door heremietkreeft Jul 31, 2019 om 21:02
Computers & telefonie

Naam van gebruiker wijzigen

Hoewel ik dit zelf dom vind van mijzelf kan ik na zoeken niet vinden hoe ik de naam van de gebruiker in het opstartscherm van win10 kan wijzigen in een andere naam bijv, van 'gebruiker' in eigen naam. Wie helpt mij van deze domheid af?

10819 13 Rapporteer

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jul 31, 2019 om 21:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Via configuratieschem, gebruikersaccount. Eerst het oude verwijderen daarna het nieuwe invoeren.
Configuratiescherm zit verstopt in win10. Is dus niet dom moet je maar net weten.

Klik gelijk op wintoets en R toets, klik in het schermpje naast openen control panel. Klik op OK en ga naar Gebruikersaccounts en kies de optie Uw accountnaam wijzigen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 31, 2019 om 22:17
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dank. Wel dom want ik had dit moeten weten of zelf vinden. Het is wel igewikkelder dan dat ik dacht na de instructies te hebben gezien. Tja, en dat hoewel ik sedert 1968 met ict ben betrokken, allereerst nog met een 2e generatie computersysteem en later ook met 3e generatie en verder. Soms mis ik het oude DOS.

gerbera
door gerbera Jul 31, 2019 om 22:27
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Och zo leren we van elkaar;-))

marita5
door marita5 Jul 31, 2019 om 22:29
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Bij mij staat accountnaam wijzigen er niet bij .

gerbera
door gerbera Jul 31, 2019 om 22:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@marita5, in het scherm gebruikersaccounts vindt u onder "uw gebruikersaccount wijzigen" de mogelijkheid uw accountnaam te wijzigen. Rechts in het scherm ziet u een grijs vierkant waar de naam in staat en daar onder "lokaal account administrator." Zo niet bent u dan wel ingesteld als administrator?

marita5
door marita5 Jul 31, 2019 om 23:02
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , bij mij staat accounttype wijzigen in het grijs .Er staat : u kunt uw accounttype niet wijzigen omdat u de enige administratoraccount op deze pc hebt . U moet eerst een andere gebruiker administrator maken voordat u uw account kunt wijzigen .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 31, 2019 om 22:25
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas kom ik er toch niet mee uit. De kwestie is in feite heel simpel: de naam die in het startscherm verschijnt 'gebruiker' te wijzigen in simpel de eigen naam.

diumenge
door diumenge - Jul 31, 2019 om 22:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat begint met aan te geven of je een lokale account gebruikt of een Microsoft account.

Topantwoord

tdmduc
door tdmduc - Jul 31, 2019 om 22:46
703 Antwoorden / 2 Vragen

@Gerbera

Sorry maar Er hoeft helemaal niets verwijderd te worden.

Gewoon naar : Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Gebruikersaccounts\Accounts beheren en dan op "Kies de gebruiker die u wilt wijzigen"

Daarna klik je op "De accountnaam wijzigen". Hier kun je je oude naam weghalen/veranderen en een andere invullen.

(versie 1903, Windows 10 mei update)

marita5
door marita5 Jul 31, 2019 om 22:54
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Daarna klik je op "De accountnaam wijzigen ,  dit staat er bij mij niet

gerbera
door gerbera Jul 31, 2019 om 22:54
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Je zal toch eerst de oude benaming moeten verwijderen om een nieuwe in te typen lijkt mij. Oh ik zie nu dat ik het woordje "benaming" niet heb genoemd. En hoe komt u dan in het configuratiescherm?

tenormin
door tenormin Jul 31, 2019 om 23:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tdmduc, versie 1903? Zie het echt nergens.

marita5
door marita5 Jul 31, 2019 om 23:16
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , typ in zoekveld info , klik dan op informatie over uw pc  , u ziet dan (rechts) staan onder Windows - specificaties welke versie u heeft .

marita5
door marita5 Jul 31, 2019 om 23:24
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , En hoe komt u dan in het configuratiescherm? ik heb configuratiescherm vast gemaakt aan taakbalk .

gerbera
door gerbera Aug 1, 2019 om 09:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@marita5, reacties waren dezelfde tijd zie ik maar de vraag was bestemd voor @tdmduc,uw oplossing kan ook.

tdmduc
door tdmduc Aug 1, 2019 om 09:26
703 Antwoorden / 2 Vragen

Linksonder bij het vergrootglas typ je de tekst "Configuratiescherm" in en dan krijg je het onderdeel met een aantal keuzes.

