hehahi
door hehahi Jan 18, 2018 om 16:43
Computers & telefonie

Pc versnellen?

Ik heb een pc die bijna 8 jaar oud is (intel i5 processor, Windows7). Op zich werkt die nog prima, maar heel snel is die niet meer. Wat is een goede manier om de computer te versnellen? Welk los onderdeel/onderdelen kun je dan het beste vervangen?

10797 30 Rapporteer

ge
door geeta21 - Jan 18, 2018 om 16:53
69 Antwoorden / 30 Vragen

ssd schijf laten plaatsen. Windows 10 nemen. Windows 7 wordt niet meer geupdatet waardoor onveilig.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 18, 2018 om 18:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat een onzin,  een oude pc/mobo kan de ssd niet eens bijbenen.

aurora1
door aurora1 Jan 18, 2018 om 21:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo dat Windows 7 geen updates meer krijgt?
Weet u wel waar u het over heeft?

costnix
door costnix Jan 19, 2018 om 13:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

OT: De aanraakschermen van het Volkenkundig Museum in Leiden draaien nog steeds op Windows XP.. Er zijn ook geen plannen om dit te veranderen.

capteam
door capteam Jan 21, 2018 om 17:31
43 Antwoorden / 0 Vragen

Windows 7 wordt nog tot 2020 van updates voorzien. Daarna houdt het op.
Maar idd SSD icm Windows 10 zou al behoorlijk moeten schelen.

simon55
door simon55 - Jan 18, 2018 om 16:53
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Windows 7 is in mijn ogen brandhout met n I5 processor. Ik heb paar dagen geleden n computer met ook W 7 en I 5 omgezet naar W 10 en gaat als de brandweer

holstein
door holstein Jan 18, 2018 om 20:32
922 Antwoorden / 16 Vragen

oh, dus nu is het brandhout, nou mijn pc draait al jaren uitstekend op W7 en I5

aurora1
door aurora1 Jan 18, 2018 om 21:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn brandhout draait ook uitstekend en zelfs snel.

ltmvz
door ltmvz Jan 25, 2018 om 20:22
949 Antwoorden / 18 Vragen

Windows 7 werkt uitstekend en wordt door Microsoft ondersteund tot in januari 2020.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 18, 2018 om 16:55
7156 Antwoorden / 3 Vragen
mathijs_b
door mathijs_b - Jan 18, 2018 om 16:59
641 Antwoorden / 77 Vragen

Je kunt drie dingen doen. 1) Meer geheugen. 8GB werkt prettig. Controleer wel vooraf of je moederbord dast aan kan.

2) Een SSD en zet daar dan vers Windows 10 op.

3) Windows 10 dus.

Ik heb een 9 jaar oude PC met een antieke Q8300 processor. Helaas kan er geen 8GB in. Maar Windows 10 en een SSD maakte hem véél sneller.

Cookies
door Cookies - Jan 18, 2018 om 17:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volslagen nonsens. Windows 7 blijft tot januari 2020 ondersteund worden.

DOOR GEETA21 - 18 JAN. 2018 OM 16:53
60 ANTWOORDEN / 25 VRAGEN

ssd schijf laten plaatsen. Windows 10 nemen. Windows 7 wordt niet meer geupdatet waardoor onveilig.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 18, 2018 om 17:24
509 Antwoorden / Vragen

Waarom heb je de PC niet gratis geugraded naar Windows 10.. Uitbreiding ,als het nog voor je PC te koop is en mogelijk is, doet wonderen.

hehahi
door hehahi Jan 19, 2018 om 09:40
57 Antwoorden / 70 Vragen

geprobeerd, er was een issue met het moederbord waardoor dit niet kon

Grunnen.
door Grunnen. Jan 19, 2018 om 10:13
509 Antwoorden / Vragen

Oke ,dan is ook maar de vraag of je je HD kunt vervangen door een SSD. Overbodige programma's verwijderen en de  PC cleanen met een crapcleaner en de schijf deframenteren is dan een optie. Een virusscanner kan een PC behoorlijk traag maken.

koekeloer
door koekeloer Jan 19, 2018 om 12:28
562 Antwoorden / 18 Vragen

Ook mijn Dell PC valt onder de types die niet goedgekeurd zijn (door Dell) voor een Win10 upgrade. Vandaar werk ik ook nog op W7, met i7 processor.

