me
door menaura Jan 6, 2007 om 13:22
Computers & telefonie

Mijn PC maakt een ratelend geluid

Ik weet niets van computers, maar heb het idee dat het een fan is of een dikke laag stof, want het ding is 5 jaar oud zo'n beetje en is nooit ergens voor open gemaakt. Weet iemand hoe ik dit schoon kan maken zonder iets te slopen? Of hoe ik kan testen of het echt een fan is die dit geluid veroorzaakt?

Alvast bedankt!

Menaura

10786 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begin met openmaken! En als je dan de comp.aanzet kan je zeer waarschijnlijk het geluid lokaliseren.

Het kan namelijk ook zijn dat er een kabeltje tegen een koelvin aanligt.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door de kast open te maken kun je al snel te weten komen waar het geluid vandaan komt.
Heel vaak is het de ventilator op de processor.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schroef de kast eens open en zet de computer vervolgens aan, dan kun je kijken/horen waar het geluid vandaan komt. Door de luchtstroom in een computer verzamelt zich vaak aardig wat stof, het is sowieso verstandig af en toe even te stofzuigen. Het kan ook zijn dat er een kabel tegen de ventilator aan komt of iets dergelijks.

Haal voor het stofzuigen alle stekkers uit de computer en dan kun je beginnen. Zolang je geen onderdelen raakt en wat afstand houdt kan er niks kapot gaan.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

En hoe kan ik daar dan wat aan doen? Nieuwe kopen? Ventilator bedoel ik?

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo menaura,

Gewoon de linker zijkant van de kast openschroeven (schroefjes zitten aan de achterrand) en dan waordt vanzelf wel duidelijk waar het geluid precies vandaan komt. (Bij een erg oude PC zal de hele kap in één keer verwijderd moeten worden)

Als bekend is waar het geluid precies vandaan komt, de PC uitschakelen, 220V stekker aan de achterzijde even lostrekken en dan met een kwast en/of stofzuiger het stof wegblazen. Als je gewoon voorzichtig te werk gaat kan er niets stuk gaan.

Maar als het echt een 'luid' ratelen is, hou er dan rekening mee dat het verwijderen van het stof waarschijnlijk niet genoeg zal zijn en dat de fan wellicht defect is.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schoon/stofvirij maken doe ik altijd met een zachte blaaskwast waarmee ik ook mijn fotoapp.meeschoonmaak.

Wel zorgen dat de stroom er af is.!

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Freya,

Het geluid is alleen hard bij opstarten, nu is het eigenlijk heel zachtjes en als de computer wat langer aanstaat is het bijna verdwenen. Ik heb echter het idee dat het niet een fan alleen is maar stof en vooral, kattenharen want mijn kat loopt hier ook rond... Ik ga moed verzamelen en hem openmaken vanmiddag.. want ik wil graag dattie heel blijft ik heb geen geld voor een nieuwe.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een ventilator die geschikt is voor je processor kun je in de computerzaak kopen, kost ongeveer 5 tot 10 euro.

Als het inderdaad de fan van je cpu is, dan schroef je hem los en neem je hem mee naar de winkel.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem hebben mijn ouders op dit ogenblik ook, bij het opstarten een lawaai van jewelste en na ongeveer 5 minuten hoor je niks meer.
Heb de kast opengemaakt en het bleek inderdaad de fan van de processor te zijn, (Socket 7 processor) helaas niet meer nieuw te krijgen in de winkel.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het eerst 'hard' klinkt en na opstarten 'zachter' komt omdat de ventilatoren altijd eerst op volle sterkte draaien en dat daarna de PC de 'controle' van de ventilator overneemt. Om de PC koel te houden hoeven de ventilatoren meestal niet zo hard te werken. Pas als er véél van de PC gevraagd wordt en deze dus warm wordt, zullen de ventilatoren weer sneller gaan draaien.

Freya