kn
door knossos Mar 27, 2011 om 00:16
Computers & telefonie

Paypal fraude gevoelig

Het volgende heb ik aan Marktplaats gevraagd op de 19-3-2011 en wat zie ik bij Kassa op 26-3-2011
(Knossos) - 19-03-2011 11:23
Ik heb de volgende vraag aan U. Ik heb een reactie gekregen vanuit Berlijn(D),De bieder vraagt nog niet eens wat het artikel moet kosten maar begint direct over PAYPAL te praten.Ik heb een bericht terug gestuurd dat hij via de bank kan betalen.Daarop krijg ik weer een hosanna verhaal over PAYPAL en dat hij €20,00 wil betalen voor verzendeing (heeft nog niet gevraagd wat het artikel moet kosten).Kan er fraude gepleegd worden met PAYPAL????Hierbij de verzonden mails:Deze reactie is afkomstig van Albert: Beste M, I want to buy this item for someone. Please specify how you want to be paid, I prefer paypal because it is fast and safe. I live in Berlin, Germany. If you don't have paypal you can visit www.paypal.nl, read about paypal and create an account with them. It is easy and safe!Thanks and please reply.I will be responsible for shipping. Stuur Albert direct een e-mail Advertentie: Digitaal foto toestel.432162027
Uw reactie: Beste Albert, sie kunnen die zallung uber meine bank machen und dann gett dass Digitaal foto toestel auf die post. grusse M.
Hello, Paypal is the best. Please visit www.paypal.nl, read about paypal and create an account with them. Paypal is safe, fast, easy and efficient. They protect buyers and sellers. I don't like bank transfer because it is slow and insecure. Bank transfer allows people to share account information with others and thus insecure. I will give you extra 20 euro for shipping to my address. After you have an account with paypal, I need only your e-mail address to send money to you. Thank you.
Dus mijn vraag kan er fraude worden gepleegd met PAYPAL omdat hij in beide berichten nog niet 1x gevraagd heeft wat het foto toestel moet kosten!!!
Groet Knossos
Heb verder niet meer gereageerd op die gast Albert in Berlijn

4408 20 Rapporteer

da
door daannlnl - Mar 27, 2011 om 00:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar het lijkt me overduidelijk dat dit niet een persoon is waar je zaken wilt doen.

De Kassa uitzending was slecht en geeft een verkeerde indruk van de werkelijkheid. Dit soort praktijken komen overal voor en PayPal kan daar niets aan veranderen. In de uitzending werd ook gezegd dat PayPal niet waarschuwt voor dit soort praktijken maar dat is feitelijk onjuist. Op de website van PayPal zie je bovenaan Veiligheid staan. Als je daar op klikt staan alle tips en do and don't mbt betalen middels PayPal.

Antwoord op je vraag; er kan niet fraude worden gepleegd met PayPal(!) Er kan alleen misbruik worden gemaakt van uw vertrouwen. U bent dan de zwakke schakel, niet PayPal want die staat er helemaal buiten.

kn
door knossos - Mar 27, 2011 om 00:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Daannini,
mijn vraag aan Marktplaats was of er fraude gepleegd kan worden met PAYPAL.Ik heb verder nog nooit PAYPAL gebruikt en omdat die gast dit zo lovend verkondigd zonder ook maar 1x in de 2 berichten te vragen wat het artikel moet kosten,maar wel 20 euro voor de verzend kosten wil betalen.Mijn gedachten ging in 1e instantie er vanuit of mijn bankrekening leeg gehaald kon worden op wat voor manier dan ook door een koppeling met PAYPAL.

groet Knossos

quantas
door quantas - Mar 27, 2011 om 00:58
670 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in deze biedingen trapt vraag je er gewoonweg om eens flink opgelicht te worden.

Denk nu eens na, iemand wil je camera hebben vraagt niet naar de prijs maar begint meteen ik betaal 20 euro verzendkosten.