jo
door jorisw - Jan 18, 2018 om 17:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoeveel geheugen zit er in? Windows7 heeft veel geheugen nodig om lekker te draaien. Windows10 kan met minder toe.

wi
door wilhelmina59 - Jan 18, 2018 om 18:19
507 Antwoorden / 0 Vragen

Windhoos 10 erop en een SSD erbij, dan gaat het een stukje vlotter.
Wat betreft wel of geen ondersteuning dat moet iedereen zelf weten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 18, 2018 om 18:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Koop een upgrade kit, dat is geheugen een moederbord en nieuwe processor.
Dit soort kits zijn online goed te vinden en betaalbaar.
Ook staan op marktplaats vaak complete sets van mensen die naar een nieuw systeem upgraden.

mathijs_b
door mathijs_b Jan 18, 2018 om 19:23
641 Antwoorden / 77 Vragen

Let op! Met een upgrade kit kan het zijn dat de activatie van Windows (10) vervalt.

De key zit n.l. opgeslagen in het BIOS (e.d.).

Bij een nieuw moederbord ziet Windows opeens een andere pc die niet geactiveerd is.

Het wordt dan bellen met Microsoft.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 19, 2018 om 00:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@mathijs, Daar heb ik werkelijk nog nooit last van gehad na een nieuw moederbord. Nieuwe moederborden hebben geen bios meer maar EUFI.
Lijkt me niet dat Microsoft zijn licentiesleutel in een zwaar kwetsbare bios zet.

ro
door ron503 - Jan 18, 2018 om 18:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak is een schone installatie van Windows 7 al voldoende want dan wordt de C\systeemschijf opnieuw geformatteert en dat maakt het opstarten van Windows 7 en het openen van programma's al een stuk sneller. De meeste pc's zijn voorzien van één harde schijf met daarop twee partities C.\systeem en D.\data gebruik de systeemschijf enkel voor het besturingssysteem en de software/drivers voor de randapparatuur, voor het opslaan van persoonlijke data altijd de data schijf want die is daar voor bedoeld. Windows slaat standaard alle persoonlijke data in 'mijn documenten' op en daardoor loopt de C.\systeemschijf langzamerhand vol met als gevolg dat de PC steeds trager wordt. Qua hardware zou een PC van die leeftijd al tot 16 GB DDR geheugen aankunnen maar welke versie is moederbord alhankelijk, een SSD schijf als vervanger voor de systeemschijf levert veel snelheid winst op en 128 GB is ruim voldoende om het besturingssysteem in op te kunnen slaan. Het kostenplaatje is afhankelijk van het DDR geheugen want oudere generatie geheugens zijn duurder dan de nieuwere generatie geheugens. Al met al schat ik om en nabij de 250 euro inclusief SSD schijf aan kosten maar dan heeft u wel een PC met een snelheid die u niet had durven dromen.

panter22
door panter22 - Jan 18, 2018 om 20:03
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je veel apps op je bureaublad of zit het geheugen bijna vol.
Ik heb ook zo'n oude computer met intel 5.i en besturing 64 bit processor.
Windows 10 kan hij gemakkelijk aan en erg langzaam is hij ook niet.
Zelfs gamen lukt gemakkelijk.
Misschien eerst eens alle overbodige programma's verwijderen voordat je geld uitgeeft

Ge
door Genee - Jan 18, 2018 om 20:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens computeridee kan gratis overstappen naar windows 10 nog steeds.

http://www.computeridee.nl/nieuws/gratis-upgraden-naar-windows-10-kan-nog-steeds/

God mode in Windows 10, alle configuratie opties van windows10 bij elkaar

http://webwereld.nl/software/87746-zo-zet-je-windows-10-in-god-mode

aurora1
door aurora1 - Jan 18, 2018 om 21:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Al eens goed opgeruimd met schijfopruiming? Heeft u wel een snelle internetverbinding?

gsm
door gsm - Jan 18, 2018 om 21:46
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Windows 8.1 en Windows 10 starten inderdaad wat sneller op dan WIndows 7. Dat lijkt althans zo.

De werkelijkheid is dat er hybernation wordt toegepast, waardoor de PC na het aanzetten begint waar hij was gebleven bij het uitzetten. Dat gaat veel sneller dan een geheel nieuwe start die WIndows 7 altijd moet maken, maar zorgt ook wel eens voor problemen om netwerkverbinding te maken, vooral bij gebruik op verschillende locaties. Opnieuw opstarten is dan meestal de oplossing, waarbij Windows 10 wel langzamer opstart.

