ma
door manwijf Sep 10, 2014 om 11:28
Computers & telefonie

Onvoldoende ruimte op HP-tools (E)

Ik krijg voortdurend de melding dat er onvoldoende ruimte beschikbaar is op HP-tools (E). Ik heb gekeken wat voor bestanden er allemaal op staan, ook via het programma dat Gompy2 adviseerde, maar ik heb geen idee wat ik nu weg kan halen en wat niet. Ik heb al schijfopruiming gedaan, ook met CCleaner, maar er verandert niets. Pc werkt tot dus wel gewoon. Slechts nog een paar Mb te gaan.
Heb ik gewoon te weinig geheugen?

7030 27 Rapporteer

crewmember
door crewmember - Sep 10, 2014 om 11:53
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dat programma wat gompy adviseerde?

Hoeveel geheugen heb je op je PC en waar gebruik je hem voor?

ph
door philip36 - Sep 10, 2014 om 12:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, u heeft niet te weinig geheugen.
De E partitie is bijna vol.
Als u van die melding verlost wilt zijn zult u wat bestanden op (E ) HP-tools moeten verwijderen of verplaatsen naar een andere partitie waar nog veel ruimte vrij is.
U kunt in de verkenner eens kijken naar grote bestanden op die E partitie en naar de extensie van die bestanden.
Als u de extensie ervan even hier vermeld kan gekeken worden bij welk programma deze bestanden horen en of ze verwijderd kunnen worden.
Verder is er niets aan de hand, alleen vervelend dat die melding telkens gegeven wordt.

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2014 om 12:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@crewmember,

.....Dat programma wat gompy adviseerde?.....

Klik hier:
Manwijf ik hoop dat je me vertrouwt.
Ik laat je een tooltje downloaden, het heet Free Disk Usage Analyzer.
Daarmee kun je bekijken welke mappen het meest bevatten en wat het gebruik van je harde schijven zijn.
Klik-> Free Disk Analyzer

Bron, klik-> Extensoft

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2014 om 12:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@manwijf,

Het geheugen van je PC heeft niets te maken met je beschikbare schijfruimte!

Als je (wanneer?) die melding krijgt van weinig ruimte op E, dan zul je die partitie (??) moeten vergroten of (overbodige) bestanden moeten verwijderen.

Lees eens hier.

Suc6

ma
door manwijf - Sep 10, 2014 om 12:45
574 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3
Dank!

Ik moet even zoeken waar ik het allemaal kan vinden. Ik ben er niet zo handig mee, maar ik wil het zo graag zelf oplossen.

@crewmember
Ik heb 4 GB geinstalleerd RAM geheugen. (3,48 beschikbaar)
Prestatie index: 4,6

Bij 'computer' krijg v.w.b. HP-tools een rode streep te zien, met de melding:
8,3 MB van de 395 GB beschikbaar
De C-schijf :
404 GB van de 446 GB beschikbaar
PC is niet bepaald snel

@philip36
Ik had inderdaad alle bestanden gevonden, alleen had ik geen idee welke ik weg kan halen en welke niet. Ik ga even zoeken.

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2014 om 12:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@manwijf,

.....De C-schijf :
404 GB van de 446 GB beschikbaar
.....

Dan lijkt het me inderdaad het handigste om de E-partitie te vergroten:
Start Windows schijfbeheer, klik op E en kies voor Volume uitbreiden.
Het staat allemaal uitgebreid beschreven: zie eerdere link.

Suc6

ma
door manwijf - Sep 10, 2014 om 13:11
574 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3
Ik ga er mee aan de slag. Geef me even, want ik heb er niet direct tijd voor, maar ik zal zeker laten weten of het gelukt is.

crewmember
door crewmember - Sep 10, 2014 om 14:59
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op woensdag 10 sep 2014, 12:45]@edrick3
Dank!

@crewmember
Ik heb 4 GB geinstalleerd RAM geheugen. (3,48 beschikbaar)
Prestatie index: 4,6

Bij 'computer' krijg v.w.b. HP-tools een rode streep te zien, met de melding:
8,3 MB van de 395 GB beschikbaar
De C-schijf :
404 GB van de 446 GB beschikbaar
PC is niet bepaald snel

Met geheugen doelde ik op de harde schijfruimte trouwens.
Voor de gemiddelde gebruiker is 404 GB redelijk veel om op je pc te hebben staan. Heb je enig idee hoe dit komt?

