij de mediamarkt genoemd dat dit 30,00 euro zou zijn! Ook dit is niet eerlijk.

Weet u welke rechten ik hierin nu heb?

Met vriendelijke groet,

Joery den Biggelaar

8086 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe is de schade ontstaan?

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dajoek,

Het blijft altijd lastig om te beoordelen of het probleem is veroorzaakt door val/stoot/drukschade of niet. Is er b.v. uiterlijk schade te zien? Zitten er krassen en/of deukjes in de behuizing? Als dat het geval is, wordt het lastig om hun conclusie te weerleggen.

Freya

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lastige hieraan is dat je de schijn tegen hebt. Bewijs maar eens dat het euvel niet is ontstaan door val- stoot- of druk-schade. Dat zal je naar alle waarschijnlijkheid niet lukken. Dat Asus komt met onderzoekskosten van €60 is niet jouw probleem maar dat van MediaMarkt als jij kunt aantonen dat €30 onderzoekskosten zijn overeengekomen met MediaMarkt. Hun heb je immers een opdracht gegeven en niet Asus. Hoe MediaMarkt dat met Asus wenst rond te breien moeten ze onderling maar uitvechten.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga mee met Freya (ok niet letterlijk dan).
Wat is het probleem precies.
Zijn het de pixels die ontbreken.
En is er schade te zien afgezien van het beeld zelf (dus de pixels).

Ik dacht dat de onderzoekskosten bij Media Markt idd 60 euro zijn, en niet 30.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit staat op de site van Media Markt:

Onderzoek binnen garantie (hardware) *
Mochten binnen de garantietermijn problemen ontstaan aan de hardware, dan onderzoeken wij de oorzaak helemaal gratis voor u, terwijl u wacht*.

• Controleren hardware (ter plekke).
• Stellen diagnose & reparatie. *Geldt alleen voor hardware, bij softwareproblemen bieden wij u het pakket ‘softwarereparatie’ aan.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

dajoek

In principe heb je als consument wel degelijk rechten, maar.......................het probleem is, dat de koper/consument na het eerste halve jaar na aankoop dient de bewijzen, dat er niet door eigen toedoen een defekt is ontstaan. Dat bewijs is vrijwel nooit te leveren (tenzij jij zelf tegen hoge kosten een expert inschakelt die het tegendeel constateert) en dat weten zowel de verkoper als de fabrikant heel goed. Van dat gegeven wordt dus ook grof misbruik gemaakt. Het enige wat je feitelijk kunt doen, is dit merk nooit meer kopen en ook bij de verkoper nooit meer iets kopen. Laat ze dat dan wél even schriftelijk weten.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read, hij zat toch binnen de 6 maanden.

Nov 2009/feb 2010= 4 maanden

ve
door verwijderd - Mar 13, 2010 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje

Je hebt gelijk en dat verandert de zaak. Nu moet de verkoper keihard bewijzen dat het defekt onstaan is door externe druk. Het beweren dat er sprake is van externe druk is niet hetzelfde als het bewijzen dat er van externe druk sprake is geweest. De koper kan nu van de verkoper eisen dat het produkt kosteloos gerepareerd wordt om dat hij het vermoeden heeft dat het defekt al bij aankoop aanwezig is geweest. Die laatste zin geeft de tekst weer die staat in het Burgerlijk Wetboek 7.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanaf de buitenkant is er geen schade te zien en ook door de media markt service center is deze ook omschreven als "goed".

Ik heb inderdaad het idee dat Mediamarkt + Asus misbruik maakt van de situatie, zij verlenen hierin geen enkele service blijkt, want ze schuiven het simpelweg op "eigen schuld".

Onderstaande tekst zou betekenen dat ik überhaupt geen onderzoekskosten zou hebben, klopt dit?
Onderzoek binnen garantie (hardware) *
Mochten binnen de garantietermijn problemen ontstaan aan de hardware, dan onderzoeken wij de oorzaak helemaal gratis voor u, terwijl u wacht*.

• Controleren hardware (ter plekke).
• Stellen diagnose & reparatie. *Geldt alleen voor hardware, bij softwareproblemen bieden wij u het pakket ‘softwarereparatie’ aan.

Ik koop sowieso geen producten meer van Asus en Mediamarkt indien er geen oplossing geboden wordt (tot nu toe lijkt dit er niet op).

