hy
door hybride67 Apr 10, 2013 om 13:51
Computers & telefonie

MediaMarkt repareert defecte USB poort niet van ASUS laptop

Sinds kort ben ik het blauwe lipje uit de USB 3.0 poort kwijt. Omdat ik normaal met de laptop ben omgegaan en ik geen idee heb hoe dit is ontstaan ben ik ermee naar de MediaMarkt Enschede gegaan, de winkel waar ik mijn ASUS N53SV heb aageschaft. Er zit nog garantie op deze laptop.

De technische dienst echter kwam met de volgende reactie:

Het lijkt erop dat het usbapparaat niet recht eruit gehaald is maar schuin hierdoor kan dit gebeuren.
Een usb poort pinnetje laat niet zomaar los
.

Daarbij is een foto opgestuurd van de betreffende USB poort. Hierop was waar te nemen dat de poort er puntgaaf uitzag. Ik vond dit een beetje erg gemakkelijk, per slot van rekening kun je dit suggereren bij elk defect wat je krijgt als technische dienst.. Deze bewering is bovendien niet aan te tonen, want de poort zag er verder prima uit op de foto. Daarnaast is de garantie juist door Asus afgegeven op haar producten zodat pinnetjes die zonder aanwijsbare oorzaak loslaten(productiefouten e.d.) binnen de garantieperiode kostenloos worden gerepareerd. De MediaMarkt weigert echter de garantiebepalingen na te komen.Wat kan ik hier verder nog mee, Asus zelf wellicht, wie weet raad?

4276 16 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

dearagain
door dearagain - Apr 10, 2013 om 14:08
2462 Antwoorden / 7 Vragen
0

*als MM weigert, dan blijft Asus over

*wie niet waagt, die niet wint

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 10, 2013 om 14:49
4299 Antwoorden / 5 Vragen
0

Wat is de aanschaf datum van de laptop?

gsm
door gsm - Apr 10, 2013 om 15:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen
0

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de USB contacten zomaar afbreken. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat men bij Mediamarkt een ongelukje veronderstelt. Vervoer of verplaatsen van een laptop, bijvoorbeeld met een USB stick nog in de USB poort, is de meest voorkomende oorzaak. Ik heb daar al krasse staaltjes van gezien.

Maar je kunt het altijd nog proberen via ASUS. Ik denk echter niet dat ze gratis zullen repareren, omdat hoogst waarschijnlijk het hele moederbord vervangen zal moeten worden.
Bijna de hele laptop moet dan gedemonteerd worden
Daarom raad ik eigenlijk ook af om de reparatie te laten uitvoeren. Je bent de laptop een tijdje kwijt en van een reparatie wordt zo'n laptop eerder slechter dan beter.

Persoonlijk zou ik een USB 2.0 extender kopen, wanneer je tenminste USB poorten (2 stuks USB 2.0) tekort komt. In principe zijn de USB 2.0 High speed poorten snel genoeg voor normaal gebruik en heb je geen USB 3.0 Super speed poort nodig.

hy
door hybride67 - Apr 10, 2013 om 15:26
12 Antwoorden / 3 Vragen
0

Bedankt voor jullie reacties.

Aanschafdatum : 11 augustus 2011

Ik veronderstel op mijn beurt dat je wel even flink je best zou moeten doen om het blauwe lipje af te kunnen breken. Dat dit gepaard gaat met enige schade aan het USB huis lijkt me dan ook vanzelfsprekend. Dan lijkt het me ook aantoonbaar dat je het defect zelf hebt veroorzaakt, maar dat is dus geenzins het geval.

MediaMarkt wil de zaak wel repareren, maar vraagt daar 315 euro voor omdat het moederbord moet worden vervangen inderdaad. Ik vind dat dus niet terecht, als Asus het gaat repareren en er vervolgens ook geld voor gaat vragen ben ik geen stap verder.
De bewijslast voor die bewering ligt bij de technische dienst en niet bij mij, volgens consuwijzer.

ro
door ron530 - Apr 10, 2013 om 15:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

De eerste 6 maanden na aanschaf ligt de bewijslast bij de verkoper. Na die 6 maanden ligt de bewijslast bij u, u moet dan bewijzen dat het defect bij normaal gebruik ontstaan is. Ik geeft u bij Asus weinig tot geen kans, als de technische dienst van MM tot een conclusie komt zal die bij Asus niet verschillen.

zoekster
door zoekster - Apr 10, 2013 om 16:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Volgens het juridisch loket (en het staat eigenlijk op alle sites van juristen) ligt de bewijslast bij de verkoper in de garantieperiode die de verkoper geeft. Dat zal dan wel met de verwachting te maken hebben die de garantie creëert.
klik HIER
U kunt ook even bellen naar het juridisch loket.

