gs
door gscager May 25, 2022 om 13:24
Computers & telefonie

Oude pc legen?

hallo ik heb nog een oude vista computer staan die naar de kringloop moet ,maar er zal nog het eea opstaan,is er ook een eenvoudige manier om dit te doen,heb wel op google gekeken maar dat is allemaal  ingewikkeld enzo
heeft iemand  hier een tip voor
bvb dank
groet

12142 18 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 25, 2022 om 13:32
7182 Antwoorden / 3 Vragen
@H
door @HENK@ May 25, 2022 om 16:04
159 Antwoorden / 1 Vragen

er word gevraagd hoe de pc LEEG te maken, terug naar fabrieksinstellingen is NIET leeg

er is dan nog van alles terug te vinden!

zelfs formateren is niet 100% leeg, de beste en meest drastische manier is harddisk er uit en bewaren voor een volgende pc of als externe drive of de drive werkelijk vernietigen!

sjjoppy
door sjjoppy May 26, 2022 om 09:09
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Als de pc overschreven wordt is er niets meer van jezelf terug te vinden.

Mabelle
door Mabelle - May 25, 2022 om 13:38
418 Antwoorden / 1 Vragen

Haal de harde schijf er uit, breng de p.c. naar de kringloop en daarna boor je een paar gaatjes door de harde schijf voordat je hem weggooit. Of je slaat er stevig met een hamer op, of je doet beide handelingen.

sira
door sira - May 25, 2022 om 15:07
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals Mabelle al aangeeft, haal ik ook altijd de harde schijf er uit. Voor de harde schijf bestel (of koop) ik een behuizing, zodat ik hem als externe opslag kan gebruiken. En ik heb dan bovendien ook nog een paar uitzonderlijk goede magneten.

gs
door gscager - May 25, 2022 om 16:01
200 Antwoorden / 110 Vragen

voor een computer nerd is dit mischien simpel ,ik schreef ook dat ik eerst op google gekeken had maar dat is erg ingewikkeld en om slachtig
eruit slopen  is ook zoiets ,kan de kringloop er nog wat mee  dan

@H
door @HENK@ May 25, 2022 om 16:14
159 Antwoorden / 1 Vragen

wanneer je er absoluut niets belangrijks op hebt staan kun je hem natuurlijk zo laten maar pas op, er staat vaak veel meer op dan je zelf denkt!

En zelfs na een keertje opnieuw formateren is de drive niet gegarandeerd leeg!

De harddisk er uit halen zijn 4 schroefjes en een stekkertje dus zo heel moeilijk is dat niet of vraag anders een slimme buur of zo om je te helpen!

De eventuele nieuwe eigenaar kan er een andere drive in zetten en van voor af aan beginnen (maar echt oude pc's raak je gewoon niet meer kwijt)

sira
door sira May 25, 2022 om 18:11
2326 Antwoorden / 24 Vragen

U moet haast wel 2 linkerhanden hebben. De schijf eruit halen is een fluitje van een cent en dat zeg ik, een vrouw en nog blond ook, kun je nagaan ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 25, 2022 om 16:20
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, het meest veilihttps://pcshredder.com/ge is de harde schijf eruit maar u kunt ook een 'shredder'applicatie benutten zoals deze https://pcshredder.com

ro
door ronny530 - May 25, 2022 om 17:02
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Met alleen Vista verwijderen bent u er nog niet want de data wordt niet gewist. De harde schijf is opgesplitst in twee delen systeemschijf:C en dataschijf:D. dataschijf:D kunt u van uit Vista formatteren door 'deze computer' te openen. De muisaanwijzer op het icoon van de data:D zetten en daarna de rechter muisknop indrukken er verschijnt dan een tablad met verschillende opties waaronder 'formatteren' kies die optie en klik op doorgaan met formatteren. De systeemschijf:C heeft dezelfde optie en is omdat u de Vista pc toch naar de kringloop doet de moeite waard om te proberen.

gsm
door gsm May 26, 2022 om 21:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Formatteren van de C: schijf, waar Vista op staat, is niet mogelijk vanuit Vista.
Formatteren verwijdert of wist de data ook niet! De oude data wordt alleen ontoegankelijker gemaakt en kan na het formatteren overschreven worden met nieuwe data.