Verander hier reachtsbovenin "Grote pictogrammen in Kleine pictogrammen(dan krijg je tenminste ALLE functies en onderdelen te zien)

Ook het onderdeel "Gebruikersaccounts"

marita5
door marita5 Aug 1, 2019 om 09:30
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , ik dacht dat uw vraag voor mij bedoeld was , kon ik niet ruiken . Inmiddels weet u dat ik maar een kleine neus heb ;-))

marita5
door marita5 Aug 1, 2019 om 09:33
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tdmduc , configuratiescherm is bij mij vastgepind aan taakbalk , ook de onderdelen . Wanneer ik met rechts klik op configuratiescherm ( jumplist ) , kom ik regelrecht uit bij Gebruikersaccount .

tdmduc
door tdmduc Aug 1, 2019 om 09:38
703 Antwoorden / 2 Vragen

Das mooi Marita.

Maar jij hebt al een stukje meer kennis dan gemiddeld ;-)

Mijn antwoord/uitleg was bedoeld voor diegene die zegt "hoe komt u dan bij...."

gerbera
door gerbera Aug 2, 2019 om 11:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Weer wat geleerd. Blijkt dus dat vele wegen leiden naar Rome..uh uh uh gebruikers naam.

diumenge
door diumenge - Jul 31, 2019 om 22:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan ook 'netplwiz' intypen in de zoekfunctie en dan uitvoeren, als het goed is zie je dan je account. Via eigenschappen kan je die aanpassen.

marita5
door marita5 Jul 31, 2019 om 23:19
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Diumenge , Thanks , dit zie ik wel bij mij , maar ik hoef mijn naam niet te wijzigen

tdmduc
door tdmduc Aug 1, 2019 om 09:48
703 Antwoorden / 2 Vragen

Overigens is dit onderdeel via netplwiz wel voor "gevorderden".

Je moet namelijk eerst een vinkje zetten bij "Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om de computer te kunnen gebruiken " voordat je de gewenste accountnaam kunt wijzigen.

Dit is voor een leek niet echt een logische stap.

Overigens is dit wel een beeje verwarrend in het linksom of rechtsom princiepe van W10 tegenwoordig.

Er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden binnen dit avontuurlijke besturingssysteem.

Alles via Configuratiescherm vindt ik nog steeds een "veilige" weg om pc's te beheren, ondanks brede kennis van Windows shortuts en powershell.

tdmduc
door tdmduc - Aug 1, 2019 om 09:33
703 Antwoorden / 2 Vragen

Voor diegenen die het versieverhaal onderaan mijn uitleg niet kunnen vinden of begrijpen:

Dit staat gewoon bij het onderdeel "Systeem", onderaan bij "Info"

Dus mijn verhaaltje is geredeneerd vanuit de laatste versie van WIndows 10, en dat is op dit moment toch echt 1903.

Misschien ook verstandig om eens flink te updaten, ondanks alle indianen-verhalen op internet om dit NIET te doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 2, 2019 om 09:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@TMDUC, de laptop heeft alle benodigde en dus ook meest recente updates. Als men dat niet doet loopt men hoe dan ook behoorlijke veiligheidsrisico's, vandaar dat ik het wel met de opmerking 'indianen verhalen'eens ben.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 1, 2019 om 09:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas m.b.t. alle verkregen antwoorden maar ik kom er nog steeds niet uit. Volgens de gegeven instructies, ook bij WIN help kom ik ntiet verderdan het aanmaken van een nieuw gebruikersaccount. Om meer specifiek te zijn betekent dat dan nog niet het wijzigen van de 'administrator'.
Mijn vraag betreft een nieuw apparaat dat door de verkoper is geactiveerd en ik ga dus vandaag of morgen naar de verkoper  om nadere hulp.

tdmduc
door tdmduc Aug 1, 2019 om 09:54
703 Antwoorden / 2 Vragen

Erg jammer.....je kan het echt zelf.