Verder kunt u het nog proberen met een aangetekende brief klik HIER

MM is niet bij een geschillencommissie aangesloten, dus als het niet lukt, zult u het via de rechter moeten doen.

Als u een rechtsbijstandverzekering heeft dan kunt u natuurlijk altijd daar gebruik van maken, die zou ik dan ook de brief laten schrijven.

alfatrion
door alfatrion - Apr 10, 2013 om 16:11
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Media Markt is niet verplicht om fabrieksgarantie af te handelen. Of Asus tot reparatie over zal gaan hangt toch af van wat er precies in de garantievoorwaarden staat. Stel dat hierin staat u recht heeft op herstel wanneer er iets stuk is tenzij het defect door u is veroorzaakt, dan ligt de bewijslast bij Asus. Immers, Asus die stelt dat u het defect heeft veroorzaakt. Het kan ook zijn dat dit defect is uitgesloten en dan heeft u geen garantie.

zoekster
door zoekster - Apr 10, 2013 om 16:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=alfatrion schreef op woensdag 10 apr 2013, 16:11]Media Markt is niet verplicht om fabrieksgarantie af te handelen. .
Maar ze zijn wel verplicht een claim op non-conformiteit af te handelen.

alfatrion
door alfatrion - Apr 10, 2013 om 16:20
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=zoekster schreef op woensdag 10 apr 2013, 16:04]Volgens het juridisch loket (en het staat eigenlijk op alle sites van juristen) ligt de bewijslast bij de verkoper in de garantieperiode die de verkoper geeft.Het is gebruikelijk, maar niet verplicht. Garantie moet altijd iets extra's bieden boven op de wet. Als dit niet het geval dan maakt de handelaar zich schuldig aan een oneerlijke handelspraktijk. Voor handelsgarantie die winkeliers geven kom je dan snel uit op een omgekeerde bewijslast. Garantie van derden bied als extra dat je hen nu ook aansprakelijk kunt stellen.

Indien de consument een beroep doet op de wettelijke garantie dan gelden zes maanden na aflevering de normale bewijsregels. Deze houden in dat de partij die iets beweerd de bewijslast daarvoor draagt. Stel dat de consument herstel vordert omdat hem een non-conform product zou zijn geleverd en de winkelier zich verweert met dat de consument verkeert met het product is omgegaan. De consument moet bewijzen dat hem een ondeugdelijk product is geleverd en de winkelier dat de consument verkeert met het product is omgegaan.

alfatrion
door alfatrion - Apr 10, 2013 om 16:24
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=zoekster schreef op woensdag 10 apr 2013, 16:17][quote=alfatrion schreef op woensdag 10 apr 2013, 16:11]Media Markt is niet verplicht om fabrieksgarantie af te handelen. .
Maar ze zijn wel verplicht een claim op non-conformiteit af te handelen.Media Markt betwist die claim kennelijk.

TS kan het product door een ander laten onderzoeken. Als dit rapport uitwijst dat dit defect waarschijnlijk het gevolg is van een ontwerp- of fabrieksfout dan moet de MM wel overgaan tot herstel. De kosten voor het onderzoek moeten dan ook vergoed worden. Eventueel kan TS dan ook een incassotraject op starten om deze kosten vergoed te krijgen als mede herstel te vorderen.

ro
door ron530 - Apr 10, 2013 om 16:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Hoezo non conform, de laptop heeft zeg 19 maanden naar behoren gefunctioneerd. 11-08-2011 aangeschaft nu 10-04-2013 is 20 maanden en dan doe ik er voor het gemak een maand af voor het onderzoek van de MM. Is het een verwijtbare constructiefout! nee want dan waren de andere 2 poorten ook gaan hemelen, is het een gebruikersfout! ja de poort is door het vele gebruik gewoon versleten.

hy
door hybride67 - Apr 10, 2013 om 19:54
12 Antwoorden / 3 Vragen
0

[quote=ron530 schreef op woensdag 10 apr 2013, 16:32]Hoezo non conform, de laptop heeft zeg 19 maanden naar behoren gefunctioneerd. 11-08-2011 aangeschaft nu 10-04-2013 is 20 maanden en dan doe ik er voor het gemak een maand af voor het onderzoek van de MM. Is het een verwijtbare constructiefout! nee want dan waren de andere 2 poorten ook gaan hemelen, is het een gebruikersfout! ja de poort is door het vele gebruik gewoon versleten.

