diumenge
door diumenge Aug 28, 2011 om 21:21
Computers & telefonie

PC blijft maar opstarten

Hallo allen,

Mijn vaste PC blijft sinds gister maar opstarten. PC deed de laatste dagen al raar, bij opstarten kreeg ik soms een spontane reset. Gisterochtend deed ik de PC aan, liep even weg en toen ik terug kwam zag ik dat de PC net opnieuw was opgestart, ging daarna verder gewoon goed. Ik wilde een route uitprinten, dat ging ook gewoon, maar direct daarna resette de PC spontaan en ging opnieuw opstarten. Sindsdien blijft de PC opstarten, de PC springt aan en na een of twee seconden weer uit, en dat blijft zich herhalen tot ik de stroom er af haal. Op de aan/uit knop drukken heeft geen effect. Het is duidelijk een hardware probleem.

De videokaart deed al een hele tijd raar, dus ik was al overgeschakeld naar de interne videokaart. Videokaart daarom net maar verwijderd, maar dat maakt geen verschil. Ik denk dat het in het moederbord of de voeding zit? Maar ik weet wel het e.e.a. van PC's, maar heel weinig van hardware.

Iemand een idee wat dit kan zijn.

Het betreft een Acer Aspire M5500, iets meer dan vier jaar oud.

11068 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2011 om 07:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo freya,

Bedankt voor je reactie, zoals aangegeven heb ik de PC al geopend om de video-kaart te verwijderen, toen heb ik 'm van binnen ook schoongemaakt. Ik heb de kabels en andere losse onderdelen echter niet gecontroleerd, dus dat zal ik nog een keer doen.

Ik denk echter niet dat dit gaat helpen, de computer start eigenlijk helemaal niet op. Als ik de stroom er op zet dan springt de computer direct aan, het lampje van de aan/uit knop gaat branden, de ventilators gaan draaien etc. Na 2 of 3 seconden gaat echter alles uit en dan een seconde later springt de computer weer aan en na een paar seconden weer uit. Dit blijft zich herhalen tot ik de stroom er af haal, aan en uit knop reageert nergens op. Ik kan dus niet eens in veilige modus opstarten.

Ik las op een ander forum al dat iemand anders dit ook had gehad, beschreef het zelfde probleem, reparatie was duurder dan een nieuwe PC en volgens die persoon is het een bekend probleem bij Acer.

Ik vraag me dus af of iemand dit herkent en een betere oplossing heeft gevonden dan een nieuwe PC kopen.

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2011 om 20:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 29 aug 2011, 10:12] ... Om het nu 'een bekend probleem van Acer' te noemen gaat mijns inziens wat ver. ... Waren mijn woorden dan ook niet, maar iets wat ik tegenkwam op internet. Affijn, ik ga nog het e.e.a. proberen, maar ben bang dat het repareren of nieuwe PC gaat worden.

laaglander
door laaglander - Aug 30, 2011 om 00:13
473 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo diumenge,

Wanneer je dan toch de kap eraf hebt, controleer op de cpu-fan draait. Sommige pc's gaan niet aan wanneer de cpu-fan niet draait, dat is een soort beveiliging dta de cpu niet te heet wordt en doorbrand.

@dobby: een pc start niet op in 2 seconde ;-)

Laaglander

dobby
door dobby - Aug 30, 2011 om 00:25
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=laaglander schreef op dinsdag 30 aug 2011, 00:13]@dobby: een pc start niet op in 2 seconde ;-)

LaaglanderDie 2 seconden had ik even gemist.. Zit wel wat in, sorry.. mein vaud :-)

Maar om even moeilijk te doen.. wat versta je _exact_ onder een PC en onder opstarten? Welke functionaliteit moet aanwezig zijn om de desbetreffende machine als opgestart te beschouwen? (maar goed - das weer een heel andere, (als die 2 seconden een harde eis zijn *dure*) hobby...)

laaglander
door laaglander - Aug 30, 2011 om 00:31
473 Antwoorden / 1 Vragen

@dobby: dat is een hele goede

pc: is de kast

wanneer geen os aanwezig:

opstarten .. bios initialiseren ,... hd initialiseren.. (eventueel dvd-speler)
klaar met opstarten: non system disk or disk error

wanneer os aanwezig

opstarten: bios... hd... (eventueel dvd-speler).. windows opstarten (wanneer windows aanwezig anders ander os)
klaar met opstarten: je kunt iets gaan doen in windows (of ander os :P )

2seconde.. komt die net wel net niet door bios... dus moet je het al in het eerste gedeelte de fout zoeken.

Laaglander

dobby
door dobby - Aug 30, 2011 om 02:42
749 Antwoorden / 1 Vragen

Hm.. dan gaat het moeilijk worden.. een "traditioneel" systeem met general purpose BIOS en dan nog een los end-user/client OS, non-embedded, mechanical storage... denk dat die 2 seconden dan niet echt realistisch zijn idd..

