wendy de jong
door wendy de jong May 12, 2011 om 22:34
Computers & telefonie

Na aanpassing netwerk Router Waardeloos?

Ik heb als internetprovider Ziggo. En met 2 opgroeiende meiden in huis dachten we vorig jaar oktober dat het wel handig zou zijn thuis een netwerk aan te leggen. Draadloos uiteraard. Op aanraden van ziggo een router tussen gezet om het signaal te versterken. Had een wereld verbinding. Maar een paar weken geleden was mijn internet plotsklaps harstikke sloom. Bij navraag bleek dat ze met een upgrade bezig waren en natuurlijk zou het de volgende dag verholpen zijn.Nou de volgende dag kwam en ging maar geen verbetering. Na een paar dagen en ik weet niet hoeveel keer het modem opnieuw opstarten nog steeds geen verbetering dus maar weer bellen.

Nou lachen,gieren en brullen want medewerker test de verbinding en uiteraard is er niks mis mee. Maar toch is hij draadloos nog trager dan een slak. Oplossing van Ziggo router er tussen uit en toch maar weer aan de kabels??!!

Nu kan het aan mij liggen maar heb er expres opgelet en bij hun op de site gekeken wat zij aanraadde qua router. Dan moet het toch niet zo zijn dat de router die net een half jaar oud is nu al weer de deur uit kan??

6855 22 Rapporteer

birdies
door birdies - May 13, 2011 om 03:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Welke router heb je en welk internet abonnement (dit om de snelheid te weten)?

st
door stoerebink - May 13, 2011 om 13:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wendy,

Het kan niet zo zijn dat door een "upgrade" van het netwerk opeens jouw Router niet meer zou werken.

Dat kán gewoon niet.

Ziggo levert het internet via een modem. Daar komt dus een internet-signaal uit, wat vervolgens weer in je router gaat. De router zorgt alleen maar voor de verspreiding en verdeling van dat internetsignaal.

En dat internet loopt via een vast protocol, TCP/IP heet dat. Dat zal nooit veranderen. Ook niet door een upgrade. De snelheid kan wel hoger of lager gemaakt worden, maar daar zal je router geen last van hebben.
Op zich mag je dus best hard lachen om een medewerker die na een test zegt dat het "allemaal goed werkt", maar dat geloof ik op zich wél.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn.
Is er iets ánders veranderd?
Bijvoorbeeld: hebben je buren sinds kort ook WiFi, en zitten die op exact hetzelfde kanaal? Dan wil je snelheid nog wel eens instorten.

succes met zoeken!

st
door stoerebink - May 13, 2011 om 13:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Oh nog één ding: Dat Ziggo roept "doe het maar weer via een netwerk-kabel", snap ik ook wel.

Kijk, als je je PC rechtstreeks aan het ziggo-modem hangt met een netwerkkabel, dan zie je de ECHTE snelheid.

Als je het draadloos doet, dan bouw je extra tussenstappen in, waar Ziggo natuurlijk geen invloed op heeft.

Vandaar dat de klantenservice roept: "Test het met een rechtstreekse kabel. De snelheid die je dán hebt, dat is wat we leveren"

tc
door tcn.thomas - May 13, 2011 om 13:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wendy,
ik heb exact hetzelfde probleem. Sinds enkele weken traag internet draadloos en modem die ik meerdere keren per dag moet resetten.
Via ziggo forum gemeld. Antwoord (je raad het al). Geen problemen te ontdekken bij modem. Of ik maar even de router 2 dagen er tussen uit kan halen. Dit is voor mij geen optie. Dat betekent dus geen internet voor het grootste deel van het gezin.

Ik heb overigens een netgear wnr3500 (via ziggo) router in aug 2010 aangeschaft.
Nu dacht ik dat het probleem wellicht opgelost zou kunnen worden door de nieuwe modems van ziggo (modem en wireless in 1 apparaat) echter die krijgen we volgens mij niet bij de omruilactie omdat het ubee modem al docsis 3 is.

