sira
door sira Oct 22, 2019 om 12:12
Computers & telefonie

PDF verzenden per mail

Hallo allemaal,

Een vraag. Ik werk met Windows 10. Als ik een geopend PDF document heb en deze wil verzenden per email (d.m.v. het envelopje) dan wordt altijd Windows Live Mail geopend. Is dit te veranderen in Thunderbird en zo ja, hoe?

Live Mail staat nog wel op mijn pc, maar wordt niet meer gebruikt. Er staan alleen nog dingen op die ik nog niet kan verwijderen.

6102 10 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Oct 22, 2019 om 12:22
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ja hoor.

Bij "Instellingen" >>>>>"Standaard-apps"  E-mail; (op klikken) daar kies je voor het programma Thunderbird.

tenormin
door tenormin Oct 22, 2019 om 12:24
16823 Antwoorden / 108 Vragen

*

tdmduc
door tdmduc Oct 22, 2019 om 12:31
703 Antwoorden / 2 Vragen

kijk nog eens

tenormin
door tenormin Oct 22, 2019 om 12:33
16823 Antwoorden / 108 Vragen

*

marita5
door marita5 Oct 22, 2019 om 12:34
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Tdmduc , @tenormin heeft gelijk . u heeft uw reactie aangepast , er stond eerst alleen ja hoor .

tdmduc
door tdmduc Oct 22, 2019 om 12:43
703 Antwoorden / 2 Vragen

I know,

Ik heb er nog even een screenshot bijgedaan. Sorry jongens(en meisjes) ik zit ook nog op mijn werk, #2dingentegelijk (wink wink)

marita5
door marita5 Oct 22, 2019 om 12:48
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Nog een aanvulling , moet zijn Instellingen > Apps > Standaard - apps > E-mail .

tdmduc
door tdmduc Oct 22, 2019 om 13:02
703 Antwoorden / 2 Vragen

Zie screenshot Marita

sira
door sira Oct 22, 2019 om 13:06
2322 Antwoorden / 24 Vragen

TDMDUC ik heb het gewijzigd, nu klik ik op het envelopje, dan bijvoegen bij email en krijg dan het volgende scherm te zien: "Adobe Acrobat kan geen verbinding maken met uw e-mailprogramma". Blijkbaar moet ik nog ergens iets wijzigen, denk ik?

tdmduc
door tdmduc Oct 22, 2019 om 13:07
703 Antwoorden / 2 Vragen

Welk envelopje? Het logo van Live mail toevallig?

tdmduc
door tdmduc Oct 22, 2019 om 13:09
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou nu eerst Thunderbird maar eens openen en de bijlage vandaaruit verzenden, niet andersom.

Zoals RON53 al aangaf

sira
door sira Oct 22, 2019 om 13:16
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik krijg overigens van Kassa weer geen enkele melding van nieuwe berichten binnen.

Ik bedoel het envelopje dat links boven op het PDF document staat (naast het printerafbeeldinkje, onder gereedschappen).

Wat Ron53 aangeeft, moest ik al steeds doen, maar als je veel PDF documenten moet verzenden, is dat iets meer werk dan rechtstreeks vanuit de PDF, bovendien weet je dan ook 100% zeker dat je de juiste PDF naar iemand stuurt.

tdmduc
door tdmduc Oct 22, 2019 om 13:24
703 Antwoorden / 2 Vragen

Als Windows 10 eenmaal weet wat het standaard mailprogramma moet zijn dat kan het niet anders dan dat ie Thunderbird moet opstarten.

Overigens is dit een bekend probleem, ook bij exceldocumenten gaat dit niet altijd vlekkeloos.

Daarom altijd vanuit mailprogramma de bijlagen bijvoegen, althans mijn voorkeur.

Je hebt toch thunderbird al geopend neem ik aan?

sira
door sira Oct 22, 2019 om 13:30
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, Thunderbird is geopend, maar ik ga het wel weer op de oude manier doen.

tdmduc
door tdmduc Oct 22, 2019 om 13:38
703 Antwoorden / 2 Vragen

Allright

ro
door ron503 - Oct 22, 2019 om 12:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De pdf sluiten en daarna als bijlage invoegen in het mail programma die u gebruikt is het meest simpele. Als u meerdere e-mail accounts gebruikt kunt u kiezen om een hoofd account te gebruiken en die als standaard in te stellen.

gerbera
door gerbera - Oct 22, 2019 om 12:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, Lijkt mij dat de uitleg duidelijk is, maar wat uitgebreider dan, klik op windows logo met rechter muisknop, klik op instellingen en volg de gegevens van @tdmduc. fluitje van een cent.

tdmduc
door tdmduc Oct 22, 2019 om 12:33
703 Antwoorden / 2 Vragen

Tenormin was iets te snel met zijn reactie. Soms duurt typen wat langer......;-)

tenormin
door tenormin Oct 22, 2019 om 12:34
16823 Antwoorden / 108 Vragen

*

tdmduc
door tdmduc Oct 22, 2019 om 12:41
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb er nog even een screenshot bijgedaan. Sorry jongens(en meisjes) ik zit ook nog op mijn werk, #2dingentegelijk (wink wink)

gerbera
door gerbera Oct 22, 2019 om 13:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ben ik ff wat later ingedoken blijkbaar,sorry.

sira
door sira - Oct 22, 2019 om 12:45
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Poeh, jullie zijn snel. Ik ga meteen mijn pc opstarten en uitproberen. Op mijn laptop heb ik het probleem namelijk niet, want daar staat alleen Thunderbird op.