Download je veel films, of staan er games op, of soms heel erg veel foto's?
Verder is je E-partitie vergroten inderdaad de oplossing.

P.S.
Ik vind windirstat (link) trouwens zelf een prettiger programma om er achter te komen wat veel ruimte inneemt. Maar het maakt verder niet zoveel uit.

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2014 om 15:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@crewmember,

.....Met geheugen doelde ik op de harde schijfruimte trouwens. ....
Maar dat is toch echt wel iets anders!

.....Voor de gemiddelde gebruiker is 404 GB redelijk veel om op je pc te hebben staan......
TS zegt:
...404 GB van de 446 GB beschikbaar...

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Sep 10, 2014 om 17:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik meen dat HP 3 partities aanmaakt.
Een C schijf, een D schijf met hersteldata en een E met HP utilities.
Kun je die zien in die Free Disk Analyzer of staat de D schijf verborgen?

=manwijf schreef op woensdag 10 sep 2014, 12:45:
Ik had inderdaad alle bestanden gevonden, alleen had ik geen idee welke ik weg kan halen en welke niet. Ik ga even zoeken.

Al wil je het allemaal graag zelf doen, je moet toch weten wat je weg gaat halen, heb je die kennis?

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2014 om 17:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gompy2,

Als de E-partitie vergroot kan worden, dan hoeft er niets weggehaald te worden, toch.
Lijkt me het eenvoudigste voor TS.

Cookies
door Cookies - Sep 10, 2014 om 18:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 10 sep 2014, 17:51]@gompy2,

Als de E-partitie vergroot kan worden, dan hoeft er niets weggehaald te worden, toch.
Lijkt me het eenvoudigste voor TS.

Maar er kan genoeg fout gaan, zeker als je niet voldoende kennis hebt.

.....Bij 'computer' krijg v.w.b. HP-tools een rode streep te zien, met de melding:
8,3 MB van de 395 GB beschikbaar......

Wat zijn de HP tools dan wel niet, dat er bijna 400GB wordt opgeslurpt??

gompy2
door gompy2 - Sep 10, 2014 om 18:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 10 sep 2014, 17:51]@gompy2,

Als de E-partitie vergroot kan worden, dan hoeft er niets weggehaald te worden, toch.
Lijkt me het eenvoudigste voor TS.Ik begrijp niet waarom ze die melding krijgt dat de E schijf vol is, die staat alleen geconfigureerd voor de HP Tools en ik weet niet wat het maakt dat die uit zijn voegen barst.
Of manwijf moet die schijf toegewezen hebben om data op te slaan of zo.
Het advies geven om zomaar de partitie grootte te veranderen zonder oorzaak te weten waarom die vol raakt is niet praktisch zonder te vergewissen waarom.

Quote:
HP Klantondersteuning:
This document applies to HP and Compaq PCs with Windows 7.
Understanding drives, partitions, and volumes in Windows 7
A partition is an area of a hard disk that can be formatted and assigned a drive letter. On a hard disk, a volume is a formatted primary partition or logical drive. The terms partition and volume are often used interchangeably.
HP and Compaq computers with Windows 7 have hard disk drives that contain at least two partitions: the main partition for Windows and your work, and a recovery partition to restore the computer back the way it came from the factory. Here is a list of some of the partitions you may find on your hard drive:

The main partition, usually labeled with the letter C, contains the system files, program files, and usable file storage space.
A recovery partition, usually drive letter D and labeled RECOVERY, contains system recovery information in case the files on the C partition are damaged or unusable.
A hidden partition may exist called SYSTEM. A SYSTEM partition is used by Windows to store protected files for troubleshooting and should not be altered.
Your computer may also have a partition called "HP_TOOLS". If so, this partition contains HP tools for UEFI that you can use to help troubleshoot boot problems or test for hardware failures.