Ik hoop dat er nog meer reacties gaan volgen.
Groeten,
Theo

jansje
door jansje - May 13, 2011 om 13:16
131 Antwoorden / 14 Vragen

Ook wij hebben Ziggo, sinds vorige week alles in 1 pakket, toen de monteur kwam zei hij direct dat we een verouderde router hadden, en dat hij wel een nieuwe bij zich had. ik zei dat hoeft niet, deze doet het goed. Nou dat zou ik dan wel meemaken zei de monteur.
Nou ik merk er helemaal niets van, en als we het wel zouden merken, kunnen we er zelf wel 1tje kopen. Dit heb ik ook de tegen de monteur gezegd. toen was hij stil,
we kopen iets, en meteen gaan ze je proberen alles erbij te verkopen, zucht (:

jantom
door jantom - May 13, 2011 om 13:16
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook internet van Ziggo (totaalpakket); ik heb zelf een router van Linksys m.b.v. een UTP-kabel aan het modem van Ziggo gekoppeld en alles werkt nog steeds even goed.
Ik verwacht niet dat Ziggo ook maar iets te maken heeft met de mogelijke storing in uw router. Is de kabel tussen het modem en de router in orde? En welk type (-> snelheid) kabel gebruikt u voor die verbinding? Er zijn diverse kwaliteiten...
Als Ziggo u snel internet levert en u daar ten volle gebruik van kan maken indien u van een kabel gebruik maakt is er toch iets anders aan de hand dan u denkt.
Misschien is een reset van de router nodig. Een router is in te stellen (zie de handleiding die u ongetwijfeld in huis zal hebben); doe dat ook en beoordeel de instellingen.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 13, 2011 om 13:22
315 Antwoorden / 0 Vragen

wendy,

Dit zou heel vreemd zijn aangezien ziggo alleen een upgrade doet tot de modem. Wat wel zou kunnen zijn is dat er iets in ip ranges en dns instellingen gewijzigd is die de router over moet nemen.

Voer de volgende stap even uit: Zet alles uit (computers, router, modem). Schakel nu als eerste de modem in en wacht 5 minuten (dit zorgt ervoor dat de modem alle instellingen goed kan binnen krijgen), zet nu je router weer aan en wacht weer 5 minuten. Schakel als laatste de computer weer in en kijk hoe je verbinding nu loopt.

Werkt dat niet dan graag even posten welk type router je hebt.

aragon
door aragon - May 13, 2011 om 13:44
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wendy de jong schreef op donderdag 12 mei 2011, 22:34]Ik heb als internetprovider Ziggo. En met 2 opgroeiende meiden in huis dachten we vorig jaar oktober dat het wel handig zou zijn thuis een netwerk aan te leggen. Draadloos uiteraard. Op aanraden van ziggo een router tussen gezet om het signaal te versterken. Had een wereld verbinding. Maar een paar weken geleden was mijn internet plotsklaps harstikke sloom. Bij navraag bleek dat ze met een upgrade bezig waren en natuurlijk zou het de volgende dag verholpen zijn.Nou de volgende dag kwam en ging maar geen verbetering. Na een paar dagen en ik weet niet hoeveel keer het modem opnieuw opstarten nog steeds geen verbetering dus maar weer bellen.

Nou lachen,gieren en brullen want medewerker test de verbinding en uiteraard is er niks mis mee. Maar toch is hij draadloos nog trager dan een slak. Oplossing van Ziggo router er tussen uit en toch maar weer aan de kabels??!!

Nu kan het aan mij liggen maar heb er expres opgelet en bij hun op de site gekeken wat zij aanraadde qua router. Dan moet het toch niet zo zijn dat de router die net een half jaar oud is nu al weer de deur uit kan??

Het is inderdaad mogelijk dat het signaal van Ziggo tot de modem goed is, wat ook hun plicht is, maar draadloos kan er van alles fout gaan.
Kijk eerst eens in de draadloze instellingen van de computer(s).
Daar is terug te vinden of, en hoe de verbinding tot stand komt.

Een eventueel alternatief als het draadlos niet meer lukt, is het werken met z.g. Powerline adapters, die via het stroomnet werken, en in ieder geval een werkende internetverbinding garanderen.
Dit soort adapters zijn er in div. merken en snelheden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Succes......

audb
door audb - May 13, 2011 om 13:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De modem een hard reset geven
trek eerst alle kabels op de voeding na er uit dan door middel van 30 seconden de reset in te houden.
Nu de voeding er uit en opnieuw 30 seconden de reset in houden.
En dan weer de voeding er in en weer 30 seconden de reset inhouden.

de router uit zetten en dan na 30 seconden weer aan.

Nu alles weer installeren en dan zou het weer moeten doen.

