ba
door bartbo Aug 17, 2017 om 13:08
Computers & telefonie

Ongeldige SIM

Bij mijn vrouw (die een prepaid heeft) staat nu SIM kaart is afgesloten,ongeldige SIM staat er vermeld.Zij heeft dat ding alleen voor noodgevallen en al een tijd niet gebruikt(gelukkig).Mag vodafone nu deze SIM zomaar ongeldig maken,iemand die ik ken vertelde mij dat ze dat doen omdat het nummer langere tijd niet gebruikt is,maar er stond ook nog een beltegoed op,is dit geen diefstal?Nu moet er een nieuwe SIM kaart in plus beltegoed.

15179 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 17, 2017 om 13:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, je moet inderdaad minstens 1 maal per jaar een telefoontje plegen en opwaarderen. In mijn ogen is het ook een vorm van diefstal, met kleine letters dan, want het staat in de voorwaarden, dus je wordt geacht het te weten. Op mijn oude (vergeten) mobiel stond nog 25 piek, pleitte zogezegd. ☺

pi
door pieterwolters Aug 17, 2017 om 19:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het is geen diefstal. Ook als je het niet gebruikt moeten ze kosten maken. Voor iedere gebruiker in het netwerk hebben ze licenties nodig op de netwerkapparatuur, er moeten toch mensen klaar zitten in het call center etc. Normaal betaal je dat uit je abonnement. Bij prepaid wordt dat op deze manier betaalt.

Ge
door Genee - Aug 17, 2017 om 13:23
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al geprobeerd of simkaart er even uit en weer terugplaatsen het oplost?
Neem aan dat ze nu ook niet gebeld kan worden wat wel zo is als er niet op tijd opgewaardeerd is.

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2017 om 13:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

,is dit geen diefstal?
Nee. Het staat wel degelijk in de Voorwaarden (maar ja; niet gelezen natuurlijk).

En hoe lang is het geldig?

Je tegoed blijft altijd geldig, als je één keer per jaar opwaardeert. Na elke opwaardering is je hele tegoed weer 12 maanden geldig.

Wat gebeurt er na 12 maanden niet opwaarderen?
  • Na 12 maanden niet opwaarderen, is je tegoed niet meer geldig
  • Als je niet opwaardeert, kun je 60 dagen alleen nog gebeld worden
  • Als je vervolgens niet binnen 30 dagen opwaardeert, vervalt je prepaidnummer

reflecs
door reflecs - Aug 17, 2017 om 13:26
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat denk ik niet om het niet gebruiken van het nummer, maar om het niet op tijd opwaarderen van het beltegoed.
https://www.vodafone.nl/support/prepaid/tegoed-opwaarderen.shtml#bellen-smsen
Waarschijnlijk heeft ze daar een of meerdere sms-jes over ontvangen (en niet gelezen).

Cookies
door Cookies Aug 17, 2017 om 13:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De site laadt weer/nog steeds verschrikkelijk traag. Vandaar mijn dubbel.

reflecs
door reflecs Aug 17, 2017 om 13:46
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hier valt het wel mee, pc met FF. Vanmorgen probeerde ik het even mobiel. En heb het daarbij gelaten. Niet te doen zo traag.

tenormin
door tenormin Aug 17, 2017 om 14:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, dus 't ligt niet aan mijn PC. Ben al diverse malen afgehaakt.

Cookies
door Cookies Aug 17, 2017 om 15:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: Nee, hoor ligt niet aan jouw p.c.. Is al weken (misschien ondertussen al maanden) bagger met V&B.

Cookies
door Cookies - Aug 17, 2017 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, dat is geen diefstal. Van de Vodafone site:

Wat gebeurt er na 12 maanden niet opwaarderen?

  • Na 12 maanden niet opwaarderen, is je tegoed niet meer geldig
  • Als je niet opwaardeert, kun je 60 dagen alleen nog gebeld worden
  • Als je vervolgens niet binnen 30 dagen opwaardeert, vervalt je prepaidnummer

hansje klein
door hansje klein - Aug 17, 2017 om 13:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik moest ineens (eenzijdig veranderde voorwaarden) bij Telfort opwaarderen voor mijn 'noodtelefoon',
die ik evenzo alleen voor noodgevallen dacht paraat te hebben.