Elk normaal denkend mens snapt dat je hier niet op in moet gaan, doe je dat wel dan ben je zelf dom om je op te laten lichten op deze manier.

da
door daannlnl - Mar 27, 2011 om 01:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=knossos schreef op zondag 27 mrt 2011, 00:49]Beste Daannini,
mijn vraag aan Marktplaats was of er fraude gepleegd kan worden met PAYPAL.Ik heb verder nog nooit PAYPAL gebruikt en omdat die gast dit zo lovend verkondigd zonder ook maar 1x in de 2 berichten te vragen wat het artikel moet kosten,maar wel 20 euro voor de verzend kosten wil betalen.Mijn gedachten ging in 1e instantie er vanuit of mijn bankrekening leeg gehaald kon worden op wat voor manier dan ook door een koppeling met PAYPAL.

groet Knossos

In principe kan er dus geen fraude gepleegd worden met PayPal ( hele zeldzame uitzonderingen daargelaten).

Wat er in dit geval gebeurd zou zijn is dat u een PayPal account aanmaakt, u krijgt een Email van die Albert ( maar die mail doet zich voor als een PayPal mail, maar is het dus in werkelijkheid niet) waarin staat dat Albert het bedrag heeft betaald, maar dat PayPal een verzendbewijs nodig heeft. U gaat dan naar het postkantoor en stuurt de camera (oid) op en stuurt Albert ( die zich voordoet als PayPal, maar het dus niet is) een verzendbewijs....

U heeft dus in werkelijkheid een PayPal account aangemaakt maar er nooit gebruik van gemaakt want u zou in de mails van de Albert trappen die zich voordoet als PayPal.

Dit word overigens vaker gedaan en heet Phishing. In het verleden kwam het voor bij de Postbank ( TAN codes(ofwel betaal codes) opsturen naar een fake Postbank mail adres) en bij een loterij, waarin gevraagd werd alvast een aanbetaling op je gewonnen prijs over te maken naar Nigeria.

Als het vreemd aanvoelt, niet doen.. Of telefonisch voor elke transactie checken bij het bedrijf dat de betaling verzorgd. En alle tips op de site van PayPal nalopen;)

Het blijft dus wel... PayPal is in deze zaak dus niet fraudegevoelig of "lekt"

tdehond
door tdehond - Mar 27, 2011 om 09:28
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Pay pal is wel fraudegevoelig als u handelt met iemand uit het buitenland. Degene die koopt kan zijn geld terughalen ook al heeft deze de aankoop ontvangen. Dan wordt er m.i. gefraudeerd en kan de verkoper fluiten naar zijn centjes. Dit kan al jaren zo, dus dit lek had al gedicht moeten zijn IMHO.

birdies
door birdies - Mar 27, 2011 om 09:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Dit kan al jaren zo, dus dit lek had al gedicht moeten zijn IMHO..........

dehond, je begrijpt het niet! Het lek is de gebruiker, niet paypal!

Ook bij deze vraag is het weer overduidelijk dat ts geen flauw benul heeft waar hij mee bezig is. Bovendien staan er een hele ris tips/waarschuwingen op zowel MP als Paypal, die blijkbaar niet gelezen worden door ts.

empyria
door empyria - Mar 27, 2011 om 09:42
504 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Knossos,

Dit is een overduidelijke 419!

tdehond
door tdehond - Mar 27, 2011 om 10:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 27 mrt 2011, 09:42].........Dit kan al jaren zo, dus dit lek had al gedicht moeten zijn IMHO..........

dehond, je begrijpt het niet! Het lek is de gebruiker, niet paypal!

Ook bij deze vraag is het weer overduidelijk dat ts geen flauw benul heeft waar hij mee bezig is. Bovendien staan er een hele ris tips/waarschuwingen op zowel MP als Paypal, die blijkbaar niet gelezen worden door ts.

Uiteraard. Paypal maakt het mogelijk dat de buitenlandse koper fraudeert!

birdies
door birdies - Mar 27, 2011 om 10:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Paypal maakt het mogelijk dat de buitenlandse koper fraudeert! ......

Heeft NIKS met paypal te maken! Ook jij hebt overduidelijk weinig kennis van zaken op het gebied van handelen op het web. Geeft niet, maar schrijf dan geen onzin.

quantas
door quantas - Mar 27, 2011 om 10:44
670 Antwoorden / 0 Vragen

@ Tdehond,

Onzin eerste klas overal is mee te frauderen als je wilt.
Er zijn wel 2 schuldigen in het verhaal de eerste is de oplichter zelf en de 2e is de consument die zichzelf rijk rekent en graag laat naaien zonder er s e x bij te hebben.

En wat betreft goederen die niet aankomen blijft toch altijd een probleem, fraudeert de ontvanger of is het pakket kwijt.

