Ma
door MariaMarie Nov 29, 2019 om 16:58
Computers & telefonie

Nokia 5 herkent SD-kaart niet als intern geheugen

Omdat het geheugen van mijn Nokia 5 steeds vol was en er geen update plaats kon vinden, heb ik een SD-kaart in het aparaat gedaan als intern geheugen. Hij ziet deze kaart nu wel als intern geheugen (niet meer als SD-kaart) maar geeft nog steeds aan dat er niet genoeg geheugen is voor de update. Nieuwe apps installeren lukt ook niet. Als ik kijk bij opslagruimte geeft de telefoon aan dat er 35% van de opslag wordt gebruikt. Hoe kan ik zorgen dat de SD-kaart ook echt als intern geheugen wordt gebruikt?

12156 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2019 om 17:01
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Naar een telefoonwinkel gaan en daar advies vragen. Dat als u niet eerst zelf heeft gekeken welke overbodige bestanden er van uw telefoon verwijderd kunnen worden. Heeft u deze al nagekeken op de mogelijke oplossing: https://www.nokia.com/phones/nl_nl/support/nokia-5-user-guide  (De gebruiksaanwijzing)

aurora1
door aurora1 - Nov 29, 2019 om 17:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk niet dat dat werkt. Verwijder zoveel mogelijk dat u toch niet of weinig gebruikt en een update missen vind ik persoonlijk beslist geen ramp.
Lees ook eens dit:
https://www.nokia.com/phones/nl_nl/support/topics/popular-topics/how-do-i-move-apps-to-an-sd-card

https://www.seniorweb.nl/tip/tip-opslag-android-appparaat-uitbreiden-via-sd-kaart

tdmduc
door tdmduc - Nov 29, 2019 om 17:06
703 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik dit zo bekijk dan moet je denk ik maar weer langzaam op zoek naar een nieuwe....(bron Tweakers)

Donuts
door Donuts - Nov 29, 2019 om 17:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Er is intern (werk)geheugen, interne opslag en externe opslag. Een sd card is externe opslag, dat kan nooit intern geheugen worden. Als de interne opslag vol is, kun je bepaalde apps verplaatsen naar de sd card.

zw
door zwaardvis Nov 29, 2019 om 17:25
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bij moderne telefoons kun je de SD kaart als "externe" SD kaart gebruiken, maar je kunt hem ook (na apart formatteren) als extra intern (opslag) geheugen laten gebruiken. 32GB wordt zo bijvoorbeeld 64GB intern en ook als zodanig getoond bij de instellingen i.p.v. 32+32 zoals als "externe" SD kaart. En nee natuurlijk nooit als RAM geheugen, maar dat bedoelt TS ook niet.

Donuts
door Donuts Nov 29, 2019 om 17:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Intern geheugen is voor mij het werkgeheugen. Systeemapps kunnen niet verplaatst worden, wel foto's e.d. De Nokia is een budgettoestel en 2,5 jaar oud. Gegroet.

marita5
door marita5 - Nov 29, 2019 om 17:25
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo mariamarie ,

Mijn Nokia 5 geeft steeds de melding dat het geheugen vol zit. Hoe kan ik dit voorkomen?

Antwoord:

Het korte antwoord: verwijder apps, foto's en video's van je telefoon.

Het uitgebreide antwoord: Een telefoon heeft twee verschillende soorten geheugen: het opslaggeheugen en het werkgeheugen (ook wel RAM genoemd). In het opslaggeheugen worden bestanden, zoals foto's en apps, opgeslagen. In het werkgeheugen worden actieve processen tijdelijk opgeslagen. Het werkgeheugen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je applicaties kunt draaien.