Het kan namelijk zijn dat de modem u een nieuwe ip adres heeft gegeven en de router dat niet wil accepteren.
Sluit niet direct alle computers aan maar eerst de "Hoofd" computer die het vaakst aanstaat.

Werkt dat ook niet? dan de modem + router een paar uur uitschakelen en tegelijk weer aanzetten (max 1 min tussentijd) dan zal alles als het goed zit zich zelf herstellen.
En als enige in Nederland ben ik blij met UPC :)

jantom
door jantom - May 13, 2011 om 14:09
377 Antwoorden / 0 Vragen

Audb:
Ik zie dat u de enige bent die blij is met UPC. Ik neem aan dat dat erg overdreven is.. en ook niet letterlijk bedoeld is.
Ik "zit" bij Ziggo en heb nooit ervaring met UPC gehad. ik weet dat elk bedrijf weleens negatief voor het voetlicht komt.

Ik reageer echter met name omdat ik me verbaas over de wijze waarop u reset: u schrijft over alle kabels lostrekken en dat met de spanning er nog op.. Dat zou ik nooit zo doen maar als u daar lange ervaring mee hebt (zonder dat de hardware stuk gaat) dan kan ik me voorstellen dat u dat nu gewend ben (te doen).
Ik zou dit nooit adviseren en het is ook niet nodig.

re
door rejebo - May 13, 2011 om 14:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

Zowel ziggo als Upc hebben na een upgrade last met externe routers.
Als men van hun geen eigen draadloze router heeft gekregen, kunnen alle draadloze routers eraan gekoppelt worden.

Probleem is de Ip blokkade erna.
Oplossing: modem en router uitzetten. 1 Vaste computer aan modem koppelen, m(Mag ook laptop met netwerkkabel zijn). computer aan en modem aanzetten,( de verbinding met zziggo of UPC word hesteld).
Als men dan weer verbinding met internet heeft, router eraan koppelen met bekabeld computer.
Router gaat dan weer automatisch aangepaste andere ip adressen uitgeven.
inetnet bedraad en draadloos is dan ook weer hersteld. (mits men de router op automatish ip adressen uitgeven heeft ingesteld)

(LET OP!) bij resetten van router zijn eventuele SID namem en wachtwoorden naar standaar gezet.

Word zelf regelmatig door klanten gebelt die weer geen internet hebben, dit kan ik met hun telefonisch afhandelen. Zowel UPC en Ziggo ondersteunen geen externe routers die niet van hun afkomen.

flovo
door flovo - May 13, 2011 om 15:08
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stoerebink schreef op vrijdag 13 mei 2011, 13:06]Beste Wendy,

Het kan niet zo zijn dat door een "upgrade" van het netwerk opeens jouw Router niet meer zou werken.

Dat kán gewoon niet.

Dat kan dus wel! Bij de vorige upgrade (naar 22Mb/sec) kon mijn toenmalige router die snelheid net niet aan. Net niet, omdat de snelheid voor de upgrade prima was. Nieuwe router aangeschaft van nog geen € 40,-- en hoppa, topsnelheid. Dat is een 300N exemplaar. De oude was 54 Mb/sec draadloos.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 13, 2011 om 15:21
315 Antwoorden / 0 Vragen

rejebo: wat een onzin, je kan elke router erachter zetten die je maar wilt, ziggo levert uitsluitend één extern ip adres die op dat moment op de wan poort van je router wordt gezet, welke router dat is boeit totaal niet.

flovo: als je router de snelheid niet aankan blijft de snelheid dus netzo snel of net iets sneller als voor de upgrade. Door de upgrade wordt het niet opeens langzamer je zal alleen niet de volledige snelheid kunnen gebruiken die je provider doorgeeft.

rj
door rjw - May 13, 2011 om 15:28
3259 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=flovo schreef op vrijdag 13 mei 2011, 15:08][quote=stoerebink schreef op vrijdag 13 mei 2011, 13:06]Beste Wendy,

Het kan niet zo zijn dat door een "upgrade" van het netwerk opeens jouw Router niet meer zou werken.

Dat kán gewoon niet.

Dat kan dus wel! Bij de vorige upgrade (naar 22Mb/sec) kon mijn toenmalige router die snelheid net niet aan. Net niet, omdat de snelheid voor de upgrade prima was. Nieuwe router aangeschaft van nog geen € 40,-- en hoppa, topsnelheid. Dat is een 300N exemplaar. De oude was 54 Mb/sec draadloos.