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Producten van Asus kan ik echt wel achter staan, die zijn een behoorlijk stuk beter dan Acer en Packard Bell bijvoorbeeld. Ook op service gebied hebben ze nog altijd een goede reputatie. Ik denk dat je hier te maken hebt met een uitzonderlijk pechgeval. Voordeel is nu wel dat MediaMarkt zelf van tevoren al heeft geconstateerd dat er geen zichtbare schade was aan het scherm, het lijkt me dat je op basis daarvan toch bij MediaMarkt zou moeten kunnen aandringen op een betere behandeling.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2010 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben wel heel benieuwd hoe asus dit constateert dat de schade door druk is ontstaan.
Ze mogen best met wat meer details komen.

Ik zou de mediamarkt dan ook om meer details vragen.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2010 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Joery,

Ik heb precies de zelfde probleem met Mediamarkt. Laptop 4 maanden oud, scherm kapot. Zie vraag van emrem..

ve
door verwijderd - Feb 8, 2011 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb hetzelfde probleem .. Laptop Asus gekocht bij mediamarkt begin 2010 (om en nabij de 850 euro), na enkele maanden begon ook het beeldscherm te flikkeren.

Waarschijnlijk is het enkel een connectie van scherm naar videocard die niet helemaal goed meer functioneert. (dit denk ik tenminste: als ik onderkant van scharnieren aandruk met vingers is het scherm gewoon helemaal perfect). Leuke hieraan is openmaken van je laptop is geen garantie meer!!! (dit heb ik in het verleden wel meer meegemaakt bij een andere grote concern zoals mediamarkt!)

Nu wou ik vandaag deze laptop laten maken bij een erkend ICT specialist (ik ging er van uit dat mijn garantie al was verlopen bij Mediamarkt), dit is dus niet het geval.

Wat ongeveer de kosten zouden zijn bij de erkende ICT specialist bij bovenstaande probleem zou om en nabij de 60 euro kosten en dat inc. onderzoekskosten.

Als ik dit allemaal lees .. (plus het fijt dat me laptop door de erkende ict specialist op twee dagen max weer retour zou zijn) vraag ik me echt heel erg af of ik al deze stress en toestanden wil of toch gewoon 60 euro betaal en er klaar met ben!

Is hier trouwens nog een vervolg op gekomen vanuit mediamarkt?? Hoe is dit afgelopen verder?

ve
door verwijderd - Feb 8, 2011 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ongeveer de kosten zouden zijn bij de erkende ICT specialist bij bovenstaande probleem zou om en nabij de 60 euro kosten en dat inc. onderzoekskosten.

Dan zal het wel beun de beunhaas zijn want voor dat tarief incl onderzoekskosten en evt onderdelen doet een legale ict specialist het niet.

Maar nog geen jaar oud dan zou ik hem toch bij MM aanbieden.

Want anders heb je straks helemaal niks meer als sjef de beunhaas bezig gaat voor 60 euro's

ve
door verwijderd - Feb 8, 2011 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

quantas schreef op dinsdag 8 feb 2011, 14:38:
Wat ongeveer de kosten zouden zijn bij de erkende ICT specialist bij bovenstaande probleem zou om en nabij de 60 euro kosten en dat inc. onderzoekskosten.

Dan zal het wel beun de beunhaas zijn want voor dat tarief incl onderzoekskosten en evt onderdelen doet een legale ict specialist het niet.

Maar nog geen jaar oud dan zou ik hem toch bij MM aanbieden.

Want anders heb je straks helemaal niks meer als sjef de beunhaas bezig gaat voor 60 euro's

Denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen Indien het kabeltje los zit wat ik vermoed kost het me 60 euro inc. Ik begrijp ook wel als me scherm stuk is dat het inderdaad rond de 220 euro zou zijn. en Beunhaas .. mm 25 jaar ervaring waar ik mijn desktop vandaan heb gehaald die het nu al 7 jaar smetteloos doet zonder ook maar een fout waar dan ook. Ik heb meer de indruk dat de grote concerns beunhazen zijn .. (en daar heb ik meerdere ervaringen mee). Wie zegt bij Asus over bovenstaande verhaal dat er niks gebeurt is met transport naar verweggistan? Niemand kan het bewijzen .. over beunhazen gesproken.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 01:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nu precies hetzelfde probleem.