Je moet zoveel opwaarderen dat je dagelijks 112 zou moeten bellen ... diefstal dus!

Cookies
door Cookies Aug 17, 2017 om 13:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom zou een provider eeuwig een ongebruikt 06 nr. in de lucht moeten houden? Gewoon 1x in de zoveel tijd een smsje versturen. Dagelijks 112 bellen, is een slecht plan, verschijnt er ongetwijfeld een persoon in uniform aan je deur.

Ge
door Genee Aug 17, 2017 om 13:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dacht dat je 112 altijd kunt bellen ook als er geen beltegoed is.

hansje klein
door hansje klein Aug 17, 2017 om 13:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

"Bij wijze van spreken ... " dus.

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2017 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn providers waar je alleen maar één keer in de zes maanden betaald hoeft te bellen of te sms-en. Dus dan is opwaarderen helemaal niet nodig.

Maar ja, van tevoren de voorwaarden lezen is moeilijk.

112 telt niet, want is een gratis nummer.

.

hansje klein
door hansje klein Aug 17, 2017 om 14:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Providers veranderen de voorwaarden die je eerdr wèl vooraf hebt gelezen ...

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2017 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje.
Bij de voorwaarden van Telfort staat er niets over een wijziging van de voorwaarden. Dus het is of één keer bellen, of opwaarderen in de zes maanden. Mijn vermelding van dat 112 niet telt, slaat op het feit dat er een betaald gesprek moet zijn. Niets nalatig foutje.

hansje klein
door hansje klein Aug 17, 2017 om 14:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1,

... en tòch was ik ooit mijn beltegoed kwijt, ondanks de toenmalige toezegging/voorwaarde, dat het voor altijd geldig zou blijven.

Het is in de media uitvoerig behandeld, maar ze zijn ermee weggekomen en ik ben daarom ook geen fan van Telfort meer. Oplichters ... maar voor € 20,- ga je niet op je strepen staan om je gelijk te halen.

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2017 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje.

Ooit? Ik weet niet over welke tijd u het hebt, maar op internet is daar niets over te lezen, en ik kan mij ook niet herinneren dat daar tav Telfort gedoe over geweest is, en die voorwaarde is nog steeds van toepassing.

Ik zou voor € 20,00 zeker op mijn strepen gaan staan. Men kan simpel naar de geschillencommissie.

hansje klein
door hansje klein Aug 17, 2017 om 14:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik wist al niet meer, dat het al zó lang geleden was ... maar ingepikt hebben ze het beltegoed: zie de reacties.  https://www.bellen.com/nieuws/beltegoed-telfort-prepay-onbeperkt-geldig

Gr
door Grunn1 Aug 17, 2017 om 15:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

He beltegoed is ook onbeperkt geldig alleen moet je 1 maal per (half) jaar opwaarderen en/of bellen. Als je elk jaar bijvoorbeeld 5 euro opwaardeerd heb je na 5 jaar 25 euro beltegoed. Op deze manier laat je ook zien dat je je nummer nog steeds in gebruik hebt. Wanneer dit niet zou hoeven dan zijn er na jaren heel veel ongebruikte nummers die ook niet opnieuw uitgegeven kunnen worden. Het mobiele netwerk bevat niet zoveel nummers dat dit uit kan en waren er nu al lang geen mobiele nummers meer beschikbaar.

hansje klein
door hansje klein Aug 17, 2017 om 15:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat was waarschijnlijk toen ook het hoofdargument ... en werd dáárom het lopende contract veranderd. Onvoorziene omstandigheden/ontwikkelingen. Toch was het een contractbreuk zonder tegemoedkomingen.

