Jonne11
door Jonne11 May 23, 2013 om 16:25
Computers & telefonie

Oplichting marktplaats, politie doet niets, en nu??

In oktober 2012 ben ik opgelicht via marktplaats. Aangifte gedaan, ook bij politie. Ik zou door hun op de hoogte gehouden worden, maar nooit iets gehoord, moest steeds zelf bellen. Vandaag te horen gekregen van de politie dat ze mijn oplichting verder niet gaan behandelen omdat de betreffende oplichter "er niet zijn beroep van heeft gemaakt" Ben ik nu gek of wordt oplichting beloond als je het niet als je beroep doet!!!! Ik voel me besodemieterd!! Door de oplichter, maar nu zeker ook door de politie! Dit is gewoon een vrijbrief om te gaan oplichten! Wat moet ik nu?? Waar kan ik nu nog terecht??

12868 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 23, 2013 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zou de politie dan moeten doen?

Als u iets op marktplaats koopt, gaan afhalen, controleren en dan pas betalen.

Als u iets verkoopt, op laten halen, geld ontvangen, dan pas afgeven.

Dan kunt u nooit meer opgelicht worden. Alleen nog met vals geld.

Jonne11
door Jonne11 - May 23, 2013 om 16:39
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 23 mei 2013, 16:31]En wat zou de politie dan moeten doen?

Als u iets op marktplaats koopt, gaan afhalen, controleren en dan pas betalen.

Als u iets verkoopt, op laten halen, geld ontvangen, dan pas afgeven.

Dan kunt u nooit meer opgelicht worden. Alleen nog met vals geld.

zoekster
door zoekster - May 23, 2013 om 16:39
10968 Antwoorden / 34 Vragen

U het kunnen melden bij OpgeletOpinternet.nl. Daar kunnen gedupeerden van een oplichter zich verzamelen, zodat duidelijk wordt of er meer slachtoffers zijn. Ook wordt dan het rekeningnummer op de site gezet. Oplichters hebben de neiging om van naam te veranderen, maar niet van rekeingnummer ;-)
Soms heeft de politie niet door dat iemand er WEL zijn beroep van heeft gemaakt, omdat te weinig mensen aangifte hebben gedaan.

klik HIER voor de site.

Jonne11
door Jonne11 - May 23, 2013 om 16:47
87 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, ik ben echt niet de eerste die opgelicht is via marktplaats en ik heb door dit akkefietje echt wel mijn lesje geleerd! Maar na veelvuldig mailcontact en zelfs telefonisch heb je tocht een bepaald vertrouwen en denk je zeker te weten dat als je geld overmaakt, dat de betreffende persoon dan ook zijn beloften nakomt en de spullen opstuurt. Maar helaas. Het gaat er mij om, dat er geadviseerd wordt als je bent opgelicht, dat je aangifte moet doen. Dan doe je dat en nu, inmiddels 7 maanden later krijg je gewoon te horen dat ze verder niets doen met de aangifte omdat de betreffende oplichter er niet zijn beroep van heeft gemaakt!! Hij licht niet vaak genoeg op dus!! Zo wordt het ze wel erg makkelijk gemaakt! En waarom heeft de politie dan in godsnaam het meldpunt internetoplichting opgericht als ze er toch niets mee doen! En wie kan mij dan wèl helpen om de betreffende oplichter te stoppen!

ekiem
door ekiem - May 23, 2013 om 16:49
681 Antwoorden / 101 Vragen

Tja ,eigenlijk moet je in dit soort gevallen nooit vooraf betalen. Vooral omdat je nu niets meer kunt doen.

gr Ekiem

Jonne11
door Jonne11 - May 23, 2013 om 16:54
87 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, maar jullie geven niet echt antwoord op mijn vraag. Dat ik het zo nooit meer moet doen is me duidelijk, ik trap daar niet meer in. Het gaat er mij om dat de politie niets doet, terwijl ze rekenignnummer, telefoonnummer en naam van de oplichter hebben. Dus mijn vraag is, als de politie me niet eens wil helpen, waar moet ik dan heen? Wordt de politie niet geacht criminaliteit aan te pakken?