Daarnaast staat in veel gevallen de systeembeveiliging uit waardoor er sneller gewerkt kan worden omdat er geen Systeemherstelpunten gemaakt hoeven te worden. Windows 10 voelt in het algemeen inderdaad wel sneller aan, maar is ook hier en daar wat kaler geplukt, zonder o.a. het Media Center.

Sneller maken kan al door Windows 7 geheel opnieuw te installeren, of een schone installatie van WIndows 10 uit te voeren.
Met een SSD voor de bootpartitie bereik je daarnaast nog een enorme winst in snelheid t.o.v. van een reguliere harde schijf met mechanische beperkingen.

ne
door newghost - Jan 19, 2018 om 01:23
1 Antwoorden / Vragen

Als je zou opteren om naar Windows 10 te upgraden, draai dan eerst de Windows 10 Upgrade Advisor (te downloaden vanaf Microsoft). Deze tool vertelt je of je PC geschikt is, zowel wat hardware betreft als wat betreft de programma's die erop draaien.
Echter, Windows 7 wordt nog ondersteund tot 2020 zoals hier eerder vermeld, en het is soms moeilijk om geschikte drivers te vinden voor de attributen van een PC van die leeftijd.

br
door brui0929 - Jan 19, 2018 om 06:32
629 Antwoorden / 10 Vragen

Het moederbord vervangen inclusief geheugen,gebruik het geheugen dat de snelheid van het moederbord heeft. Andere processor, grotere harddisk. Harddisk opruimen met Ccleaner.

Grunnen.
door Grunnen. Jan 19, 2018 om 10:15
509 Antwoorden / Vragen

Je bedoelt eigenlijk een een nieuwe PC kopen.

br
door brui0929 Jan 21, 2018 om 17:41
629 Antwoorden / 10 Vragen

Dat is meestal de beste keus omdat het even veel kost.

br
door brui0929 Jan 21, 2018 om 17:43
629 Antwoorden / 10 Vragen

Ik raad u wel aan Ccleaner eens te proberen. Dit programma kunt u gratis downloaden.

panter22
door panter22 - Jan 19, 2018 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de goedkoopste en daarmee langzaamste internetverbinding via adsl?
Dan gaat je computer na een upgrade echt niet sneller werken.

Gr
door Grunn1 Jan 19, 2018 om 10:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een oude langzame computer gaat echt niet sneller werken met een snellere internet verbinding. Als je wilt internetten gaat dat wel sneller met een snelle verbinding.

panter22
door panter22 Jan 19, 2018 om 13:12
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heb je aan een pc zonder internet?

Gr
door Grunn1 Jan 21, 2018 om 19:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Mijn antwoord blijft hetzelfde, met sneller internet gaat een langzame computer niet sneller werken. Er zijn genoeg mensen die hoofdzakelijk een pc gebruiken voor bijvoorbeeld tekstverwerken en eenvoudige spelletjes.

panter22
door panter22 Jan 22, 2018 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Met een snelle computer en langzaam internet ook niet.
Als je die computer alleen maar gebruikt voor dat doel Epcot, dan is die computer nog snel genoeg.

newmikey
door newmikey - Jan 19, 2018 om 11:01
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Welk los onderdeel/onderdelen kun je dan het beste vervangen?"
Het besturingssysteem. Als je geen Windows meer gebruikt, draait je PC vanzelf al véél sneller.

h.
door h.voogt - Jan 19, 2018 om 13:08
4 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet weik Windos erop staat maar hij zal wel niet meer geüpdate worden.
Je kunt het besten een nieuwe kopen.

Cookies
door Cookies - Jan 19, 2018 om 13:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je leest, weet je het wel.

DOOR H.VOOGT - 19 JAN. 2018 OM 13:08
2 ANTWOORDEN / VRAGEN

Ik weet niet weik Windos erop staat maar hij zal wel niet meer geüpdate worden.
Je kunt het besten een nieuwe kopen.

pk49
door pk49 - Jan 19, 2018 om 13:17
243 Antwoorden / 2 Vragen

op mijn erg oude ASUS heb ik een ssd ingeinstalleerd en aanvankelijk op Windows 10 gedraaid, totdat die problemen begon te geven. Teruggezet naar W7. Sindsdien loopt het als een trein.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2018 om 14:06
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Veel nonsens zoals al gemeld.
Onderhoud van WIN7 vindt gewoon plaats. Verder kan WIN10 NIET meer gratis worden binnengehaald.