Cookies
door Cookies Aug 17, 2017 om 15:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Neem voor een paar euro p.m. een abonnement en je hoeft nergens meer op te letten.

gerbera
door gerbera Aug 17, 2017 om 16:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd, ik krijg altijd netjes 3 dagen voor verloop een SMS en e-mail van Telfort. Moet je telefoon en mail-programma wel aan staan natuurlijk.

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2017 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje.

Volgens mij heeft u het toentertijd niet echt goed begrepen, want in 2003 is de houdbaarheid gewijzigd naar onbeperkt, met de voorwaarde éénmaal in de 12 maanden bellen of zo en in 2015 is dat zes maanden geworden met dezelfde voorwaarde.

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2017 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje

Link van @hansje waarin toentertijd dus de verbetering is aangekondigd.

https://www.bellen.com/nieuws/beltegoed-telfort-prepay-onbeperkt-geldig

hansje klein
door hansje klein Aug 17, 2017 om 17:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Daarvóór was de houdbaarheid toch ècht onbeperkt ... zonder eisen voor het verplichte éénmaal in een bepaalde tijd bellen of moeten opwaarderen. In tegenstelling tot TS, had ik de voorwaarden wel degelijk en goed gelezen.

Juist daardoor had ik een extra 'nood-telefoon' aangeschaft.

Cookies
door Cookies Aug 17, 2017 om 19:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@hansje klein: Je kan niet verwachten dat alles blijft zoals het ooit was. Niets is eeuwig durend.

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2017 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Dat is onzin. Voor 2003 was het dus juist niet onbeperkt geldig. Lees uw eigen link. Daarin staat dat van mensen waarvan het tegoed "bevroren" was (door de tijdelijkheid) weer beschikbaar gesteld zou worden. En ook staat daar dat als het nummer al vervallen was ( door die tijdelijkheid) het niet meer hersteld kon worden.

gerbera
door gerbera Aug 17, 2017 om 21:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Voorheen was je verplicht binnen 1 jaar 1x op te waarderen, nu is het minimaal 1x per half jaar bellen of sms'n en is de verplichte opwaardering vervallen.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2017 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. Juist, en dus een verbetering en zeker geen diefstal.

ge
door george321 - Aug 17, 2017 om 14:11
390 Antwoorden / 1 Vragen

Een simkaart is zoals al eerder geschreven niet oneindig als pre-paid. Als je dat niet wil neem dan een supergoedkoop abo tje met alleen telefoon en geen data. Voorbeeld: simpel 250 min + 250 mb is € 2,50 per maand en per maand opzegbaar. Bij elkaar goedkoper en zekerder. Overigens, een NOOD telefoon moet ook wel eens aan de lader. En accu's kunnen kapot gaan door NIET gebruik.

redfloor
door redfloor - Aug 17, 2017 om 14:13
166 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn slecht 99.999.999 mobiele nummers beschikbaar (in theorie, waarschijnlijk in de praktijk nog wat minder). Steeds meer apparaten (niet alleen telefoons) werken met een mobiel nummer (en simkaart). Ook bijvoorbeeld tablets, andere schermen, domotica etc.  Om te waken dat de nummers op raken worden dit soort regels opgesteld.

diumenge
door diumenge Aug 17, 2017 om 18:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor dat soort apparaten moet een 097 nummer worden gebruikt.

ba
door bartbo - Aug 17, 2017 om 14:25
37 Antwoorden / 36 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie reacties,hebben inderdaad de voorwaarden niet gelezen.Het ding was alleen maar voor als ze onderweg met de auto pech kreeg,hebben wij tenminste daar geluk mee gehad.

