redfloor
door redfloor Sep 20, 2006 om 09:16
Computers & telefonie

Mijn computer heeft weer kuren

Gisteren bleef het beeld van mijn laptop ineens zwart. Het scherm doet
het wel, maar er is niks op te zien. Nu geeft hij aan 'non system disk
or disk error. Replace and strike any key when ready'Voortvarend als ik
ben heb ik gelijk mijn cd met besturingssysteem erin gestopt om XP
opnieuw te installeren. Dat hielp immers de vorige keer ook. Helaas
geeft hij nu aan dat er een interne fout is en ik met mijn
systeembeheerder contact op moet nemen.

Overigens heb ik eerst f10 ingedrukt en een en ander laten checken, maar daar was niks mis...

Wie weet raad?

936 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo redfloor,

Kun je via een bepaalde toets(-combinatie) nog in het BIOS van de laptop komen en controleren of de harde schijf nog wel gevonden wordt? Je moet in de handleiding van de laptop maar even kijken welke toets, of misschien zie je het wel op het scherm als je de laptop aanzet.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klinkt een beetje als een defecte harddisk, wat helaas erg veel voorkomt bij laptops (de duurzaamheid van de nieuwere generaties harddisks laat sowieso al te wensen over). Kun je nog in Safe Mode starten en een volledige schijfcontrole laten uitvoeren?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Harde schijf heeft het begeven.
Misschien dat er een kabeltje los zit, maae ik vrees het ergste.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben niet zo goed in computertermen. Wat is de BIOS? Het enige wat ik
kan doen ik f10 indrukken bij het opstaren. Dan krijg ik een blauw
scherm, de computer setup. Daarin kan ik nog wel mijn harde schijf
zichzelf laten testenHierbij geeft hij geen fouten aan. Ook niet bij de
memorycheck. Verder kan ik niet zoveel doen...

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas, safemode lukt niet meer. Voor die tijd begint hij al met
foutmeldingen. Zoals ik zojuist ook al vermeldde kan hij nog wel zelf
zijn harddisk testen en vindt hij daar geen fouten op. Is er nog hoop?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welk kabeltje kan dat zijn? Een extern kabeltje? Die heb ik alleen voor de accu en voor internet...

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

kabel naar de harde schijf

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar zal ik maar niet proberen bij te komen. Interessant detail.
Gisteren deed de computer het eerst wel. Toen ik de kamer uitging had
ik het scherm dichtgedaan. Toen ik een uurtje later weer terug kwam was
het beeld zwart. Ik heb deze zomer ook dit soort kuren gehad met deze
computer, maar dat was doorgaans als hij te warm was geworden, als ik
hem bijvoorbeeld aan in de laptop-hoes had gestopt. Dan deed hij het
echter na een tijdje weer. Kan dit iets helpen?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in die setup je harde schijf kunt zien en testen en het resultaat is dat er geen fouten zijn, dan heb ik het idee dat er hardwarematig niets mis is, maar dat de MBR (Master Boot Record) beschadigd is.

Om te beginnen is het in ieder geval belangrijk te weten of er een NTFS of een FAT32 systeem op de harde schijf stond.

Als je zelf niet zo vertrouwd bent met computers zou ik er niet zelf aan sleutelen en iemand opzoeken die je daarbij kan helpen.

Freya

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je harde schijf is kapot, door hem aan te laten in je laptophoes is hij veel te warm geworden.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dat was al weer een paar maanden geleden... En de selftest doet ie
nog steeds. Naja, zal hem morgen maar even wegbrengen. Snif snif, voel
me helemaal onthand.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2006 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees via onderstaande link maar eens over het repareren van een beschadigde MBR. Met name het stukje over repareren m.b.v. de Windows CD.

MBR is damaged

Freya