ze
door zeevaarenden Dec 20, 2022 om 08:24
Computers & telefonie

Phishing mail of echte waarschuwing van Microsoft?

Goedemorgen,

Ik heb al 4 emails gekregen in mijn spambox met onderstaande. Datums zijn verspreid over december. Is dit echt of een phishing mail?

Gr

12736 22 Rapporteer

rj
door rjw - Dec 20, 2022 om 08:27
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Eerste vraag: is het doorgestreepte account jouw Microsoft account? Mail lijkt wel echt afkomstig van Microsoft.

ze
door zeevaarenden Dec 20, 2022 om 14:15
5 Antwoorden / 3 Vragen

Het betreft mijn eigen account

Franske1958
door Franske1958 - Dec 20, 2022 om 08:46
414 Antwoorden / 2 Vragen

Voor zover ik kan zien is dit echt van microsoft afkomstig    Lees  HIER  voor meer info over wat U moet doen.

va
door vanlotjegetikt - Dec 20, 2022 om 09:05
809 Antwoorden / Vragen

Op een andere locatie of een andere laptop/telefoon op het internet bezig geweest?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 20, 2022 om 09:49
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U vermoed dat het spam is en er waren kennelijk al anderen en dat kunnen ooik medwerkers van microsoft  zijn waar men op basis van beveiligingsprogramma's bij hen heeft vastgesteld dat het spam is en daarom al in uw spambox is geplaatst.

Het komt immers in uw spambox en daar hebbem providers etc. ook zelf mogelijkheden voor.

Dat betekent dat er m.i. geen probleem voor u is MITS u niet reageert op dit bericht, anders dan verwijderen. Het is in iets andere woorden een waarschuwing (en komt als waarschuwiing in uw spambox).

Bij twijfel kunt u zich altijd richten tot valse-email@fraudehelpdesk.nl

Ozymandias
door Ozymandias Dec 20, 2022 om 14:14
155 Antwoorden / Vragen

Bar slecht advies wat je geeft. Zo accuraat is een spamfilter helemaal niet en dit is een mail waar je zeker wel actie op moet ondernemen. Blijkbaar probeert iemand in zijn account in te loggen dus het is hoog tijd om als de wiedeweerga de wachtwoorden te wijzigen.  De reden dat het spamfilter reageert is omdat dit het vierde gelijkende bericht is. Dat houd nog steeds niet in dat de inhoud van het bericht onwaar is of onbetrouwbaar. Het tegendeel zelfs. Niets doen gaat juist hele grote problemen opleveren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 20, 2022 om 14:56
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als het bericht inderdaad als spam is aangemerkt gaat kan juist wel reageren grote problemen geven. Het staat niet zo maar in een spambox.

Kent u de regels van deze site nog steeds niet, u mag best een andere mening hebben.

Voor het zenden van e-mail berichten aan wie dan ook is hoe dan ook geen wachtwoord nodig van degene aan wie geadresseerd is!

gerbera
door gerbera Dec 20, 2022 om 15:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@HK u wijst anderen steeds op de regels van deze site maar daar staat nergens in dat men niet mag reageren op een bericht maar die van u zijn zeker uitzonderingen. Maar een van de regels is vraagstellers van juiste informatie te voorzien en ze daarmee op weg te helpen naar een juiste oplossing.

Redacteur
door Redacteur Dec 20, 2022 om 15:34
1053 Antwoorden / 62 Vragen

In dit geval een terechte opmerking van Heremietkreeft: het is vermoedelijk een phishingmail, geen echte mail van Microsoft. En omdat meerdere gebruikers de mail in het (recente) verleden als verdacht / potentieel gevaarlijk hebben gemarkeerd, belandt deze voor veel gebruikers in de spambox.

Je zou er inderdaad actie op moeten ondernemen in het geval de mail écht van Microsoft is, maar in dit geval heb ik daar de nodige twijfels over. Om die reden lijkt negeren me juist de beste optie. De link in de mail aanklikken en daar inloggegevens invullen, is in ieder geval geen goed idee.

