ma
door magda Apr 23, 2021 om 16:52
Computers & telefonie

Microsoft Edge buiten werking stellen

Mijn standaard browser is Opera, soms gebruik ik Google Chrome. Sinds een paar dagen is er iets veranderd. Als ik een site d.m.v. een link wil openen dan wordt die site standaard geopend met Microsoft Edge. Weet iemand hoe ik die browser buiten werking kan stellen. Ik wil Microsoft Edge niet gebruiken.

7793 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 23, 2021 om 16:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen
ma
door magda Apr 23, 2021 om 17:23
38 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Aurora1,

Bedankt voor je reactie. Ik ga aan de slag met de info die je hebt gestuurd.

met vriendelijke groet
Magda

aurora1
door aurora1 Apr 23, 2021 om 17:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan en succes, lees svp ook de informatie over dat verwijderen mogelijk problemen kan geven.

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Apr 23, 2021 om 17:00
809 Antwoorden / Vragen

Configuratiescherm->zoeken op browser en daar instellingen aanpassen naar de Browser van uw voorkeur.

ma
door magda Apr 23, 2021 om 17:21
38 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Vanlotjegetikt,

bedankt voor de reactie, het is echter niet de oplossing. Opera is al heel lang mijn standaard browser.

Met vriendelijke groet
Magda

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 23, 2021 om 20:35
2011 Antwoorden / Vragen

Dan zou ik de instellingen nog maar eens controleren want dan hoort uw systeem links toch echt met Chrome te openen.

Aanvullend: onder water zijn er eigenlijk toch verschillende link types en sommigen types openen hard met edge en dat kunt u niet overschrijven, maar dan helpt Edge verwijderen ook niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2021 om 18:06
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@MAGDA, het antwoord van @VANLOTJEGETIKT is het antwoord dat ik ook aan u zou (hebben) gegeven. U behoeft edge helemaal niet te verwijderen maar Operea instellen als uw standaard browser. Ik heb zelf ook Chrome als standaardbrowser maar ik open af en toe ook met bing en via firefox met Yahoo.

Voor u dus

Je standaardbrowser wijzigen in Windows 10

  1. 1
    Selecteer de Startknop Windows logo Start button en typ vervolgens Standaard-apps.
  2. 2
    Selecteer Standaard-apps in de lijst met zoekresultaten.
  3. 3
    Selecteer onder Webbrowser de browser die momenteel wordt vermeld en selecteer vervolgens Microsoft Edge of een andere browser. en dat is dan uiteraard Opera

ma
door magda Apr 23, 2021 om 18:32
38 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Heremietkreeft,

Je hebt helemaal gelijk. En excuses aan Vanlotjegetikt, jij had ook gelijk. Opera was al heel lang mijn standaarbrowser, ik heb daarom niet bij instellingen gekeken. Ik ging er vanuit dat die goed waren. Ik denk dat met de laatste update van windows, Microsoft weer wijzingen heeft aangebracht, want Edge stond nu als standaard. Heb ik zeker niet gedaan. Nu is Opera weeer mijn standaard. Bedankt allebei

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 23, 2021 om 18:40
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan. (Om die reden heb ik het antwoord van @VANLOTJEGETIKT ook ge + st evenals dat van @AURORA1). En inderdaad: een update van MS kan de oorzaak zijn. Dat komt bij Microsoft wel vaker voor.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Apr 24, 2021 om 17:00
98 Antwoorden / 1 Vragen

Start opera op onder aan het scherm verschijnt deze browser als standaard instellen klik op ja.Nu start instellingen standaard browser op. Klik op deze browser als standaard instelling. Schakel edge uit.

john devries
door john devries - Apr 28, 2021 om 12:25
213 Antwoorden / Vragen

Het goede antwoord is al gegeven ,ik vraag me wel af waarom je perse met Opera wilt werken terwijl de MS Edge browser het beste beveiligd wordt in Windows 10 en je bovendien heel gemakkelijk kunt kiezen dmv snelkoppelingen.

koekeloer
door koekeloer - Apr 28, 2021 om 18:14
562 Antwoorden / 18 Vragen

Google is uw vriend

koekeloer
door koekeloer - Apr 28, 2021 om 18:14
562 Antwoorden / 18 Vragen

Google is uw vriend

gallito
door gallito - Apr 28, 2021 om 19:19
479 Antwoorden / 66 Vragen

Ik vind dit ook zeer irritant.
Ook al heb je je standaard browser anders ingesteld, Edge blijft de boventoon voeren, maar alleen bij het doorklikken op een link met ook meteen de verpichte zoekmachine Bing.

Waarschijnlijk bestaan er meerdere versies van W10, want de 3e link van Aurora1
3. Schakel Mijn herstartbare apps automatisch opslaan als ik me afmeld en ze opnieuw opstarten als ik me aanmeld uit
komt helemaal niet voor in mijn menu.

Als ik vanuit de apps Edge wil verwijderen komt deze vrolijk weer terug. Bij programma's en onderdelen in het Configuratiescherm bestaat de optie bij Edge  alleen maar uit wijzigen en ontbreekt verwijderen.

Ik werk al heel lang met Chrome en Google en soms met Firefox. Ik wil ook zelf kunnen kiezen en al helemaal niet voor zoekachine Bing.