6 mei 2011 een netbook gekocht, Acer Aspire One D255.
na 3 week verschijnt er een vlek in het scherm. Laptop gelijk uit gedaan, en voorzichtig behandeld. De vlek werd steeds groter, en de netbook was onbruikbaar. Naar de MM gegaan, en al voor dat de 'medewerkster' de laptop had gezien begon ze het al te gooien op "Onheil van buiten af, want een auto die in de parkeergarage staat breekt toch ook niet zo maar doormidden?". Op laten sturen naar Acer (zei ze) met de vermelding dat "er eventueel kosten achterweg konden komen. Ongeveer een week later krijgen we een prijsopgave, precies hetzelfde als dajoek, maar dan i.p.v. €202,- een prijs van +/- €180,- voor reparatie. Anders €60,- onderzoekskosten betalen (wat valt er aan te onderzoeken, je slaat hem open en je ziet een vlek) of afstand nemen van het product. Dit was niet de afspraak, ons werd verteld dat er eventueel kosten achterweg konden komen. En, het ís en blíjft míjn product, want ík ben degene die er voor heeft betaald. Na een paar brieven over en weer krijgen we een persoonlijkere brief over dat het ze spijt dat wij niet tevreden zijn over hun service, en dat ze inderdaad als het product binnen de garantieperiode kapot gaat het verplicht zijn kosteloos te herstellen. "Helaas" viel dit probleem niet onder de garantie en moeten we dus geld betalen. Weet iemand wat wij kunnen doen, en wat onze rechten zijn? Want het probleem is niet door ons veroorzaakt.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

tinydanca. Deze netbook is nog geen half jaar oud waardoor de leverancier onomstotelijk moet aantonen dat de schade door u aangericht is. Een briefje van hunzelf is niet voldoende daarvoor, oftewel de reparatie zal kosteloos moeten gebeuren.

Het is helaas gemeengoed dat de mediamarkt en reparatiediensten alles op van buiten komend onheil gooien, daardoor maakt u ook een goede kans wanneer u deze zaak voor zult laten komen.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste tinydanca,

Nadat het me bij de service desk niet is gelukt mijn gelijk te halen, heb ik via diverse mails naar de mediamarkt mn gelijk gekregen dus ik zou in eerste instantie standvastig blijven! Zelf heb ik in die mails ook aangegeven dat wanneer het niet zou worden opgelost ik het zelf hogerop zou gaan zoeken (bijv. Via publiciteit of via mijn rechtsbijstand). Ik heb ook gevraagd om een onafhankelijk onderzoek, dus niet via acer. Blijkbaar heeft bovenstaande geholpen en Uiteindelijk ben ik zo bij de juiste contactpersoon gekomen en heb ik mijn gelijk gekregen en alles volledig vergoed gekregen. Ik ben echter wel voorzichtiger geworden in de zaken die ik daar koop ivm de moeilijke service daar. Je bent er een nummer. Bij de bcc lijkt het toch in ieder geval persoonlijker. Daar heb ik eenmaal iets gehad en was het geen probleem.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2011 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties, hier kan ik wat mee!
We zullen gewoon doorgaan totdat we ons gelijk krijgen, en de Mediamarkt schijnt vaker moeilijk te doen over garantie, dit lees ik op meer fora.
Nogmaals, bedant.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2011 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb het hetzelfde probleem met media markt. Ik heb vorig jaar een acer laptop gekocht en nu na nog geen jaar doet mijn accu het niet meer. Deze hebben zij opgestuurd waarop ik een brief heb gekregen dat als ik de accu gerepareerd wil hebben ik 95 euro moet betalen en als ik de kapotte accu terug wil hebben 65 euro moet betalen. Ik vind dit echt belachelijk.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2011 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wij hebben de laptop (ongerepareerd) opgehaald van de Media Markt. We zijn toen naar een onafhankelijke computerreparateur gestapt. Deze heeft voor ons de reparatiekosten berekend, het kwam op een totaal (inclusief BTW) op €79,-! In tegenstelling tot de €180,- van de MM. Het bleek ook, bij de reparateur, dat mijn beeldscherm krom was, terwijl dit niet zo was toen hij naar de MM werd gestuurd. Waarschijnlijk hebben ze zodra wij hebben verteld dat wij naar een onafhankelijke reparateur zouden gaan, hem nog even op de rand van de tafel écht kapot gemaakt. Ik ben diep teleurgesteld in de MM, ze lichten de boel gewoon op.