marita5
door marita5 May 16, 2019 om 09:32
Computers & telefonie

Opnieuw opstarten valt laptop uit

Beste Forumleden ,

Ik heb al een tijdje het probleem , dat bij opnieuw opstarten van laptop ik een klik hoor en dan valt de laptop uit .
Voorbeeld : Windows Update geïnstalleerd , er word gevraagd opnieuw opstarten .
Ik zie het scherm opnieuw opstarten , dit gebeurd dan ook maar dan hoor ik een klik en valt laptop uit .
Ik start de laptop op , en dan is alles normaal , geen flauw idee wat dit kan zijn .
Er is geen stof in de laptop , laptop is ook niet warm,  laatste drivers zijn geïnstalleerd .
Besturingssysteem : Windows 8.1

Wat kan dit zijn ?

6391 23 Rapporteer

Grunnen.
door Grunnen. - May 16, 2019 om 11:25
509 Antwoorden / Vragen

Van alles en moeilijk op afstand te bepalen

marita5
door marita5 May 16, 2019 om 12:15
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@grunnen , dat het moeilijk is weet ik ook , anders had ik de vraag hier niet geplaatst .

Grunnen.
door Grunnen. May 16, 2019 om 12:41
509 Antwoorden / Vragen

Prima antwoord op je vraag hoor.Dat soort gebeurens kan diverse oorzaken hebben en is niet op te lossen op afstand.. Kom maar even langs met die laptop ,dan weet ik vrij snel waar het aan ligt.Maar je kan zelf ook even in het Windows opstart  logboek kijken

ma
door malty - May 16, 2019 om 11:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Die klik zal waarschijnlijk de harde schijf zijn.
Ik heb geen idee waarom de laptop juist na het installeren van een update en herstarten uitvalt.
U zou bij de volgende update het herstarten eens kunnen doen via de Start knop en optie Opnieuw opstarten, kijken of de laptop dan ook uitvalt.

marita5
door marita5 May 16, 2019 om 12:17
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@malty , het is niet alleen bij Windows Update dit was een voorbeeld , het gebeurd ook wanneer ik de laptop opnieuw opstart .bedankt voor uw reactie.

Grunnen.
door Grunnen. May 16, 2019 om 13:11
509 Antwoorden / Vragen

Daar dacht ik eigenlijk ook aan .Click of death. Dat zou betekenen dat het einde van de harde schijf in zicht is. https://www.youtube.com/watch?v=DDDl93BtPzk

gerbera
door gerbera - May 16, 2019 om 11:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gaat ook het lampje van de voeding uit? soms lijkt het dat de laptop wordt uitgeschakeld en duurd het ff alvorens deze weer opstart. U zou na het updaten en opnieuw opstarten (al dan niet handmatig) een melding moeten krijgen dat de Update worden uitgevoerd. Is dat niet het geval dan gaat er iets mis met de Update. Schakeld de laptop helemaal uit kijk dan even bij Update instellingen en gebruik daar de probleemoplosser.

marita5
door marita5 May 16, 2019 om 12:21
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , het lampje van de harde schijf / of optisch station knippert dit is normaal . Maar bij opnieuw opstarten hoor ik een klik en dan gaat dit lampje uit en valt de laptop uit . Wanneer ik de laptop weer aanzet , worden de update`s wel geïnstalleerd . bedankt voor uw reactie .

aurora1
door aurora1 - May 16, 2019 om 12:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat het kan zijn kan ik zo uit de verte niet beoordelen,  maar probeer eens in veilige modus op te starten en/of laat eens foutcontrole (met repair) lopen, eventueel in veilige modus.
En doe bijv. wat @grunnen voorstelt over dat logboek.
Controleer anders ook wat eventueel zoal mee opstart.

Br
door BrendaDJSenKarel - May 16, 2019 om 13:38
35 Antwoorden / Vragen

Windows formatteren en/of opnieuw instellen, niet vergeten een backup te maken voordat je dit doet.

