jo
door jolihen Mar 8, 2011 om 15:57
Computers & telefonie

NTLDR ontbreekt

Ik heb een Dell computer met Windows XP. Bij het opstarten geeft hij nu NTLDR ontbreekt en ctrl-alt-del om opnieuw op te starten. Als ik dat doe blijft hij de bovenstaande tekst herhalen. Ik heb op Google gekeken wat dat betekent, er staan allerlei adviezen, maar dan moet je wel in je pc kunnen komen. Ik heb op allerlei toetsen gedrukt maar hij doet niets. Het vervelende is dat ik van de laatste gegevens geen back-up heb gemaakt.
Is er nog ergens een oplossing om dat ding aan de praat te krijgen, al is het maar om de gegevens nog op te halen.

Met vriendelijke groet, JoLi

8954 7 Rapporteer

icemanflyer
door icemanflyer - Mar 9, 2011 om 11:18
6 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je een originele XP schijf of een herstel schijf bij de aanschaf gekregen??
Wellicht kan je met deze starten en de inhoud van de schijf veilig stellen op een externe schijf.
Dan met de herstelschijf terugbrengen naar de fabrieksinstellingen!!

icemanflyer
door icemanflyer - Mar 9, 2011 om 11:20
6 Antwoorden / 0 Vragen

KIjk op eens op deze site

http://www.computeridee.nl/faqman/hardware/overige-hardware/ntldr-ontbreekt-vervolg

pino123
door pino123 - Mar 9, 2011 om 11:43
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Heb je ook al de veilige modus geprobeerd, of kom je daar ook niet in?

pino123
door pino123 - Mar 9, 2011 om 11:46
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Verder dit ook gevonden op computer idee:

Verder kan deze NTLDR-fout ook worden veroorzaakt door een aangesloten 'USB Mass Storage Device'. Dat kan een externe harde schijf zijn, maar ook de geheugenkaartlezer van – bijvoorbeeld – een printer. Daarom even alle USB-kabels lostrekken en alle geheugenkaarten wegnemen. Mocht blijken dat de fout is ontstaan na de opschoonactie van de virusscanner, dan is het een dusdanig zware besmetting geweest dat u Windows XP helaas opnieuw zult moeten installeren. Dat laatste is sowieso sneller en gemakkelijker dan het trouble-shooten van diepgaande NTLDR-fouten!

Probeer dus nogmaals de computer op te starten met alle usb-kabels er af gehaald.

Dus alleen toetsenbord, muis en beelscherm. Kijken wat er dan gebeurd.

jo
door jolihen - Mar 9, 2011 om 12:30
9 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb alle usb kabels eruit gehaald, maar dat helpt niet.
Ook heb ik de site van Computeridee.nl geraadpleegd, daar hebben ze het dan over Bios, enz. Dat gaat boven mijn pet.
Ik heb geen originele XP schijf gekregen bij de aankoop. Ik heb wel een kopie, daar heb ik het mee geprobeerd, maar dan krijg ik een scherm in het Engels met iets van partities waar ik uit 3 opties kan kiezen. Zo ver gaat mijn kennis niet en durf dat niet aan. Ik heb nu maar een IT bedrijfje ingeschakeld en hoop dat zij het voor elkaar krijgen.
Nogmaals bedankt.
Joli

gsm
door gsm - Mar 9, 2011 om 20:08
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een van de drie volgende bestanden is zoek of defect:

Boot.ini
NTLDR
Ntdetect.com

Meestal is het boot.ini die kwijt is of corrupt is.
Wanneer je PC nog een floppydrive bezit, maak dan op een andere PC (met Windows XP) een lege floppy (geformatteerd onder Windows XP) en kopieer de drie bovengenoemde bestanden van die andere PC naar de floppy.

Doe de floppy in je eigen PC en kijk of de PC met deze bootfloppy wel wil starten.
Als dat lukt, dan nog een van de drie bestanden op je C: schijf herstellen.

Alternatief:
Je kunt ook booten van een XP setup CD en de R van Reparatie of Recovery kiezen op het eerste keuzescherm. Je komt dan na het opgeven van het nummer van de Windowsinstallatie (meestal nummer 1) en het wachtwoord (Enter toets) in de Herstelconsole.
Hier geef je het commando fixboot
Daarna het commando Exit. De PC zal opnieuw gestart worden.
De CD verwijderen, zodra de PC opnieuw wordt gestart.

Nog een methode:
Voer vanaf de Windows setup CD de normale setup uit.
Kies voor installeren op de bestaande partitie C:
Kies voor het onveranderd laten van deze partitie, dus NIET formatteren!
Setup zal nu waarschuwen dat de oorspronkelijk Windows directory zal worden overschreven.
Druk nu op de F3 toets om de installatie af te breken.

Meestal werkt de oude Windows hierna weer als een zonnetje.

gsm
door gsm - Mar 9, 2011 om 20:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kunt natuurlijk ook altijd nog booten van een linux live CD (Ubuntu of Knoppix bijvoorbeeld).
Alle gegevens zijn dan te kopiëren naar een USB stick.