Mogelijk zie ik er over heen maar ik zou een cleaner aanbevrlen zoals bijv ccleaner. Betrouwbaar en goed.
Tevens het windowsprogramma defragmenter uitvoeren via de werkset. Zo u Norton gebruikt als virusbewaker doet Norton dat laatste al.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2018 om 14:09
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Door een crash van mijn laptop door win10 probleem benut ik momenteel een oude win7 pc. zonder enig probleem zij het iets trager door de oudere processor.
Ook daar benut ik voor opslag een externe ssdd maar dst maskt he apparaat niet sneller.

ja
door jankoll - Jan 19, 2018 om 15:47
17 Antwoorden / 1 Vragen

De simpelste en gooedkoopste oplossing is het installeren van Linux Mint.  Linux Mint is op Ubuntu gebaseerd en heel stabiel.  Het ziet er nagenoeg uit als Windows, is gratis en gemaakt om ook oudere computers aangenaam van snelheid te laten werken.  Oké sommige dingen, w.o. bepaalde administratieve software en speciek voor Windows ontwikkelde zaken, zoals anti-virusprogramma's, kunnen niet werken onder Mint maar voor "normaal" gebruik is Linux Mint ideaal.  Ikzelf gebruik het nu ruim een jaar en wil niet teruug naar Windows.  Mijn Medion laptop, ook wat ouder, is op aangename snelheid werkzaam en met Windows 10 was het een slak.

Met Linux Mint installer je meteen een aantal prima programma's waaronder LibreOffice, een gratis vervanger voor Microsoft Office Professional, Mozilla Firefox als browser en Mozilla Thunderbird als e-mailclient programma, dus zoiets als Microsoft Outlook.

Voor Linux zijn geen anti-virusprogramma's beschikbaar omdat dit in de Linuxwereld al prima is geregeld.  Updates, als er waar dan ook in het Linux-systeem iets gevaar kan opleveren, betekent dat er direct een update wordt uitgestuurd, soms meer dan één per dag.  Wel beschikt Mint over een firewall maar die moet je zelf aanzetten.

Linux Mint, dat in korte tijd inclusief een reeks werkende programma's wordt geinstalleerd, kun je hier vinden (in het Nederlands!): https://www.linuxmintnl.nl/.
En er is een Nedelandse website met veel info over Ubuntu (waar Mint op is gebaseerd), die mij al vaak uit de problemen heeft geholpen:  https://sites.google.com/site/computertip/Home

audb
door audb - Jan 19, 2018 om 16:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Windows 7 gaat nog mee tot 2023 maar windows 10 installeren zonder de beurs te hoeven trekken https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 wel is het noodzakelijk om het zo snel mogelijk te doen anders is het echt te laat.

Bevalt windows 10 niet? dan kan u binnen 30 dagen terug gaan naar windows 7.

Maar sneller krijgen is een kwestie van het vervangen van de cpu naar een nieuwere of snellere model.

Wel vraag ik me af hoeveel geheugen u in de computer hebt zitten en/of u wel een 64bit versie gebruikt.die rond de €180 kost en daar heeft u al een snellere cpu voor,

32 bit werkt namelijk niet zo snel als de 64 bit en al helemaal niet als u al meer dan 4 gb geheugen in uw computer hebt zitten 8 gb is namelijk aan te bevelen.

Een SSD kan u ook plaatsen maar pas bij een 512 gb merkt u een snelheid winst maar dan moet u wel er een nemen die

Ook is het een zaak om minimaal 1x per maand te defragmenteren en ook oude programma`s die u niet gebruikt te verwijderen en de harddisk opschonen met ccleaner.