Grunnen.
door Grunnen. May 16, 2019 om 14:01
509 Antwoorden / Vragen

Je bedoelt een herstel installatie .Windows formateren is onzin en gaat ook niet meer sinds windows 98.

ma
door malty - May 16, 2019 om 14:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoort u eerst de klik of scherm op zwart en tegelijkertijd de klik?
Het kan namelijk ook de klik zijn omdat de harde schijf in de parkeerstand wordt gezet.
Bij windows 10 kun je via Instellingen en Bijwerken en beveiliging de windows opstartfouten laten herstellen, of dat bij windows 8.1 ook het geval is?

Ook kunt u eens kijken wat er gebeurt als u niet kiest voor Opnieuw opstarten maar afsluit en daarna de laptop weer start.

Topantwoord

ro
door ron503 - May 16, 2019 om 14:16
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u goed luistert naar het geluid van de harde schijf dan hoort u bij het opstarten wat rammelgeluidjes en dat komt omdat de aftaster in de schijf richting de juiste sector beweegt. Zodra u een klik uit de harde schijf hoort komen is de aftaster vastgelopen en schakelt de laptop uit. Ik weet niet zeker of in Win 8.1 een defragmenteer optie aanwezig is maar als die er is dan zou u dat nog kunnen proberen omdat dan alle opstartbestanden naast elkaar gezet worden en de sectoren dichter bij elkaar komen te liggen.

Ka
door Karel.F - May 16, 2019 om 15:31
26 Antwoorden / Vragen

Windows staat er bekend om dmv de updates je pc/laptop te slopen. Ik zet de automatische updates altijd uit en download alleen de "cruciaale" wat eigenlijk ook niet hoeft. Dit helpt mij met dit soort problemen.

gerbera
door gerbera May 16, 2019 om 15:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Windows staat er bekend om dmv de updates je pc/laptop te slopen.

Dan had ik al heel wat nieuwe PC's moeten aanschaffen als dat zo is, heb er nooit problemen mee.. Als dit bij u wel gebeurt doet u echt iets fout.
Maar hoe weet u dat als u de (automatische)Updates uitgeschakeld heeft.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - May 16, 2019 om 15:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er van uitgaande dat je een gewone harde schijf hebt (dus geen ssd) zou je dit eens kunnen proberen:

Defragmenteren in Windows 8
  1. Klik op de toetscombinatie Windowstoets + X.
  2. Klik op Configuratiescherm.
  3. Klik op Systeem en beveiliging. ...
  4. In het rechterdeel staat onder het kopje 'Systeembeheer' een aantal opties.
  5. Klik op De stations defragmenteren en optimaliseren.

Nog wat info is hier te lezen:
https://www.seniorweb.nl/artikel/beginnen-met-onderhoud-windows-8-1

Hoop voor je dat het gauw is opgelost.
Zou zo maar kunnen zijn dat je HDD de geest gaat geven.
Zou voor de zekerheid zsm voor een goed back-up zorgen.

Ter info: Gebruik CrystalDiskInfo eens : zie volgend veld

Le
door LeCorbeau - May 17, 2019 om 12:33
38 Antwoorden / Vragen

Harde schijf is aan het begeven, is typisch als die gaat klikken, laptopschijven worden heel erg warm en dat is niet bevorderlijk voor levensduur schijf. Start laptop op en druk op F2 of Del toets kom je in de bios,en kijken of de schif herkend wordt, zoniet is die overleden.

audb
door audb May 17, 2019 om 13:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Juist laptop harddeschijven kunnen heelveel hebben en te warm worden klopt niet het is juist de cpu die te heet wordt door dat er stof in de ventilator komt en die veroorzaakt juist weer hitte in de laptop.

Soms werkt het om een stofzuiger er op te zetten maar beter is om de boel van binnen schoon te (laten) maken.

