re
door rendon Oct 6, 2006 om 20:26
Computers & telefonie

Moet Expert Nijkerk mijn laptop terug geven?

Laptop kapot (beeldscherm)gegaan na 15 maanden bij Expert gekocht moet ik de reparatie betalen? Gewoon gebruikt.

1274 39 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat u een gedeelte voor uw rekening moet nemen maar niet de gehele reparatie. Ik vindt 15 maanden veel te kort voor normaal gebruik dat een beeldscherm kapot gaat. Wat de preciesze hoogte van uw bijdrage is weet ik niet maar het is bijv 25 % o.i.d.

heb zelf een laptop en verwacht dat ie zeker 4 - 5 jaar zonder problemen mee moet gaan zonder dat ie stuk gaat

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag rendon,

Wat bedoel je precies met:

Moet Expert Nijkerk mijn laptop terug geven?

Is het zo dat de laptop nu in het bezit is van Expert Nijkerk en hem om de een of andere reden niet wil teruggeven???

Read.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag rendon,

Als consument heb je sinds 1-5-2003 wettelijke bescherming bij het kopen van een produkt. Dit houdt in, dat je naar rato een deel van de reparatiekosten moet betalen. De kern van die wettelijke bescherming is, het gegeven dat de verkoper jouw een deugdelijk produkt had moeten verkopen én de te verwachten levensduur van je laptop. Die levensduur kun je opvragen bij de fabrikant of importeur. Zij zijn de enigen die daar een uitspraak over kunnen doen. Dat geeft niet weg dat je naar de verkoper toe (want daar moet je zijn en bij niemand anders) zelf ook kunt stellen dat het produkt probleemloos 5 jaar zou moeten meegaan. Als de verkoper dat ook vindt, dan hoef je slechts 15/60 deel van de reparatiekosten te betalen. Is de levensduur bijvoorbeeld 4 jaar dan wordt dat dus 15/48 deel. Laat je door de verkoper niet afschepen met een verwijzing naar de fabrikant. De verkoper is degeen die de wettelijke bescherming die je hebt moet afwikkelen én NIET de fabrikant. Wat de verkoper regelt met zijn voorschakel dat is niet jouw probleem.

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste READ

Hij is gemaakt maar nu zeggen ze dat een laptop maar 36 maanden meegaat!!

Ga nu HP schrijven en vraag ze of dat waar is dat hun laptop maar 36 maanden meegaat ,dan heb ik dus rommel gekocht!!

En of ik de helft van de reparatie kosten volgens prijs opgaaf even wil betalen.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag rendon,

Het kan natuurlijk zijn dat HP ook 3 jaar opgeeft. Dan nog zou je niet meer moeten betalen dat 15/36 keer de reparatiekosten. Ik zou dus zeker niet accoord gaan met het 50% aandeel. Over de kwaliteit van je aankoop kan ik weinig zeggen. Wel, dat ik nooit een hp zou kopen.

Groeten, Read.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja klopt, ik zoek het uit bij HP.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
------------------------------------------------------------------------------
Die levensduur kun je opvragen bij de fabrikant of importeur. Zij zijn de enigen
die daar een uitspraak over kunnen doen. Dat geeft niet weg dat je naar de verkoper
toe (want daar moet je zijn en bij niemand anders) zelf ook kunt stellen dat het
produkt probleemloos 5 jaar zou moeten meegaan.
------------------------------------------------------------------------------

De economische levensduur bedraagt 3 jaar en geen 5 jaar.
Daarnaast is het zo dat er altijd iets kapot kan gaan en je rekening mee moet houden
dat een product ook binnen de garantieperiode of de economische periode kapot kan gaan.
Het is dus niet zo dat je binnen de economische levensduur totaal geen problemen hoeft te verwachten.
Het betekent dus niet dat je in de economische levensduur problemen moet verwachten,
maar je moet het niet uitsluiten dat het kan gebeuren.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 23:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

(Ook) Uneto-Vni hanteert een economische levensduur van 3 jaar.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reden dat veel consumenten denken dat de economische levensduur van computers 5 jaar is, komt door de consumentenbond.
Zij zijn van mening dat de economische levensduur van computers voor particulieren 5 jaar moet zijn i.p.v. 3 jaar.

Dat is een mening, geen wet.
Alle uitspraken die de consumentenbond doet is niet rechtsgeldig.

De enige die de economische levensduur bepalen zijn de fabrikanten en winkeliers. Volgens de wetboeken bepalen zij de periodes.
Met alle respect, maar zelfs de rechters hebben wat dat betreft niets te zeggen.

Het kan zelfs zo zijn dat als je een computer koopt van mindere kwaliteit, dat de economische levensduur verkort kan worden
naar 1 jaar!

De economische levensduur heeft helemaal niets te maken met de technische levensduur.

Dus als iemand aan mij vraagt hoelang een computer mee kan gaan dan wordt daarmee de technische levensduur bedoeld.
En computers kunnen rustig meer dan 6 jaar meegaan.
Betekent dat dan automatisch dat de economische levensduur 6 jaar is.
Nee! Totaal niet!

