tm
door tmarchand Mar 5, 2019 om 16:14
Computers & telefonie

Permission eist forse boete mbt ANP vanwege onterecht gebruik foto.

Ben per e-mail benaderd door een Belgische organisatie tbv ANP persbureau met een zeer hoog schikkingsvoorstel Euro 415 voor onterecht gebruik van een foto op mijn website. Het lijkt echt maar omdat het bedrag onevenredig hoog is, heb ik geen idee hoe hiermee om te gaan Is iemand hiermee bekend en is er nog iets aan te doen of is het een een fraude spam?

13049 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2019 om 16:24
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Voor foto plaatsen zijn auteursrechten aan verbonden. Als u die ongevraagd gebruikt kan men een hoge boete eisen.

marita5
door marita5 - Mar 5, 2019 om 16:32
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo TMarchand ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.lawfox.nl/blog/7-tips-verweer-inbreuk-auteursrecht-foto/

jo
door jorisw Mar 6, 2019 om 21:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien de tips die dit advocatenkantoor geeft hadden ze beter een naam met "rat" kunnen verzinnen dan zich met vossen te associeren.

marita5
door marita5 Mar 7, 2019 om 10:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hopelijk heeft Ts iets aan de tips , daar gaat het tenslotte om . Of het nu een rat / een vos of een hele dierentuin is zal mij een worst wezen .

ma
door maarten heest Mar 7, 2019 om 10:58
463 Antwoorden / 0 Vragen

Nou JORISW, dat denk ik niet. Alleen maar nuttig om de stappen van Lawfox te volgen. En uit te zoeken of de claim klopt of niet. Want daar gaat het toch om? Je gaat toch niet zo maar blind betalen of blind niet betalen?
En als de claim klopt betalen. Want dat staat ook in het stappenplan.
Het is een prima juridisch en zakelijk advies en heeft niks met uw kwalificatie van doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2019 om 17:01
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven informatie. Het is in ieder geval geen fraude of spam en geheel rechtmatig. Ik adviseer u dringend om het schikkinngsvoorstel te betalen om erger te voorkomen. Ik neem aan dat u de foto van uw website heeft verwijderd? Zo niet, dan per direct doen!

Ps. misschien een klein 'lichtpuntje' als het inderdaad geen foto is waar auteursrechten van het ANP op rusten.

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2019 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom is het bedrag onevenredig hoog?

aurora1
door aurora1 - Mar 5, 2019 om 20:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat bedrag valt nogal mee vind ik. Meestal zijn de bedragen veel hoger. Ik zou proberen het bedrag lager te onderhandelen en dus het boetekleed aantrekken.
Waarom vindt u het bedrag onevenredig hoog, en heeft u de foto per direct verwijderd?
Heeft u “Permission” al op internet opgezocht?
Als u bij zoek een vraag (linkerkolom) intikt: auteursrecht + ok, kunt u het een en ander lezen van mensen die u voorgingen.

mo
door mof - Mar 6, 2019 om 13:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of het bedrag onevenredig groot is is pas vast te stellen als duidelijk is welke schade uw illegalepost heeft berokkend. In ieder geval zijn er mensen aan het werk om uit te zoeken dat deze afbeeldingen worden gebruikt zonder auteursrechten af te dragen.
het is een schikking, als u niet akkoord gaat komt er een rechtszaak die u gaat verliezen als u niet kunt aantonen de rechten te hebben voldaan. Dan moet de schade vastgesteld worden door de rechter ... waar u dan eindigt weet ik niet.

ho
door honza23 - Mar 6, 2019 om 14:00
261 Antwoorden / 3 Vragen

actuele tarieven:

https://pictoright.nl/app/assets/tarieven-januari-2019.pdf

er
door erky - Mar 6, 2019 om 14:19
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi TMarchand,
Als de foto op jouw website door jou zelf is gemaakt is er geen vuiltje aan de lucht. Is de foto van het ANP persbureau, dan kun je het best even verifieren bij hen of die foto inderdaad van ANP is. Het is trouwens zinvol om de foto snel te verwijderen.
Foto's die iemand van het internet af plukt zijn gemaakt door iemand. Is die iemand toevallig een fotograaf van beroep of in dienst van een mediabedrijf dat zijn brood verdient hiermee dan is de kans groot dat zij hun inkomsten ook laten bewaken door een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd.
Er zijn hier in Europa een paar bedrijven die van het opsporen van oneigenlijk gebruikte foto's een verdienmodel hebben gemaakt. Je kunt proberen met dit Belgische bedrijf te onderhandelen omdat de foto dit niet waard is en jij niet was voorgelicht over het 'niet mogen gebruiken' van deze foto. Je had dan te goeder trouw de foto op eigen website toegepast.
Besef dat 'intelectueel eigendom' zit op elke foto, ook in de krant of op andere plekken.
Succes,
Erky

costnix
door costnix Mar 6, 2019 om 15:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De heleboel is te vermijden, door gebruik te maken van foto’s uit het Public Domain.
Bijvoorbeeld hier:
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Main_Page

koekeloer
door koekeloer Mar 7, 2019 om 00:46
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom snel weghalen? Betalen moet je toch

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2019 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Niet voorgelicht over het niet mogen gebruiken”? Op alle foto’s rust copyright, behalve als er uitdrukkelijk bij staat dat ze vrij zijn.

ag
door agapon - Mar 6, 2019 om 18:59
115 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik een foto wil nemen van internet staat er altijd bij auteurrechtelijk beschermd of je krijgt geen toegang van vanwege deze kreet.
Zo staat het ook omschreven in boeken in de voorzijde bij de eerste blz.
Indien het er niet bij staat lijkt mij dat je vrij over kunt beschikken je kunt immers niet koffiedik kijken.

jo
door jorisw Mar 6, 2019 om 21:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zie reactie van Tijger hierboven. Er zit altijd auteursrecht op, tenzij anders aangegeven.

costnix
door costnix Mar 6, 2019 om 22:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs als foto’s publik domein zijn, zijn er nog voorwaarden voor verspreiding.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Publiek_domein
Ook aan gekochte foto’s zitten beperkingen. De rechthebbende/maker bepaalt deze. Ook als ze gratis zijn.
Toch maar eerst kijken voordat je een foto plaatst.

pe
door peentjes Mar 6, 2019 om 23:19
421 Antwoorden / 0 Vragen

'Koffiedik kijken' betekent hier 'net doen of ik niet weet dat ik fout zit'.