Ik heb in een losse reactie op dit topic nog wat aanvullende toelichting gegeven wat betreft de vraag waarom ik denk dat dit een nepmail is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 20, 2022 om 15:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, een van de regels is inderdaad het voorzien van juiste informatie en met de infotrmatie die ik gaf is niets verkeerd!!
En in ieder geval zijn er regels m.b.t. afkraken.  En let vooral op het absolute gegevn dat ook juist bij twijfel er niet op spam berichten gereageerd dient te worden. Ze komen niet zo maar in de spambox. Er moet hoe dan ook ergens een melding vandaan zijn gekomen.Dat is uitdrukkelijk mijn mening en zelfs op basis van ervaring. Mijn ervaring: ik heb zelf een situatie gehad dat door mij zelf verzonden e-mails vanaf een prov';e e-mail adres niet bij een zakandere adressen in de spambox bleken te komen en de eerste aanduiding was notabene een melding betreffende een bericht van mijzelf als genoemd in de spambox van een zakelijk e-mail adres van mij! Bij navraag en zoekwerk bij de provider beleek dat om 'de een of andere reden'een spamfilter was geactiveerd.  In deze casus is er sprake van een melding uit Rusland waarvan hacken etc. en slinkse andere methoden bekend zijn. En wel regaren het dan alleen maar erger maakt. Bovendien i'stalking'ook iets dat bij deze site niet wordt gewaardeerd!

Gr
door Grunn1 - Dec 20, 2022 om 10:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Klik op het mail adres van de afzender en als er alleen staat Microsoft.com dan is het een echte mail maar als de afzender heel anders wordt (bijvoorbeeld Microsoft.com..dldkrdie.djfjfei) dan is het spam.
Is het werkelijk Microsoft dan als de donder je ww veranderen

sira
door sira - Dec 20, 2022 om 10:07
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens mij komgt dit ook van Microsoft. Ik krijg deze berichten ook weleens.
Heeft u met uw Microsoft account ingelogd op een apparaat met VPN?

Volg in ieder geval de instructies van Franske1958 en check of u niet gehackt bent.

Hou de muis op de knop "Report the User" en kijk wat er staat.

1paul
door 1paul - Dec 20, 2022 om 10:38
3101 Antwoorden / 0 Vragen

verander je wachtwoord van dit account

in
door inno1 - Dec 20, 2022 om 11:06
115 Antwoorden / Vragen

Volgens mij phising, zeker omdat er een Rus bij staat. Dat moet u extra bang maken. Ik krijg regelmatig zo'n mail als ik zelf op mijn mobiel of laptop inlog, maar nooit met 'unusual' erbij of een veronderstelde nationaliteit van de inlogger.
Als u uw wachtwoord enz op orde heeft kan dat ook niet. Ik zou ze op ongewenst zetten.

rj
door rjw Dec 20, 2022 om 12:19
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Lekker naief advies. Juist vanuit Rusland worden continu aanvallen bij ons uitgevoerd. En Microsoft stuurt dit soort mails als er verdachte situaties worden waargenomen.

Dus zoals anderen zeggen: snel wachtwoord veranderen.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 20, 2022 om 14:15
155 Antwoorden / Vragen

Nee. Kom op en lees het bericht nou eens goed. Er wordt geprobeerd in te loggen in zijn account vanuit Rusland. Dus dat houd in dat je als de donder je wachtwoorden moet veranderen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 20, 2022 om 12:24
2010 Antwoorden / Vragen

Wachtwoord NU aanpassen en dan maar eens kijken wat er verder gebeurt.

marita5
door marita5 - Dec 20, 2022 om 12:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Zeevarenden ,

Kan ik e-mail van het Microsoft-accountteam vertrouwen ?

Als u een e-mail ontvangt van het Microsoft-accountteam en het domein van het e-mailadres is @accountprotection. Microsoft.com, kunt u het bericht veilig vertrouwen en openen. Dit domein wordt door Microsoft gebruikt voor het verzenden van e-mailmeldingen over uw Microsoft-account. Deze meldingen kunnen beveiligingscodes bevatten voor verificatie in twee stappen, of updategegevens voor uw account,
zoals een gewijzigd wachtwoord.