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk vind ik die 3 jaar ook erg kort. Ik heb alleen weergegeven wat Uneto-Vni hanteert.

"Met alle respect, maar zelfs de rechters hebben wat dat betreft niets te zeggen." Gelukkig leven wij in een rechtsstaat en is uiteindelijk de rechter die (wel) bepaalt.......  Daarbij komt nog dat klanten kunnen terugvallen op uitspraken, gedaan door de fabricant en/of de winkelier.

Voorbeeld: als ik bij u een laptop koop en u deelt mij mede dat deze laptop zeker 5 jaar mee gaat, mag ik ook verwachten dat deze laptop minimaal 5 jaar meegaat. Dit is/wordt dan een substantieel deel van de koopovereenkomst.

Hier vanuit gaande kan men dus zeggen dat de laptop bij u gekocht, een economische levensduur heeft van 5 jaar, ondanks andere berichten.....

Dus gezien artikel 17 BW/7 kan de economische levensduur van een artikel zelfs per winkelier (verkopende instantie) verschillen.....

Hierbij haal ik weer het (mooie) voorbeeld aan van Miele. Miele stelt op haar website, dat de gemiddelde levensduur van een Miele wasmachine 20 jaar is....... (!) Hier kunnen rechten aan ontleent worden.

Het is helaas de praktijk, dat bij aankoop het artikel helemaal de hemel ingeprezen wordt en 'bijna' nooit kapot kan gaan. Komt men terug voor garantie, wordt er (zeer) vaak medegedeeld dat men ook niet alles kan verwachten van zo'n apparaat. Conclusie: na de betaling van het artikel verandert de verkoper plotsklaps zijn mening.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Met alle respect, maar zelfs de rechters hebben wat dat betreft niets te zeggen." Gelukkig leven wij in een rechtsstaat
 en is uiteindelijk de rechter die (wel) bepaalt.......  Daarbij komt nog dat klanten kunnen terugvallen op uitspraken,
gedaan door de fabricant en/of de winkelier.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik doel hier alleen mee dat de wetboek zegt dat de fabrikant en de winkelier deze periodes bepalen.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Rendon,

De verwachte levensduur van een laptop is beslist geen 3 jaar. Men kan wel stellen dat een laptop in 3 jaar afgeschreven is door de snelle technologische ontwikkelingen, maar in jouw geval gaat het om de technische levensduur! 3 Jaar is prima qua economische levensduur, maar technisch moet het apparaat het beslist langer volhouden.

De leverancier mag niet oordelen over hoe lang jij een trage laptop (in vergelijking met de technologische ontwikkeling) in gebruik wilt houden! Verdedigbaar lijkt mij zeker 8 jaar, maar ga beslist niet lager dan 5 jaar.

Overigens is per 2007 de fiscale levensduur (de jaren waarin een ondernemer zijn laptop af mag schrijven) ook 5 jaar.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

5 - 8 jaar levensduur voor een laptop? Als je hem eens per jaar gebruikt kun je de acht jaar best halen ja. Wie hem dagelijks gebruikt haalt dat never nooit niet. Tegen die tijd ben je vermoedelijk al aan je derde harde schijf, tweede CPU én tweede GPU toe.

Bedenk wel dat laptops minder goed van hun warmte afkunnen dan een normale desktop. Dat heeft consequenties voor de levensduur van de componenten, m.n. de harde schijf. Een HD is bij een beetje gebruiker in een normale desktop al na een jaar of vier aan het eind van zijn Latijn... (ik heb er hier nog eentje in hangen van 2,5 jaar die de pijp aan Maarten gaat geven over niet al te lange tijd).

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 00:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet zo dat de EU norm zegt dat op dit soort producten minimaal 2 jaar garantie gegeven moet worden ?????

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 01:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Achteraf gepraat natuurlijk maar,

Wie een aanschaf overweegt zou bij een aankoop een uitspraak over levensduur door een winkelier dit ook schriftelijk op de aankoopbon laten bevestigen.

Daarmee ben je dan wel af van die hele diskussie.

En,  wil de ene winkelier dit niet, ga dan naar een volgende.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 00:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader,

Met uw advies vrees ik dat een koper heel Nederland af kan lopen op zoek naar een winkelier die zo dom is om zijn eigen glazen in te gooien op het moment van de aankoop.

Dat zou u toch ook niet doen als u de verkoper was!

groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
-----------------------------------------------------------------------------------
De verwachte levensduur van een laptop is beslist geen 3 jaar.
Men kan wel stellen dat een laptop in 3 jaar afgeschreven is door
de snelle technologische ontwikkelingen, maar in jouw geval gaat
het om de technische levensduur! 3 Jaar is prima qua economische
levensduur, maar technisch moet het apparaat het beslist langer volhouden.
-----------------------------------------------------------------------------------

Technisch moet de computer inderdaad langer meegaan, echter je moet nooit uitsluiten dat
er problemen kunnen ontstaan.
Jij zegt eigenlijk: maling aan de technische ontwikkelingen.
Maar dat is wel iets waar je WEL rekening mee moet houden.
De reden is simpel: Hoe sneller de ontwikkeling des te sneller worden de onderdelen
vervangen door andere.
De oudere onderdelen zijn dan niet meer leverbaar.