Volgens mij lees je onze teksten niet goed.

Ik heb zelfs plaatjes er bij gedaan. Kind kan de was doen.

ma
door malty - Aug 1, 2019 om 09:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals @Diumenge heeft aangegeven,  netplwiz   invoeren in zoekvenster, daarna kiezen voor Als Administrator uitvoeren, op Eigenschappen klikken.

Aanvulling:

U kunt ook Godmode installeren/aanmaken, heeft u alle instellen overzichtelijk bij elkaar.
Een nieuwe map aanmaken en geef deze de volgende naam

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

U kunt de naam GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} kopieren en plakken.
De map veranderd in een icoontje, deze kun je met slepen naar het bureaublad verplaatsen.
Dubbelklik op het icoontje en scrol naar beneden naar  Gebruikersaccounts en dubbelklik op Account wijzigen, klik op het account en kies voor Accountnaam wijzigen.

tdmduc
door tdmduc Aug 1, 2019 om 10:09
703 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor deze tip,

Ik was hem kwijtgeraakt bij nieuwe install.

Ooit van Computeridee gekregen geloof ik.

marita5
door marita5 - Aug 1, 2019 om 10:04
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft ,

Volg de tip van @diumenge , klik met rechts op het Windows logo > uitvoeren > typ netplwiz > ok > eigenschappen .
Als ik dit doe bij mij , zie ik staan :Gebruikersnaam en daaronder volledige naam , verander dit , klik op toepassen en ok .

tdmduc
door tdmduc Aug 1, 2019 om 10:11
703 Antwoorden / 2 Vragen

Mooi, simpeler word het niet.

marita5
door marita5 Aug 1, 2019 om 10:16
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ga met de eer strijken , die @diumenge toekomt .

edrick3
door edrick3 - Aug 1, 2019 om 10:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De gebruikersnaam in Windows 10 kun je als volgt aanpassen. Ten eerste druk je tegelijkertijd op de Windows- en de R-knop van je toetsenbord. Typ nu naast Openen: de tekst

control panel
en klik op OK. Ga nu naar het onderdeel Gebruikersaccounts en kies voor de optie Uw accountnaam wijzigen.

(Bron)

edit: staat (ook) al bij eerste reactie.

marita5
door marita5 Aug 1, 2019 om 10:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , deze tip was al gegeven door @gerbera eerste reactie , werkt bij mij niet .

edrick3
door edrick3 Aug 1, 2019 om 10:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ahhhh, overheen gekeken.
Raar dat dat bij jou niet werkt. Maar wel via 'netplwiz'?

marita5
door marita5 Aug 1, 2019 om 10:49
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Maar wel via 'netplwiz'? Ik zie daar gebruikersnaam en volledige naam staan,  ik heb dit niet uitgeprobeerd omdat ik mijn naam niet hoeft te wijzigen .

edrick3
door edrick3 Aug 1, 2019 om 10:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OK

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 2, 2019 om 15:21
16774 Antwoorden / 202 Vragen

En per saldo was het toch heel eenvoudig en feitelijk zoals @GERBERA aangaf en de 2e reactie.

configuratiescherm > gebruikers accounts > gebruikersaccounts  (dus 2 x) > naam wijzigen.

Met dank voor de reacties.

gerbera
door gerbera Aug 2, 2019 om 15:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mooi dat het is opgelost. Met dank voor de melding.

br
door brui0929 - Aug 3, 2019 om 20:20
629 Antwoorden / 10 Vragen

De  shell voor commando’s staat in de taakbalk naast de windows ikoon de startknop. Klik hierin type daarna configuratie klik ok.
Nu start het cofiguratie scherm na een paar keer Vindt u deze ook in het start menu als ikoon terug.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 4, 2019 om 10:25
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@BRUI0929: heeft u mijn reactie van 15:21 niet gezien dat de oplossing heel simpel was met ook de wijze waarop er bij? Het ging mij niet om het vinden van het configscherm via het zoekvenster. Die wijze van vinden is mij al jaren bekend, zeker ook bij win 10.

ma
door malty Aug 4, 2019 om 14:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@BRUI0929  Prima tip om te onthouden.