Cookies
door Cookies Aug 17, 2017 om 17:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......hebben wij tenminste daar geluk mee gehad........ Zo is dat, always look on the bright side of life.

ge
door gewicht Aug 17, 2017 om 19:40
170 Antwoorden / 1 Vragen

Het is al net als met een brandverzekering, als je aan het eind van het contractjaar kan zeggen dat het weggegooid geld was heb je toch weer geluk gehad.

aurora1
door aurora1 - Aug 17, 2017 om 22:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u toch een nieuwe prepaid simkaart gaat aanschaffen kijk dan eens bij Simyo. Voordelig, goed, en u hoeft niet op te waarderen als u maar minstens 1 x binnen een half jaar een keertje belt of een sms'je stuurt.

gerbera
door gerbera Aug 18, 2017 om 11:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat werkt ook zo bij Telfort en KPN.

fl
door flessebon - Aug 18, 2017 om 10:21
418 Antwoorden / 7 Vragen

Simyo is de enige aanbieder waarbij een prepaid beller een negatief beltegoed kan krijgen (en dus een rekening). Zou die maar overslaan.

Cookies
door Cookies Aug 18, 2017 om 10:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe groot is de kans dat iemand die 1x per jaar mobiel belt negatief komt te staan?

fl
door flessebon Aug 18, 2017 om 10:30
418 Antwoorden / 7 Vragen

Even internetten op je telefoon en het is zo op.

Cookies
door Cookies Aug 18, 2017 om 10:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Iemand die (1-2x per jaar) zijn mobiel voor noodgevallen gebruikt, gaat daar niet op internetten.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2017 om 11:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook bij KPN of Tmobile hoef je maar 1 keer te bellen of te sms-en per half jaar.

pi
door pieterwolters Aug 18, 2017 om 22:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het voordeel daarvan is dan weer dat je in geval van nood en je prepaid account is (bijna) leeg, toch nog kunt bellen.... Dat kan bij die andere dan weer niet. En je kunt altijd je tegoed opvragen, dus je hoeft helemaal niet rood te komen staan.

br
door brui0929 - Aug 18, 2017 om 10:28
629 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer u een prepaid simkaart gebruikt is het bel tegoed een jaar geldig. waardeer het bel tegoed op voor de eind datum.
Het tegoed kunt u zien door *101* in te toetsen en op de zendtoets te drukken. Als het tegoed verlopen is heeft u 3 maanden om
het bel tegoed op te waarderen hierna vervalt uw telefoonnummer en heeft u een nieuwe simkaart nodig.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2017 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt aan de provider.

gerbera
door gerbera Aug 18, 2017 om 11:35
7348 Antwoorden / 14 Vragen

edit

br
door brui0929 Aug 18, 2017 om 19:47
629 Antwoorden / 10 Vragen

Probeer het eens bij een winkel van Vodafone.

ge
door george321 Aug 18, 2017 om 19:59
390 Antwoorden / 1 Vragen

Moet je telefoon wel aan staan en niet altijd uit en pas aan gezet worden als nodig (en dan merken dat de accu leeg is).

audb
door audb - Aug 18, 2017 om 11:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ja ze mogen en ze moeten zelfs om t evoorkomen dat de nummers opraken.

Maar het kan erger, ik heb een Delight mobile sim die door een "technische fout" (ofwel ze hadden de rekeningen niet betaald)  is geblokkeerd.

Normaal gesproken zou een provider zelf actie onder nemen en nieuwe sim kaart toe sturen maar deze provider dus niet je moet zelf een nieuwe simkaart aanvragen en dan moet je daarna de klanten "service" bellen doe je dat niet dan ben je ook je bel tegoed kwijt en je oude nummer.

Oké bellen dan sta je minimaal een half uur in de wacht en als je al contact krijgt dan is het personeel zo vriendelijk dat je meteen ophangt en je de sim uit je telefoon haalt en weggooit.

Ofwel het kan erger.

Wat u beter kan doen is een goedkope simkaart halen/bestellen* en dan een kalender ophangen waar u op aangeeft wanneer u even moet bellen kost misschien 10 cent maar dan blijft het nummer wel bestaan.

Overigens hoeft er geen simkaart in een telefoon te zitten om 112 te bellen.

Aldi, kruidvat, hema, deka, dirk enz hebben ook prepaid kaarten maar lees wel de voorwaarden.

tdmduc
door tdmduc - Aug 18, 2017 om 13:28
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ouwe discussie