door simonlebon 26 sep. 2011 om 17:14
Computers & telefonie

Online.nl (T-Mobile) verhoogt stiekem de tarieven met > 1000%!

Ik heb sinds 2009 ADSL extra + telefonie van Online. Dit is een 'fixed fee' abonnement van € 24,95 per maand.
Omdat mijn rekening hoger was dan gebruikelijk, ben ik eens gaan kijken en heb ontdekt dat Online.nl (=T-Mobile) haar tarieven stiekem heeft verhoogd. Dat controleren van de faktuur is op zich al lastig, je moet inloggen met een wachtwoord dat je niet kunt onthouden en weer op moet zoeken in je administratie. Je kunt de faktuur alleen online inzien en niet downloaden (je kunt met je browser wel de webpagina opslaan).

De beltarieven vóór de verhogingen waren:

-Bellen tussen abonnees was volledig gratis (en zou dat ook blijven). Handig want mijn familie heeft ook Online ADSL+telefonie.
-Bellen naar vaste nummer (nationaal): starttarief (5ct) + 3½ cent per minuut (piek en dal).
-In het weekend en op feestdagen binnen de regio alleen starftarief (=dus 5ct per gesprek).

Zonder enige aankondiging (niet via email, post of op de faktuur) zijn de tarieven eerst op 22-10-2010 heimelijk verhoogd:

-er werd opeens een starttarief (5ct) voor Online abonnees in rekening gebracht
Hoewel het een laag bedrag is, is dit al een forse verhoging (van gratis naar 5ct per gesprek)

Toen kwam drie maanden later op 22-01-2011 de volgende, stiekeme onaangekondigde verhoging:

-starttarief werd verhoogd naar 9ct (ipv 5 ct)
-ook voor Online abonnees onderling worden gesprekskosten in rekening gebracht.

Volgens mij zijn dit soort onaangekondigde verhogingen niet toegestaan door de wetgeving, en ik zit er dan ook sterk aan te denken om aangifte te doen.

Vroeger kreeg je de telefoonrekening opgestuurd en liep je hem even na (althans ik wel), nu wordt het verschuldigde bedrag via automatische incasso van je rekening gehaald. (acceptgiro of elektronische faktuur kan niet volgens Online)

Zijn er meer mensen die deze verhogingen zijn opgevallen en stappen willen ondernemen?

543 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

door rapil - 26 sep. 2011 om 17:47
433 Antwoorden / 0 Vragen
0

Stappen ondernemen? Je bent zeker net terug van het stappen. 1000% verhoging.
Er wordt niets heimelijk verhoogd. Attent blijven en de site van Uw provider steeds blijven lezen. Je reactie is ook eningzins vertraagd om het maar netjes te zeggen. Op 22-10-2010 bij de door jou vermeende heimelijke verhoging had je in de pen moeten klimmen. Zielig verguur vind ik jou.

door birdies - 26 sep. 2011 om 18:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen
0

1000%????? Oktober 2010????

door rapil - 26 sep. 2011 om 18:24
433 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ Birdies, kan je niet lezen?

door simonlebon - 26 sep. 2011 om 19:17
51 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=rapil schreef op maandag 26 sep 2011, 17:47]
Er wordt niets heimelijk verhoogd. Attent blijven en de site van Uw provider steeds blijven lezen. Je reactie is ook eningzins vertraagd om het maar netjes te zeggen. Op 22-10-2010 bij de door jou vermeende heimelijke verhoging had je in de pen moeten klimmen. Zielig verguur vind ik jou.
Ik neem aan dat je bedoelt: zielig figuur'. Ik zie mezelf meer als mierneuqer, ieder zijn mening.

Dat 'enigzins vertraagd' is omdat ik toevallig de automatisch incasso van Online tegenkwam. Deze was hoger, terwijl ik wist dat ik die maand ervoor vooral naar mijn schoonouders had gebeld (ook Online abonnees) en weinig andere gesprekken over de vaste telefoonlijn gevoerd had.