OPMERKING:
When using the steps in this document, do not delete the SYSTEM, Recovery or FACTORY_IMAGE partition or use it for file storage. Doing so may prevent boot troubleshooting or recovery in the event your computer encounters a major problem.

Hoop dat je Engels kunt manwijf.

Klik-> Understanding drives, partitions, and volumes in Windows

gompy2
door gompy2 - Sep 10, 2014 om 18:47
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien dit de oorzaak:

Klik-> HP_TOOLS partition full - Win7 complains

czar
door czar - Sep 10, 2014 om 18:53
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 10 sep 2014, 17:45]Ik meen dat HP 3 partities aanmaakt.
Een C schijf, een D schijf met hersteldata en een E met HP utilities.

Klopt als een bus.
Ik heb hier ook een HP notebook staan, precies hetzelfde af-fabriek geconfigureerd.

En het andere bericht van Gompy2 klopt ook: er staan alleen HP-utilities op.
Dus of TS, of iets anders, zet er data bij.
Als TS dat zelf niet doet, dan is het verstandiger uit te zoeken wie of wat dat wel doet.
Het enige dat ik verder zou kunnen bedenken is dat er updates van die HP-utilities worden geplaatst, maar ik heb automatisch updaten altijd uit staan en doe ook niets met die HP-utilities, dus daar kan ik weinig over zeggen.

ma
door manwijf - Sep 11, 2014 om 09:02
574 Antwoorden / 1 Vragen

@crewmember
Ik download nooit films. Ik heb wat foto's, maar niet de moeite volgens mij. Wel behoorlijk wat documenten.

@gompy2
Klopt er staat ook een D-schijf met hersteldata
Mn Engels is wel ok, maar het is wel pittige kost.

@czar
Voor zo ver ik weet heb ik zelf daar omtrent niets ingesteld. Ik kan trouwens ook niet beoordelen of bv een update nodig is, dus het kan wel zijn dat het automatisch gaat.

czar
door czar - Sep 11, 2014 om 10:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=manwijf schreef op donderdag 11 sep 2014, 09:02]@czar
Voor zo ver ik weet heb ik zelf daar omtrent niets ingesteld. Ik kan trouwens ook niet beoordelen of bv een update nodig is, dus het kan wel zijn dat het automatisch gaat.
Je kunt nakijken of er nieuwe bestanden op staan a.d.h.v. de bestandsdatum.
Dat moet haast wel. Dan kun je zien wat erbij is gekomen sinds de aanschafdatum van je PC.

Je kunt die meldingen ook uitschakelen:
Ga naar: Start-knop -> Computer -> rechter-muisknop op de E-schijf ->
menu-optie Eigenschappen -> tabblad Quotum ->
vinkje weghalen bij quotumbeheer inschakelen -> klik op OK-knop

crewmember
door crewmember - Sep 11, 2014 om 10:31
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op donderdag 11 sep 2014, 09:02]@crewmember
Ik download nooit films. Ik heb wat foto's, maar niet de moeite volgens mij. Wel behoorlijk wat documenten.

Je kan alsnog proberen om windirstat je E schijf te laten scannen. Je kan dan het resultaat hier posten. (Screenshot kan je uplaoaen via http://imgur.com/)
Misschien kan iemand hier er iets aan zien.

[quote=edrick3 schreef op woensdag 10 sep 2014, 15:34]@crewmember,

.....Met geheugen doelde ik op de harde schijfruimte trouwens. ....
Maar dat is toch echt wel iets anders!

Ja dat is inderdaad wat anders maar aangezien TS het zelf bij de HDD ook over geheugen heeft en meer mensen dit doen, leek me het wel handig om in dezelfde trend door te gaan.

[quote=edrick3 schreef op woensdag 10 sep 2014, 15:34]
Voor de gemiddelde gebruiker is 404 GB redelijk veel om op je pc te hebben staan......

TS zegt:
...404 GB van de 446 GB beschikbaar...

Met vr.gr.