Jij eist dat de onderdelen dan nog leverbaar moeten zijn.
Dat kun jij als consument wel eisen, maar jij hebt als consument niet de macht in handen.
Dat hebben de fabrikanten. Als die besluiten om de onderdelen niet meer te produceren
dan heb jij als consument het toch het nakijken!
Je kunt dan niet tegen de winkelier zeggen dat hij dan maar voor die onderdelen moet zorgen.
Als die onderdelen niet meer leverbaar zijn, dan kan de winkelier deze ook niet bestellen en
kan hij deze onderdelen niet leveren aan de consument.

Dus als ik bijvoorbeeld 2 jaar geleden een computer met een AMD processor verkocht had die op
een Socket-A voet en die processor gaat nu kapot, dan is er een probleem.
Ik kan deze processor niet meer bestellen, en dan moet de processor opgestuurd worden naar de
fabrikant. En dat kan een tijdje duren.
En dan maar hopen dat de fabrikant deze processor zelf nog kan leveren, anders is er een groot probleem.

Je doet alsof jij als consument de macht hebt.
Hierin heb je het totaal mis.
De consument heeft niet de macht, de winkelier heeft die macht ook niet.
De fabrikanten hebben de macht.

Quote:
-----------------------------------------------------------------------------------
De leverancier mag niet oordelen over hoe lang jij een trage laptop
(in vergelijking met de technologische ontwikkeling) in gebruik wilt
houden! Verdedigbaar lijkt mij zeker 8 jaar, maar ga beslist niet lager dan 5 jaar.
-----------------------------------------------------------------------------------

Je kan van de winkelier niet verwachten dat hij de onderdelen moet leveren die niet meer
leverbaar zijn.
Daarnaast ben je als winkelier totaal afhankelijk van de fabrikanten. Bij laptops geldt dat
al helemaal!

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
-----------------------------------------------------------------------------------
Is het niet zo dat de EU norm zegt dat op dit soort producten minimaal 2 jaar
garantie gegeven moet worden ?????
-----------------------------------------------------------------------------------

Ja, maar deze regel is hier in Nederland niet van toepassing.
Omdat Nederland niet met deze regel mee is gegaan.
De reden hiervan is dat de Nederlandse wetgever van mening is dat de consument juridisch
voldoende beschermd is.
De wetgever heeft een minimale garantie ingesteld van een half jaar en de rest van de lengte
zegt de wetgever dat de winkelier en de fabrikant deze bepalen.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
-----------------------------------------------------------------------------------
Achteraf gepraat natuurlijk maar,

Wie een aanschaf overweegt zou bij een aankoop een uitspraak over levensduur door een
winkelier dit ook schriftelijk op de aankoopbon laten bevestigen.

Daarmee ben je dan wel af van die hele diskussie.

En,  wil de ene winkelier dit niet, ga dan naar een volgende.

-----------------------------------------------------------------------------------

De levensduur wordt bepaald door de fabrikant en de winkelier en door niemand anders.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 01:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ikbenik,

Ook daar ben ik het niet mee eens. Voor alle producten is er een technische en een economische levensduur.

De eerste geeft aan hoe lang een product het vol dient te houden (zoals een wasmachine doorgaans een levensduur kent van 10 gebruiksjaren) en de 2e bepaalt in hoeveel jaren een product gezien de technologische ontwikkelingen dermate verouderd is, dat er geen waarde meer aan toegekend kan worden. Zo kan een pc het na 8 jaar nog prima doen, maar is ze hopeloos verouderd en dus waardeloos.

De regels gelden dus naar algemene opvatting en goed gebruik. Het zou niet fraai zijn als de winkeliers en de producenten mogen bepalen hoe lang iets mee moet gaan. Dan worden we allemaal bij de eerste klacht met een kluitje in het riet gestuurd.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ikbenik,

Ik lees net ook je overige reacties. Ik vraag me af waar je de wijsheid vandaan haalt dat de wet bepaalt dat de levensduur vastgesteld wordt door de fabrikant?! Dat staat nl. nergens in de wet. Die maatstaven zijn naar algemene opvatting, ervaring, onderzoek en in goede justitie vastgesteld.