Het punt is, dat wanneer je een abonnement aangaat, je dat doet onder bepaalde voorwaarden en tarieven. Is er een wijziging van de voorwaarden of tarieven, dan moet je daarvan tijdig (minimaal 4 weken) op de hoogte worden gesteld. Het zelf moeten raadplegen van een website is niet hetzelfde als op de hoogte stellen, dat is al eerdere in rechtzaken bepaald (o.a. KPN). Er kan namelijk niet van je verwacht worden, dat je elke dag de website raadpleegt.

Het is een heimelijke verhoging, want er wordt/is nergens over gerept en ook is er geen aankondiging naar de abonnees verstuurd. Althans niet naar de drie andere abonnees die ik ken.

De verhoging zelf is feitelijk veel meer dan 1000%, van 0 eerst naar 5, en dan naar 9 cent + gesprekskosten. Puur wiskundig gezien is de factor van nul naar vijf al zelfs oneindig (je suis un miereneuqèr).

Ja, het gaat in mijn geval 'maar' om ca. € 25,- die ik nu teveel heb betaald. Niet echt een bedrag waar ik wakker van lig, maar het gaat om het principe. Online.nl (T-Mobile) had mij op de hoogte moeten stellen, dan had ik tenminste de keuze gehad. Nu wordt je achteraf geconfronteerd met kosten, ook al zijn ze niet zo hoog, het feit blijft. Diefstal is diefstal, of het nu 1 Euro is of 10.

door robtien - 26 sep. 2011 om 19:42
269 Antwoorden / 10 Vragen
0

heeft u het niet zo ingesteld dat u een smsje van ze krijgt als de nieuwe fractuur klaar is. dat heb ik namelijk zo wel in laten stellen bij de t-mobile shop dat zou u een hoop ergenis achteraf schelen.

door simonlebon - 26 sep. 2011 om 20:24
51 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt voor de tip, maar het gaat hier niet om een mobiel telefoon abonnement, maar om een bellen via internet abonnement. Een vaste telefoonaansluiting dus.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

an
annievermeulen - 5 jul. 2019 om 10:08
Huishouden & energie

We hebben sinds 7 mei zonnepanelen op dak, maar meterkast is afgekeurd. nu naar

we hebben sinds 7 mei via wocozon zonnepanelen op het dak, maar de meterkast is afgekeurd. we zijn nu 2 mnd verder en
onze meterkast is nog steeds niets aangesloten.
We worden via de woningbouwverening doorverwezen naar wocozon en door wocozon door verwezen naar woningbouwververeining. nu is er ook nog een 3e partij zonmaat die zou de meterkasten moeten vervangen maar daar worden we ook ... Lees meer

Gv
GvLeeuwen - 15 jul. 2019 om 16:39
Winkels & webshops
Brievenbus afgebroken en deur beschadigd door bezorger PostNL

Brievenbus afgebroken en deur beschadigd door bezorger PostNL

Bezorger heeft pakketje dusdanig door de brievenbus gedrukt, dat de brievenbus aan de binnenkant van de deur afgebroken is. De deur is hierdoor beschadigd.
Het pakketje (wat met brievenbus en al op de grond lag) krijg ik bijna niet uit de brievenbus, zo strak zit het erin gepropt.
Schandalig!
Bij PostNL krijg je alleen te horen dat je klacht aangenomen is en je binnen 5 werkdagen ... Lees meer

CF
CF - 16 jul. 2019 om 10:19
Auto & vervoer

VW Polo 1.4 problemen net na garantie

Graag uw advies - sept 2018 - Aankoop VW Polo 104 tdi bouwjaar 07-2015 a 9400, met BOVAg garantie a 6 mnd - garage zit wat ver weg maar toch besloten deze aankoop te doen. 1e auto zoon 20 jr voor gebruik woon/werk 140 a 150km per dag, rustige rijder.  Ons advies, koop een goede auto omdat je dagelijks behoorlijk wat km moet rijden.Onderhoud bij VW garage omdat het dan altijd geregistreerd staa ... Lees meer