Als je een melding krijgt dat je geheugen vol is, gaat dit eigenlijk altijd om het opslaggeheugen. Dit komt dan doordat er teveel bestanden op je telefoon staan. Voorbeelden van grote bestanden zijn foto's, video's en apps. Als je opslaggeheugen vol is moet je bestanden van je telefoon verwijderen. Je kunt bestanden zoals foto's en video's ook overzetten naar een computer en daarna van je telefoon afhalen, zodat je ze niet kwijtraakt. Je kunt ook een SD-kaart in je toestel doen, als er een SD-kaart-slot in je telefoon zit. Zo kun je bestanden van je opslaggeheugen naar je SD-kaart verplaatsen voor extra ruimte op je telefoon.

Wanneer je geheugen elke keer snel vol raakt is het verstandig de camera-instellingen even te checken. Als HDR aanstaat betekent dit namelijk dat er van elke foto twee varianten worden opgeslagen. Hierdoor raakt het opslaggeheugen van je telefoon veel sneller vol. Als je deze instelling uitzet bespaar je dus een hoop ruimte! Je kunt ook de kwaliteit van de foto's en video's iets lager zetten, zodat ze minder ruimte innemen.

Het geheugen van mijn Nokia 5 is vol. Kan ik het uitbreiden met een SD-kaart?

Antwoord:

Het interne geheugen van je toestel is gelimiteerd. Als dit geheugen vol is kun je niet alleen geen nieuwe foto’s meer maken of apps downloaden, maar je toestel wordt er ook langzamer van.
In het geheugenkaartslot van je toestel kun je een micro - SD kaart stoppen, waarmee je het toestelgeheugen met een bepaald aantal gigabyte kunt uitbreiden. Het verschilt per toestel wat de maximale uitbreidcapaciteit is.

tdmduc
door tdmduc Nov 29, 2019 om 20:30
703 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas is op Tweakers te lezen hoe de gebruikers aangeven dat dat laatste juist NIET kan bij de Nokia 5.

ma
door malty - Nov 29, 2019 om 19:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bestanden zoals berichten en foto"s gaan verplaatsen naar de sd kaart waardoor er meer ruimte vrij komt op het intern geheugen en de update geïnstalleerd kan worden.
Eventueel ook mogelijke apps verplaatsen, niet alle apps laten zich verplaatsen.

tdmduc
door tdmduc Nov 29, 2019 om 20:31
703 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ik al eerder doorlinkte........Verplaatsen kan blijkbaar niet(Tweakers gebruikers reviews)

ma
door malty Nov 29, 2019 om 20:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen
marita5
door marita5 - Nov 30, 2019 om 08:51
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@Mariamarie ,

Bekijk eens dit filmpje ,

https://www.youtube.com/watch?v=kadyy9sHfMI

Topantwoord

br
door brui0929 - Nov 30, 2019 om 15:24
634 Antwoorden / 10 Vragen

Ga naar instellingen terug naar de fabrieks instellingen.

diumenge
door diumenge Nov 30, 2019 om 17:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nuttig...

Ma
door MariaMarie Dec 22, 2019 om 00:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nuttig inderdaad, het werkt!!

gsm
door gsm - Nov 30, 2019 om 16:44
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hoe nieuwer de Android versie is, des te minder kan het externe geheugen voor apps gebruikt worden. Als je het geheugen als intern geconfigureerd hebt en snel genoeg is, dan zou het toestel dat snelle interne extra geheugen ook moeten kunnen gebruiken. Dat wil nog niet zeggen dat bestaande apps automatisch verplaatst worden en dat de geheugenuitbreiding voor alle doeleinden gebruikt kan worden. Het toestel opnieuw inrichten of de apps opnieuw installeren kan helpen.
Ik gebruik de SD kaart als Extern geheugen, zoveel als mogelijk is voor opslag van media (foto's en video's)

Het beste is om alleen een toestel te kopen met voldoende intern geheugen voor toekomstig gebruik, minimaal voor de eerste drie jaar.

Ma
door MariaMarie - Dec 22, 2019 om 00:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ga naar instellingen terug naar de fabrieks instellingen.

Bedankt voor dit antwoord. Het is een heisa, maar het werkt. De apps waarbij het kan, staan nu op de sd-kaart en foto's worden daar ook opgeslagen.