En in reactie op mijn eerdere antwoord waar je het niet mee eens bent: jij gaat ervan uit dat een pc volgens mijn stelling 8 jaar zonder reparatie moet meegaan. Dat heb ik nimmer gesteld. Reparaties zijn aan de orde van de dag. De vraag is juist in hoeverre die reparaties voor rekening moeten komen van de consument!

groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 01:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
------------------------------------------------------------------------------------------
jij gaat ervan uit dat een pc volgens mijn stelling 8 jaar zonder reparatie moet meegaan.
 Dat heb ik nimmer gesteld. Reparaties zijn aan de orde van de dag. De vraag is juist in
hoeverre die reparaties voor rekening moeten komen van de consument!
------------------------------------------------------------------------------------------

Steeds meer consumenten eisen dit wel.
En economisch gezien kan de winkelier niet te veel vergoeden.
Ik zal uitleggen wat ik bedoel:
De winstmarges zijn behoorlijk laag.
In de stad waar ik in de buurt woon is het normaal dat de marges tussen de 8% en de 15% liggen.
Op een monitor van €217,59 verdient de winkelier netto €23,85.
Dus als de monitor 2,5 jaar oud is en er is bepaald dat de winkelier de helft van de reparatiekosten
moet betalen dan begrijp je dat de winkelier een probleem heeft.
Dus als de reparatie €200,- is en de winkelier moet de helft betalen dan kun je het volgende uitrekenen:

€200/2=€100,-
winst: 23,85.

€23,85 - €100,- = -€76,15

Dus de verliezen staan totaal niet in verhouding met de winst.
Veel mensen denken dat als ik een monitor van €217,59 verkoop dat ik dan ook €217,59 in mijn zak steek.
En dat is niet waar.
De monitor kost inkoop €159,-
Daar overheen gaat de winstmarge. En die bedraagt €23,85.
Daaroverheen gaat dan de BTW en die bedraagt: €34,74.
Bij elkaar is dat dus €217,59.

Je kunt ook zeggen dat van die €217,59 dat daar het inkoop afgaat van €159,- en de BTW: €34,74.
Dus de winkelier houdt daar €23,85 aan over.

Daar moet dus ook alle vaste lasten van betaald worden.

Als dus een winkelier 100 monitoren verkoopt van €217,59.
Die monitoren gaan allemaal na 2,5 jaar kapot.
De winkelier moet voor de helft van de kosten betalen.

Dus dan is dat 100x€100,- = €10.000,-
Hij heeft van die 100 monitoren winst gemaakt: 100 x €23,85 = €2385.-
Dus moet hij dan maar €7615,- ergens vandaan zien te halen!

Moet hij dan een bank beroven?

Ik geef alleen maar aan waar de knelpunt zit en dat dit de reden is dat veel winkeliers
zich niet aan de regels houden.

Want doen de winkeliers precies wat de consument wilt, dan betekend het voor de winkelier:
EINDE BEDRIJF!

Je begrijpt toch wel dat er geen ene winkelier zijn hoofd in de strop helpt.

Want door dit geneuzel van de consumenten hebben al veel kleine bedrijven het loodje gelegd.
Helaas is de consument hier blind voor.

Jammer.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij HP gevraagd hoe lang een laptop mee gaat.

Deze bellen terug en beantwoorden dus niets via mail !!!

Maar een antoord krijg je niet dus, ze wten na aankoop opeens niet hoelang een product van hun meegaat.Nooooit geen HP meer!!!

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
-----------------------------------------------------------------
Ik heb bij HP gevraagd hoe lang een laptop mee gaat.

Deze bellen terug en beantwoorden dus niets via mail !!!

Maar een antoord krijg je niet dus, ze wten na aankoop opeens
niet hoelang een product van hun meegaat.Nooooit geen HP meer!!!
-----------------------------------------------------------------

Als je logisch nadenkt dan weet je ook waarom.
Een computer heeft een economische levensduur van 3 jaar.

Maar wat is nu het geval?
De consument wilt levenslange garantie en eist fikse kortingen op de
reparaties.
De winkelier en de fabrikant mogen mooi voor de behoeftes van de consument
betalen.
De consument wilt alleen het goedkoopste en eist daarbij ook nog 8 jaar
korting op de reparaties.

In mijn ogen is het simpel.
Is de economische levensduur verlopen dan moet je gewoon betalen.

Maar kom tegenwoordig niet bij de consument aan met betalen, want
dan beginnen ze gelijk fikse korting te eisen en betalen ho maar!

En als er in de economische periode iets mis mee is (tegenwoordig ook al in
de technische levensduur) dan is de consument in alle staten en roept gelijk
over oplichting, slechte merk, enz.
De praktijk wijst uit dat de winkelier de pineut is en voor alle kosten mag
opdraaien.
De winkelier verdient €50,- en mag €500,- uitgeven.

De computer heeft een economische levensduur van 3 jaar.
Dit heeft ook te maken met de technische ontwikkeling.
Ook de programma's worden steeds groter en eisen ook steeds meer.
Een computer kan 4 tot 8 a 10 jaar mee gaan.
Kan. Maar het hoeft niet.
Niemand kan garanderen dat de computer 5 jaar zónder problemen meegaat.
Er kunnen altijd problemen ontstaan. Daar moet je gewoon rekening mee houden dat
het kan gebeuren. Je hoeft het niet te verwachten, maar je moet het ook niet uitsluiten.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rendon.

