Ru
door Rudyblok Jan 31, 2021 om 10:40
Computers & telefonie

Moederbord problemen

Ik bezit een Antec case met een MSI X58 PRO moederbord.

Ik heb mijn desktop al heel lang in gebruik zonder problemen tot op een zekere dag.
Ik schakel de computer uit via windows/afsluiten, windows schakelt zichzelf uit maar de moederbord blijft onder spanning.

De CPU koeler blijft draaien en de lampjes knipperen op de moederbord.
Zodra ik de aan/uit knop indruk wordt de desktop weer vanaf begin opgestart maar weer bij afsluiten dat hij onder spanning blijft.
Ik krijg de moederbord op welk manier dan ook niet uitgeschakeld ook niet via de aan/uit knop op de moederbord zelf.

Ik heb geprobeerd een nieuwe voeding te plaatsen omdat de oude kapot kon zijn, maar helaas weer hetzelfde probleem.
De CPU koeler vervangen maar geen resultaat. De moederbord uit de kast gehaald (misschien kortsluiting in de case) maar nog steeds hetzelfde probleem.
Wat ik ook probeer met kaarten en geheugen of zonder het moederbord blijft aanstaan ondanks het uitschakelen.

Overal ben ik gaan zoeken maar ik kan nergens vinden wat het probleem kan zijn aangezien het uit het niets is ontstaan.
Wat zou het probleem kunnen zijn? en hoe kan ik het probleem oplossen? ben op dit moment ten einde raad

2613 18 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2021 om 10:43
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij meer een kwestie van het zoeken van een lokale reparateur omdat dit vanaf afstand niet is te zien en een goede reparateur ervaring en ook meetapparatuur heeft.

Kan ik aannemen dat inien u de desktop geheel stroomloos maakt (stekker) uit contact en daarna weer aansluit het probleem niet is verholpen? Het kan een schakeling zijn die weigert en dat is toch ook niet zelf op te lossen m.i.

Ru
door Rudyblok - Jan 31, 2021 om 10:47
8 Antwoorden / 6 Vragen

Op het moment dat ik de voeding uitzet met de knop wordt de stroom uitgeschakeld en schakelt de moederbord uit.
Zodra ik de schakelaar omzet start de moederbord gelijk op dat de CPU begint te draaien en de lampjes aangaan inclusief de fans.
Ik hoef zelf niks te doen om er spanning op te krijgen aangezien deze er direct op komt als er stroom op de voeding wordt gezet.

ma
door malty - Jan 31, 2021 om 10:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lees eens wat u softwarematig nog kunt proberen, bios update?
https://www.windows10help.nl/computergaatnietuit/index.html

U kunt ook uw vraag stellen aan de faqman van computer idee.
Vermeldt wel wat u al allemaal geprobeerd hebt.

ze
door zeiler - Jan 31, 2021 om 10:55
19 Antwoorden / 21 Vragen

---ook niet uitgeschakeld ook niet via de aan/uit knop op de moederbord zelf.---

dan zal de schakelaar op het motherboard wel kapot zijn

Ru
door Rudyblok - Jan 31, 2021 om 11:04
8 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb de nieuwste bios firmware erop staan en deze ook opnieuw geprobeerd te installeren.

Op dit moment is het moederbord uit de kast op een antistatisch matje.
Als ik hem aansluit op de voeding zonder iets erin begint de CPU gelijk te draaien en krijg ik hem niet uit.
Ook zoals aangegeven het aan/uit knopje op de moederbord krijgt hem niet uit, maar reageert wel kan de desktop ermee normaal opstarten maar killt de power niet

gerbera
door gerbera - Jan 31, 2021 om 11:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het zou kunnen dat uw PC in de sluimerstand blijft staan. klik op start, instellingen, configuratiescherm, energiebeheer,, geheel rechts op extra energie instellingen, het gedrag van de aan/uitknoppen bepalen, instellingen wijzigen die niet beschikbaar zijn, staat bij sluimerstand een vinkje, verwijder die en klik op opslaan. Mogelijk is het dan opgelost. Misschien een rare vraag maar is de PC op een geaard stopcontact aangesloten zo nee probeer dat eerst eens. Suc6

