do
door doedelzak Apr 25, 2013 om 11:44
Computers & telefonie

Phishing, wel heel simpel bij Budget Energie

Bij Budget Energie (BE) heb je een eigen omgeving op de website van BE, hier moet je inloggen met je e-mailadres en je klantnummer als inlogcode. Je inlogcode kun je niet veranderen. Als ik door iemand wordt gebeld en diegene vraagt mijn klantnummer dan zie ik er geen risico's in deze te geven, sterker nog, de meeste bedrijven vragen om je klantnummer als je belt. Ook het opgeven van mijn e-mailadres vind ik niet zo'n probleem, dat zou geen beveiliging-issues mogen opleveren. Hooguit krijg je spam, maar daar ben ik wel tegen beveiligd. Ook is de verbinding naar de website niet versleuteld, dit heb ik met een sniffer getest (Wireshark). Is dit, zeker in deze tijd, niet te belachelijk voor woorden? Hoe kan ik mij hiertegen wapenen? Hoe zit dat met andere gebruikers?

3821 11 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 25, 2013 om 12:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=doedelzak schreef op donderdag 25 apr 2013, 11:44]. Hoe kan ik mij hiertegen wapenen?

Niet beide (gekoppelde) gegevens aan de telefoon aan iemand doorgeven.........

Als er iets zou zijn en bedrijf belt bel je ze terug op nummer dat je Opzoekt (niet krijgt.....) zodat je zeker weet wie je aan de lijn hebt.
Bedrijf heeft ook niets nodig met jou inlogcodes.
Ander emailadres gebruiken voor het account die je bv verder niet gebruikt/in elk geval aan niemand doorgeeft zodat er -op die manier althans- niemand in je account kan.

do
door doedelzak - Apr 25, 2013 om 12:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals je kunt lezen snap ik de risico's wel, daarnaast heeft Budget Energie beide gegevens al, zowel mijn klantnummer als e-mailadres. De beveiliging lekt aan alle kanten.

stacey
door stacey - Apr 25, 2013 om 12:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=doedelzak schreef op donderdag 25 apr 2013, 12:23].. De beveiliging lekt aan alle kanten.

Dat is duidelijk, misschien moet je ze daar eens op wijzen dan kunnen ze er misschien iets aan veranderen.......

do
door doedelzak - Apr 25, 2013 om 12:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik gedaan, zonder resultaat. Ik heb reeds gevraagd mijn account te blokkeren.

jo
door jorisw - Apr 25, 2013 om 21:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Als ik door iemand wordt gebeld en diegene vraagt mijn klantnummer dan zie ik er geen risico's in deze te geven"

Onder een steen gelegen de afgelopen jaren?

diumenge
door diumenge - Apr 25, 2013 om 21:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zit ook bij BE en heb mij daar ook wel 's over verbaasd. Je gegevens zijn op die manier inderdaad redelijk eenvoudig in te zien, maar verder kunnen ze er niet zo veel mee. Althans, dat denk ik, de criminelen zijn een stuk vindingrijker...

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2013 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ben benieuwd wat criminelen met uw gegevens bij Budget Energie moeten doen. Of is dat een gebrek aan fantasie?

diumenge
door diumenge - Apr 26, 2013 om 21:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 25 apr 2013, 22:34]Ben benieuwd wat criminelen met uw gegevens bij Budget Energie moeten doen. Of is dat een gebrek aan fantasie?Ze hebben dan in ieder geval, adresgegevens, telefoon, e-mail en bankrekeningnummer. Ik kan ook zo snel niet bedenken wat ze daar mee zouden kunnen, maar ik heb dan ook geen crimineel brein. Ze zouden in ieder geval het maandbedrag kunnen aanpassen.

fr
door frankbudget - Apr 29, 2013 om 18:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kassa lezer,

Beide problemen zijn bij ons bekend. In mei zal in een nieuwe release van onze klantenportal een https verbinding worden doorgevoerd. In juni lanceren wij een compleet nieuwe klantenportal waar ook het inloggen zonder persoonlijk wachtwoord is aangepakt.

Vriendelijke groet,

Frank van BudgetEnergie

diumenge
door diumenge - Jun 30, 2014 om 14:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=frankbudget schreef op maandag 29 apr 2013, 18:16]Beste Kassa lezer,

Beide problemen zijn bij ons bekend. In mei zal in een nieuwe release van onze klantenportal een https verbinding worden doorgevoerd. In juni lanceren wij een compleet nieuwe klantenportal waar ook het inloggen zonder persoonlijk wachtwoord is aangepakt.

Vriendelijke groet,

Frank van BudgetEnergieBen benieuwd... vooralsnog moet ik nog steeds op de oude manier inloggen.

diumenge
door diumenge - Jun 30, 2014 om 14:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oja, het is nu 2014.