Ik denk dat je hier weinig meer aan kunt doen. Je had beter contact kunnen nemen met de fabriekant. Dat heb ik gedaan toen mijn monitor deze week stuk ging na 1,5 jaar. Maandag gebeld met Benq, Donderdag een nieuw beeldscherm in huis zonder kosten.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik vergeet te vermelden dat de winst marges op de losseprodukten zoals inkt patronen, kabels, CDroms e.d over het algemeen rond de 500% en meer ligt.

ik kreeg laatst een prijslijst van een groothandel met het advies niet onder de verko0p advies prijs te gaan voorbeeld intkt patroon cannon bj. inkoop 0.79 eurocent verkoop 6 euro

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor alle duidelijkheid:

Er is een 'te verwachten economische levensduur' en een 'technische levensduur'.

De woorden 'te verwachten' geven al aan dat dit een onzekere factor is. Niemand kan in de toekomst zien..... Maar de 'economische levensduur' is de tijd/periode waarover het apparaat wordt afgeschreven. Deze periode hangt samen met de garantieperiode waarin de verkoper garandeert dat dit apparaat zonder gebreken mee zal gaan. Echter na de gebruikelijke (wettelijke) garantieperiode, zal de koper een evenredig deel mee moeten betalen aan de reparatiekosten, afhankelijk van de tijd dat de klant dit apparaat heeft gebruikt (lees: na de aankoop).

De 'technische levensduur' is in principe onbeperkt.

De eerder genoemde 2 jaar wordt inderdaad genoemd in de Europese wetgeving (art. 5, lid 1 Richtlijn 1999/44/PG van het Europese Parlement en de Raad):

"De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering."

Dit slaat op de garantietijd die een verkoper dient te geven. Dit is echter in de Nederlandse wetgeving veranderd (aangescherpt). Bij 'ons' is het zo geregeld dat de fabrikant en/of de winkelier (verkopende partij) dient aan te geven, hoe lang een apparaat (een zaak) minimaal mee dient te gaan. Dit is dan die eerder genoemde 'de te verwachten economische levensduur'. Deze termijn mag gezien bovenstaand artikel niet minder zijn dan 2 jaar. Conclusie: een apparaat moet altijd minimaal 2 jaar meegaan.

Wel is de verkopende partij enigszins 'beschermd' door de welbekende termijn van 6 maanden na aankoop. Binnen die termijn ligt (formeel gezien) de bewijslast bij de verkoper, nadien bij de koper. Ook slaan die 2 jaar op het feit dat, indien de koper na een melding van zijn klacht bij de verkoper, 2 jaar niets onderneemt (bijv. naar een Geschillencommissie of de rechter gaat), hij zijn rechten v.w.b. die klacht kwijt is.

(zie deel 2, hieronder)

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

(vervolg):

Zo bekeken is dus de Nederlandse wetgeving voor de consument beter dan de Europese regelgeving hierover. De Europese regelgeving schrijft voor dat iedere lidstaat zijn eigen regels mag stellen met dien verstande dat deze nooit afbreuk mogen doen aan de rechten van de consument vastgelegd in die Europese regelgeving. Die regels mogen wel in het voordeel van de consument uitvallen. En dat is nu precies wat in Nederland gaande is.

"Overwegende dat de lidstaten de mogelijkheid moeten hebben, op het door deze richtlijn bestreken gebied, strengere voorschriften vast te stellen of te handhaven teneinde de consument een nog hoger beschermingsniveau te bieden."

Dus: de fabrikant en/of winkelier (verkopende partij) is, dient (op verzoek) aan te geven, hoe lang een apparaat mee dient te gaan (zonder gebreken). De koper kan die verkoper hieraan houden, net zoals alle andere uitspraken welke die verkoper en/of de fabrikant/importeur heeft gedaan m.b.t. dat apparaat. Daarom is het heel verstandig om belangrijke zaken schriftelijk te laten vastleggen. En dan doel ik voornamelijk op de al eerder genoemde 'economische levensduur'. Wil een verkoper hier niet aan, dan zou ik naar een andere winkel stappen. Buiten dat heeft de UNETO-VNI een lijst samengesteld van 'gebruiksduurverwachtingen'. De minimale tijdsduur die hierop vermeld staat, is ook de al eerder vermelde 2 jaar.... voor draagbaar apparatuur, zoals: laptops, mobiele- en draadloze telefoons, MP3-spelers enz.

Dat er regels zijn die nu niet bepaald in het voordeel van de verkopende partij zijn, is nu eenmaal zo. Hier ben ik mij ook terdege van bewust. Het is ook de bedoeling van die (Europese) regelgeving om de consument te beschermen. M.i. moet dit nog veel uitgebreider worden, vooral m.b.t. de beruchte bel- en smsspelletjes, dure telefoonnummers waarbij de beller onnodig aan de lijn wordt gehouden, met als enige doel die beller zoveel mogelijk geld uit de portemonnee te kloppen.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

De 'economische levensduur' staat los van de technologische ontwikkelingen. Is ook logisch. Wat heeft een ontwikkeling (direct) te maken met het al dan niet werken van een apparaat...... Niets dus.

