empee
door empee Jul 14, 2019 om 21:02
Computers & telefonie

Opstarten zonder wachtwoord

Iedere keer, dat ik mijn Sony Vayo aanzet, moet ik het wachtwoord invoeren.
Hoe kan ik deze stap overslaan in Windows 10?

7601 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 14, 2019 om 21:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je alleen een lokale account gebruikt, dan kan je het wachtwoord uitschakelen.

af
door afarensis Jul 15, 2019 om 13:44
14 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom verdiept u zich niet eerst in de vraag? Het is gewoon niet waar wat u zegt, zie het (volgende) antwoord van Maritas, dat is wel juist.
Dit geeft alleen maar verwarring. Graag zeker weten, anders maar beter niet reageren!!

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2019 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@afarensis

U bent off topic, waarom geeft u zelf geen antwoord op de vraag?

diumenge
door diumenge Jul 15, 2019 om 14:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@afarensis, wat ik schrijf is niet waar? Mijn antwoord is wel degelijk correct en daarmee automatisch dat van jou niet. Maar, als je je stelling met bewijs kan onderbouwen dan geef ik graag alsnog mijn ongelijk toe. Mijn verwachting is dat het nu stil blijft, maar wie weet verras je me. Overigens, maak ik zelf wel uit wanneer ik reageer. Wannabe moderators zit ik hier niet op te wachten.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 14, 2019 om 22:32
11495 Antwoorden / 15 Vragen
gsm
door gsm - Jul 14, 2019 om 23:36
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Zonder wachtwoord inloggen kan met een lokale gebruiker door geen (een leeg) wachtwoord op te geven voor die gebruiker (alleen Enter toets drukken).

Automatisch inloggen met wachtwoord:
Je moet met behulp van het commando netplwiz de gebruikersnaam juist invullen, plus daarbij het wachtwoord.
Voor een online gebruikersnaam is dat het complete e-mailadres van je gebruikersnaam die je voor het inloggen gebruikt en daarbij het wachtwoord wat je voor Windows gebruikt.

ha
door habel - Jul 15, 2019 om 13:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

toets combinatie windows+r

vul in scherm netplwiz

ok drukken

haal vinkje weg gebruikers aanmelden

vul twee keer je wachtwoord in

start pc opnieuw op

en het moet nu opstarten zonder wachtwoord

heb het zelf nu zogedaan en werkt goed!

succes, Hans

ansvanz
door ansvanz - Jul 15, 2019 om 14:13
12 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas ik weet niet hoe het gekomen is maar mij is het ook over komen een ergenis elke keer weer

R.van Zwieten

empee
door empee - Jul 15, 2019 om 20:37
177 Antwoorden / 138 Vragen

Allemaal hartelijk dank voor jullie suggesties.
Marita5 heeft tot een oplossing geleid, die ik als leek zelfs kon invoeren. Snel, duidelijk en effectief.
Groetjes allemaal en hopelijk tot een volgende keer.

marita5
door marita5 Jul 15, 2019 om 21:06
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn om te horen dat het is gelukt , bedankt voor het terugmelden

jo
door jorisw - Jul 15, 2019 om 23:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet je ook afvragen of het wel zo verstandig om deze stap over te slaan. Mocht iemand een keer je laptop te pakken krijgen, wat kan deze persoon dan allemaal doen als hij geen wachtwoord hoeft in te vullen. Zeker als je ook nog voor het gebruiksgemak wachtwoorden voor allerlei toepassingen door de browser laat opslaan.

dobby
door dobby Jul 16, 2019 om 01:53
749 Antwoorden / 1 Vragen

Hm.. bij fysieke toegang tot een (consumenten) machine is het eigenlijk bijna altijd wel game over, ga daar rustig maar van uit...

diumenge
door diumenge Jul 16, 2019 om 06:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Dobby, dat ligt natuurlijk nog wel aan de kennis en kunde van de persoon die de laptop te pakken krijgt. In dit geval staat de laptop in ieder geval ook voor de grootste leek helemaal open.

dobby
door dobby - Jul 16, 2019 om 22:10
749 Antwoorden / 1 Vragen

snelle methode met simpele UI - autologon van SysInternals (Microsoft) : \\LIVE.SYSINTERNALS.COM\autologon.exe (hangt af van firewall settings) of anders simpelweg autologon.exe of autologon.exe ..

Overigens in W10 is misschien een werkbaar alternatief om een 4-digit PINcode in te stellen... redelijk makkelijk in te voeren, en toch (gevoelsmatig) wat extra bescherming.. just a thought