Le
door LeCorbeau May 17, 2019 om 14:41
38 Antwoorden / Vragen

Je bent echt abuis, een processor kan wel heel erg warm wrden en zodra die te heet wordt wordt de boel afgesloten en die heeft een koeler. Een harde schijf kan wel heel heet worden en dat is echt niet goed voor een schijf . Stofzuiger werkt niet, beste is om een compressor te grbruiken en de ventitaltor even tegen te houden en schoon te blazen. Doe dat al decennia en geen centje pijn. Je wilt niet weten hoeveel hd door warmte het begeven in een laptop. Een koeler plaatsen onder laptop helpt wel degelijk.

audb
door audb - May 17, 2019 om 13:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Na een update moet deze geinstalleerd worden waarna de laptop of computer (meerdere malen) opnieuw moet opstarten.

Tip:

De harddisk controlleren met HD Tune Pro http://www.hdtune.com/download.html  (error scan, rode blokken betekend beschadigen op de harddisk.

Zitten er beschadigingen er op dan is het een zaak om deze zo snel mogelijk te vervangen door een andere harddisk of een SSD.

Het is in veel gevallen zelf te doen en anders gewoon bij een computerzaak het even te laten doen.

Wel zorgen dat alle stroom er af is.

Is het de harddisk niet dan is het gewoon windows die vervangen moet worden en het beste is om Windows 10 te gaan gebruiken.

lb
door lbruinsm - May 17, 2019 om 13:52
2 Antwoorden / Vragen

Na het updaten van Windows kan "snel opstarten" zijn ingeschakeld. Wat u beschrijft is een veel voorkomend probleem bij SSD schijven. Bij een normale harde schijf kan het zinvol zijn om "snel opstarten" aan te zetten, maar een SSD schijf verslikt zich in dit commando omdat deze al snel opstart. Bij een tweede opstart lukt het de SSD schijf wel om met het comando om te gaan en de laptop zal dan ook gewoon opstarten. Google maar eens op dit fenomeen; het is een bekend probleem. Ik raad u aan bij de instellingen te zoeken in het configuratiescherm bij energiebeheer en systeeminstellingen. Even doorklikken daar en dan het vinkje weghalen bij: "snel opstarten inschakelen" Zo is het menu bij Windows 10. Bij Windows 8.1 zal het wellicht onder ongeveer hetzelfde kopje staan.
Ik had hetzelfde probleem en op de wijze zoals hierboven beschreven is het probleem nu opgelost.

edrick3
door edrick3 - May 17, 2019 om 14:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In aansluiting op bovenstaande:

Fast Startup deactiveren in Windows 8 of 8.1:

Om Fast Startup te deactiveren (of te controleren of het actief is) doet u het volgende:

  • Open het Configuratiescherm (bv. rechts klikken op Startknop > Configuratiescherm)

Fast Boot1

  • Open vervolgens Energiebeheer (Configuratiescherm in Pictogram modus).
  • In het volgende dialoogvenster klikt u vervolgens aan de linkerkant op: Het gedrag van de aan/uit -knoppen bepalen.(zie schermafdruk)

Fast Boot2

  • Bij de volgende stap ziet u onderaan of er een vinkje staat bij: Snel opstarten inschakelen. Om Fast Startup te deactiveren moet u dus dat vinkje weg halen, maar zoals u merkt zijn deze niet aanklikbaar. Om dat te veranderen moet u eerst op: Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn, klikken.
  • Haal het vinkje weg bij: Snel opstarten inschakelen om Fast Startup te deactiveren.

Fast Boot3

  • Bevestig met een klik op Wijzigingen opslaan.

Wat als u de optie: Snel opstarten inschakelen niet ziet?

