birdies
door birdies Apr 23, 2011 om 15:36
Computers & telefonie

Nieuwe videokaart aanschaffen

Ik wil de Ati Radeon HD 5670 aanschaffen, in mijn p.c. zit een voeding van 350W.

Vraag: kan ik deze zonder problemen in mijn p.c. plaatsen of is de voeding onvoldoende?

683 6 Rapporteer

dobby
door dobby - Apr 23, 2011 om 17:04
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op zaterdag 23 apr 2011, 15:36]Ik wil de Ati Radeon HD 5670 aanschaffen, in mijn p.c. zit een voeding van 350W.

Vraag: kan ik deze zonder problemen in mijn p.c. plaatsen of is de voeding onvoldoende?

Erm.. misschien wel even handig om te kijken wat er verder in de kast zit??

processor, mobo, storage - dat zijn toch wel de grootste verbruikers (samen met je video kaart dan)... specs opzoeken/laten zoeken en dan vermogens optellen, pus een random spelingsfactor desnoods.. (hell.. zelfs het OS zou voor gemiddelde load nogal kunnen meespelen.. maar in dit geval zijn piekwaarden toch belangrijker en dus maak het OS dan weer minder uit..)

sorry.. maar zonder meer info valt deze vraag niet te beantwoorden.. nou ja - anders dan "Ja.. je voeding kan deze kaart wel aan"... - helaas heeft de rest vn je systeem ook nog vermogen nodig..

freya
door freya - Apr 23, 2011 om 17:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@birdies:

Let ook op of de voeding voorzien is van de juiste voedingsconnectors voor de videokaart. Dergelijke videokaarten vereisen vaak speciale 4 of 6-polige voedingsconnectors die rechtstreeks vanaf de voeding komen. Dit zijn dus aparte voedingslijnen die niet gedeeld worden met de voeding voor harde schijven, DVD-spelers/branders enz.

En zoals dobby ook al aangeeft, de rest van je computer moet natuurlijk ook geschikt zijn.

Freya

birdies
door birdies - Apr 24, 2011 om 22:18
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........processor, mobo, storage - dat zijn toch wel de grootste verbruikers..........

Daar had ik al naar gekeken, had alleen nog mijn twijfels over de voeding, omdat ik had gezien dat minimaal 400W is vereist.

Heb besloten de 'gok' maar te wagen, er op vertrouwend dat 'mijn' voeding van goede kwaliteit is, en de videokaart vandaag besteld.

Bedankt voor de adviezen.

freya
door freya - Apr 24, 2011 om 23:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo birdies,

Volgens de specificaties van deze videokaart (en dan kijk ik naar de 'system requirements'), zou deze kaart een voeding vereisen van 400Watt (of meer). Dus het hangt van de kwaliteit van de voeding af of je het met deze 350W voeding wel redt. Een goede 350W voeding kan betere prestaties leveren dan een matige 400W voeding. Dus met zekerheid is het niet te zeggen.

m.vr.gr. Freya

dobby
door dobby - Apr 24, 2011 om 23:29
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 24 apr 2011, 22:18]...........processor, mobo, storage - dat zijn toch wel de grootste verbruikers..........

Daar had ik al naar gekeken, had alleen nog mijn twijfels over de voeding, omdat ik had gezien dat minimaal 400W is vereist.

Heb besloten de 'gok' maar te wagen, er op vertrouwend dat 'mijn' voeding van goede kwaliteit is, en de videokaart vandaag besteld.

Bedankt voor de adviezen.

Yeah.. maar deze systemreq'ts zijn altijd nogal ruim bemeten om ook een werkbaar systeem op te bouwen (een atom moederbordje met 1GB memory en een 160GiB 5400 rpm disk zou niet echt recht doen aan deze serieuze kaart)..

Opgenomen vermogen is veel interessanter.. maar dan moeten mensen zelf nadenken en optellen en afschatten.. dus een "in elk geval werkbare" configuratie als req'ts opgeven werkt dan makkelijker..

maar hehe.. empirisch onderzoek zal hoogstwaarschijnlijk wel uitwijzen dat e.e.a. werkt.. (en anders.. een goede nieuwe voeding blijft vaak nog wel inzitbaar in een eventueel volgend systeem (afhankelijk van rest van het systeem)

haarp
door haarp - Aug 1, 2011 om 10:29
514 Antwoorden / 62 Vragen

Wil je 100% zekerheid, gebruik dan een Voeding Calculator