Klopt, dit moet 395GB ipv 404 zijn.

ma
door manwijf - Sep 11, 2014 om 13:30
574 Antwoorden / 1 Vragen

@allen
Ik ben erg onder de indruk van jullie kennis. De oplossing zal hier ongetwijfeld tussen staan. Het gaat mij alleen boven de pet. Ik denk niet dat ik dit zelf ga redden, hoezeer ik dit ook zou willen. Ik zal met jullie adviezen dus mijn pc maar even wegbrengen. Iedereen in ieder geval erg bedankt voor het meedenken. Ik probeer er iets van te leren, maar ik ben nog van de generatie die met een potlood leerde schrijven, dus dan weet je het wel.

aurora1
door aurora1 - Sep 11, 2014 om 13:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens wat in de door @gompy2 gegeven link staat over Win7 complaints.
Dus kijk eens of u automatisch back-ups maken geactiveerd heeft en of die dan op de HP-tools gezet worden. U kunt dan de automatisch back-up uitzetten en oude back-ups verwijderen of verplaatsen. Of de automatische back-ups laten zoals het is en oude back-ups verwijderen en dat regelmatig doen.
Lees anders ook nog even klik hier door.

gompy2
door gompy2 - Sep 11, 2014 om 13:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op donderdag 11 sep 2014, 13:30]@allen
Ik ben erg onder de indruk van jullie kennis. De oplossing zal hier ongetwijfeld tussen staan. Het gaat mij alleen boven de pet. Ik denk niet dat ik dit zelf ga redden, hoezeer ik dit ook zou willen. Ik zal met jullie adviezen dus mijn pc maar even wegbrengen. Iedereen in ieder geval erg bedankt voor het meedenken. Ik probeer er iets van te leren, maar ik ben nog van de generatie die met een potlood leerde schrijven, dus dan weet je het wel.Jammer, ik was graag door gegaan met knokken hoor.... ;-)
Ik heb nog met lei en griffel geschreven, of overdrijf ik nu een beetje?
Nog wel met het leesplankje, dat dan weer wel...

Manwijf, waarschijnlijk maakt Windows ook herstelpunten aan voor de E drive, en dat is onzin, alleen de C schijf is nodig.
Omdat de E schijf maar een beperkte grootte heeft, ik denk 2 GB (klopt dat? Graag antwoord svp), en er steeds herstelpunten of andere dingen bijkomen raakt ie vol en krijg je die meldingen.

Wat czar schreef, die meldingen uitzetten is natuurlijk onzin, dat is net zoiets als de brenger van slechte tijdingen liquideren...
Je kunt de postbode wel doodschieten maar het probleem blijft..

Dit soort problemen intrigeert me enorm, die wil ik gewoon oplossen maar ik denk niet dat je m'n buurvrouw/buurman bent of in de buurt woont.. ;-)

Het probleem wat je hebt is bekend, velen hebben die melding gekregen
Klik op onderstaande link dan zie je wel wat Google weergeeft.
Als je die pc weg gaat brengen, of je laat iemand komen hebben ze misschien wat aan de informatie van Google en wie weet kun je zelf nog wat vinden zodat je het zelf op kunt lossen.
Suc6
Klik-> HP-tools partition full

czar
door czar - Sep 11, 2014 om 14:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 11 sep 2014, 13:52]
Wat czar schreef, die meldingen uitzetten is natuurlijk onzin, dat is net zoiets als de brenger van slechte tijdingen liquideren...
Je kunt de postbode wel doodschieten maar het probleem blijft..

Lees eerst eens mijn vorige reactie voordat je dat soort uitlatingen doet.
Grote copy&paster dat je d'r bent :-)
Een vol rakende E-schijf is overigens niet echt een probleem, zolang het je systeemschijf maar niet is. Het is een melding. Maar ja, digitaal gehandicapten schrikken van elk meldinkje dat ze op hun scherm krijgen.

ma
door manwijf - Sep 11, 2014 om 14:08
574 Antwoorden / 1 Vragen

@gompy
Kan de grootte van de E-schijf die 395 GB zijn?

Ik ben alle info net aan het rangschikken. Ik bewaar alles om het nog eens op me in te laten werken. Kan ik misschien nog een beetje indruk maken op de (jonge) computerspecialist...

Ja, was je mn buurman maar... Ik kan heel goed koffie zetten in ieder geval. Zo heeft iedereen z'n kwaliteiten denk ik altijd maar :)

gompy2
door gompy2 - Sep 11, 2014 om 14:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 11 sep 2014, 14:06]
Lees eerst eens mijn vorige reactie voordat je dat soort uitlatingen doet.