De garantie geldt over de periode van 24 maanden, of je het apparaat nu veel of weinig gebruikt doet niet terzake. De betreffende poort is de poort die het meest gebruikt werd. Het zou best eens aan slijtage te wijten kunnen zijn, echter dat is geen beperking in de garantie. De uitzondering in de garantie is abnormaal gebruik en dat moet dus door de verkoper/Asus worden aangetoond m.i.

hy
door hybride67 - Apr 10, 2013 om 19:59
12 Antwoorden / 3 Vragen
0

[quote=alfatrion schreef op woensdag 10 apr 2013, 16:20][quote=zoekster schreef op woensdag 10 apr 2013, 16:04]Volgens het juridisch loket (en het staat eigenlijk op alle sites van juristen) ligt de bewijslast bij de verkoper in de garantieperiode die de verkoper geeft.Het is gebruikelijk, maar niet verplicht. Garantie moet altijd iets extra's bieden boven op de wet. Als dit niet het geval dan maakt de handelaar zich schuldig aan een oneerlijke handelspraktijk. Voor handelsgarantie die winkeliers geven kom je dan snel uit op een omgekeerde bewijslast. Garantie van derden bied als extra dat je hen nu ook aansprakelijk kunt stellen.

Indien de consument een beroep doet op de wettelijke garantie dan gelden zes maanden na aflevering de normale bewijsregels. Deze houden in dat de partij die iets beweerd de bewijslast daarvoor draagt. Stel dat de consument herstel vordert omdat hem een non-conform product zou zijn geleverd en de winkelier zich verweert met dat de consument verkeert met het product is omgegaan. De consument moet bewijzen dat hem een ondeugdelijk product is geleverd en de winkelier dat de consument verkeert met het product is omgegaan.

Een Asus laptop kent een standaard garantieperiode van 24 maanden,dus de bewijslast dat ik met het product verkeerd ben omgegaan ligt bij de verkoper. Ik kan niet aantonen dat het product ondeugdelijk is anders dan laten zien dat de poort niet is beschadigd en dat het blauwe lipje in z`n geheel niet meer aanwezig is in de poort zelf. Er is geen deel achtergebleven of i.d.

hy
door hybride67 - Apr 11, 2013 om 12:51
12 Antwoorden / 3 Vragen
0

Ik moet even iets rectificeren. Er is inderdaad in het consumentenrecht gereld dat de eerste 6 maanden de verkoper en daarna de koper met de bewijslast wordt opgezadeld, ondanks de garantieperiode.@alfatrion heeft het op dat punt buij het goed eind.

hy
door hybride67 - Apr 11, 2013 om 12:55
12 Antwoorden / 3 Vragen
0

De technische dienst heeft op mijn reactie weer gereageerd:

een verbogen USB pin blijft gebruikersschade, dit kan namelijk niet zomaar onstaan buiten dat er druk op word uitgeoefend of dat er bijv. schuin iets verwijderd word.

Dit is de eerste keer dat men spreekt over een verbogen pin. Dat heb ik zelf niet waargenomen en hebben zij niet eerder gemeld. Ik heb dan ook sterke twijffels over deze reactie, Ben bang dat hiermee het voor mij uitgesloten is om aan te tonen dat het niet aan mezelf heeft gelegen.

bi
door biels - Apr 11, 2013 om 13:12
55 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bewijslast gebrek product

Een voordeel van garantie is dat u niet hoeft aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. Stelt de verkoper of de fabrikant dat u het product zelf kapot hebt gemaakt? Dan moet de fabrikant of verkoper bewijzen dat dit ook het geval is. Bij het recht op een deugdelijk product geldt dit alleen voor de eerste zes maanden na aankoop. Daarna moet u wel zelf bewijzen dat er sprake is van een ondeugdelijk product.

http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

zoom1
zoom1 - Apr 16, 2024 om 17:31
Computers & telefonie

Belkin usb-c koptelefoon aan Samsung Galaxy A52s 5G werkt ineens niet meer

Op 19 feb 2024 heb ik Belkin G3H0002 usb-c headset met bel functie gekocht. Meteen na inpluggen in mijn mobiele telefoon, de Samsung Galaxy A52s 5G werkte hij meteen feilloos. Echter zo'n 2 weken geleden deed hij het ineens niet helemaal meer.
Dwz ik hoorde nog wel het audio van de NPO radio1 live stream, maar ik kon het volume niveau met de knopjes aan de kabel van de headset  niet meer ver ... Lees meer

rosa 60
rosa 60 - Apr 17, 2024 om 21:02
Winkels & webshops

Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft

heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering  heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw  maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer

Jack kramers
Jack kramers - Jan 2, 2024 om 12:54
Huishouden & energie

Nationale energie beheer

Heb probleem met nationale energie beheer
Zij hebben me onder valse voorwendselen overgezet van budget energie naar mega energie waar in straf boeten kreeg wat niet beloofd was zij hebben het geprobeerd op te lossen en contract ontbonden met mega en me geplaats bij gewoon energie en me belooft dat ik 250 euro binnen 8 weken terug gestort zou krijgen maar onder tussen al 12 weken niets nu kree ... Lees meer