En had je bij je oude router ook wel eens de logfiles weggegooid, eventueel firmware up-to-date gemaakt en meer van dat soort onderhoudsklusjes?

De ethernetkant van een (wireless) router kan tegenwoordig minimaal 100Mbps aan, dus die 22Mbps uit het modem is nog steeds "niks".

jo
door josmadliajas - May 13, 2011 om 21:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

Even alles op een rijtje:
1. Bedrade router van Ziggo met Wan poort en 1 of meerdere LAN poorten (geen draadlose router),
2. Eigen bedrade connectie met tweede router (type draadloos),
3. Ziggo doet firmware update van bedrade router,
4. Als gevolg hiervan trage internet connectie meer via de draadlose router.

rejebo's oplossing is correct. Ik doe vrijwel dezelfde handeling. jaapje heeft niet goed gelezen. rejebo geeft ook duidelijk aan dat je achter de Ziggo router elk netwerk kunt opzetten die je wilt.

Zelf ook meegemaakt; ik heb mijn linksys router geupdate naar de nieuwste firmware. Daarna deed alles het weer.

pk49
door pk49 - May 13, 2011 om 21:32
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik zit ook met Ziggo en had dezelfde probleem.Ik heb een Linksys router.De oplossing is heel simpel.Alles uitzetten, maar dan ook echt alles.Jouw router moet zich n.l. opnieuw instellen en dat duurt even.Dus eerst de router van Ziggo aanzetten,dat duurt zo'n twintig minuten voordat het zich instelt.Dat zie je aan de ledjes,na een tijdje branden ze allemaal weer.En dan jouw router aanzetten.Even wachten....Dan je PC.Hierna moet alles weer ok zijn.

re
door rejebo - May 13, 2011 om 23:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

JE zegt het zelfde als ik, maar wel commentaar.
Leg die mens en dan ook duidelijk uit wat ze moeten doen. Natuurlijk geven UPOC en Ziggo 1 IP adres uit, maar je router gaat nog van het ip adres van voor de firmware upgrade uit.
Na een firmware update zowel van zigo is je router van slag, hij wil nog steeds ipadresen auitdelen van je oude ip adres, terwijl de Modem je door de firmware update een ander ip adres heeft gekregen.
Lees eerst eens goed voordat je commentaar geeft.

=jaapje schreef op vrijdag 13 mei 2011, 15:21: rejebo: wat een onzin, je kan elke router erachter zetten die je maar wilt, ziggo levert uitsluitend één extern ip adres die op dat moment op de wan poort van je router wordt gezet, welke router dat is boeit totaal niet.

flovo: als je router de snelheid niet aankan blijft de snelheid dus netzo snel of net iets sneller als voor de upgrade. Door de upgrade wordt het niet opeens langzamer je zal alleen niet de volledige snelheid kunnen gebruiken die je provider doorgeeft.

re
door rejebo - May 13, 2011 om 23:29
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pk49 schreef op vrijdag 13 mei 2011, 21:32]ik zit ook met Ziggo en had dezelfde probleem.Ik heb een Linksys router.De oplossing is heel simpel.Alles uitzetten, maar dan ook echt alles.Jouw router moet zich n.l. opnieuw instellen en dat duurt even.Dus eerst de router van Ziggo aanzetten,dat duurt zo'n twintig minuten voordat het zich instelt.Dat zie je aan de ledjes,na een tijdje branden ze allemaal weer.En dan jouw router aanzetten.Even wachten....Dan je PC.Hierna moet alles weer ok zijn.

Je antwoord klopt half. Je ziet het goed, maar je moet het zonder eerst zonder router doen. Pas als je bedraad met je modem weer internet hebt kun je de router er weer tussen zetten.

börgemeister
door börgemeister - May 14, 2011 om 04:05
506 Antwoorden / 25 Vragen

Heb je al geprobeerd om van (standaard ingesteld) kanaal (11) te veranderen?