zoekster
door zoekster - May 23, 2013 om 16:59
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb je toch die site gegeven? Daar kun je terecht!!

dearagain
door dearagain - May 23, 2013 om 17:06
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=mariken7 schreef op donderdag 23 mei 2013, 16:54]Bedankt voor jullie reacties, maar jullie geven niet echt antwoord op mijn vraag. Dat ik het zo nooit meer moet doen is me duidelijk, ik trap daar niet meer in. Het gaat er mij om dat de politie niets doet, terwijl ze rekenignnummer, telefoonnummer en naam van de oplichter hebben. Dus mijn vraag is, als de politie me niet eens wil helpen, waar moet ik dan heen? Wordt de politie niet geacht criminaliteit aan te pakken?

*je kunt een bezwaarschrift indienen bij de korpschef van het betreffende district

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 23, 2013 om 17:13
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mariken7 schreef op donderdag 23 mei 2013, 16:54]Bedankt voor jullie reacties, maar jullie geven niet echt antwoord op mijn vraag. Dat ik het zo nooit meer moet doen is me duidelijk, ik trap daar niet meer in. Het gaat er mij om dat de politie niets doet, terwijl ze rekenignnummer, telefoonnummer en naam van de oplichter hebben. Dus mijn vraag is, als de politie me niet eens wil helpen, waar moet ik dan heen? Wordt de politie niet geacht criminaliteit aan te pakken?

Het is maar goed dat ze er niet meteen op springen, want soms is een pakket echt verstuurd, maar zoek geraakt. Of soms liegt de koper omdat die er spijt van heeft en eigenlijk geld wil zien en heel erg soms wil iemand een ander er gewoon weg bij naaien...

Mensen kunnen heel gemeen zijn, en het is maar goed dat je niet zo makkelijk iemand een strafrechtelijk onderzoek kan aansmeren! ( Dat kost vaak meer geld dan het oplevert! ) Handels websites hebben niet voor niets tips over veilig handelen, volg die dan ook te alle tijde op. Want niemand is zo gehaaid als een oplichter. Die praten op je in, wekken je vertrouwen en dan is het weg geld.
Soms is het niet mogelijk op het op te halen, of zijn er andere redenen waarom het alleen verstuurd kan worden. Maar vraag jezelf dan altijd eerst af: is het risico het waart?

Wat ik altijd doe? google het rekeningnummer van de gene met wie je handelt, als dat ergens op een forum voorbij komt weet je het meteen!

hutch
door hutch - May 23, 2013 om 17:15
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Het kan nog gekker. Leest u * * maar eens.......

Nederland, een vrijstaat voor (witte boorden)criminelen en niet alleen uit Oost-Europa......

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 23, 2013 om 17:21
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hutch schreef op donderdag 23 mei 2013, 17:15]Het kan nog gekker. Leest u * * maar eens.......

Nederland, een vrijstaat voor (witte boorden)criminelen en niet alleen uit Oost-Europa......

Wow, dat gaat wel heel erg ver ja :S zelf toegegeven en dan moet je nog zelf een procedure gaan aanspannen.

Jonne11
door Jonne11 - May 23, 2013 om 17:24
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=hutch schreef op donderdag 23 mei 2013, 17:15]Het kan nog gekker. Leest u * * maar eens.......

Nederland, een vrijstaat voor (witte boorden)criminelen en niet alleen uit Oost-Europa......

Tja, als ik dat lees dan denk ik dat ik naar mijn geld kan fluiten. Maar dit is toch gewoon een vrijbrieg voor eenieder om links en rechts wat extraatjes bij te verdienen?!! Ik heb mijn kinderen vroeger altijd geleerd over goed en kwaad, over eerlijk en oneerlijk, maar als zelfs de rechterlijke macht daar het verschil niet meer in ziet......hopeloos.....

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 23, 2013 om 17:27
937 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is helaas een uitwerking van internet, ze komt niet meer echt in contact met mensen en iedereen verschuilt zich achter zijn toetsenbord of telefoon ( oplichters bedoel ik hiermee ).