Ozymandias
door Ozymandias May 27, 2022 om 14:15
166 Antwoorden / Vragen

Lang niet elk systeem heeft meerder partities. Het is heel goed mogelijk dat er alleen een C schijf in zit.

Of een C, D, E, F etc... Hangt helemaal vanaf hoe de gebruiker het heeft ingesteld. En inderdaad, je kan de partitie waar de OS op staat nooit formatteren op die manier.

panter22
door panter22 - May 25, 2022 om 17:53
6599 Antwoorden / Vragen

Wil de kringloop nog wel zo'n oude Vista computer waar je niets meer mee kunt?
Ik zou eerst maar eens vragen. Anders maar naar de vuilstort.

va
door vanlotjegetikt May 25, 2022 om 17:54
809 Antwoorden / Vragen

Denk niet dat de kringloop op dit soort pc's  nog zit  te wachten.

rj
door rjw May 25, 2022 om 19:21
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Voor onderdelen is vaak nog wel een markt.

gsm
door gsm May 25, 2022 om 20:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De kringloop is verplicht om oude elektronica en dus ook de PC kosteloos in te nemen. Nooit bij het restafval gooien!

panter22
door panter22 May 26, 2022 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

@GSM, bedoel je niet de milieustraat?

panter22
door panter22 May 26, 2022 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

@RJW, er blijkt ook nog een opkoper te zijn die een prijs per kg betaalt

gsm
door gsm May 26, 2022 om 21:13
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@PANTER22
Ik bedoel wel degelijk de kringloop.

Daarnaast moeten volgens mij verkopers van computers oude PC's gratis terugnemen omdat ze daarvoor betaald worden via een heffing bij de verkoop van nieuwe exemplaren. De milieustraat dient ook een speciaal plekje te hebben voor elektronica e.d. zodat deze gedeeltelijk gerecycled kan worden. Het schijnt best lucratief te zijn o.a. omdat het goud op de contacten van diverse componenten kan teruggewonnen worden. Direct naar een opkoper die ook nog betaalt per kg is natuurlijk wel zo aantrekkelijk.

cr
door crazyritten May 28, 2022 om 22:41
5 Antwoorden / 2 Vragen

GSM, de kringloop is niet verplicht om oude elektronica in te nemen. Ik snap niet hoe je hierbij komt.
De kringloop mag spullen weigeren als ze denken dat het te oud is, kapot, vies of niet te verkopen is.
Dat zal ff lekker wezen, dan komt iedereen hun elektronica brengen terwijl die het niet doet.

Gewoon de pc bij de milieustraat brengen. Daar wordt het of uit elkaar gehaald en gesorteerd of bij een repair cafe nog iets mee gedaan.
Ook worden de kringlopen die ik ken niet betaald via een heffing bij verkoop. Dus hoeven ze de oude elektronica niet terug te nemen.
Jij bedoeld dit voor winkels, maar daar valt een kringloop in die zin niet onder.

Voordat je gaat zeggen dat ik niet weet waar ik over praat oid, ik werk in een kringloop, de 3de inmiddels en dus al een jaar of 6. En bij geen enkele kringloop waar ik heb gewerkt is er een verplichting om spullen aan te nemen, elektronica of niet.

gsm
door gsm - May 25, 2022 om 20:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De harde schijf (laten) verwijderen, voordat je de PC afdankt, is inderdaad de meest veilige optie.
Je kunt de harde schijf vernietigen of hem als back-up schijf gebruiken via een USB adapter aan je nieuwe PC.
Goede alternatieven in deze wegwerpmaatschappij is het (laten) toevoegen van een SSD in je PC en daarop een Linux distributie te installeren.
De oude harde schijf is dan nog goed te gebruiken voor data opslag.
Linux MInt met XFCE desktop - en Manjaro Arch Linux met XFCE of KDE (Plasma) desktops zijn goede Linux opties.
Je kunt er zelfs ook een Chromebook van (laten) maken door Chrome OS Flex te installeren.

gerbera
door gerbera - May 26, 2022 om 21:53
7359 Antwoorden / 14 Vragen
gsm
door gsm May 27, 2022 om 16:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Echt heel gevaarlijk voor je ogen wegens de rondvliegende splinters van de glazen schijven!

gerbera
door gerbera May 29, 2022 om 16:31
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@GSM, u ziet de clou niet, gewoon vernietigen, weet je zeker dat deze onleesbaar is. Och er bestaan ook nog veiligheidsbrillen☺

ze
door zeemannetje - May 27, 2022 om 12:31
120 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of dit ook ingewikkeld is, maar probeer een buurman of -vrouw die dit wel kan te vragen om dat voor je te doen.

