dr
door drum Oct 17, 2008 om 21:43
Computers & telefonie

Niet opstarten

hallo experts heb packardbrll laptop (3jaar) nooit gebruikt maar gekocht met het idee om draadloos te gaan internetten heb toen ook (op advies) een belkin draadloze notebook netwerkkaart gekocht wilde de nwk paar weken geleden installeren maar hen iets fout gedaan kreeg op mn laptop een blauw waarschuwingsvenster en "hoppa" alles weg op mn laptop net of de harde schijf leeg is. bij opstarten krijg ik het grijze scherm van pb met F2 enter bios setup en F8 display boot setup daar blijft hij een tijdje op staan en dan krijg ik op het scherm reboot and select proper boot device bij aankoop geen cd bijgeleverd gekregen xp stond al op de laptop (geen backup gemaakt omdat laptop nog niet gebruikt was dom he) wie weet hoe ik dit probleem kan oplossen als het al mogelijk is ???? alvast bedankt voor jullie advies

2221 23 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2008 om 22:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo drum'

Ik heb ook een PB laptop van ongeveer 3 jaar oud, geen cdroms erbij en bij 1e x opstarten verzoek om direct een restore cd e.d. te maken.

Met F8 opstarten moet je soms vaker uitzetten en opnieuw proberen, want met het pijltje je keuze maken werkt het vaker niet direct.

Komt er bij gewoon opstarten niet ook de optie "herstelconsole"?

Misschien vind je op de site van PB als je het type en registratienr. e.d. van de laptop intikt (staat op de sticker aan de onderkant) wat informatie en probleemoplossers. Mogelijk staat ook informatie onder "Smart Restore" op die site. In mijn laptop zit "smart restore", waarmee je allerlei kunt herstellen (te vinden via start -zoeken). Vind je ook geen informatie bij of over (het installeren van) die Belkin netwerkkaart (of op fora via Google bijvoorbeeld)?

Zit er een reset op de laptop?

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt.

vr.gr.

dr
door drum - Oct 18, 2008 om 00:24
21 Antwoorden / 25 Vragen

aurora bedankt voor je antwoord krijg bij het opstarten geen herstelconsole alleen zoals vermeld de F2 en F8  heb ook al via google en het forum van pb gezocht antwoorden F11 indrukken en als dat niet helpt nieuwe master cd kopen via helpdesk  F11 werkt dus niet  tevens zeg dat je via start op je laptop bij de functie smart-restore kan komen  kom zoals vermeld niet in mn laptop  met F8 en F2 heb ik niet zitten te klooien vooral bij F2 niet omdat daar de mogelijkheden  (net als bij een cijferslot)  om te veranderen bij wijze van spreken ontelbaar zijn  via belkin wordt ook geen oplossing gevonden en een resetknop zie ik niet toch heel erg bedankt voor je suggesties (en nu ga ik een pilsje pakken/proost en neem er zelf ook 1 )

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2008 om 01:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Drum (ook proost en graag gedaan, dank voor het terugmelden en het pilsje),

De smart restore opzoeken gaf ik voor het geval hij inmiddels wel weer opstartte, maar niet echt goed functioneerde.

Heb je dat langwerpige paarse boekje (Gebruikshandleiding)er niet meer bij? Mogelijk is die te downloaden via de site (met weer je laptopnr. e.d.).

Nog enkele opties:

-als je hebt opgestart, krijg je dan met Fn+F12 ook geen venster waarmee je gewoon de laptop kunt uitzetten (en dan nogeens opnieuw opstarten).

-Heb je de toets met windowsvlaggetje al geprobeerd?Als dat werkt, dan kun je mogelijk Snapsys en smart restore zoeken. Snapsys controleert wijzigingen in het stuurprogramma.

Uit het PB boekje:

-Als het logo van PB verschijnt na opstarten, dan F5 enkele seconden vasthouden. Selecteer dan met de pijltoetsen de laatst bekende juiste configuratie en geef enter.

-het boekje zegt:als je bij opstarten de melding press F1 (of F2) to enter setup krijgt, druk dan op NIET F1 of F2. Wacht tot de computer opstart en "start alleen de bios Setup als je een ervaren gebruiker bent". Start de computer nog niet op dan contact opnemen met de PB customer Contact Centre.....

- de accu even eruit halen en opnieuw erin zetten (eerst stekker eruit). Als u een Smart accu heeft: die bevatten een spanningsmeter:schakel computer uit (stekker eruit), haal accu eruit en druk op het contactpunt naast de meter.