Ru
door Rudyblok - Jan 31, 2021 om 11:10
8 Antwoorden / 6 Vragen

Daar heb ik ook al naar gekeken maar die staat uitschakeld dus dat is ook het probleem niet.
Het probleem zit vermoedelijk ergens in de bios of het moederbord zelf.
Er zit op dit moment geen HD/geheugen/kaarten aangesloten om meerdere problemen eventueel uit te sluiten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2021 om 11:22
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ergo: gelet op de reacties van u: zoek een lokale reparateur. (Eventueel via Seniorweb) omdat zoals ik al meldde er wel een schakeling (switch) defect zal zijn. Moederborden hebben helaas ook niet het eeuwige leven.

ti
door tilpend - Jan 31, 2021 om 11:25
132 Antwoorden / 0 Vragen

Het is maar gok maar heb je de batterij van het moederbord al vervangen?

Dit kan veel problemen veroorzaken en is sowieso aan te raden als je je desktop al lang in gebruik hebt.
Kleine kans dat dat het is maar je hebt al zoveel geprobeerd dat dit ook de moeite waard is om uit te sluiten.

mi
door miennaamishaaz - Jan 31, 2021 om 14:13
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat u kunt proberen is:

1 haal alle Ram modules/sticks eruit
2 zet de Computer weer aan.
3 indien u een Errorcode/Beebjes hoort post de code hier.
Voorbeeld:
Lang continuous
lang, kort kort lang lang.
kort kort kort lang.

dit geeft namelijk aan wat voor error u heeft.
indien u geen error hoort zonder ram sticks, kan het zijn dat het moederbord defect is.

gerbera
door gerbera - Jan 31, 2021 om 16:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nog een mogelijk dat USB ingeschakeld blijft. Volg mijn eerder bericht tot het scherm energiebeheer, klik op aanvullend schema verbergen,  klik daar op schema instellingen wijzigen, volgende scherm Geavanceerde energie-instellingen wijzigen, in het volgende scherm ziet u staan, USB instelling, klik op + dan ziet u instelling voor selectieve USB onderbreken, klik daar op + daar moet staan "instelling ingeschakeld" Is ook dat het probleem niet dan zou ik het verder niet meer weten.

Om met een bekend gezegde te spreken,
Een vergissing is menselijk, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig☺☺

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 31, 2021 om 17:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als de batterij op moederbord goed is.......

Denk aan defecte voeding....
Het  deel  dat Windows voeding geeft  is doorgekoppeld via de vele draden naar Fan en zo....
Moederbord is vaak prima, maar  weet je waarom er zoveel draden tussen Voeding en Moederbord lopen?

Gewoon even een andere erin steken en  draaien maar weer.
En als dit niet werkte dan is deel moederbord die  aansturing  Windows naar rest defect helaas maar dat is zelden het geval.

justmeagain
door justmeagain Feb 2, 2021 om 23:58
623 Antwoorden / 8 Vragen

Als u leest had u gelezen dat er al een nieuwe voeding is geplaatst.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Feb 3, 2021 om 16:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, nu zie ik dat ook,  maar is die sterk genoeg, een zwakkere kan ook storen....  helaas ervaring mee....  stoorde bij aanzetten speakers of brander...

Maar bij goede type... niet elke Computer gaat levenslang mee....

panter22
door panter22 - Jan 31, 2021 om 18:08
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien heb je hier wat aan. En zo niet, gewoon de stekker uit het stopcontact halen,
https://webwereld.nl/how-to/software/zo-herstel-je-een-steeds-maar-opnieuw-startende-pc-3774448/

gerbera
door gerbera - Feb 2, 2021 om 11:42
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Toch wel fijn, de TS reageerd wel op dingen die niet lukken maar verder is het doodstil☻