Hierdoor doen en/of zeggen mensen die ze anders niet durven, dus ook iemand oplichten. Lekker makkelijk want je kent je slachtoffer helemaal niet dus je voelt je ook minder schuldig.

gompy2
door gompy2 - May 23, 2013 om 17:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mariken7 schreef op donderdag 23 mei 2013, 16:54]Het gaat er mij om dat de politie niets doet, terwijl ze rekenignnummer, telefoonnummer en naam van de oplichter hebben. Dus mijn vraag is, als de politie me niet eens wil helpen, waar moet ik dan heen? Wordt de politie niet geacht criminaliteit aan te pakken?
Ik denk jouw realiteitszin niet helemaal met de werkelijkheid strookt, ondanks dat ik je boosheid wel begrijp.

In 2012 in totaal 40.000 (veertigduizend) oplichtingen via marktplaat, dat is bijna 110 (honderd-en-tien) oplichtingen per dag.
Dat wordt een flink leger aan politieagenten om die allemaal op te lossen.

Het allergrootste deel van van die oplichtingen heeft als oorzaak dat mensen veel te naïef en goedgelovig zijn ondanks dat er al jarenlang wordt gewaarschuwd voor oplichting via internet en helemaal via marktplaats.
Persoonlijk doe ik al heel veel jaren zaken via marktplaats, zowel koop als verkoop, en nog nooit problemen gehad.
Met betalingen die via Paypal lopen is de kans op oplichting een heel stuk minder, daar is van een verkoper veel meer bekend als bij marktplaats, en er bestaat de mogelijkheid betalingen wat eenvoudiger terug te vorderen, maar dan nog is het oppassen geblazen, en helemaal als verkoper.

Er is onlangs nog een uitzending over geweest in Kassa over marktplaats.
Hier te bekijken.
Klik-> Opgelicht

Van het artikel wat Hutch aanhaalt zakt toch helemaal je broek van af, niet te geloven...

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 23, 2013 om 17:34
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Wat heeft Marktplaats voor je gedaan in dit verhaal?

Overigens kun je gewoon een civielrechtelijke procedure starten, moet je alleen even zorgen dat je bewijs hebt dat je daadwerkelijk niets ontvangen hebt.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2013 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Mariken7

De rechterlijke macht hanteert de wet. Niets meer niets minder. Dat u uw kinderen geleerd hebt over eerlijk en oneerlijk, valt te prijzen, maar misschien is ook een waarschuwing tegen goedgelovigheid ook op zijn plaats. Niet iedereen is braaf.

sw
door swat1500 - May 24, 2013 om 00:10
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals heel vaak wordt er "oplichting" geroepen terwijl er in strafrechtelijk opzicht er helemaal geen sprake van oplichting. Niet elke wanprestatie is direct ook een oplichting.
Men meent veel te vaak dat de politie de zaak maar moet oplossen.

Zo ook dus kennelijk in dit geval. TS heeft wat besteld via Marktplaats en daarvoor betaald. De verkoper heeft niet geleverd of de levering is niet gearriveerd.
Betrof het een transactie tussen particulieren dan ligt het risico van niet arriveren van het gekochte geheel bij de koper.

Mogelijk stelt verkoper dat het verzonden is en koper (TS) dat zij het niet ontvangen heeft. Er is dan geen sprake van oplichting.
Ook als TS betaald heeft en verkoper nooit geleverd is er geen sprake van oplichting.

TS zal (in het laatste geval) een incassobureau of een deurwaarder moeten inschakelen om de betaalde geldsom terug te vorderen.

ti
door tijgers1 - Jun 26, 2013 om 18:07
13 Antwoorden / 1 Vragen

probeer na te gaan of er meer mensen door deze verkoper gedupeerd zijn, dmv google forums op kassa radar en opgelicht en vraag deze mensen ook om aangifte te doen op mijnpolitie.nl pas bij voldoende meldingen zal de politie iets doen. uw melding alleen is helaas niet genoeg. ook niet om een bedrijf als onveilig gemeld te krijgen, zelfs niet als het bewijs over duidelijk is. succes

alexishoop
door alexishoop - Jun 26, 2013 om 22:34
562 Antwoorden / 6 Vragen

in eerste aanleg zal het geen oplichting zijn, maar als een rechter eerst meerdere civiele vonnissen wil zien voordat hij er strafrechtelijk mee aan te slag gaat is dat natuurlijk ook niet juist, zeker als politie niet wil doen zal dit alleen maar erger worden en dan is opeens alles mogelijk.

