ky
door kyokucing Jan 19, 2012 om 15:50
Computers & telefonie

Overstappen van glasvezel naar glasvezel provider

Op dit moment ben ik lid van een internet provider Lijbrandt.
Ze zijn jaren geleden begonnen met het aanleggen van een glasvezel netwerk en dus kon je overstappen van een gewone internet lijn naar een glasvezel lijn.
Op dit moment zijn er meerdere glasvezel bedrijven en met aantrekkelijke pakketten. Ik heb me aangemeld bij Vodafone.
Nu blijkt dat ik niet kan overstappen van Lijbrandt (glasvezel) naar Vodafone (glasvezel). Je kan wel overstappen van gewoon netwerk naar glasvezel.

Mijn vraag is warom kan ik niet overstappen, want zelfs Vodafone kan me geen duidelijk antwoord geven.

5345 8 Rapporteer

joeybrooks
door joeybrooks - Jan 31, 2012 om 13:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal gezien moet dit mogelijk zijn.
Als het wel mogelijk is om van kabel naar glasvezel over te stappen, dan zal dit wel een of ander verkoopsmoesje zijn.

Ik vermoed dat het kabelnetwerk dan onder eigendom valt van Lijbrandt

ti
door timfelix - Jan 31, 2012 om 13:39
270 Antwoorden / 13 Vragen

In sommige gebieden van het land kunnen bepaalde providers gewoon geen service bieden en daarom zal het niet kunnen. Dit kan zijn omdat de lijnen die daar liggen niet gebruikt mogen worden door Vodafone of omdat ze daar geen toereikende apparatuur hebben staan.

Ik heb het zelf ook in Almere.

sk
door skelly - Feb 7, 2012 om 01:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Er is wel een mogelijkheid tot het overstappen van de ene provider naar de andere. Allereerst zijn er een aantal websites in de lucht waarmee u makkelijk een vergelijking kan maken tussen de verschillende aanbieders (http://www.glasvezel-vergelijken.nl). Het grootste probleem dat op dit moment nog bij de glasvezelkabels speelt is het feit dat er gewoonweg geen 2 aanbieders tegelijkertijd op de kabel kunnen leveren. Hierdoor is het alleen mogelijk om over te stappen (op heden) naar een andere provider als u EERST de Lijbrandt opzegt, alvorens bij de Vodafone het aanvraagt. Misschien dat er in uw geval andere mogelijkheden zijn (zoals het vragen aan de Vodafone om het abbonement eerder in te laten gaan, maar wel nádat de Lijbrandt geen diensten meer verleent aan u).
Het is een welbekend euvel op de glasvezel dat maar weinig mensen weten. Dit voornamelijk omdat de glasvezel zó nieuw is, dat er maar weinig mensen ook daadwerkelijk al gaan overstappen naar een andere provider.

(Als iemand een andere verklaring heeft, of zeker weet dat mijn verklaring niet klopt hoor ik dat zeer graag van u!)

MVG,
een mede glasvezelaar

mayonaise
door mayonaise - Apr 20, 2012 om 22:35
33 Antwoorden / 1 Vragen

overstappen mag altijd! je hebt toch geen huwelijksvoorwaarde met lijbrandt :D
ps na een jaar wel te verstaan (maandelijks opzegbaar)

mastag
door mastag - Apr 20, 2012 om 22:47
955 Antwoorden / 19 Vragen

Als Lijbrand de eigenaar van het netwerk is houdt het op. Ze hoeven andere aanbieders geen toegang te verlenen.
Mijn ouders zaten in hun aanleunwoning ook jarenlang vast aan Lijbrand, dit tot Ziggo een kast in de buurt plaatste en ze collectief over konden.

pa
door patje.r - Feb 10, 2013 om 20:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Skelly zegt klopt als een bus.
Al die andere hebben die tot op heden antwoord geven op je vraag hebben totaal geen verstand van zaken.
Hebben geen idee dat het over een GLASVEZEL netwerk gaat. Omdat ze zelf alleen de keus tussen kabel of adsl hebben.
Volgens Vodafone zou er feb/mrt 2013 meer duidelijkheid over moeten zijn !!

ma
door maicolgerritsen - Aug 12, 2013 om 19:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt wel overstappen van een glasvezelprovider naar een ander glasvezelprovider, alleen je moet er wel rekening meehouden dat je voor een aantal weken geen internetdiensten heb.
Ik wilde zelf overstappen van Kpn naar Lijbrandt en dat ging alleen als ik mijn abonnement bij Kpn opzeg en dan duurt 5 weken voordat Lijbrandt mij weer kan aansluiten. Het probleem met glasvezel is te vergelijken met het adsl probleem van een aantal jaren geleden.
Zolang de providers geen overeenkomst met elkaar sluiten over het overnemen van elkaars klanten, zul je altijd dit probleem houden.

Een goed onderwerp voor Kassa.

me
door memati - Sep 7, 2013 om 12:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het overstappen van de ene glasvezelaanbieder naar de andere is zo bagger en slecht geregeld, dat ik er spijt van heb, dat ik ooit met glasvezel begonnen ben.

Heb nu al meer dan een jaar Kpn glasvezel, echter wilde nu overstappen naar een andere (voordeligere) aanbieder. Wat krijg ik doodleuk te horen?

Dat ik gewoon minimaal 4 tot 6 weken zonder internet kom te zitten!! Dat is te gek voor woorden? Ik vind het schandalig dat dit zo geregeld is. Ik ga nu mijn abonnement bij Kpn opzeggen, en ga gewoon weer terug naar kabel of adsl. Pas wanneer ik zeker weet dat ik zonder al dit soort onzin gebruik kan maken van glasvezel en gewoon kan switchen in plaats van meer dan een maand zonder internet te zitten, zal ik glasvezel weer overwegen.

Wellicht moet hier meer aandacht aan geschonken worden door de media? Want veel mensen weten dit dus helaas niet. En de providers die zetten het ook niet op hun site, pas wanneer je belt om op te zeggen wordt het je gezegd. Dus ze gijzelen je eigenlijk op deze manier, want niemand zal na zoiets te horen snel hun abonnement op zeggen. Of switchen van aanbieder.