[quote=czar schreef op donderdag 11 sep 2014, 10:18]
Je kunt die meldingen ook uitschakelen:
Ga naar: Start-knop -> Computer -> rechter-muisknop op de E-schijf ->
menu-optie Eigenschappen -> tabblad Quotum ->
vinkje weghalen bij quotumbeheer inschakelen -> klik op OK-knop

Dit is toch duidelijk of niet?
Je geeft het advies om het vinkje weg te halen bij quotumbeheer, dus komen er geen meldingen meer, maar de oorzaak van die meldingen blijft bestaan, dus is je advies waardeloos...
[quote=czar schreef op donderdag 11 sep 2014, 14:06]
Grote copy&paster dat je d'r bent :-)
Een vol rakende E-schijf is overigens niet echt een probleem, zolang het je systeemschijf maar niet is. Het is een melding. Maar ja, digitaal gehandicapten schrikken van elk meldinkje dat ze op hun scherm krijgen.

Dit klopt helemaal, ik kopieer en plak tot het een lieve lust is.
Maar wel met het doel een vragensteller of andere geïnteresseerden de hoofdlijnen van een artikel of een bepaald item te laten lezen, met bijna altijd een link daaraan toegevoegd opdat men het zelf ook kan nalezen of verifiëren.
En ook voeg ik lappen tekst toe om betweters en zwetsers le laten zien dat ze kul verkopen.
Maar zowat alle reactie's die ik doe zijn ter zake doende tante saar, en als ik zo de enorme pagina's volle hoeveelheden zinloos geleuter zie die jij produceert dan durf ik te stellen dat ik mijn bijdrage aan dit forum hoger in schat als jouw geneuzel, maar we kappen het maar weer af met jou, zoals wel vaker is gebeurd.

Nog als toetje.
Inderdaad kan iemand die geen, of hoegenaamd geen kennis van zijn/haar computer heeft, die jij dus een digitaal gehandicapte noemt, er van in paniek raken als er een alarmerende melding op hun scherm verschijnt.
Dat heeft iedereen mee gemaakt, ook ik, behalve jij uiteraard.
Jij was toch diegene die met een computer in zijn handjes werd geboren, toch?

Beste Saar, pas op dat je je ego niet lekt prikt, het zal een enorme troep geven als zo'n opgeblazen ding uit elkaar klapt...

gompy2
door gompy2 - Sep 11, 2014 om 14:43
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op donderdag 11 sep 2014, 14:08]@gompy
Kan de grootte van de E-schijf die 395 GB zijn?

Ik ben alle info net aan het rangschikken. Ik bewaar alles om het nog eens op me in te laten werken. Kan ik misschien nog een beetje indruk maken op de (jonge) computerspecialist...

Ja, was je mn buurman maar... Ik kan heel goed koffie zetten in ieder geval. Zo heeft iedereen z'n kwaliteiten denk ik altijd maar :)
Ach indruk maken, als je probleem maar opgelost wordt ;-)
Doe maar zelf geen dingen als je niet weet waar je mee bezig bent, dat is veel belangrijker.
Als je je wilt verdiepen in de materie kom je door lezen al heel ver maar door doen krijg je het "in de vingers".
Alleen dat dingen doen moet maar net op je pad komen.

We horen wel hoe het afloopt.

czar
door czar - Sep 11, 2014 om 14:50
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 11 sep 2014, 14:36][quote=czar schreef op donderdag 11 sep 2014, 14:06]
Je kunt die meldingen ook uitschakelen:

Je geeft het advies om het vinkje weg te halen bij quotumbeheer,

Nee, ik geef aan hoe je die meldingen uit KUNT uitschakelen.
Voel je niet meteen zo in je wiek geschoten.
Ik doelde op mij reactie van woensdag 10 sep 2014, 18:53 in dit topic.
Moet je nog een nalezen, zal je aangenaam verrassen :-)

gompy2
door gompy2 - Sep 11, 2014 om 14:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Oké czar, mijn excuses, die had ik niet gezien.