Als u nergens de optie snel opstarten ziet verschijnen wil dat betekenen dat de sluimerstand (hybernate) voor jouw computer niet geactiveerd is. Om de sluimerstand, en bijgevolg ook het snel opstarten te kunnen deactiveren, opent u Opdrachtprompt en vul het commando: powercfg.exe /hibernate on in. Druk op Enter en herstart de computer. Als alles goed is kunt u na het herstarten wel Fast Startup (snel opstarten) deactiveren zoals beschreven in bovenstaande tip.

(Bron:PCLeek)

marita5
door marita5 - May 17, 2019 om 18:54
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Forumleden ,

Bedankt voor jullie reacties .

Ik heb de harde schijf gedefragmenteerd , tot op heden hoor ik geen klik meer, en valt de laptop na opnieuw opstarten ook niet meer uit .
Op hoop van zegen .

edrick3
door edrick3 May 18, 2019 om 12:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mooi dat het (voorlopig?) opgelost is.
Zou voor de zekerheid regelmatig voor een back-up zorgen (maar dat doe je natuurlijk al) en laat toch die HDD eens controleren (zie crystaldiskinfo) dan heb je wat meer info over je HDD.

tenormin
door tenormin May 18, 2019 om 13:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Succes @marita5.

marita5
door marita5 May 18, 2019 om 14:46
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , dank u wel .

br
door brui0929 - May 17, 2019 om 19:25
629 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer u verschillende randapparatuur via de USBpoort hebt asngesloten gebruikt de laptop meer stroom en is de voeding te ligt.
gebruik een pc voeding.

marita5
door marita5 May 17, 2019 om 19:28
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor uw reactie , Ik heb geen verschillende randapparatuur aangesloten . Probleem is tot op heden opgelost .

Topantwoord

ro
door ron503 - May 17, 2019 om 20:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Met defragmenteren is het probleem deels verdwenen maar komt wel weer terug als de hd schijf vol gaat lopen met data en als gevolg heeft dat de beschadigde sector weer aangesproken wordt. Ik zou adviseren om nu het nog kan een back up van uw persoonlijke bestanden zoals foto's en e-mail berichten te maken en die op een usb stick of DVD schijf te zetten want dan raakt u die niet kwijt. De laptop kan voorzien worden van een SSD en voor een laptop zoals deze best wel de moeite waard.

ma
door malty May 18, 2019 om 13:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De beschadigde sectoren worden bij het formatteren toch gemarkeerd en niet meer gebruikt door windows.

ro
door ron503 May 18, 2019 om 14:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bij formatteren worden alle sectoren en clusters verwijderd en daarna opnieuw aangemaakt. Bij defragmenteren worden indien mogelijk beschadigde sectoren en clusters hersteld maar dat maakt een harde schijf die op zijn einde loopt niet heel. Een conventionele harde schijf is te vergelijken met een enorme rij brievenbussen en één postbode die data in die brievenbus deponeert en als ze nodig zijn weer op gaat halen. Om het de postbode niet te moeilijk te maken draaien de brievenbussen in een razend tempo voorbij en kan de postbode ze sneller vinden maar als de postbode zeg maar een zere knie heeft dan kan die het tempo niet bijhouden en de benodigde data niet ophalen. Defragmenteren zorgt ervoor dat alleen de voorste brievenbussen van data worden voorzien en dat maakt dat de postbode het tempo nog net bij kan houden. Na verloop van tijd worden steeds meer brievenbussen met data gevuld maar die zere knie is er nog steeds en dan houdt het een keer op. De complete harde schijf wordt dan ontoegankelijk omdat veel schijven in drie partities zijn opgedeeld systeem, data en een niet zichtbare met daarop de drivers en de Windows versie die bij de laptop geleverd zijn. Op dit moment is de schijf nog toegankelijk en kan nog gecloond worden met een ssd schijf maar als de harde schijf er definitief mee gestopt is dat niet meer mogelijk met als gevolg een dure reparatie en alle persoonlijke data ben je als er geen is back up op een externe schijf is gemaakt kwijt.