Jullie horen nog van mij.

sira
door sira - Oct 22, 2019 om 13:32
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Allen dank voor de reactie's, maar het is niet opgelost, helaas.

tdmduc
door tdmduc - Oct 22, 2019 om 13:43
703 Antwoorden / 2 Vragen

[U P D A TE]

@Sira

Hier eventjes jouw "casus" gesimuleerd met een willekeurige PDF mijnerzijds: Windows blijft met "wieltje" draaien.........lijkt wel of er een bug in de nieuwste updates zit of Acrobat moet het probleem zijn.....vreemd.(overigens niet bij alle PDF-documenten, een enkele gaat wel maar een wat ingewikkelder document niet)

sira
door sira Oct 22, 2019 om 14:36
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Bij mij blijft het wieltje niet draaien. Er zou, d.m.v. het envelopje op de PDF een nieuw bericht in Thunderbird moeten worden geopend. Dat doet hij niet. In plaats daarvan geeft hij de melding "Adobe Acrobat kan geen verbinding maken met uw e-mailprogramma".

Ik heb jouw instructies exact opgevolgd en kan ook bij de email-app zien dat er Thunderbird staat.

Op mijn laptop werkt de werkwijze die ik wil perfect.
Als ik zo nu en dan een enkele PDF moet versturen, kan ik uiteraard eerst een nieuw bericht openen en dan de PDF-bijlage toevoegen, maar omdat ik vaak PDF's moet verzenden, werkt het direct vanuit de PDF sneller.
Op de laptop heb ik overigens uitsluitend Thunderbird.

Voor mijn desktop zijn er 2 mogelijkheden, 1) òf het werkt pas als ik Live Mail helemaal verwijder, want het gekke is, als ik op mijn laptop jouw instructie volg, staat er ook geen Thunderbird, maar alleen MAIL (Thunderbird staat wel in de lijst). 2) Òf ik moet ook nog iets in Thunderbird wijzigen.

Sorry als ik af en toe langer duur met reageren, dat komt door de niet-meldingen van Kassa. Ik moet steeds naar het onderwerp gaan en dan kijken of er nog reactie's binnen zijn.

gerbera
door gerbera - Oct 22, 2019 om 15:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Andere oplossing zou kunnen zijn, ga op het document staan (dmv. verkenner) klik op de rechtermuisknop. Klik in het rolmenu op "kopiëren naar" in het volgende rolmenu op "E-mailgeadresserde". Is Thunderbuird standaart ingesteld zal die daar naar toe moeten gaan.

sira
door sira - Oct 22, 2019 om 15:38
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben er uit, hij doet het!

De volgende handelingen verricht:
Ik heb in Thunderbird een nieuw bericht geopend, toen naar "extra", "opties"  en bij systeemintegratie een vinkje gezet bij "Altijd tijdens het opstarten controleren of Thunderbird de standaard e-mailclient is. Daarna naar "controleren" en daar "email" aangevinkt.

Mijn gevoel zei me al dat er iets moest ontbreken, dus ik heb laptop naast desktop gezet en alles nagelopen.

Test met een PDF gaat goed.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

sira
door sira Oct 22, 2019 om 15:57
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Als nu ook Kassa eens zorgt dat de site goed werkt i.p.v. alle energie in een nieuwe website te steken, dan pas is iedereen tevreden, ook ik.

Enkele punten voor Kassa omdat jullie contactpagina niet werkt (als er tenminste iemand meeleest).

1) Ik ontvang voor 95% geen email-notificaties. Iedere keer in mijn account notificaties uitzetten, uitloggen, weer inloggen en opnieuw aanzetten, werkt maar tijdelijk. Berichten van anderen zijn dus uitsluitend te controleren door naar de oorspronkelijke vraag te gaan.

2) Jullie contactpagina zegt: Ongemakkelijk, we kunnen de pagina niet vinden.

3) Regelmatig na het typen van een antwoord of reactie, ben je je hele verhaal kwijt nadat je op "sturen" of "reageer op dit antwoord" klikt en kun je weer opnieuw beginnen.

marita5
door marita5 Oct 22, 2019 om 16:10
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@sira , fijn dat het probleem is opgelost , bedankt voor het terugmelden . Problemen met de site moet u melden via kassa-online@bnnvara.nl niet via contact .
Ik zie nu dat er ook een fout zit als u klikt op contact , heb dit gemeld bij de redactie . Wat de e-mail meldingen betreft verander eens van browser . Geen melding krijgen van reacties , dit is bekend bij de redactie , deze krijg ik ook niet .

sjjoppy
door sjjoppy Oct 22, 2019 om 16:15
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Ja @sira,
dat wordt bij voorbaat kopiëren geblazen.;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2019 om 16:59
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog even kort feitelijk al gezegd: bij het verzenden van e-mails met bijlage 'moet'u helemaal niet op het envelopje in de werkjbalk klikken want dat is het icoon van windows mail dus is het logisch dat dan dat programma opent. Dus gewoon uw eigen e-mail app openen en dan de bijlage er aan toe voegen (kan meer zijn dan een .pdf maar bijv. ook .jpeg, tekstverwerker, excel documenten).

Dit ondanks uw melding dat het gelukt is. Al hetgeen u heeft gedaan behoefde / behoeft helemaal niet gedaan te worden.

(Ik benut een 4-tal e-mail apps voor verenden van verschillende zaken met bijlagen en klik alleen maar die aan  / open alleen maar  die ik dan benut.)

mo
door mof - Oct 23, 2019 om 11:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van het programma af waarmee je de pdf geopend hebt.
je kunt proberen thundervird als default mail programma in te stellen bij het instellingen menu. Net zoals je een andere staandaard webbrowser bijv Firefox kunt instellen door windows edge eruit te halen.