ro
door ronny530 - Feb 2, 2021 om 15:32
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Het is logisch dat het moederbord zodra de pc van uit windows afsluiten niet geheel uitgeschakelt wordt want zodra windows afgesloten wordt gaat de pc in standby stand. Het beeldscherm gaat als eerste in standby maar het moederbord pas in standby als dat veilig kan en dat kan even duren. De meeste bijna alle desktop pc's hebben een soft off stand en kun je de aan/uit knop van de pc indrukken waarna windows automatisch afsluit maar eventuele updates worden niet binnen gehaald. Het moederbord wordt pas echt stroomloos gemaakt als de hoofdschakelaar van de voeding uitgeschakelt wordt en zodra die hoofdschakelaar ingeschakelt wordt even opstarten en daarna in standby gaan. Met de pc is niets mis en de lampjes op het moederbord zelf geven aan dat alle voedingsspanningen aanwezig zijn.

gerbera
door gerbera Feb 2, 2021 om 15:44
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De CPU koeler blijft draaien en de lampjes knipperen op de moederbord.

Zijn bij mij dan zeker de lichtjes en de CPU koeler defect, want die zie ik echt niet werken na uitschakelen via Windows.

Ru
door Rudyblok - Feb 2, 2021 om 21:08
8 Antwoorden / 6 Vragen

Excuus het is even druk geweest aan deze kant.

Ik heb het batterijtje geprobeerd maar geen oplossing.

Ik heb alle bios instellingen gereset en allemaal opnieuw nagelopen maar ook geen oplossing.
Als ik het geheugen eruit haal en de stroom erop zet hoor ik de biepjes dat er geen geheugen in zit.
Als ik er geheugen instop dan stoppen de biepjes en start windows gewoon op een normale manier op.
De energiebeheer instellingen kan ik niet aanpassen daar er geen HDD aangesloten zit omdat ik dit niet aandurf door het bord.

De CPU koeler is al vernieuwd en heb meerdere voedingen geprobeerd.
Helaas heeft alles niet geholpen om het probleem op te lossen.

Ik zal proberen een filmpje te maken en deze te uploaden zodat er een beter beeld van is.
Op dit moment gebruik ik hem niet meer in de angst dat hij verder kapot gaat.
Elke keer de stekker eruit trekken om hem uit te schakelen zie ik niet helemaal zitten ivm schade wat het kan aanrichten.

Windows sluit zichzelf af zonder problemen en krijg eerst zwart beeld wat normaal is.
Daarna hoort de desktop zichzelf uit te zetten en dit weigert hij om te doen en blijft doodleuk aanstaan wat vermoedelijk geen standbymodus meer is

gerbera
door gerbera Feb 2, 2021 om 21:58
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Stekker hoeft er ook niet uit, schakelaar achterzijde computer uitzetten is voldoende na Win. uitschakeling. Ik vroeg bewust om het aardstopcontact om eventuele lekspanning af te voeren. Is de PC daar niet op aangesloten koppel dan de losse apparatuur (printer, monitor e.d.) en de PC in een stekkerblok, dit heeft hetzelfde effect. Kijk ook eens of er na uitschakelen via Win. nog spanning op de USB poorten staat, zo ja dan moet u het daarin zoeken.

panter22
door panter22 - Feb 3, 2021 om 16:59
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je net een update gehad?
Deze oplossing is van 2017, maar je weet het niet, misschien is dit het:
https://www.seniorweb.nl/clubs/windows/15810/pc-schakelt-niet-uit-maar-komt-in-slaap

gerbera
door gerbera Feb 4, 2021 om 15:06
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Deze tip had ik al gegeven op 31 januari.☺

panter22
door panter22 Feb 4, 2021 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Dacht ik toch dat ik wat gevonden had. Die ingewikkelde dingen lees ik niet allemaal. Ik trek gewoon de stekker uit het stopcontact als de computer vastloopt.
Maar nu zie ik het, sorry.

gsm
door gsm - Feb 26, 2021 om 20:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Lijkt op een defecte aansturing door het moederbord van de groene PS-ON lijn op pin 14 van de grote moederbord connector voor de voeding. Even goed kan het ook een probleem van de voeding zijn, die deze PS-ON lijn negeert en zelfstandig opstart. Je kunt om dit te testen de connector losnemen en kijken of de voeding opstart zonder de verbinding met het moederbord. In dat geval vormt de voeding dus het probleem.