ma
door malty May 19, 2019 om 00:21
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoelde in dit geval ook defragmenteren maar bij formatteren is het niet anders.
U zegt dat als de schijf vol loopt de beschadigde sectoren weer aangesproken worden.
Bij defragmenteren en formatteren worden de beschadigde sectoren gemarkeerd als onbruikbaar en windows weet dat deze sectoren niet gebruikt kunnen worden.
Waarom zou windows bij het vollopen van de schijf toch deze onbruikbare sectoren gaan aanspreken?

suzanne1957
door suzanne1957 - May 18, 2019 om 03:22
31 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is het al een oud beestje en windows 8.1 ligt al ver in het verleden. U heeft natuurlijk ook geen upgrade meer kunnen doen naar windows 10 anders had u dat als wijsneus al wel gedaan. Het is zoals @RON503 al schrijft het is gedaan met die hap. Ik zou zeggen neem ook een ZZP er in de hand misschien heeft ie voor u deze keer wel een Medion op voorraad. Een leuke ZZP er in zo'n Epke Zonderland pakje is ook niet verkeerd.

marita5
door marita5 May 18, 2019 om 09:13
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@suzanne1957 ,  Om een upgrade te doen naar Windows 10 hoef je geen wijsneus voor te zijn , u opmerking slaat nergens op . Ik beslis nog altijd zelf of ik Windows 10 wil ja/ of nee . Met uw reactie kan ik niks , over wijsneus gesproken .

tijger1
door tijger1 May 18, 2019 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@suzanne

Vannacht een beetje te diep in het glaasje gekeken?

tenormin
door tenormin May 18, 2019 om 13:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@suzanne, best wel respectloos. Er valt me ook een zinnetje op: "ik zou zeggen neem ook een ZZP er in de hand...enz.". Denk dat u vannacht inderdaad een beetje, vult u zelf maar in.

ma
door malty May 18, 2019 om 13:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik op internet lees is het nog steeds mogelijk gratis naar windows 10 te upgraden.
Lijkt me dat je na het formatteren een overzicht krijgt en kunt zien of er beschadigde sectoren zijn gevonden.

marita5
door marita5 May 18, 2019 om 14:41
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 en @tenormin deze reactie kunt u beter negeren, laat mij denken aan @juffrouw karla . Dan word ook nog eens deze reactie door iemand anders geplust zegt veel over deze persoon die geplust heeft , heeft ook geen normen en waarden . @malty Windows 10 kun je inderdaad nog gratis upgraden , maar of dat de moeite waard is , is ook nog maar de vraag . Op deze laptop zit ook nog Windows 8 onder , die ik overgezet heb naar Windows 8.1 .

ro
door ron503 - May 18, 2019 om 13:42
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als deframenteren geholpen heeft weet u nu wel dat de harde schijf kuren vertoond en het probleem weer terug gaat komen. Als het financieel haalbaar is dan is dit het moment om een ssd schijf te (laten) plaatsen omdat de harde schijf nu nog werkt en de bestanden nog op de ssd schijf overgezet kunnen worden. Daarbij heeft een ssd schijf geen draaiende delen en kan data veel sneller verwerken waardoor Windows met een paar seconden volledig is opgestart en turen naar een zandloper of heen en weer bewegende balletjes zo goed als verleden tijd is.

marita5
door marita5 May 18, 2019 om 14:46
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@ron503 , bedankt voor uw bijdrage .Ik ga eens kijken voor een ssd schijf . Maar ik heb nog een tweede laptop met Windows 8.1 deze vertoont deze kuren niet , dus ik kan voorlopig vooruit .

Topantwoord

gsm
door gsm - May 18, 2019 om 16:03
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Misschien is het handig om eens de systeemlog er op na te zien.
Alle fouten worden daar bijgehouden en (tijdelijk) opgeslagen.

