thunderbird
door thunderbird Jun 14, 2019 om 10:14
Computers & telefonie

Opnieuw installeren Linux Mint

Op mij pc draait naast Windows10 ook Linux Mint 19.1
Weet iemand hoe ik Linux opnieuw kan installeren zonder dat Windows verwijderd wordt.
Ik kan Linux wel installeren maar alleen NAAST de bestaande installaties en niet op de bestaande Linux partitie
Als ik de bestaande Linux partitie of de distributie wil vewijderen lukt dat niet.
Kan iemand mij hier iets over vertellen.
    Vriendelijke groeten,  Koos

3248 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 14, 2019 om 10:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen
thunderbird
door thunderbird Jun 14, 2019 om 22:01
87 Antwoorden / 52 Vragen

Daar moet ik eens rustig voor gaan zitten, mijn Engels is niet zo geweldig

tdmduc
door tdmduc - Jun 14, 2019 om 16:03
703 Antwoorden / 2 Vragen

Dual boot aanmaken.

Daar zijn veel distro's en tools voor.

Deze werkt altijd voor mij.

https://www.linuxliveusb.com/

Hoe dual boot te maken....

https://www.nllgg.nl/linux/linux-naast-windows-installeren

thunderbird
door thunderbird Jun 14, 2019 om 21:56
87 Antwoorden / 52 Vragen

Duale bootloader wordt automatisch geïnstalleerd bij installatie van Linux

ma
door malty - Jun 14, 2019 om 22:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me dat u niet de Linux partitie moet verwijderen maar leeg moet maken, door b.v. windows die partitie te laten formatteren.
Daarna zult u met de Linux setup kunnen aangeven waar, (dat is dan de lege Linux partitie) Linux geinstalleerd moet worden.

ma
door malty - Jun 15, 2019 om 17:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben geen Linux kenner dat had u al begrepen.

Download eens de gratis versie van easus partition manager om de linux partities te verwijderen waarna u Linux mint kunt installeren op de vrijgekomen ruimte.

downloaden  op  https://nl.easeus.com/partition-manager/partition-master-free.html

Lees over easus partition manager   https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/easeus-partition-master-home-edition-partitiebeheer-mbr-uefi

M
isschien toch een goed idee om eerst (op een externe schijf) een systeem backup van windows 10 te maken.

Wanneer u een WD schijf in de computer of extern heeft kunt u hiervoor b.v. Acronis WD edition gratis downloaden en gebruiken.
Wel een bootable opstartschijf/stick maken om de systeemimage terug te kunnen zetten.

gsm
door gsm - Jun 17, 2019 om 21:08
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Linux kan gewoon op de bestaande linux Mint partitie geinstalleerd worden. Tijdens de installatie bij de vraag over de partitie indeling kies je de onderste optie: Ik wil zelf bepalen... Kies vervolgens de partitie waar linux Mint al op staat. Kies Bewerken en koppel de partitie aan / (het root teken).
Het beste kun je ook aangeven om deze partitie als ext4 te formatteren. Je kunt tevens instellen van welke partitie of schijf linux Mint moet opstarten.
Eerst een back-up maken van Windows is een goed idee, voor het geval je een verkeerde installatie keuze maakt.