gsm
door gsm May 27, 2022 om 14:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De kleinere 2.5" schijven zijn van gehard glas. Het deksel verwijderen en er dan zomaar met de hamer op gaan slaan is veel te gevaarlijk. Het veroorzaakt heel veel kleine en vlijmscherpe scherven die alle kanten op kunnen vliegen. Open daarom de harde schijf niet eerst, voordat je een paar flinke deuken in het deksel timmert.

gerbera
door gerbera May 29, 2022 om 16:28
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@GSM, u ziet de clou niet? gewoon de schijf vernietigen, is het zeker dat deze onleesbaar is.

il
door iljaha - May 27, 2022 om 13:35
179 Antwoorden / 3 Vragen

Alle documenten en eigen programma's deleten, daarna overschrijven met een film. Zorgen dat de harde schijf vol staat met film en daarna de films weer deleten. Pas als de hele schijf is overschreven zijn de eerdere documenten niet meer leesbaar te maken. Althans, dat is mij altijd geleerd.

Ozymandias
door Ozymandias May 27, 2022 om 14:17
166 Antwoorden / Vragen

Dat is wel een hele omslachtige wijze en het garandeert niet dat niks meer terug te halen valt.

Maar sowieso iemand aanraden om illegaal films te downloaden om je hele harde schijf vol te zetten is erg bizar.

adriaan2
door adriaan2 - May 27, 2022 om 13:35
104 Antwoorden / 0 Vragen

Naar het herstelprogramma en pc/laptop "terug naar fabrieksinstellingen". Daar kan alles automatisch mee gewist worden en is het apparaat "als nieuw".

bo
door bobbielinux - May 27, 2022 om 13:37
9 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan altijd nog een Linux computer systeem er op zetten, Zie hie maar   https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/mint-xfce-oud.html

Ozymandias
door Ozymandias May 27, 2022 om 14:18
166 Antwoorden / Vragen

Iemand die al moeite heeft met het wissen van een HD aanraden om naar Linux over stappen? You are kidding.

He
door Helen 66 - May 27, 2022 om 14:30
119 Antwoorden / Vragen

Als u geen familie, vrienden of kennissen hebt die dit voor u kunnen doen, vraag dan aan de kringloop of ze de harde schijven er voor u willen uithalen. Dan thuis vernietigen. Dit is de meest effectieve oplossing.
Ik las elders hier op de site ,dat een film over je data heenzetten een optie is. Maar dan zou ik over die flilm nog weer een andere film daar weer overheen zetten voor de zekerheid. Als die 1e film er dan toch door een slimmerd vanaf gehaald kan worden, zit er NOG een film overheen. \
Maar ik zou gaan voor de harde schijf eruit halen..

Ja
door Jan_Koll - May 27, 2022 om 14:49
16 Antwoorden / Vragen

Waarom zo moeilijk doen?  Er is software waarmee je de hele schijf kunt leeg maken: zie hier https://www.consumentenbond.nl/laptop/harde-schijf-wissen-stappenplan.
Het genoemde Ccleaner is gratis in het NL beschikbaar op: https://www.ccleaner.com/nl-nl/ccleaner/download
Ook hebben veel harde schijffabrikanten gratis software om de schijf echt leeg te maken.

N.B. "gewoon" formatteren maakt een schijf NIET leeg maar haalt, simpel gesteld, alleen de naam van het bestand weg maar laat het naamloze bestand (herstelbaar!) staan.  De software die ik bedoel  schrijft alles over met "nullen" en dan is er niets meer herstelbaar.  Reken er wel op dat dat zero-formatteren vele uren kan duren (ik heb er wel eens 15 uren over gedaan om en schijf echt te wissen

re
door red1 - May 27, 2022 om 15:20
329 Antwoorden / 1 Vragen

boor een paar gaten in je harde schijf

Ch
door Charles46 - May 28, 2022 om 10:00
1 Antwoorden / Vragen

Niemand is geïnteresseerd in een pc met Vista waar al jaren geen updates meer voor beschikbaar zijn. Mijn advies de pc zelf houden en een gratis Linux besturingssysteem er op zetten. Kan je hem zelf nog vele jaren gebruiken.