Zie: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=2213

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit mij sterk af te vragen of de consumentenwetgeving wel nut heeft. Er wordt altijd veel waarde aan gehecht; het is echter grotendeels een dode letter. Stel dat een fabrikant zes maanden garantie zou geven op zeg een mobiele telefoon, dan heb je toch een probleem als 'ie na zeven maanden kapot gaat. Dan ligt de bewijslast namelijk bij de consument; die moet aantonen dat het toestel deskundig gebruikt is en niet door een fout van hem kapot is gegaan. Om het kort te houden: dat is nagenoeg niet te bewijzen.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar heb je in principe wel gelijk in, ware het niet dat het wel of niet leveren van het bewijs, hoofdzakelijk berust op het financiële plaatje. Kosten/baten plaatje.

Iedereen kan altijd wel een onafhankelijke expert inschakelen, echter hier zitten bijna altijd hoge kosten (t.o.v. het apparaat/artikel) aan vast. En dat is nu het grote probleem, niet het leveren van het bewijs op zich. Maar goed dat er steeds betere consumentenorganisaties komen, die (al dan niet) tegen een (relatieve kleine) vergoeding willen helpen.

Van de andere kant prijst zo'n merk, indien zij zich doorlopend op een wijze opstellen die niet verenigbaar is met het Burgerlijk Wetboek, zichzelf uit de markt. Daarom is het ook goed dat er over 'gesproken' wordt in/bij allerlei forums, vragen enz. Indien er veel klachten over een bepaald merk of winkel(keten) zijn, zien ze mij daar niet..... Daartegenover kan een bepaald merk of winkel(keten) een behoorlijk vertrouwen opbouwen. En ook met het Burgerlijk Wetboek in de 'handen'......, dus dat zij ook rechtens bepaalde klachten afwijzen.

Bij mij is het in ieder geval zo, dat ik, voordat ik iets koop (apparatuur), in ieder geval het merk en de winkel(naam) na trek op internet. Zowel de voordelen als de nadelen (klachten / reviews). Hierbij geldt dus dat 'mondelinge' reclame beter is dan allerlei papiertroep (reclame) die men in de brievenbus krijgt.

Wees dus altijd (prijs)bewust van wat je bij wie koopt. En weet daarbij niet alleen wat je rechten zijn, maar ook je plichten. V.w.b. beide: daar schort het nog wel eens aan, gezien de vele vragen hier.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van de andere kant is het ook zo dat ik als winkelier iets moet beloven
wat ik nooit na kan komen. Dus moet ik dingen zeggen die ik niet na kan komen.
Dan hou ik toch de boel voor de gek?

De meeste fabrikanten geven op notebooks en printers 1 jaar garantie.
Dan kan ik als winkelier toch niet zeggen 5 jaar garantie en als er problemen zijn
dan ben ik coulant?
Want dan hou ik mezelf voor de gek.

Tuurlijk is het goed dat er discussies zijn en ontstaan, maar ik zou het ook prettig
vinden dat de consument ook eens naar de situatie kijkt waar de winkelier zich in bevind.

Een tijdje terug was er op TV-Gelderland een mooie discussie tussen de vertegenwoordigers van
de winkelier, fabrikant en de "consumentenrechtenexpert".
Het viel op dat de winkelieren en de fabrikanten over de problemen willen praten.
De vertegenwoordiger van de consumenten niet.
Die zegt alleen wat de rechten van de consument is en de plichten van de winkelier.
Met de fabrikant had hij niets te maken.

Daarop antwoorde de vertegenwoordiger van de winkelieren:
"En hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid van de consumenten zelf?"

De vertegenwoordiger van de consumenten gaf hier geen antwoord op.

Hij zei dat alle schade die ontstaat buiten de schuld om van de consument dat dat altijd gratis
gerepareerd of vervangen dient te worden.

Mijn mening is dat veel consumenten een plaat voor hun kop hebben.
Omdat wat zij willen is economisch totaal niet haalbaar.
Maar wel eisen.

Als ik doe wat de consumenten willen, dan kan ik gelijk mijn deuren sluiten!
Dan ben ik failliet!
Zo zijn er al een hele hoop kleine bedrijfjes ten ziele gegaan.

Wordt toch wakker consumenten! Wat jullie willen kan niet!
Uitgesloten!

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ikbenik,

ik begrijp dat u behoort tot de groep: 'verkopende instantie', oftewel u heeft een eigen zaak.

Er is een tijd geweest dat de verkoper van alles beloofde en meedeelde over een bepaald artikel, zeg maar: de hemel in prees. Kwam je terug, na verloop van tijd, en sprak hem daar op aan, was het ineens de omgekeerde wereld......