Zelf heb ik al twee keer bij mijn schoonzus het kanaal op haar Sitecom gewijzigd, het standaard ingesteld kanaal 11 werd plotsklaps overbelast in nieuwbouwcomplex met appartementen, van het enen op het andere moment geen wifiverbinding meer, door het kanaal te wijzigen was er weer wifiverbinding. Het wijzigen van het kanaal moest wel weer even via een UTP-kabel.

börgemeister
door börgemeister - May 17, 2011 om 02:27
506 Antwoorden / 25 Vragen

Ts heb je al weer verbinding kunnen maken middels een ander ingesteld kanaal?

jaapje_1
door jaapje_1 - May 17, 2011 om 08:16
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rejebo schreef op vrijdag 13 mei 2011, 23:22]JE zegt het zelfde als ik, maar wel commentaar.
Leg die mens en dan ook duidelijk uit wat ze moeten doen. Natuurlijk geven UPOC en Ziggo 1 IP adres uit, maar je router gaat nog van het ip adres van voor de firmware upgrade uit.
Na een firmware update zowel van zigo is je router van slag, hij wil nog steeds ipadresen auitdelen van je oude ip adres, terwijl de Modem je door de firmware update een ander ip adres heeft gekregen.
Lees eerst eens goed voordat je commentaar geeft.

[quote=jaapje schreef op vrijdag 13 mei 2011, 15:21]rejebo: wat een onzin, je kan elke router erachter zetten die je maar wilt, ziggo levert uitsluitend één extern ip adres die op dat moment op de wan poort van je router wordt gezet, welke router dat is boeit totaal niet.

flovo: als je router de snelheid niet aankan blijft de snelheid dus netzo snel of net iets sneller als voor de upgrade. Door de upgrade wordt het niet opeens langzamer je zal alleen niet de volledige snelheid kunnen gebruiken die je provider doorgeeft.

Moet je m'n eerdere bericht even lezen aan het begin van dit topic. daarin staat uitgelegd wat de gebruiker moet doen om het normaal weer aan de praat te krijgen, het simpel in de juiste volgorde herstarten van alle systemen.

Jij zegt zelf letterlijk dat upc en ziggo geen routers ondersteunen die ze zelf niet geleverd hebben, dat bedoelde je blijkbaar anders dan ik het opgevat heb.

re
door rejebo - May 17, 2011 om 09:44
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jaapje schreef op dinsdag 17 mei 2011, 08:16][quote=rejebo schreef op vrijdag 13 mei 2011, 23:22]JE zegt het zelfde als ik, maar wel commentaar.
Leg die mens en dan ook duidelijk uit wat ze moeten doen. Natuurlijk geven UPOC en Ziggo 1 IP adres uit, maar je router gaat nog van het ip adres van voor de firmware upgrade uit.
Na een firmware update zowel van zigo is je router van slag, hij wil nog steeds ipadresen auitdelen van je oude ip adres, terwijl de Modem je door de firmware update een ander ip adres heeft gekregen.
Lees eerst eens goed voordat je commentaar geeft.

[quote=jaapje schreef op vrijdag 13 mei 2011, 15:21]rejebo: wat een onzin, je kan elke router erachter zetten die je maar wilt, ziggo levert uitsluitend één extern ip adres die op dat moment op de wan poort van je router wordt gezet, welke router dat is boeit totaal niet.

flovo: als je router de snelheid niet aankan blijft de snelheid dus netzo snel of net iets sneller als voor de upgrade. Door de upgrade wordt het niet opeens langzamer je zal alleen niet de volledige snelheid kunnen gebruiken die je provider doorgeeft.

Moet je m'n eerdere bericht even lezen aan het begin van dit topic. daarin staat uitgelegd wat de gebruiker moet doen om het normaal weer aan de praat te krijgen, het simpel in de juiste volgorde herstarten van alle systemen.

Jij zegt zelf letterlijk dat upc en ziggo geen routers ondersteunen die ze zelf niet geleverd hebben, dat bedoelde je blijkbaar anders dan ik het opgevat heb.

Misschien ben ik daar niet zo duidelijk in geweest. De telefonische helpdesk (Als je ze al te pakken krijgt) geeft geen telefonische ondersteuning over eigen routers. (Ze hebben er ook geen verstand van). Wel over hun modems of modem/router door hun geleverd geve ze ondersteuning (of er een oplossing komt heeft ook te maken met de kennis van de medewerker).

Indien men dus een eigen router achter een Ziggo of UPC modem zet, zal men de eerdere beschrijving moeten volgen na een firmware update.
Het blijkt dus dat we toch op 1 lijn zitten als oplossing.

Groeten rejebo