Misschien lukt iets van het bovenstaande....

vr.gr.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2008 om 10:33
16960 Antwoorden / 202 Vragen

kan het zijn dat de laptop ergens een back-up batterij heeft die leeg is?

dr
door drum - Oct 18, 2008 om 16:06
21 Antwoorden / 25 Vragen

aurora alle aangeboden oplossingen geprobeerd (nada) behalve "even" de accu eruit halen. moet volgens mij hiervoor de achterkant losschroeven maar dit zijn zulks een kleine kruiskopschroejes daarvoor heb ik (nog) geen passende kkschroevendraaier voor. koop ik volgende week wel. nog bedankt voor je suggesties

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2008 om 20:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

drum, jammer dat het nog niet is gelukt. Klopt, zijn piepkleine (en erg korte) krschroefjes. Stel je toch voor dat dat de oplossing gaat worden...

Goed weekend,

vr.gr

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2008 om 20:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

drum, ik heb nog even bij mijn laptop gekeken en bleek me te vergissen met de schroefjes voor openen plaats van de cooler... Bij mij zitten links en rechts van de accu 2 geribbelde schuifjes waarmee je het "deksel"van de accu ontkoppelt, vervolgens kun je (bij mij) het deksel eraf schuiven en de accu eruit halen. Nada schroefjes losdraaien dus.

vr.gr.

dr
door drum - Oct 18, 2008 om 22:24
21 Antwoorden / 25 Vragen

aurora   heb accu eruit gehad (moest wel die **schroefjes losdraaien) helaas probleem niet opgelost nog steeds of mn harde schijf leeg

toch nog bedankt voor je reacties en ook een goed weekend

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2008 om 23:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

drum, Jammer dat ook dat niet heeft gewerkt.

Ik heb nog "ff" gekeken op PBsite- technische ondersteuning forums van o.a. notebooks.

Ik kwam dit ook nog tegen:

-ATX reset (schijnt advies te zijn van helpdesk/Customer Contact Service): alles loskoppelen, ook stroom, en batterij eruit, dan aan/uitknop 30 sec. vasthouden, vervolgens alles weer aansluiten en nogeens proberen.

- behalve bestellen restorercd las ook hier en daar "eigen windows xp cd proberen/windows xp cd kopen".....

Heb je e.e.a. al eens geprobeerd terwijl de nwk eruit gehaald was (en bijv. opnieuw erin gedaan). Vast wel en misschien is het wel een niet zo goed idee van me. Ik doe draadloos nl met een usbadapter, maar dan staat de cooler vrijwel onafgebroken aan, dus gebruik hem zelden.

vr.gr.

dr
door drum - Oct 19, 2008 om 21:54
21 Antwoorden / 25 Vragen

hallo aurora

helaas je laatste suggestie heeft ook niet geholpen

aan nieuwe xp kopen had ik in het begin ook al in gedachte maar ook dat mn harde schijf zomaar "leeg" kan zijn ook

toch bedankt voor je suggestie

vr.g

aurora1
door aurora1 - Oct 19, 2008 om 22:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo drum,

Helaas dus. Ik weet zo ook niets meer te bedenken of te vinden. Het lijkt mij ook erg wonderlijk dat de harde schijf zomaar leeg kan zijn. Mocht ik nog een "eureka" krijgen, dan zal ik het zeker melden.

Dank voor het terugmelden.

vr.gr.

mastag
door mastag - Oct 19, 2008 om 23:32
955 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi Drum
Bij bijna alle Pb notebooks kun je het als volgt proberen. Druk op de aan toets en druk met enige regelmaat (2 x per sec) op de knop F11. Ga even door tot je onder in beeld een witte balk ziet komen die iets zegt als entering recovery mode. Dit kan iets verschillenmaar met de F11 zou je in ieder geval je software moeten kunnen recoveren
Succes
MAstag

dr
door drum - Oct 20, 2008 om 01:10
21 Antwoorden / 25 Vragen

beste mastag en aurora

mastag   F11 heb ik ook al geprobeerd laptop reageert er niet op net zo min als op F1 of Fn-f12 etc toch heel erg bedankt voor je reactie

aurora     eureka is (wet van archimedes/opwaartse druk als ik me niet vergis) archimedes  volgens de overlevering REDDE hij zn land door met een spiegel de romeinse vloot in brand te steken  met andere woorden ik hoop op een eureka van wie dan ook

ps wat betreft mn type laptob  pb UNI-TRI-NT

bedankt voor jullie reacties

vr.g. jan

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2008 om 01:55
16960 Antwoorden / 202 Vragen

loop met de laptop toch eens even binnen bij een goede PC leverancier/reparateur. De laptop heeft een zeer geruime tijd "stroomloos"gestaan"en dat kan inderdaad van invloed zijn op de werkinggeheugens.m Dat is hoe je het wendt of keert ook een electrisch/magnetisch proces.

aurora1
door aurora1 - Oct 20, 2008 om 04:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo drum,

Het blijft maar (lap)tobben.