Dat kan dus niet meer (gelukkig). Worden aan bepaalde producten eigenschappen toebedeeld, dienen deze ook waar gemaakt te worden. Dat is duidelijk.

Als u iets niet kunt beloven of toezeggen, dan dient u dit zeer zeker ook niet te doen. De klant kan dan de afweging maken om dat artikel bij u te kopen of niet. Evenals ik bijv. bij u een langere (wettelijke) garantietermijn kan bedingen. U stemt er mee in of niet. Zo kan ik van alles 'vragen' of eisen. Ik kan afdingen, ik kan bij aankoop van een (dure) TV een gratis ander apparaat vragen enz. Bij dit alles staat het de verkoper weer vrij om hieraan toe te geven of niet. Er zijn vele voorbeelden te noemen.

En, met alle respect, maar ik vind mijn eigen portemonnee belangrijker dan die van u (de verkopende instantie). Wel moet ik er bij zeggen, dat ik in sommige gevallen liever iets duurder uit ben, en daarbij de wetenschap heb dat ik een goede service kan verwachten, dan dat ik hetzelfde artikel bij een groot concern (....) goedkoper kan krijgen. Dit ook weer afgezet naar het prijsverschil.

V.w.b. dat gesprek (heb ik ook gezien) zijn er duidelijk 2 partijen: de consument(en) en de detailhandel met naast zich de fabrikant/importeur. Dit is ook logisch daar de belangen uiteen kunnen lopen. Maar vergeet niet: ook de consument heeft verplichtingen, soms meer dan menigéén weet.

Dus als een consument iets eist bij de aankoop en de verkoper stemt er mee in, is de situatie duidelijk.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
---------------------------------------------------------------------------------------
V.w.b. dat gesprek (heb ik ook gezien) zijn er duidelijk 2 partijen: de consument(en)
 en de detailhandel met naast zich de fabrikant/importeur. Dit is ook logisch daar de
belangen uiteen kunnen lopen. Maar vergeet niet: ook de consument heeft verplichtingen,
 soms meer dan menigéén weet.
---------------------------------------------------------------------------------------

Even over dat gesprek.
De houding van de winkeliers is dat ze best bereidt zijn om te praten.
De consument niet.
Die zegt:
Ik wil alles zo goedkoop mogelijk en ik dien altijd gratis reparatie te krijgen als de
schade niet aan mij te danken is. Ook na 8 jaar dien ik gratis reparatie of vervanging te krijgen.
Ik schuif mijn verantwoordelijkheid af op een ander. De ander moet het maar oplossen.

Zo werkt het dus niet.
De consument eist dus dat ik 3 tot 5 jaar garantie op een computer geef.
De consument eist ook dat de harde schijf het 5 jaar doet zonder problemen.
En als er problemen zijn dan is de houding van de consument behoorlijk k*t!

In de tegenwoordige discussies valt mij gewoon op dat de consument denkt dat hij het
voor het zeggen heeft.
De consument denkt dat zijn wil is wet.

Het valt me gewoon op dat de winkelier aan de wetboek moet houden, maar de rest niet.
De geschillencommissies, de rechters, de consumentenorganisaties en de consumenten houden zich
er niet aan.

Ik moet dus als winkelier van die organisaties zeggen dat een notebook 5 jaar zonder problemen mee moet gaan.
Dat kan ik niet garanderen en ik verdom het ook om dat te zeggen!
Dat weiger ik gewoon.

Ik ga de zaken niet mooier maken dan ze zijn. Ik ga iets niet beloven wat ik niet na kan komen.
En als de consumenten dat willen dat ik dat zeg, dan hebben zij een probleem!
Dat doe ik dus niet.
Want ik zeg niet wat de consument graag wilt horen! Ik zeg gewoon de waarheid!
En als dat de consument niet bevalt heeft hij een probleem.

De consument wilt tegenwoordig voor de gek worden gehouden. Men wilt mooie sprookjes horen.
Dus de winkelier die het grootste liegt en totale onwaarheden verteld heeft het ontzettend druk.
De winkelier die gewoon eerlijk is en gewoon de waarheid spreekt wordt voor leugenaar uitgemaakt en
als bedrieger bestempeld.

Als ik iets afspreek of iets beloof, dan kom ik dat na.
Punt.

Het wordt tijd dat de consument de ogen opendoet en goed kijkt wat de echte werkelijkheid is!

Waarom dat ik zo reageer?
Ik probeer als kleine zelfstandige op een eerlijke manier mijn brood te verdienen en ik probeer mijn kop boven
water te houden.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik

Heb jij je ook een winkel aanlaten meten door een verkooporganisatie als Expert want het is alleen kommer en kwel bij jou waarbij de consument het allemaal heeft gedaan.

Maar zo is het niet .Je hebt een contract getekend waarbij de grote mannen de winst afromen en jij een slaaf bent geworden van h

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf helemaal zelfstandig.
Ik ben nergens aangsloten en dat wil ik zo houden ook!   ;-)

Zelf heb ik er niet zo last van, maar de rotte appels en de domme
consumenten die wel de bel horen maar niet weten waar de klepel hangt
denken slim te zijn en de winkelier voor alle schade op laten draaien.