ja
door jan272 - Jul 31, 2013 om 10:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan naar Pieter Storms of iets dergelijks. Je kan ook een lokale knokploeg inhuren. Maar juridisch staat ales aan de kant van de oplichter. In feite heb je geld gegeven aan een bedelaar. En dat mag ook.
Heb het zelf ook een paar keer meegemaakt op Marktplaats. Nooit op Ebay. Reden: Op Ebay betaal je met PayPal en PayPal staat aan jouw kant. Bij een geschil halen zij hun geld terug bij de 'verkoper' en moet die aantonen dat jij je spullen WEL gehad hebt.

Je kan dus voortaan 2 dingen doen:
1: achteraf betalen
2: vooraf betalen via Paypal

li
door lique123 - Jun 16, 2014 om 12:51
5 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Mariken7,

Ik begrijp jou heel goed ons is dat overkomen en de politie doet werkelijk niets hieraan.
Deze persoon staat bekend en wij hebben met meerdere mensen aangifte gedaan want ik had een oproep geplaatst op marktplaats wie is er nog meer opgelicht door deze persoon ... nou heel wat mensen dus, ook hun hebben niets meer vernomen van de politie.
Ik kreeg zelfs een reactie van de oplichter zelf dat ik zijn gegevens niet op marktplaats mocht plaatsen en wat denk je wat marktplaats deed ... precies mij erop aanspreken dat dat niet mocht en hebben ze het eraf gehaald tsssssss nooit meer iets van marktplaats dus.
Ik mailde de politie ook steeds met de vraag of ze die persoon al hadden opgepakt of er wat aan hadden gedaan, kreeg ik te horen dat ik ze niet meer mocht mailen, als ze iets hadden kreeg ik vanzelf bericht van hun.
Nou dat is nu dus 3 jaar geleden en tot nu toe nog geen telefoontje of mailtje van hun ontvangen ... dus je kunt iedereen oplichten ze doen er toch niets aan!!!
Wat een land is het toch aan het worden bah ik schaam me al bijna om Nederlandse te zijn.

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2014 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lique66

Weet u dan door wie Mariken 7 is opgelicht?

h.
door h.j.m. - Aug 19, 2015 om 16:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

U kan niks ...de politie doet niks...
Heb het zelf òòk al meerde malen meegemaakt.
zels als je naam,adres, tel.nummer, mailwisseling doorgeeft bij je aangifte...
zeggen ze gewoon dat ze te weinig aanknopingspunten hebben...lachertje nietwaar...
als je zelf gaat rondneuzen ...en toevallig achter hun gegevens komt...zal marktplaats of de bank dat nooit willen bevestigen.
òòk niet als blijkt dat persoon zich regelmatig schuldig maakt aan oplichting.
de privacy van criminelen is in Nederland heilig...
en de politie vind het allemaal wel goed ...blijkbaar...

atlas1302
door atlas1302 - Oct 5, 2015 om 18:34
357 Antwoorden / 14 Vragen

Nou vandaag ook aangifte proberen te doen van oplichting bij de politie, uiteindelijk werd de politie kwaad op mij omdat ik kenbaar maakte om het zelf maar eventjes te regelen.
Ik bedoelde hier mee dat ik gewoon de verkoper op ging zoeken en goed of kwaadschiks mijn betaalde goederen ging halen.
Ik werd nog net niet in de boeien geslagen en ze behandelde mij alsof ik uit de schoolbanken kwam van de peuterzaal, hoe ik het durfde!

Ben een nette man, ex vliegtuigwerktuigkundige met een onberispelijke staat, op vakantie in eigen land opgelicht, ik noem het ook liever WANPRESTATIE. Ben niet voor niks gegaan, met bluf kom je een heel eind en wees vooral niet bang.