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://support.microsoft.com/en-us/account-billing/check-the-recent-sign-in-activity-for-your-microsoft-account-5b3cfb8e-70b3-2bd6-9a56-a50177863357

mi
door miennaamishaaz - Dec 20, 2022 om 14:23
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als u het niet vertrouwd gewoon uw wachtwoord wijzigen van het account

gerbera
door gerbera - Dec 20, 2022 om 14:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De reden dat het in uw spambox komt is dat uw mailprogramma de afzender niet als zodanig als bekend adres herkent. Dat wil echter niet zeggen dat het ook een spambericht is, en dat dit door de provider of medewerkers van Microsoft als spam is weggezet is onzin, zo het Microsoft zou zijn wordt het bericht niet eens doorgestuurd maar door hun direct geblokkeerd. Jammer dat er personen zijn die dan, door onwetendheid, een totaal verkeerd advies geven en ik zou maar snel uw inlog en wachtwoordgegevens veranderen. Dergelijke berichten worden gewoon door Microsoft als waarschuwing gezonden en soms komen die ook bij mij in de spambox.

Redacteur
door Redacteur - Dec 20, 2022 om 15:29
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Hoogstwaarschijnlijk een nepmail / phishingmail: ik zie meerdere waarschuwingen voor exact deze mail (dus specifiek met de combinatie van het IP-adres '103.225.77.225', besturingssysteem 'Windows 10', browser 'Firefox' en locatie 'Russia/Moscow'). Het één en ander ziet er best overtuigend uit, maar dat deze details consequent overeenkomen in tientallen afzonderlijke waarschuwingen over een periode van meerdere maanden, doet me denken dat oplichters hetzelfde template gebruiken en het met dezelfde mail simpelweg bij een grote hoeveelheid mensen proberen.

Kijk via deze link maar eens naar alle meldingen over deze mail op het Microsoft-forum.

Klik in ieder geval niet zomaar op de link in deze mail: grote kans dat deze naar een nepsite in de Microsoft-huisstijl verwijst. Je denkt daar in te loggen, maar zo geef je je inloggegevens juist aan kwaadwillenden. Wat je wel kunt doen, is met je muis over de link gaan staan: in de pop-up verschijnt dan een link-preview die meer informatie geeft over het domein waar deze link naar verwijst. Grote kans dat dat niet Microsoft is.

Je kunt via deze link even in je Microsoft-accountgeschiedenis kijken of er inderdaad onregelmatige accountactiviteit heeft plaatsgevonden, zoals in de mail wordt beweerd.

Zo ja, verander je wachtwoord zo snel mogelijk (en doe datzelfde voor alle andere websites waar je eventueel hetzelfde wachtwoord gebruikt). Zo nee, dan kun je deze mail negeren.

ze
door zeevaarenden - Dec 20, 2022 om 19:57
5 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de antwoorden.
Ik heb voor de zekerheid mijn wachtwoord veranderd. Uit nieuwsgierigheid heb ik nog gedrukt op beantwoorden bij 2 van deze emails. Om dan te kijken wat voor adress er verschijnd. Onder andere deze:

Het lijkt er dus op dat het toch om spam gaat en dat ik het wachtwoord niet had hoeven te veranderen, maar ik moet zeggen dat het er erg echt uitzag.

Gr en fijne avond

CP
door CPV - Dec 21, 2022 om 12:08
20 Antwoorden / Vragen

Gebruik je VPN? En krijg je regelmatig een Russisch IP adres? Dan lijkt het alsof je vanaf allerlei plaatsen tegelijkertijd inlogt en dat klinkt verdacht en daarom stuurt Microsoft je een waarschuwing.

CP
door CPV - Dec 21, 2022 om 17:38
20 Antwoorden / Vragen

Wat wel leuk is: het  z.g. Russische IP adres is in werkelijkheid van Adsizzler Media Private Limited uit India.
Dit is dus gewoon bij elkaar geschraapt om het echt te doen lijken.

re
door red1 - Dec 21, 2022 om 20:17
329 Antwoorden / 1 Vragen

wat denk je zelf ?? Russia Moscow  !!!

ze
door zeemannetje - Dec 21, 2022 om 23:12
118 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit is phishing. Ik wordt er ook mee lastig gevallen en ook Russia. De eerste keer ben ik nog naar mijn account gegaan. Zelf, niet (nooit) via klikken in de e-mail!!!!!!
Niets daar over unusual sign ins.

Als het kan melden als phishing. En verder naar de spammap.

An
door Andre D - Dec 26, 2022 om 12:11
6 Antwoorden / 2 Vragen

er is in deze situatie maar een correcte reactie: verander het wachtwoord van het account. De mail komt echt niet van Microsoft!