Mijn mening is puur uit wat de consumentenorganisaties zeggen en wat steeds meer
consumenten zeggen.

Voorbeeld:
De consumentenbond is van mening (en ze hebben er ook een partitie bij de tweede kamer ingediend),
dat de computerbeveiligingen te moeilijk is voor de consument.
Dus de computerleverancier (dat ben ik dus) moet dus een veilige computer afleveren, zonder firewall,
anti-spyware programma's en zonder virusscanner.
Want dat is te moeilijk voor de zielige consument.
Daarnaast is het zo dat de provider veilige internetdiensten moet aanbieden.

Samengevat:
De zielige consument hoort een computer te ontvangen waarbij niet de moeilijke beveiligingsprogramma's op zitten,
want dat is te moeilijk voor hun en dat ze dan zonder problemen op internet kunnen gaan.

Wie houdt nu wie voor de gek!

Ik heb wel een tip voor mensen die niets van computers en internet weten:

NEEM EEN COMPUTERCURSUS!
EN ALS JE NIET MET DE BEVEILIGINGSPROGRAMMA'S WILT WERKEN, BLIJF DAN VAN INTERNET AF!
JE BENT HET DAN NIET WAARD!

Geloof me, ik heb een klant gehad die uit de hoogte riep:
"Daar wil ik niet mee bezig zijn!"

Of je wilt of niet, je hebt ermee te maken.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2006 om 01:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ikbenik,

Ik begrijp je frustratie als kleine zelfstandige, menig van mijn cliënten zal die delen met je.

Wel spreek je jezelf tegen in die zin dat je eerst stelt dat de winkelier en de fabrikant de levensduur bepalen en vervolgens kom je hier op terug. Geeft niets en siert je dat je je stelling aanpast.

Aangaande de consument denk ik dat je wel een erg eenzijdig beeld hebt. De wet is duidelijk en als de consument meer wil dan waar hij recht op heeft, dan ben jij als ondernemer evengoed beschermd volgens datzelfde consumentenrecht. Gratis reparatie na 8 jaar is volgens mij meer een uiting van jouw frustratie dan een realistische ervaring.

Vooralsnog mag je als ondernemer in je handjes wrijven dat lang niet elke consument weet waar zijn rechten liggen. Als ze allemaal met het BW in de hand aan komen lopen, wordt het inderdaad onmogelijk om fatsoenlijk zaken te doen. Let wel dat jij volgens datzelfde BW het recht hebt om reparaties buiten de garantie, maar binnen de werking van het BW te verhalen op de fabrikant. Als je wilt zal ik het betreffend artikel opzoeken voor je.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2006 om 01:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gratis reparatie na 8 jaar is volgens mij meer een uiting van jouw frustratie dan een realistische ervaring.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor alle duidelijkheid:
Dit zijn niet mijn woorden maar van de zogenaamde "consumentenrechtenexpert" bij TV-Gelderland.
Hij heeft dit diverse keren letterlijk gezegd.

Ik overdrijf heus niet en die vent spoort niet.

Een lettelijke quote van hem:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als een product kapot gaat buiten de schuld van de consument om, is dat non-conform de productverwachting en
dan dient de winkelier altijd over te gaan tot gratis reparatie of vervanging, zelfs na 8 jaar!
Dus altijd!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus als ik 100 monitoren verkoop van € 250,44 en na 4 jaar gaan ze allemaal kapot. Niet te repareren.
De fabrikant vergoedt dus niets.
Dus volgens hem moet ik dan alle 100 monitoren gratis vervangen.

Een rekensommetje:
Op iedere monitor van € 250,44 verdien ik € 27,45.
Dus bij elkaar verdien ik dus € 2.745,-.
Als ik alle monitoren moet vervangen dan is dat 100 x € 250,44. Dus totaal € 25.044,-.

Dus € 2.745,- min € 25.044,- is dus -€ 22.299,-

Dus ik kom  € 22.299,- te kort.
Waar haal ik dus die €22.300,- vandaan?

Die mag ik dus uit eigen zak gaan betalen.

Weet je wat dat voor een kleine zelfstandige betekent?

Einde bedrijf! Failliet verklaard!

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 01:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ikbenik,

Ik sluit me hierbij volledig aan. Die vent van TV Gelderland praat mee in de richting van de doelgroep van het programma. Hij zwetst maar wat!

Het is nog altijd zo dat wanneer buiten de garantie een gebrek ontstaat dat een apparaat op basis van de technische levensduur niet had mogen oplopen, dat dan nog altijd de koper meebetaalt aan de reparatie. En dan in de verhouding:

Verstreken tijd sinds aankoop gedeeld door technische levensduur maal reparatiekosten.

Als die zwans van TV Gelderland (ik weet wie je bedoelt) anders van mening is, dan mag hij mij bewijzen waar dat uit blijkt.

Groet, C.