Overigens kan u de vraag ook beter stellen op forums waar ze meer versant hebben van computers zoals bij tweakers.net.

ge
door genius2 - Jan 19, 2018 om 16:51
10 Antwoorden / 0 Vragen

Een SSD zal de boel enorm versnellen evenals de overstap naar Windows 10, daarbij zal ook meer geheugen helpen.
Onder mijn bureau staat ook nog een oude -extra- pc van dezelfde leeftijd als u heeft en het is echt een verjongingskuur geweest.
(NB:ik heb daarbij wel Win10 64bit als schone installatie gedaan samen met een geheugenupgrade naar 8GB)

Let op! Als u Win 7 of Win 10 blijft gebruiken met een versie 32bit dan heeft een upgrade naar 8GB geen enkele zin, het systeem kan er maar rond de 3 van gebruiken. Dit hangt ook af van de configuratie.
Lees meer over geheugen en 32/64 bits versies van windows op:
https://pcmweb.nl/artikelen/besturingssystemen/geheugenbeheer-onder-windows/
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/978610/the-usable-memory-may-be-less-than-the-installed-memory-on-windows-7-b

Soms is de upgrade naar Win 10 toch noch mogelijk.
https://computertotaal.nl/artikelen/pc/gratis-upgrade-naar-windows-10-nog-steeds-mogelijk/?utm_source=computer_totaal&utm_medium=email&utm_campaign=CT_nieuwsbrief_18012018&source=Copernica&profileid=1674671

Wilt u Win 10 gewoon nieuw kopen dan kan dat ook heel goedkoop (rond 25 euro)
Even op google intikken: [goedkope licenties win 10]
Voorlopig zal Windows 7 nog wel geupdate worden en dus veilig blijven.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet.

lemmy
door lemmy - Jan 20, 2018 om 02:06
41 Antwoorden / 1 Vragen

Werkgeheugen en SSD zijn de eenvoudigste mogelijkheden. Win7 is nog steeds een prima OS. Bedenk ook dat Win10 bijzonder veel instelling 'aan' heeft staan om jouw gebruik naar MS door te sturen (privacy issue dus). Via Spybot Anti-Beacon kun je dat overigens beheren (dwz: veel/alles dichtgooien zodat Redmond niet alles van jouw pc gebruik komt te weten).

Belangrijker is wat je precies doet/wilt doen met je pc. Een i5 met een snelle SSD en voldoende RAM kan voor doorsnee gebruik ruim voldoende zijn. Voor gamen kan een nieuwe videokaart een goede optie zijn.

Naast bovenstaande kan een verse, schone installatie ook helpen het opstarten te versnellen. Je geeft niet aan waarom de pc niet meer heel snel is. Is dit alleen bij het opstarten of ook tijdens het gebruik? Bij het eerste volstaat vaak een schone installatie (of opschonen van je registry als je dat kunt/durft). Bij het 2e is een upgrade van je harde schijf (naar SSD), geheugen (meer en sneller RAM) en videokaart (voor games of video/foto bewerking) een goede stap.

Overclocken kan overigens ook nog, maar dan moet je wel redelijk goed weten wat je doet. Dus of dat hier een optie is, is maar even de vraag.

rf
door rfd - Jan 20, 2018 om 14:38
27 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo geen updates meer voor Windows 7??? Had er gister nog een!

ja
door jankoll - Jan 20, 2018 om 15:03
17 Antwoorden / 1 Vragen

Gisteren 19-01-2018 heb ik een reactie geplaatst en Linux Mint aan geraden.  Om nog even te laten zien hoeveel dat op Windows (v.a. 8) lijkt even een schermafdruk, want die was ik vergeten.
N.B. De schermafdruk is zoals ik het Bureaublad heb ingesteld, ik vind die lichtblauwe achtergrond namelijk prettig aan mijn ogen. Origineel is zwart met een Linx Mint logo.  Verder is alles "standaard".

Em
door Emmap - Jan 25, 2018 om 15:53
162 Antwoorden / 8 Vragen

Wij gebruiken uit volle overtuiging ook nog Windows 7, en willen dat zo lang mogelijk blijven doen, omdat de nieuwere versies van Windows niet compatible zijn met veel van onze hobby-software.
Om e.e.a. op snelheid te houden, gebruiken we n.a.v. een artikeltje in de Digitaalgids van de Consumentenbond het opschoonprogramma Privazer (freeware) en dat bevalt ons goed. De eerste keer kan het lang duren voor hij de hele pc door is, maar het scheelde echt merkbaar in bv. opstarttijd.
Ik weet niet of het helpt je harde schijf goed in te delen, daar heb ik niet voldoende verstand van om u te adviseren. (Klok / klepel :-) )
Verder staan er al heel wat tips genoemd hierboven die toepasbaar zijn als je (net als wij) nog een tijdje voortwil met Windows 7.
Succes!