Als ik een pakket verstuur en het komt niet aan kan ik aantonen dat er voor getekend is en al en zal paypal mijn geld niet terughalen.
Kan ik dat niet aantonen word de koper geloofd.

Dat is heel normaal, dan had je het nl maar verzekerd moeten verzenden had je bewijs, maar nee dat kost teveel dan wil de koper het niet, nou dan heeft de koper pech simpel zat.

Je moet niet kijken wat de koper alleen wil je moet ook zelf je veiligheid in acht nemen.

diumenge
door diumenge - Mar 27, 2011 om 14:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Feitelijk staat paypal hier geheel buiten, dit voorbeeld is vergelijkbaar met de voorbeelden van de uitzending van gisteren. Hoewel deze uitzending, op z'n zachtst gezegd, niet echt goed was, hadden ze wel een paar punten.

Ondanks dat paypal geen partij is bij deze fraude, maakt de fraudeur wel gebruik van de "goede" naam van Paypal, daarvoor zouden moeten en kunnen waarschuwen (meer dan dat kunnen ze niet doen). Dit is min of meer vergelijkbaar met Western Union, met WU is niets mis, alleen er wordt misbruik van gemaakt door deze oplichters. Omdat WU heel veel extra maatregelen heeft getroffen, weet ik uit persoonlijke ervaring, is met wellicht overgestapt op paypal. Doordat je e-mail adres je rekeningnummer is, kan men hier misbruik van proberen te maken.

In bovenstaand geval is het overduidelijk dat het om fraude gaat, gewoon niet meer op reageren dus.

tdehond
door tdehond - Mar 27, 2011 om 14:44
4744 Antwoorden / 9 Vragen

In bovenstaand geval is het overduidelijk dat het om fraude gaat, gewoon niet meer op reageren dus.

@ diumenge

De vraag van t.s. is:
Dus mijn vraag kan er fraude worden gepleegd met PAYPA

Mijn antwoord is dus ja, als een koper fraudeert bij een aankoop in het buitenland.

diumenge
door diumenge - Mar 27, 2011 om 16:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 27 mrt 2011, 14:44]
In bovenstaand geval is het overduidelijk dat het om fraude gaat, gewoon niet meer op reageren dus.

@ diumenge

De vraag van t.s. is:
Dus mijn vraag kan er fraude worden gepleegd met PAYPA

Mijn antwoord is dus ja, als een koper fraudeert bij een aankoop in het buitenland.

Paypal staat er in dit geval buiten, fraudeur stuurt een nepmail uit de naam van Paypal, dus feitelijk is erg geen sprake van fraude met Paypal.

Vergelijk met Ideal, stel dat men een mail stuurt (van dezelfde strekking) uit naam van Ideal en iemand trapt daar in, dan is er niet gefraudeerd met Ideal, alleen gedupeerde is door het gebruik van de naam van Ideal op het verkeerde been gezet. Door de systematiek van Paypal is het echter logisch dat de fraudeurs voor Paypal kiezen, met Ideal zal het in de praktijk niet werken.

Overigens zou Marktplaats direct op dit soort vragen moeten reageren met een uitleg van hoe Paypal werkt en dat er geen sprake van is dat Paypal mails stuurt dat ze het geld vasthouden tot er een verzendbewijs is verstuurd.

Dat er verder met Paypal gefraudeerd kan worden lijkt me duidelijk, maar is hier niet het geval.

bo
door bounz - Mar 27, 2011 om 16:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Paypal op zich is naar mijn mening niet zo fraudegevoelig.

maak een paypal account aan ( kijk of in de adresbalk van je surfprogramma een andere kleur kreeg = dit betekent dat je beveiligd zit met geldig certificaat )

en stort vanuit JOU bank NAAR paypal geld. ( om kosten voor verkoop te dekken ) op die manier hoef je je bankgegevens niet te koppelen met paypal.

zorg voorts dat er ook wat geld op je paypal rekening staat :)

en wees niet zo dom om als je iets verzend het niet aangetekend te verzenden.

PS : in jou voorbeeld, LATEN LIGGEN, het schreeuwt al : oplichting ! ;)

conny2
door conny2 - Mar 27, 2011 om 17:34
256 Antwoorden / 4 Vragen

Het toont wel de zwakte van Paypal aan want iedereen kan kennelijk zo`n account openen ook zonder @provider.com adres.

tdehond
door tdehond - Mar 27, 2011 om 17:51
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 27 mrt 2011, 16:16][quote=tdehond schreef op zondag 27 mrt 2011, 14:44]
In bovenstaand geval is het overduidelijk dat het om fraude gaat, gewoon niet meer op reageren dus.