Onderzoek de Systeemlog van Windows:
Klik met de rechter muisknop op Start en klik de Logboeken open: Kies dan Windows-logboeken, Systeem.
Zoek in de Systeemlog naar de datum en tijd van de klik. Rood gemerkte regels zijn fouten en geel betekent waarschuwing.
Zoek of er, in de kolom Bron, het item Disk voorkomt met een rode foutmelding.

Het klikgeluid kan van de harde schijf afkomstig zijn en staat dan bekend als het geluid des doods (harde schijf begint kapot te gaan) maar wel raar dat het alleen bij opnieuw opstarten gebeurt. Het kan even goed een klikgeluid uit de luidsprekers zijn, om zo een fout kenbaar te maken.
Als het een fout is in de voeding, dan is het logisch dat de harde schijf een klik geeft.
Hij is dan snel de lees-/schrijfkoppen aan het parkeren, sneller dan normaal, voordat de harde schijf rotatie wordt afgeremd.

Bij Opnieuw opstarten doet Windows trouwens iets totaal anders dan bij Afsluiten.
Als je echter de linker Shift toets ingedrukt houdt en dan tegelijk op Afsluiten klikt, dan doet Windows wel hetzelfde als bij de eerste helft van Opnieuw opstarten.

marita5
door marita5 May 18, 2019 om 16:21
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm , bedankt voor uw reactie , Als ik de laptop gewoon afsluit en opstart heb ik dit probleem niet . Ik zal de logboeken na kijken , Ik werk nu met de andere laptop .

vleermuiswes
door vleermuiswes - May 18, 2019 om 16:15
8 Antwoorden / 7 Vragen

warmte probleem, Tip is stofvrij maken met busje perslucht van de action, daarna IObit advance systemcleaner instaleren en software opschonen ;) suc-6

marita5
door marita5 May 18, 2019 om 16:18
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@vleermuiswes , in de laptop zit geen stof , Iobit Advance Systeemcleaner gebruik ik van z`n leven niet , is de grootste troep .

vleermuiswes
door vleermuiswes May 18, 2019 om 16:43
8 Antwoorden / 7 Vragen

Dat is uw keuze, het lijkt een warmte probleem. en warmte problemen kunnen voor veel ernstige problemen zorgen. zoals opstart-problemen die u beschrijft, het kan zelfs zo erg worden, dat het moederbord gereflowed moet worden, of dat de Hdd mankementen vertoond.

Ik ben zeer tevreden over Iobit producten die Free ook redelijk presteren.

Succes met uw zoektocht naar de oplossing. ik adviseer ook een ssd, mijn website is dataratten.nl

groet

gerbera
door gerbera May 18, 2019 om 17:30
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het heeft niets met warmte te maken, zou dat wel het geval zijn dan valt het beeldscherm weg. Zoals door meerdere is aangegeven is hier sprake van een harde schijf die mogelijk op zijn end loopt. En er is geen sprake van opstartproblemen want dan werkt de laptop normaal.

vleermuiswes
door vleermuiswes May 18, 2019 om 17:51
8 Antwoorden / 7 Vragen

warmte problemen veroorzaken zulke problemen (onvoorspelbaar ;) )) mijn ervaring met laptop--reparatie is in iedergeval dit. wat een ander denkt of ervaard is hierin ondergeschikt. Katten kunnen ook erg goed ICT'en ;) laat een kat maar eens over je laptop lopen, dan worden knopjes ingesdrukt die je nieteens kende :p

Laten we het maar vriendelijk houden, want sommige denken het wiel te hebben uitgevonden Oja het betreft een laptop met zinloos 8.1 die al minimaal 3 jaar oud is en de levens verwachting van zulke apperaten 2 jaar is. wat is het type en aankoopdatum?

tdmduc
door tdmduc - May 18, 2019 om 18:52
703 Antwoorden / 2 Vragen

Merk?

Hardware?

Leeftijd?