Als je echt genoegen neemt met een "non system disk or disk error" message? (naar keus op een analoog beeldscherm of in de buffer van een ASR33 of een modernere TTY) - die kan ik je ruimschoots binnen 2 seconden nog wel garanderen, mits het een niet al te exotische machine is of een te specifieke (non-generieke) BIOS.. maar ja.. das niet echt zinnig.. *tweet* Bij nader inzien.. je wilde ook nog een HD initialiseren.. dus puur van single chip draaien mag niet.. hm.. ach.. een SSD is tegenwoordig ook wel een HD.. dat moet er nog wel bij kunnen.. (hoewel.. dan kan je niet zonder meer de hele bios aanpassen op die ene string.. maar goed - 2 seconden is een flink tijd... moet lukken)

Maar goed - as usual - ik dwaal weer eens teveel af, hier heeft de OP niet echt veel aan.. sorry..

diumenge
door diumenge - Aug 30, 2011 om 06:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zal inderdaad eens kijken of de fan van de CPU wel draait, dat heb ik nog niet gedaan. Bedankt voor de tip

=dobby schreef op dinsdag 30 aug 2011, 00:25: ... wat versta je _exact_ onder een PC en onder opstarten? ..
Ja, dat is een goede vraag. Opstarten is dan in mijn geval niet de juiste woordkeuze, de PC gaat dus alleen en alweer uit voordat ie kan opstarten. Geeft nog niets een signaal aan de videokaart, dus de monitor zegt ook nog dat er geen signaal is. Het is echt alleen lampje aan, fan aan (althans in ieder geval die van de voeding) en dan na 2 (of misschien een paar meer, heb het niet gemeten) seconden gaat alles weer uit, maar direct daarna springt ie weer aan. Ik kan dus ook niet bij de BIOS komen.

co
door corns - Jan 31, 2014 om 15:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Benieuwd of je een oplossing hebt gevonden. Ik heb met een Medion hetzelfde probleem. Ik schakel de pc uit. Vervolgens komt hij in een oneindig cirkeltje: aan - ventilator geluid - ledje licht op - uit - 1 seconde later: aan - ventilator... en zo maar door tot ik de stroom eraf haal.
Aanzetten en starten: heel vaak de schakelaar bedienen, tot ik kennelijk net het goeie moment binnen dit 'loopje' te pakken heb. Op dat momentstart de pc weer als een 'echte' desktop.

diumenge
door diumenge - Jan 31, 2014 om 16:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb de PC destijds laten repareren door een plaatselijke winkel, het was kennelijk het moederbord. Dat is vervangen en sindsdien en tot op heden draait ie als een zonnetje.

snah
door snah - Jan 31, 2014 om 19:31
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,
Het is welliswaar een oude vraag , maar ik heb het zelfde probleem als Corns .
Ook een medion pc ( windows 7 ) , Als de pc uiteindelijk is op gestart werkt deze als een zonnetje .

Heb begrepen dat het of aan de voeding of aan het moederbord ligt .

Vraag , hoe kan ik dit testen ?

Hans

ph
door philip36 - Jan 31, 2014 om 20:07
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Probeer eens op te starten in veilige modus of met een Windows-schijf.

snah
door snah - Jan 31, 2014 om 20:13
654 Antwoorden / 61 Vragen

En dan ?

ph
door philip36 - Jan 31, 2014 om 20:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

In de veilige modus worden alleen de hoogstnoodzakelijke drivers geladen.
Als de pc dan normaal, zoals het zou moeten, opstart ligt het niet aan de hardware.
U kunt dan eventueel naar een opgeslagen herstelpunt teruggaan om te kijken of dat het probleem oplost.
Ook kunt u de pc scannen op een virus.
Pc herstart direct na inschakelen wijst meestal op een hardwareproblemen.
Het kan zijn dat het moederbord zichzelf beschermt tegen oververhitting en pc uitschakelt.
U kunt pc kast open maken en kijken of ventilators op videokaart en processor gewoon werken.

freya
door freya - Nov 1, 2014 om 20:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo diumenge,

Misschien is de computer toe aan een kleine onderhoudsbeurt? Computer uitschakelen, spanning er af, kast openmaken en alle componenten die 'los' kunnen, losnemen en opnieuw vastzetten. Denk daarbij aan losse insteekkaarten (videokaart, geluidskaart, netwerkkaart enz.) en geheugenmodules.

Doe dit ook met de bekabeling. Denk daarbij aan de verschillende voedingskabels voor de verschillende schijfstations en het moederbord en ook de datakabels (SATA, IDE) van schijfstations/moederbord. Kabels aan beide kanten losnemen en weer vastzetten.

En dan uiteraard ook meteen de roostertjes en ventilatoren schoonblazen.

Start de computer daarna eens op in 'veilige modus' en kijk of het probleem dan ook optreedt. Zo niet, daarna afsluiten en op de normale manier opstarten.

Mocht het probleem blijven en zitten er meerdere geheugenmodules in het moederbord, start dan de computer eens met één geheugenmodule. Daarna testen met de andere geheugenmodule. Dit dus net zovaak testen als dat je geheugenmodules hebt. Wellicht treedt het probleem alleen op bij één van de geheugenmodules (die dan blijkbaar defect is).

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Jul 1, 2015 om 21:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge:

Om het nu 'een bekend probleem van Acer' te noemen gaat mijns inziens wat ver. Het zou dan eerder een bekend probleem van een bepaald type moederbord moeten zijn. Ik geef toch de grootste kans een defecte geheugenmodule of een defecte voeding. Voedingen hebben de meeste mensen niet op reserve, maar anders wellicht in een computerzaakje even de voeding laten testen.

Freya

dobby
door dobby - Jul 1, 2015 om 22:25
749 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, even een _hele_ oude koe - heb je de tijd om zodra je desktop actief is een "shutdown.exe -a" uit te voeren? Zal wel niet uitmaken, maar kleine moeite om te kijken of niet perse de hardware de schuldige is..