@ diumenge

De vraag van t.s. is:
Dus mijn vraag kan er fraude worden gepleegd met PAYPA

Mijn antwoord is dus ja, als een koper fraudeert bij een aankoop in het buitenland.

Paypal staat er in dit geval buiten, fraudeur stuurt een nepmail uit de naam van Paypal, dus feitelijk is erg geen sprake van fraude met Paypal.

Vergelijk met Ideal, stel dat men een mail stuurt (van dezelfde strekking) uit naam van Ideal en iemand trapt daar in, dan is er niet gefraudeerd met Ideal, alleen gedupeerde is door het gebruik van de naam van Ideal op het verkeerde been gezet. Door de systematiek van Paypal is het echter logisch dat de fraudeurs voor Paypal kiezen, met Ideal zal het in de praktijk niet werken.

Overigens zou Marktplaats direct op dit soort vragen moeten reageren met een uitleg van hoe Paypal werkt en dat er geen sprake van is dat Paypal mails stuurt dat ze het geld vasthouden tot er een verzendbewijs is verstuurd.

Dat er verder met Paypal gefraudeerd kan worden lijkt me duidelijk, maar is hier niet het geval.

Dit is een duidelijk verhaal. Mogelijk heeft de fraudeur dezelfde methode gebruikt als hierboven omschreven.

Ik ga mij verder verdiepen in Ideal.

van leyden
door van leyden - Mar 27, 2011 om 18:01
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Paypal is best wel veilig, helaas proberen allerlei simpele oplichters via nep-mails anderen te bestelen.

Het herkennen daarvan zou een fluitje van een cent moeten zijn vanwege de enorme hoeveelheid taal/schrijf en stijlfouten die elke normale consument gelijk zou moeten kunnen herkennen.

Onder andere het programma Kassa doet net of het bijvoorbeeld heel normaal is dat een persoon uit Nigeria (!) een bieding doet die hoger of gelijk is aan de aanschafprijs...
Vergezocht en ook helemaal niet reeel...de consument die daar nog intrapt komt waarschijnlijk van een andere planeet.

tucker
door tucker - Mar 29, 2011 om 13:13
136 Antwoorden / 10 Vragen

Ik koop al jaren vele zaken op eBay en (sinds kort) op Marktplaats via mijn Paypal account. Ik vind het een klasse manier van betalen, voor mij als koper geheel safe en kosteloos. Ik koop ook vrijwel alleen (zeker uit het buitenland, omdat dat te ver is om een duur artikel zelf op te halen) als ik met Paypal kan betalen. Ik heb nl. bewust geen credit card, en geld overmaken naar het buitenland kost soms veel tijd en brengt soms extra kosten met zich mee. Bovendien heb je dan geen enkele garantie dat je het betaalde ook ontvangt, want terug laten storten kan dan niet meer. Kortom, ik zweer al jaren bij Paypal, wat mij betreft is het de snelste, goedkoopste en veiligste manier van betalen.

legra
door legra - Mar 29, 2011 om 15:27
9 Antwoorden / 0 Vragen

Veiliger: Als je bij Paypal een account opent, geef dan bij Paypal een ander e-mail adres op dan dat je op Marktplaats hebt gedaan. Probleem opgelost. Neemt niet weg dat ook het gezonde verstand gebruikt moet worden en dat wat te mooi is om waar te zijn dat meestal ook is.

se
door sellh - Mar 29, 2011 om 20:41
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tdehond schreef op zondag 27 mrt 2011, 09:28]Pay pal is wel fraudegevoelig als u handelt met iemand uit het buitenland. Degene die koopt kan zijn geld terughalen ook al heeft deze de aankoop ontvangen. Dan wordt er m.i. gefraudeerd en kan de verkoper fluiten naar zijn centjes. Dit kan al jaren zo, dus dit lek had al gedicht moeten zijn IMHO.

Onzin. Als je bij het versturen, zoals het hoort, een verzendbewijs vraagt, kan de ontvanger de ontvangst ontkennen wat-ie wil, maar heeft-ie geen poot om op te staan.
PayPal zal je dan in het gelijk stellen.