Ik heb het gevonden (eureka), riep Archimedes toen hij net de kwestie van de opwaartse druk had ontdekt... En misschien heeft niet een spiegel, maar die netwerkkaart installatie wel een kortsluiting veroorzaakt (mede door lang zonder stroom, zie ook gerritaltena)... Werkt de fan nog wel, en de diverse ledlichtjes van harde schijf, CapsLock etc.?

Maar wie weet (voor zover nog niet geprobeerd)....:

-stekker uit laptop

-batterij eruit

-even op startknop drukken en een minuutje wachten

-batterij en stekker er weer in en opnieuw opstarten proberen

of:

-laptop uitzetten

-als laptop uit is Fn toets indrukken en blijven indrukken

-laptop aanzetten met tegelijk F11 steeds aantikken (terwijl je nog steeds FN ingedrukt houdt)

-mogelijk komt bericht dat zegt: system options not set"

-F1 indrukken om wijzigingen te bewaren

-dan herstarten.....

Dat van die spiegel ga ik nog opzoeken.

vr.gr.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2008 om 10:05
16960 Antwoorden / 202 Vragen

en dan nu wachten of Drum reageert dat het is gelukt.

dr
door drum - Oct 20, 2008 om 14:37
21 Antwoorden / 25 Vragen

aurora/gerritaltena

aurora  helaas/pindakaas  laat verder maar zitten bedankt voor je moeite (capslock etc doen het wel)

gerritaltena    (natuurlijk reageer ik) door je redenatie vrees ik dat je gelijk hebt en ga deze week naar pc zaak ook jij bedankt voor je reactie

vr.g

aurora1
door aurora1 - Oct 20, 2008 om 18:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo drum, dank voor het terugmelden.

Jammer dus. Als je naar een pc winkel gaat dan is het misschien het handigst om naar een winkel te gaan die veel aan PB laptops doet omdat zij mogelijk zo'n PB restore cd hebben (mocht dat werken). Had je vast zelf ook bedacht. Met een gewone xp cd bestaat nl de kans dat je dan geen drivers e.d. meer kunt downloaden van de PB site.

Als de laptop weer goed functioneert ga je natuurlijk direct PB master cd's branden. Handig is dan om het volgende te weten: je hebt dan 10 cd-r's nodig en het mogen geen cd rw's zijn. Bovendien mag je daarvoor dan alleen de door PB op de laptop geinstalleerde schrijsoftware gebruiken.

W.b. de spiegel: Archimedes liet soldaten hun schilden als spiegel gebruiken om de Romeinse schepen te verbranden.... Ook een eureka dus...

vr.gr.

dr
door drum - Oct 21, 2008 om 00:10
21 Antwoorden / 25 Vragen

hallo aurora

bedankt voor je tips heb laptop naar de winkel gebracht waar ik hem gekocht heb is kleine winkel alleen voor computers met eigen werkplaats en it personeel

wb archimedes ik meende altijd 1 grote spiegel maar bij nazoeken blijk je gelijk te hebben   toch weer wat geleerd

als ik mn lt weer opgehaald heb zal ik de uitslag/oplossing melden

vr.gr

dr
door drum - Oct 21, 2008 om 17:27
21 Antwoorden / 25 Vragen

hallo aurora gerritaltena

laptop is gerepareerd  harde schijf stuk  oorzaak ???

80gb schijf/windows xp home installatie/drivers,systeem en security updates/belkin wireless adapter geinstalleerd

werkt weer als een tierelier/meldt dit vanaf mn laptop

nog bedankt voor jullie meedenken

vr.g

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2008 om 22:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

hallo drum,

Dat was snel klaar.

dank voor het melden en graag gedaan.

vr.gr.

jvdorst
door jvdorst - Oct 24, 2008 om 08:44
186 Antwoorden / 5 Vragen

Wellicht een beetje late reaktie. Zie ergens een willekeurige opstart-cd van Windows XP (of pro, wat er op staat) te bemachtigen. Je licentienummer staat op je notebook dus je kan hem gewoon legaal installeren. Zorg wel dat je Belkin kaart eerst verwijderd is. Start de notebook op met de cd erin en kijk of de installatie start. Alle drivers die je dan eventueel nog mist zijn te downloaden. Doe de installatie wel met een vaste internetaansluiting en maak je later zorgen om de draadloze optie.

jvdorst
door jvdorst - Oct 24, 2008 om 08:45
186 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry, zie dat ik al te laat ben.